Søk

Sammendrag av hovedpunkter i rapporten

Norges Banks representantskap skal minst én gang årlig legge fram sin uttalelse om tilsynet med Norges Bank for Stortinget.

Representantskapet har merket seg finanskomiteens merknad i Innst. 352 S (2019–2020), hvor representantskapet oppfordres til å vurdere hvorvidt dagens rapport til Stortinget i form og innhold lever opp til forventningene om relevans og leservennlighet. For å imøtekomme dette er strukturen på årets rapport noe endret fra tidligere rapporter.

Representantskapet fører tilsyn med Norges Banks drift og med at bestemmelsene for virksomheten blir fulgt. Oppgaver og ansvar er regulert i lov om Norges Bank og pengevesenet mv. (sentralbankloven) som er ny fra 1. januar 2020. Tilsynet omfatter også forvaltningen av Statens pensjonsfond utland (SPU) som er en betydelig oppgave for Norges Bank og skal gjennomføres i samsvar med mandat fastsatt av Finansdepartementet.

Norges Banks budsjett for 2021 er etter forslag fra hovedstyret vedtatt i representantskapets møte 10. desember 2020 og oversendt Finansdepartementet.

Representantskapet har behandlet hovedstyrets årsberetning for Norges Bank og godkjent årsregnskapet for 2020. Egenkapitalen til Norges Bank var på 276,8 mrd. kroner per 31. desember 2020, mot 263,2 mrd. kroner per 31. desember 2019. I tråd med retningslinjer for avsetning og disponering av Norges Banks overskudd blir det overført 15,2 mrd. kroner til statskassen. Årsrapporten om forvaltningen av Statens pensjonsfond utland for 2020 er også behandlet.

Representantskapet legger gjennom denne rapporten fram sin vurdering av hovedstyrets styring av og kontroll med Norges Bank i 2020. Rapporten dekker de områdene som er spesifisert i sentralbankloven. Prioriteringer for tilsynet i 2020 ble omtalt i eget kapittel i Dokument 9 (2019–2020).

Etter sentralbankloven skal Norges Bank løse to sentrale samfunnsoppdrag, som er å være landets sentralbank og forvalte Statens pensjonsfond utland. I kapittel 1 i denne rapporten beskrives gjennomført tilsyn i 2020. Temaene er ordnet etter sentralbankens organisering.

Samfunnsoppdragene er organisert innenfor to separate virksomhetsområder. Sentralbankvirksomheten (SBV) og Norges Bank Administrasjon (NBA) ledes av sentralbanksjefen, mens Norges Banks hovedstyre har delegert gjennomføringen av forvaltningsoppdraget til daglig leder av Norges Bank Investment Management (NBIM).

Representantskapet er oppnevnt av Stortinget for å føre tilsyn med Norges Bank. En viktig del av dette arbeidet er at man gjennom året gjennomgår hovedstyrets protokoller. I den forbindelse har medlemmer i representantskapet hatt synspunkt på at hovedstyrets protokoller kunne inneholdt mer informasjon fra viktige diskusjoner. Spørsmål har blant annet vært knyttet til utviklingen i en ekstraordinær markedssituasjon og utfordringer i forvaltningen av valutareservene, beredskapsplaner knyttet til covid-19-pandemien, samordning av støttefunksjoner i Norges Bank, organisatoriske endringer, godtgjørelsesordningen i kapitalforvaltningen og kostnader til IT-tjenester. Sentralbanksjefen har på vegne av hovedstyret gitt utdypende redegjørelser til problemstillingene.

Hovedstyrets ansettelse av ny daglig leder av NBIM, Nicolai Tangen, har stor offentlig oppmerksomhet og følges tett opp av representantskapet. I behandlingen i møter og gjennom brev er det stilt spørsmål til prosessen fram til ansettelsen og til arbeidsavtalen. Mulige interessekonflikter mellom Norges Bank, forvaltningen av SPU og daglig leders tidligere virksomhet og eierskap har vært spesifikt drøftet.

Representantskapet har også reist spørsmål ved muligheten for tilbakekjøp av eiendeler som er overført til AKO Foundation. I svar til representantskapet har hovedstyret opplyst at AKO Foundation – som eieren av interessene i AKO Capital LLP – har forpliktet seg til at eierandelen ikke skal bli solgt tilbake til Nicolai Tangen. Forpliktelsen gjelder for ubestemt tid og opphører ikke ved Tangens fratreden i Norges Bank. Arbeidsavtalen med de to erklæringene fra henholdsvis Tangen og AKO Foundation datert 1. desember 2020 vil bli endret slik at ordlyden i partenes erklæringer gjøres likelydende på dette punktet.

