Dersom det viser seg at det ikke er mulig å skaffe læreplass,
skal eleven tilbys å få den resterende opplæringen som elev på Vg3
i regi av skolen i et yrkesfag innen eget utdanningsprogram. Strykprosenten for
elever som avslutter fagutdanningen med Vg3 i skole, er vesentlig
høyere enn for lærlinger. Utford-ringene med Vg3 yrkesfag i skole
ligger på tre om-råder. Elevene er ikke motivert for videre skolegang,
i noen tilfeller er gruppene så små at det er vanskelig å opprette
slike klasser, og timetallet er så lavt at det er vanskelig å fullføre
og bestå fagprøven. Vg3 yrkesfag i skole betyr at elever skal ta
læretidens to arbeidsårs læring på ett skoleår. Det er derfor klart
at Vg3 i skole ikke er et egnet alternativ til læreplass.
For å kunne gi elever som ikke får læreplass mulighet til å ha
en reell sjanse til å få fagbrev, må en utvide tiden de kan bruke
til å lære faget og gjøre tilknytningen til virkelig arbeidsliv
bedre. Det kan gjøres gjennom å erstatte dagens Vg3 i skole med
et nytt kombinert tilbud over to år, der en betydelig del av opplæringen
skal skje i bedrift.