På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen i
arbeidet med ungdomshelsestrategien foreslå tiltak for å motvirke at
barn og unge blir utsatt for kroppspress gjennom reklame generelt,
og reklame i offentlige rom spesielt.
2. Stortinget ber regjeringen sørge for mer kunnskap om
årsakene til at barn opplever kroppspress og sliter med dårlig selvbilde.
3. Stortinget ber regjeringen foreslå endring av markedsføringsloven
i bestemmelsen om god markedsføringsskikk, markedsføringsloven § 2, som
presiserer at annonsør skal sørge for at reklamen ikke viser et
urealistisk eller usunt skjønnhetsideal, blant annet gjennom retusjering.
4. Stortinget ber regjeringen foreslå endring av markedsføringsloven
§ 21, som regulerer god markedsføringsskikk overfor barn, for å
hindre reklame rettet mot barn generelt, og motvirke kroppspress
mot unge spesielt.