Hovedstyret ved sentralbanksjefen har redegjort om etablerte rutiner og kontrolltiltak for videre oppfølging av arbeidsavtalen. Representantskapet vil følge hovedstyrets arbeidsavtale med daglig leder av NBIM og etablerte kontrolltiltak gjennom sitt ordinære tilsyn framover.

Hovedstyret har igangsatt en prosess for oppdatering av styringsrammeverket blant annet på bakgrunn av ny sentralbanklov og endringer i mandat for forvaltningen av SPU, og store deler er gjennomført og oversendt representantskapet. Hovedstyrets etiske prinsipper for ansatte er oppdatert, og representantskapet har hatt en grundig gjennomgang med bistand fra juridisk kompetansemiljø.

Gjennom året har representantskapet behandlet rapporter fra fire tilsynsgjennomganger. Temaene har vært:

  • Investeringer i unotert eiendom – eierstrukturer og styringsmodeller.

  • Hovedstyrets rammer for og organisering av styring og kontroll.

  • Etterlevelse av rammeverk for tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering.

  • Norges Banks vekslinger i valuta mot norske kroner.

Det er behandlet to attestasjonsuttalelser om bekreftelse av internkontrollrutiner i forvaltningen av statsgjelden og om implementeringer av mandatendringer i SPU. Videre har Deloitte AS avgitt to faste årlige attestasjonsuttalelser knyttet til Norges Banks oppgaver for statsgjelden og statens konto i Norges Bank.

Tilsynsrapporter og attestasjonsuttalelser er oversendt til hovedstyret som på vanlig måte gir tilsvar og sine kommentarer i brev til representantskapet, med opplysning om hvordan anbefalinger og vurderinger vil bli fulgt opp. Gjennomgangene, med vurderinger og anbefalinger, samt hovedstyrets oppfølging er beskrevet i denne rapporten. Enkelte temaer videreføres i tilsynet.

Representantskapet er opptatt av kostnadseffektivitet og har fulgt opp budsjettbehandlingen og rapporteringer av kostnadsutvikling gjennom året.

På grunn av covid-19-pandemien har myndighetene og Norges Bank satt strenge rammer for tilstedeværelse i bankens kontorlokaler. Det har medført utstrakt bruk av digitale plattformer i møtegjennomføringer og hjemmekontor for de ansatte i store deler av året. Sentralbanksjefen har orientert om sikkerhet og beredskap gjennom året. Det er representantskapets oppfatning at Norges Bank til tross for utfordringene har løst ansvar og oppgaver på en god måte.

Ved utgangen av 2020 var markedsverdien til Statens pensjonsfond utland 10 914 mrd. kroner, en oppgang på 826 mrd. kroner fra inngangen til året. Markedsverdien påvirkes av avkastning, kapitaltilførsel eller -uttak og endringer i valutakurser. Avkastningen var 1 070 mrd. kroner. Uttaket fra den norske stat var 298 mrd. kroner etter utbetalt forvaltningsgodtgjøring. Resultatet av forvaltningen disponeres direkte mot innskudd på kronekontoen til Statens pensjonsfond utland i Norges Bank. Hovedstyret har uttalt at det er tilfreds med at avkastningen både i 2020 og over tid har vært god, og at det er oppnådd høy avkastning målt mot Finansdepartementets referanseindeks.

Deloitte AS har avgitt en attestasjonsuttalelse av Norges Banks rapportering om samfunnsansvar, som er presentert i Norges Banks årsrapport og regnskap for 2020.

Representantskapet vil i videre tilsynsarbeid prioritere temaer som personal og organisasjonsutvikling, sikkerhet og beredskap, herunder krisehåndtering, og Norges Banks risikorammeverk for operasjonell risikostyring.

Representantskapets konklusjon på tilsynet for 2020

Representantskapet har mottatt alle opplysningene det har bedt om. Det er ikke avdekket forhold gjennom tilsynet som gir grunnlag for særlige merknader etter loven. Etter representantskapets oppfatning har hovedstyret utøvd styring av og kontroll med Norges Banks virksomhet i samsvar med krav i sentralbankloven, forskrift om risikostyring og internkontroll i Norges Bank samt mandat for forvaltningen av Statens pensjonsfond utland. Det er etablert hensiktsmessige rutiner som sørger for at virksomheten utøves i henhold til lov, avtaler, vedtak og rammeverk for øvrig.

I 2020 har representantskapet hatt en særskilt behandling av hovedstyrets ansettelse av og arbeidsavtale med ny daglig leder av NBIM. Brev ble sendt til Stortinget 11. juni 2020 og behandlet som Dokument 9:1 (2019–2020) under høring i finanskomiteen 10. august. Stortinget behandlet innstillingen fra komiteen 5. november 2020. Norges Bank har etablert rutiner og kontrolltiltak for videre oppfølging av arbeidsavtalen, og representantskapet vil føre ordinært tilsyn med hovedstyrets arbeid og rapportering.