Til Stortinget
Som en del av avtalen mellom staten, Oslo kommune og Akershus
fylkeskommune er det vedtatt en stor utbygging av E18 Vestkorridoren.
Nå tar en rekke aktører til orde for at denne delen av Oslopakke
3 må vurderes på nytt. Oslo Arbeiderpartis byrådslederkandidat til
høstens kommunevalg, Raymond Johansen, tok 25. februar i 2015 til
orde for å slanke prosjektet. Han uttalte:
«Jeg har stor forståelse for dem som bor i vestkorridoren og
som stamper i kø, men samtidig er det klart at det aldri går an
å bygge seg ut av køene ved å bygge flere og bedre veier. Det tok
for eksempel bare noen uker etter at Fornebu ble nedlagt til E18
igjen fylte seg opp.»
Johansen peker på tre grunner til at Stortinget må behandle prosjektet
på nytt:
Det har vært en kostnadseksplosjon
i planleggingsperioden. Mens man før antok at prosjektet ville koste
20 mrd. kroner, er anslaget nå på opp til 40 mrd. kroner. En slik
pengebruk må ses opp mot andre nødvendige og mer miljøvennlige prosjekter,
som ny t-banetunnel under Oslo sentrum, Fornebubanen og forlengelse
av eksisterende t-banenett til Rykkin, Hosle og Ahus/Romeriksbanen.
Trafikkforskere, særlig ved Transportøkonomisk institutt,
har slått fast at den planlagte utbyggingen vil føre til en økning
i biltrafikken i Oslo. Dette utfordrer klimaforliket, som sier at
all trafikkvekst i storbyområdene skal tas i form av sykkel, kollektiv
og gange.
EFTAs overvåkingsorgan ESA har klaget Norge inn for EFTA-domstolen
for brudd på luftkvalitetsdirektivet. I Oslo har grenseverdiene
for helseskadelig luft vært overskredet sammenhengende fra 2008
til i dag. Hovedårsaken er utslipp fra biltrafikk.
I tillegg viser en ny revidert tiltaksutredning for luftkvalitet
i Oslo og Bærum utført av Norsk institutt for luftforskning (NILU)
at trafikken inn mot Oslo må reduseres med 20 prosent sammenlignet
med referansebanen for 2020, for å klare å overholde tiltakene for
luftkvalitet innen 2020. Forslagsstillerne mener at tiltak på E18
som bør gjennomføres er miljølokk over Sandvika og utbedret sammenhengende
sykkelfelt, samt tiltak for kollektivtrafikken uten at det øker
den samlede kapasiteten for privatbiler.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen sikre
at Oslopakke 3, herunder planlegging av ny E18 Vestkorridoren, er
i tråd med klimaforliket.
2. Stortinget ber regjeringen følge anbefalingen fra byrådet
i Oslo om å ta ett av dagens felter på E18 vestover og omgjøre til
miljøfelt for elbiler, kameratkjøring og eventuelt andre grupper.
3. Stortinget ber regjeringen vurdere å opprette miljøfelt
for kollektivtrafikk, elbil og kameratkjøring på flere av statens
veier rundt Oslo, med det formål å favorisere disse gruppene i rushtrafikken.
29. april 2015