Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bente Irene Aaland, Per Vidar Kjølmoen, Tuva Moflag, og Torbjørn Vereide, fra Høyre, Henrik Asheim, Anna Molberg og Aleksander Stokkebø, fra Senterpartiet, Tor Inge Eidesen og Per Olaf Lundteigen, fra Fremskrittspartiet, Alf Erik Bergstøl Andersen og Dagfinn Henrik Olsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti Bergstø og lederen Freddy André Øvstegård, og fra Rødt, Mímir Kristjánsson, viser til at det siden Storbritannia trådte ut av EU/EØS reguleres trygdekoordineringen mellom Norge og Storbritannia av to avtaler, seperasjonsavtalen og en bilateral trygdeavtale. De to avtalene omfatter ulike grupper og har ulikt innhold.

I Prop. 5 LS (2023–2024) foreslås det å gjennomføre konvensjon av 30. juni 2023 om trygdekoordinering mellom Island, Liechtenstein, Norge og Storbritannia som langt på vei vil erstatte dagens bilaterale trygdeavtale med Storbritannia og som sammen med separasjonsavtalen mellom EU/EØS-landene og Storbritannia vil regulere trygdekoordineringen mellom Norge og Storbritannia.

Komiteen viser til at Grunnlovens § 26 andre ledd innebærer at avtaler som etter konstitusjonen ikke kan settes i verk uten ny lov eller et nytt stortingsvedtak, kun blir bindende når Stortinget har gitt samtykke til det.

Komiteen viser til at konvensjonen vil kreve mindre lovendringer for å tre i kraft og at regjeringen derfor foreslår at Stortinget gir sitt samtykke til dette. Komiteen slutter seg til forslaget fra regjeringen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er positive til en trygdekoordinering mellom Island, Liechtenstein, Norge og Storbritannia. Det er likevel momenter ved avtalen disse medlemmer ønsker å påpeke. Det at den nye avtalen ikke har en bestemt personkrets gjør at den også gjelder for tredjelands borgere, statsløse og flykninger. Disse medlemmer vil da understreke at det i teorien kan føre til at tredjelands borgere, statsløse og flykninger kan få rettigheter til norske velferdsytelser, mens i praksis vil dette bli stoppet av Schengen-avtalen, Dublin-avtalen eller andre internasjonale avtaler om flykninger. Det er viktig for disse medlemmer å påpeke dette, hvis det skulle oppstå problemer med personkretsen i denne avtalen på et senere tidspunkt.