Til Stortinget
Vraket av ubåten U864 ble lokalisert i 2003 og ligger på ca.
150 meters dyp ca. to nautiske mil vest for Fedje i Hordaland. Den
kan inneholde så mye som 65 tonn metallisk (flytende) kvikksølv
lagret på stålflasker om bord. Kystverket har tidligere innstilt på
at ubåten ikke skal forsøkes hevet med sikte på å fjerne kvikksølvet
fra havområdet utenfor Fedje, men at hele vraket skal innkapsles
og ligge i ro på ubestemt tid.
Det ble mobilisert sterk motstand mot en slik løsning lokalt,
regionalt og fra fagmiljøer. Fiskeri- og kyststatsråd Helga Pedersen
avviste gjennom svar på skriftlige spørsmål å åpne for en ny vurdering
av saken etter de reaksjonene som kom, og avviste også en bred høring
for vurdering av innspillene, de metoder som var tenkt anvendt og
konsekvenser over tid. På bakgrunn av Dokument nr. 8:33 (2006-2007)
fra stortingsrepresentantene Per Sandberg, Bård Hoksrud, Tord Lien
og Arne Sortevik om fjerning av kvikksølv i vrak etter ubåt U864
ble det avholdt to høringer i Stortinget. På bakgrunn av de opplysningene
som kom frem på høringene, besluttet fiskeri- og kyststatsråden
å gjennomføre ny faglig gjennomgang av alternativene til tildekking.
Dokument nr. 8:33 (2006-2007) ble behandlet i Stortinget. 15. mai 2007.
Forslagsstillerne viser til fiskeri- og kyststatsråd Helga Pedersens
uttalelse i pressemelding publisert 17. april 2007:
"På bakgrunn av høringer i Stortinget
der flere aktører har kommet opp med nye forslag til hvordan ubåten
kan heves, er det behov for mer tid til å utrede hevingsalternativet
av ubåtvraket, sier fiskeri- og kystminister Helga Pedersen.
Kystverket har i sin rapport til Fiskeri- og kystdepartementet
vurdert flere alternativer for å eliminere forurensningen fra vraket.
Kystverkets vurderinger og anbefaling er basert på fysiske undersøkelser
av selve vraket og området rundt dette i 2005 og 2006, samt vurderinger
innhentet fra en rekke norske og internasjonale fagmiljøer. I etterkant
har imidlertid flere nye aktører kommet på banen med nye forslag
til hvordan ubåten kan heves.
Risikoen forbundet med å røre på vraket og de forurensede
masser på bunnen vurderes som betydelig uavhengig av metode. De
hevingsforslagene som nå har kommet opp i ettertid skal få samme
grundige vurdering som det de allerede utredete alternativene har
fått, sier Pedersen.
Dette betyr at det ikke blir tildekking i 2007, og at arbeidet
med å utrede hevingsalternativer gis høyeste prioritet i tiden fremover,
avslutter fiskeri- og kystministeren."
Eide Marine Services AS (EMS) deltok på transportkomiteens høring
da Stortinget i forbindelse med behandlingen av Dokument nr. 8:33
(2006-2007) avholdt to høringer om saken.
Forslagsstillerne viser videre til flertallets uttalelse i innstillingen
(Innst. S. nr. 193 (2006-2007)):
"Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet viser til at Regjeringen har bestemt
at hevingsforslagene som har kommet opp etter at Regjeringens beslutning,
skal få samme grundige vurdering som det de allerede utredete alternativene
har fått."
Forslagsstillerne viser til at Eide Marine Services AS var et
av flere bergingsfirma som deltok på høringen, og som fremla forslag
til heving og fjerning av både kvikksølv og ubåtvrak.
