På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen legge
fram en opptrappingsplan for norsk bistand til utdanning for alle, med
sikte på å øke både bevilgningens størrelse og andelen av bistandsbudsjettet
som går til utdanning.
2. Stortinget ber regjeringen vurdere å etablere en egen
budsjettpost for utdanningsbistand på statsbudsjettet eller på annen
måte forbedre informasjonen i budsjettforslaget, slik at det sikres
åpenhet om budsjettpostens størrelse og hovedfordelingen av de midler
som foreslås brukt til dette formålet.
3. Stortinget ber regjeringen utvikle en strategi for den
bilaterale utdanningsbistanden, som inkluderer tiltak for å styrke
utenrikstjenestens evne til å følge opp utdanningsspørsmål i bilaterale
dialoger.
4. Stortinget ber regjeringen prioritere alle barns rett
til lik tilgang på utdanning av god kvalitet i Norges innsats for
rettferdig fordeling.
5. Stortinget ber regjeringen legge fram en plan for hvordan
utdanningsarbeidet skal styrkes i humanitær bistand, bistand til
områder i konflikt og i arbeid med beredskapsplaner for katastrofehåndtering.
6. Stortinget ber regjeringen utarbeide retningslinjer som
sikrer at all norskfinansiert utdanningsbistand bidrar til at barn
med funksjonshemninger blir inkludert i skolen.
7. Stortinget ber regjeringen utrede hvordan Norge best
kan bidra til at elever i de fattigste utviklingslandene får utdanning
av tilstrekkelig kvalitet, med gode læreplaner og nok kvalifiserte
lærere og et læringsmiljø hvor barn ikke utsettes for vold.
8. Stortinget ber regjeringen utarbeide en handlingsplan
for helhetlig arbeid med å sikre alle jenter retten til minst ni
års utdanning og som inkluderer tiltak for å bekjempe tidlig ekteskap
og kjønnsbasert vold i og rundt skolen.
9. Stortinget ber regjeringen legge fram en plan for hvordan
Norge vil arbeide for å bidra til at barn får fullføre utdanning
som er relevant for å skaffe seg arbeid, herunder en styrket satsing
på yrkesskoler.
10. Stortinget ber regjeringen arbeide for at mål om utdanning
for alle fortsatt skal inkluderes i nye globale utviklingsmål etter
2015, og at det tas inn nye mål knyttet til ungdomsskole og kvalitet
i utdanningen.