Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Åsmund Aukrust, Nils-Ole Foshaug, Eva Kristin Hansen
og Trine Lise Sundnes, fra Høyre, Hårek Elvenes, Ingjerd Schie Schou,
Erna Solberg og lederen Ine Eriksen Søreide, fra Senterpartiet,
Marit Arnstad, Bengt Fasteraune og Maren Grøthe, fra Fremskrittspartiet,
Sylvi Listhaug og Christian Tybring-Gjedde, fra Sosialistisk Venstreparti,
Ingrid Fiskaa, fra Rødt, Bjørnar Moxnes, fra Venstre, Guri Melby,
og fra Kristelig Folkeparti, Dag-Inge Ulstein, viser til at
det ble avholdt høring den 21. september 2023, og at det har blitt
gitt skriftlige høringsinnspill. Komiteen merker
seg at det fra arbeidstaker- og arbeidsgiversiden understrekes viktigheten
av å ha et strengt og forutsigbart eksportregelverk. Komiteen ser at forsvarsindustrien i
Norge spiller en viktig rolle i å sikre både norsk og internasjonal
tilgang til nødvendige varer og teknologi for territorielt forsvar,
og til å kunne bidra til global sikkerhet. Med om lag 7 500 årsverk
i over 200 virksomheter som er direkte involvert i norsk forsvarsindustri,
bidrar forsvarsindustrien både til sysselsetting og betydelig teknologisk
utvikling. Dette er viktig både for å styrke norsk forsvarsevne
og for å bidra til å opprettholde norsk konkurransekraft. Komiteen merker seg at regjeringens mål
er å fortsatt sikre en levedyktig norsk forsvarsindustri som kan
bidra til leveringssikkerhet både for Norges og allierte lands forsvar. Komiteen noterer at regjeringen fortsatt
vil legge til rette for at industrien har mest mulig tydelige og
forutsigbare vilkår for sin eksportaktivitet. Samtidig må dette
skje innenfor rammen av en restriktiv eksportkontroll.
Komiteen registrerer
at medlemslandene i NATO samt Sverige, Finland og andre europeiske
land mottok ca. 57 pst. av eksporten av A-materiell og 93 pst. av
B-materiell fra Norge i 2022. Komiteen noterer
at eksporten av forsvarsmateriell til Qatar har steget betydelig
i 2022. Eksporten til region Midtøsten økte som følge av dette betraktelig
sammenliknet med 2021. Dette kommer av enkelte store kontrakter
for norsk forsvarsindustri. Komiteen tar
til etterretning at det ikke representerer signifikant økning i
antall norske bedrifter som eksporterer til Qatar, ei heller en
endring i Utenriksdepartementets politiske vurderinger.
Komiteen merker
seg spesielt donasjon av forsvarsmateriell til Ukraina. Fire dager
etter at krigen i Ukraina brøt ut, besluttet regjeringen at Norge
skulle donere forsvarsmateriell til Ukraina. Regjeringen har fulgt
opp med flere beslutninger om våpenstøtte, inkludert donasjon av
tyngre våpen. Norsk våpenstøtte til Ukraina er i tråd med deres
egne behov. Beslutninger om våpenstøtte har bred støtte i Stortinget
og er godt forankret innenfor rammeverket for eksportkontroll. Donasjoner,
herunder A- og B-materiell, blir vurdert fortløpende. Ukrainas behov
for mer våpen for å stå imot angrepene vedvarer. Komiteen merker
seg at det betyr at de fortsatt vil ha behov for tyngre og mer avanserte
våpensystemer.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Venstre, merker seg at regjeringen
i Meld. St. 21 (2022–2023) vektlegger at eksportkontrollfeltet er
i rask utvikling, og at kompleksiteten øker i takt med den forverrede
sikkerhetspolitiske utviklingen og endringene i trusselbildet. Flertallet deler vurderingen av at Russlands
brutale krigføring i Ukraina utgjør mye av bakteppet for denne utviklingen.
Når det gjelder norske donasjoner av militært materiell til Ukraina,
stiller flertallet seg bak regjeringens
beskrivelse av at:
«[b]eslutninger om våpenstøtte har bred
støtte i Stortinget og er godt forankret innenfor rammeverket for
eksportkontroll»,
og merker seg at:
«[d]onasjoner, herunder A- og B-materiell,
vurderes fortløpende.»
Flertallet viser
til at norsk eksportkontrollregelverk og sanksjoner i økende grad
forsøkes omgått av autoritære stater, og at dette har sammenheng
med den kraftig forverrede sikkerhetspolitiske situasjonen. Flertallet merker seg at regjeringen
i meldingen viser til at det nå er:
«en økende bevissthet i universitets-
og høyere utdanningssektoren om at utenlandske aktører på en fordekt
måte forsøker å anskaffe sensitiv kunnskap fra norske teknologimiljøer
til militær bruk, i strid med våre sikkerhets- og forsvarspolitiske
interesser.»