Forslagsstillerne finner det underlig at Kystverket nå gjennomfører
arbeid omkring alternativ til tildekking ‑ en løsning Kystverket
selv sterkt anbefalte og som var grunnlag for Regjeringens egen
beslutning, men som Regjeringen selv omgjorde ‑ uten at sentrale
aktører i bergingsmiljøet og en av de sentrale aktørene på høringen
i Stortinget har fått anledning til å inngi anbud på oppdraget.
Forslagsstillerne er kjent med at EMS gjennom henvendelser til
både Kystverket og Fiskeri- og kystdepartementet har tatt opp saken,
men uten resultat.
Eide Marine Services AS er et av Nord-Europas største bergingsselskap.
Firmaet hevder, etter det forslagsstillerne kjenner til, at verken
firmaet eller bransjen som sådan var oppmerksom på utlyst tidsfrist
for å søke prekvalifisering for senere anbudsinnlevering.
Forslagsstillerne viser til at saken er tatt opp gjennom skriftlig
spørsmål nr. 793 (2007-2008) av stortingsrepresentanten Arne Sortevik,
og at fiskeri- og kyststatsråden i svar datert 26. mars 2008 hevder
at det ikke er grunnlag for å gripe inn i saken.
Forslagsstillerne mener det viktigste i denne saken er å sørge
for at alle aktuelle aktører, ikke minst de
store aktørene i denne spesielle bransjen, får anledning til å levere
anbud på løsning av oppdraget, fjerning av kvikksølv og ubåtvrak.
Forslagsstillerne mener det åpenbart er nødvendig med et slikt
inngrep for å sikre en god samfunnsmessig løsning.
Forslagsstillerne viser igjen til at nettopp Eide Marine Services
AS deltok på transportkomiteens høring om saken. Nettopp informasjon
og dokumentasjon fra EMS var, etter forslagsstillernes mening avgjørende
viktig for at Regjeringen omgjorde sin beslutning om tildekking
av kvikksølv i havbunnen. Det vil etter forslagsstillernes oppfatning
være oppsiktsvekkende om Kystverket, av påståtte formelle hensyn
knyttet til prekvalifisering, velger å utelukke et av Europas ledende
bergingsselskaper som har dokumentert sin hevingsløsning for Stortingets
egen fagkomité, komiteen som skal behandle forslag til endelig løsning
for å fjerne kvikksølv og heve ubåtvraket. Forslagsstillerne mener
det åpenbart må være fullt mulig for landets sentrale myndigheter
at man gjennomfører de grep som man anser nødvendig for å styre
rammene for arbeidet med saken. Forslagsstillerne viser også til
at gjennomføring av valgt løsning pga. særlige krav til gunstig
vær/vindforhold trolig først kan gjennomføres sommeren 2009. Det
bør derfor være tid nok til å sikre at alle gode løsninger kan bli
vurdert.
Etter det forslagsstillerne kjenner til, avviser verken Kystverket
eller Fiskeri- og kystdepartementet at det foreligger juridisk åpning
for å foreta ny anbudsinnbydelse.
Forslagsstillerne mener derfor at ansvarlig statlig myndighet
ved fiskeri- og kyststatsråden må gripe inn og sørge for at prekvalifiseringen
blir utvidet, eller at ny anbudsrunde gjennomføres.
Fjerning av kvikksølv og ubåt i havet ved Fedje utenfor Hordaland
er en nasjonal oppgave som også omhandler Norges internasjonale
anseelse; både som fiskerinasjon og som miljønasjon.
Forslagsstillerne mener at en utvidelse av prekvalifiseringen
og en utvidet anbudsrunde er nødvendig for å sikre at flest mulig
av de store og toneangivende bergingsselskapene deltar i arbeidet
for å finne den beste løsningen for å fjerne kvikksølv, fjerne ubåt
og rydde opp på havbunnen.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen sørge for at prekvalifisering av anbydere
for deltagelse i anbudskonkurranse for fjerning av kvikksølv i U864/heving
av U864 i havet ved Fedje i Hordaland omgående utvides og utvidet
anbudsrunde gjennomføres.
9. april 2008