1. Stortinget ber regjeringen styrke
rådgivningstjenesten på ungdoms- og videregåendetrinnet ved hjelp
av økte ressurser, etterutdanning og bedre samarbeid mellom de ulike
aktørene innenfor yrkesfag, høyere utdanningsinstitusjoner og arbeidslivet.
2. Stortinget ber regjeringen opprette tilbud om hospitering
i arbeidslivet i kortere perioder for rådgivere på 8.–10. trinn.
3. Stortinget ber regjeringen sørge for at det gis et tilbud
om intensivopplæring mellom ungdomstrinnet og videregående opplæring
for elever med svake grunnleggende ferdigheter, og sikre særlig oppfølging
av elever som står i fare for å ikke bestå fag.
4. Stortinget ber regjeringen sikre at fylkene legger til
rette for god kontakt mellom skole og lokalt arbeidsliv.
5. Stortinget ber regjeringen legge frem sak om et eget
kompetanseløft med en tilpasset grunnutdanningspakke for yrkesfaglærere,
med mål om at alle skal oppfylle tilsettingskravene.
6. Stortinget ber regjeringen utarbeide en rekrutteringsplan
med gunstige stipendordninger for å motivere flere fagarbeidere
til å ta yrkesfaglærerutdanning.
7. Stortinget ber regjeringen utrede hvilken modell for
fremtidig yrkesfaglærerutdanning som best vil sikre kvalitet og
tilstrekkelig rekruttering.
8. Stortinget ber regjeringen sikre at det etableres varige
hospiteringsordninger i alle fylker for yrkesfaglærere og instruktører.
9. Stortinget ber regjeringen bedre muligheten for yrkesfaglærere
til etter- og videreutdanning innen programfagene.
10. Stortinget ber regjeringen intensivere arbeidet med
å gjøre fellesfagene mer yrkesrelevante.
11. Stortinget ber regjeringen legge til rette for flere vekslingsmodeller
og mer praksis, blant annet gjennom å øke muligheten til å disponere
fag- og timefordelingen friere gjennom skoleløpet.
12. Stortinget ber regjeringen innføre bedre muligheter
for elever som har valgt studiespesialisering, til å bytte til et
yrkesfaglig løp.
13. Stortinget ber regjeringen legge frem sak om å gi økonomiske
tilskudd til bedrifter som tar inn elever til kortere praksisperioder
tidlig i opplæringsløpet.
14. Stortinget ber regjeringen gi skolene bedre økonomiske
rammer til å organisere gode toårige praksisrettede løp for elever
som ikke får læreplass.
15. Stortinget ber regjeringen utarbeide en opptrappingsplan
for oppgradering av utstyr på yrkesfaglige studieretninger.
16. Stortinget ber regjeringen igangsette et prøveprosjekt
etter modell fra Danmark der man bruker virkemidler i arbeidsmarkedspolitikken
for å stimulere til utdanning.
17. Stortinget ber regjeringen styrke partenes engasjement
og eierskap til opplæringen gjennom blant annet de faglige rådene.
18. Stortinget ber regjeringen legge frem sak om å kreve
at bedrifter som deltar i anbud ved offentlige innkjøp, er aktive
opplæringsbedrifter og har lærlinger på det aktuelle prosjektet,
der dette er mulig.
19. Stortinget ber regjeringen gjøre det enklere for mindre
bedrifter å gå sammen om å ta inn lærlinger.
20. Stortinget ber regjeringen sørge for bedre oppfølging
av lærlinger i bedrift, gjennom at skolen sammen med bedrift får
ansvar for at eleven oppnår kompetansemålene under opplæring i arbeidslivet.
21. Stortinget ber regjeringen bidra til at ordningen med
arbeidslivsveiledere utvides til flere skoler.
22. Stortinget ber regjeringen legge frem sak om å styrke
yrkesopplæringsnemndene, gi dem ansvar for å vurdere fremtidig kompetansebehov
i arbeidslivet og gi råd om dimensjonering av studietilbudet.
23. Stortinget ber regjeringen i samarbeid med partene i
arbeidslivet utrede hvilken rolle og struktur opplæringskontorene
bør ha i fremtidens fagopplæring.
24. Stortinget ber regjeringen øke lærlingtilskuddet i statsbudsjettet.
25. Stortinget ber regjeringen innføre et forsøksprosjekt
i utvalgte bransjer med en innbetalingsordning for læreplasser og
kvalitetstiltak.
26. Stortinget ber regjeringen sikre at lærlingtilskuddet
går til den kommunale eller fylkeskommunale virksomheten som faktisk
tar inn lærlingen.
27. Stortinget ber regjeringen utrede innføring av en økonomisk
incentivordning som utbetales til bedrift og lærling etter oppnådd
fagbrev.
28. Stortinget ber regjeringen gjennomgå finansieringssystemet
for videregående opplæring, for å sikre at det gir økonomiske incentiver
til fylkeskommuner og skoler til å øke antallet elever som gjennomfører
videregående opplæring.
29. Stortinget ber regjeringen utrede ulike økonomiske tiltak
som kan bidra til redusert fravær og økt gjennomføring i videregående
skole.
30. Stortinget ber regjeringen igangsette et samarbeid med
partene i arbeidslivet om en mer utviklet og bedre tilpasset fagopplæring
innen servicenæring/varehandel og deler av privat tjenesteyting.
31. Stortinget ber regjeringen sikre at elever med fagbrev
gis mulighet til inntak på akademiske studier i høyere utdanning
etter modell fra Y-veien, og at Y-veistilbudet bygges ut
i tråd med behov i samfunns- og arbeidsliv.
32. Stortinget ber regjeringen legge frem tiltak for å bedre
voksnes mulighet til å ta fagbrev.
33. Stortinget ber regjeringen i samarbeid med partene utrede
hvordan yrkesveien i utdanningssystemet kan styrkes.