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet,
mener det er svært viktig at forsknings- og høyere utdanningssektoren
i økende grad erkjenner den alvorlige utviklingen. Sektoren har gjennom
flere år ikke i tilstrekkelig grad erkjent dette. Dette
flertallet viser til at EOS-tjenestene gjennom en årrekke
har advart mot norske forsknings- og høyere utdanningsinstitusjoners
praksis for samarbeid med forskere med opphav i autoritære regimer,
og at svært alvorlige sikkerhetsbrudd gjentatte ganger har forekommet
som følge av at disse advarslene ikke i tilstrekkelig grad har blitt
tatt på alvor.
Dette flertallet merker
seg at Utenriksdepartementet arbeider med å innføre en særskilt
lisensplikt når det gjelder kontroll med kunnskapsoverføring av strategiske
teknologier, og at et konkret forslag om slik kontroll ble sendt
på høring i 2022.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at arbeidet med
å stramme inn dette regelverket begynte under regjeringen Solberg,
og vil understreke betydningen av at dette arbeidet gis høy prioritet
fremover. Lisensplikt for kontroll med kunnskapsoverføring av strategiske
teknologier vil i betydelig grad kunne bidra til å hindre omgåelse
av eksportkontrollregelverket, og dermed hindre at autoritære regimer
tilegner seg norsk teknologi til militær bruk.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser for øvrig til regjeringens pressemelding av 10. juli 2023,
som fastslår at regjeringen vil opprette en egen etat for eksportkontroll
og sanksjoner. Dette flertallet viser
til at dette er redegjort for i Prop. 1 S (2023–2024):
«Regjeringen besluttet 5. juni 2023 å
starte en prosess med å opprette en ny etat for arbeidet med eksportkontroll
og sanksjoner. Etaten skal underlegges Utenriksdepartementet. Departementet
mottar flere tusen saker per år, og kompleksiteten i sakene øker.
Næringslivets og akademias behov for veiledning i regelverket har
økt, og forvaltningsoppgavene har blitt flere og mer arbeidskrevende.
Den sikkerhetspolitiske situasjonen, utviklingen i trusselbildet
rundt spredning av masseødeleggelsesvåpen, og økt bruk av sanksjoner
i utenrikspolitikken, er viktige drivkrefter som ligger til grunn
for den store saksmengden og den økte kompleksiteten. Etableringen
av etaten vil sikre styrket kapasitet til kontroll med eksporten
av strategiske varer og teknologi fra Norge.»
Dette flertallet støtter
opprettelsen av en egen etat for eksportkontroll og sanksjoner,
og forutsetter at dette ikke endrer de overordnede prinsippene i
det norske eksportkontrollregimet om et strengt og forutsigbart
regelverk.
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt merkar seg
at eksporten til Qatar gjekk kraftig opp i 2022 og at Qatar no er
det landet me eksporterer mest til. Desse
medlemene viser til ei mengd rapportar frå internasjonale menneskerettsorganisasjonar
som slår fast at regimet i Qatar er ansvarleg for grove brot på
menneskerettane. Desse medlemene meiner
at den store og aukande våpeneksporten til Qatar strir med Stortinget
sin intensjon av 1997 om å ta omsyn til mottakarlandet sin respekt
for grunnleggande menneskerettar ved eksport av forsvarsmateriell.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet, viser til
Stortingets presisering i 1997 om at en rekke politiske spørsmål
– inkludert demokratiske rettigheter og respekt for grunnleggende
menneskerettigheter – skal vurderes i eksportkontrollsaker. Flertallet vil understreke at slike helhetlige
vurderinger også må hensynta konkret hva slags forsvarsmateriell
(type, funksjon, mv.) det søkes eksportlisens for. Flertallet viser
til at eksporten til Qatar bestod av luftforsvarssystemer for å beskytte
Qatars eget territorium og befolkning mot eventuelle angrep utenfra. Flertallet legger til grunn at det vil
ikke bli gitt lisens dersom eksporten anses å kunne brukes til å
krenke grunnleggende menneskerettigheter eller til intern undertrykking.
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt merkar seg
at Noreg for fjerde år på rad har avstått frå å eksportera forsvarsmateriell
til Saudi-Arabia, som har vore tungt inne i krigen i Jemen dei siste
åtte åra. FNs høgkommissær for menneskerettar har dei siste åra
jamleg rapportert om dei ekstreme humanitære konsekvensane av konflikten
og uttrykt uro over det som ser ut til å vera omfattande brot på
både humanitærretten og grunnleggande menneskerettar. Ekspertgruppa
oppfordrar på det sterkaste tredjeland til å ikkje selja våpen til
involverte land. Desse medlemene meiner
me ikkje sikkert kan vita om norske våpen endar opp i krigen i Jemen
så lenge Noreg eksporterer til USA – ein av Saudi-Arabias største handelspartnarar
på våpensida – utan å krevja sluttbrukarerklæring.
Komiteen minner
om at Noreg har ratifisert FNs våpenhandeltraktat, som gjer eksportøren
ansvarleg for vidaresal og pliktar Noreg til å avslå våpensal når
det er stor risiko for at våpna vil bli brukt til å begå menneskerettsbrot
eller andre overgrep mot sivile.
Komiteen viser til
Den internasjonale våpenhandelsavtalen og OECDs retningslinjer for
ansvarleg næringsliv, som også pålegg framtidsretta risikovurdering av
om det er overvegande sannsynleg at norsk forsvarsmateriell vil
kunna brukast i strid med internasjonal humanitærrett og internasjonale
menneskerettar.
Komiteen viser vidare
til Meld. St. 26 (2018–2019) som slår fast at:
«Det vil være situasjonen på tidspunktet
for eksport som er avgjørende»
i praktiseringa av føre-var-linja ved norsk
eksport av forsvarsmateriell.
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt merkar seg
at denne praksisen har resultert i at Noreg ved fleire høve har
suspendert eksporten til Dei sameinte arabiske emirata for så å gjenoppta
han. Desse medlemene etterlyser større innsyn
i kva grad og korleis styresmaktene gjer ei framtidsretta risikovurdering
av om det aktuelle forsvarsmateriellet som blir eksportert frå Noreg
kan bli brukt i strid med internasjonal humanitærrett og dei internasjonale
menneskerettane framover.
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti, Raudt, Venstre og Kristeleg Folkeparti fremjar
følgjande forslag:
«Stortinget ber regjeringa om ein
uavhengig heilskapleg gjennomgang av regelverket for kontroll av
våpeneksport.»
«Stortinget ber regjeringa gjera
greie for korleis norske eksportstyresmakter gjennomfører framtidsretta
risikovurderingar av at norsk forsvarsmateriell ikkje vert brukt
i strid med internasjonal humanitærrett og internasjonale menneskerettar
i tråd med Den internasjonale våpenhandelsavtalen artikkel 7 og
OECDs retningslinjer for fleirnasjonale selskap.»
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt fremjar føljande
forslag:
«Stortinget ber regjeringa om at
krav om sluttbrukardokumentasjon vert praksis ved all eksport av
forsvarsmateriell, også til NATO-land og nære allierte.»
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at den høytstående tjenestemannen Josh
Paul ved USAs utenriksdepartements avdeling for våpenleveranser
til andre land sa opp sin stilling 18. oktober 2023 i protest mot USAs
storstilte våpenforsyninger til Israel. Paul kritiserte USAs eksportregelverk
for å være for svakt og for at amerikanske våpenleveranser bidrar
til okkupasjon og sivile lidelser. Dette medlem mener
dette underbygger behovet for at Norge må kreve sluttbrukerdokumentasjon
også ved eksport til NATO-land og nære allierte.
Komiteens medlem
fra Venstre viser når det gjelder sanksjoner og restriktive
tiltak til to forhold vedrørende sanksjoner mot Russland. Dette medlem viser til at regjeringen
skriver at:
«[s]amtlige av de restriktive tiltakene
er gjennomført i norsk rett, med unntak av […] enkelte tilpasninger
ved gjennomføring av havneforbudet.»
Dette medlem vil
understreke at Norges manglende havneforbud for russiske fiskefartøy
bidrar til at store summer går inn i den russiske økonomien og dermed
bidrar til å finansiere den russiske krigføringen. Dette
medlem mener unntaket burde fjernes for å vise at Norge er
solidarisk med andre europeiske land hvis økonomi rammes av de direkte
og indirekte følgene av sanksjonsregimet, og at vi gjør det som
er i vår makt for å stoppe finansiering av Putins hensynsløse krig
i Europa.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti understreker
at Norges langsiktige, grunnleggende interesse i en bærekraftig
forvaltning av fiskebestanden i Barentshavet utgjør grunnlaget for unntaket
fra havneforbudet for russiske fiskefartøy og at russiske fiskefartøy
fortsatt kan lande fisk, bytte mannskap og proviantere i tre norske
havner. Det er særlig viktig at verdens største gjenværende torskebestand
blir forvaltet på en bærekraftig måte. Disse medlemmer vil
også påpeke at en betydelig del av fisken russiske fartøy lander
i norske havner går videre til EU-land. Landingen av fisk fra russiske
fartøy medfører også begrensede inntekter for norske aktører. Disse medlemmer vil videre påpeke at
fisk i likhet med andre matvarer gjennomgående er holdt utenfor
de europeiske sanksjonene mot Russland. Hensikten er å unngå prisøkninger
på mat, som særlig vil ramme fattige land. De europeiske sanksjonene
inneholder derfor ikke et generelt forbud mot import av russisk
fisk.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til problemet med såkalt «parallelleksport».
Altså at europeiske selskaper omgår sanksjoner ved å eksportere
sine produkter til Russland via tredjeland. En rapport utformet
av analyseselskapet Corisk fant at total omgåelse av sanksjonene
i Europa for 2022 var på mer enn 100 mrd. kroner. Disse
medlemmer legger til grunn at regjeringen tar denne problemstillingen
på alvor og samarbeider både nasjonalt og internasjonalt for å unngå
parallelleksport.