Søk

Innhald

4. Anmodningsvedtak i stortingssesjonen 2017–2018

4.1 Arbeids- og sosialdepartementet

Bilstønadsordningen type 1-biler

Vedtak 428, 30. januar 2018

«Stortinget ber regjeringen i statsbudsjettet 2019 fremme forslag om å gjeninnføre bilstønadsordningen for type 1-biler for personer i varig tilrettelagt arbeid.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til vedtakets ordlyd hvoretter regjeringen ble bedt om å fremme forslag om å gjeninnføre bilstønadsordningen for type I-biler for personer i varig tilrettelagt arbeid. Komiteen registrerer at regjeringen ikke har til hensikt å gjennomføre vedtaket og vil understreke at rett fremgangsmåte da vil være at regjeringen fremmer forslag for Stortinget om å oppheve vedtaket. Vedtaket opprettholdes.

Utviklingshemmedes muligheter til et andre år på folkehøgskole

Vedtak 898, 12. juni 2018

«Stortinget ber regjeringen oppheve den innstrammingen som har skjedd i utviklingshemmedes muligheter til å ta et andre år på folkehøgskole.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til vedtakets ordlyd hvoretter Stortinget ber regjeringen oppheve den innstrammingen som har skjedd i utviklingshemmedes muligheter til å ta et andre år på folkehøgskole og registrerer at regjeringen ikke vil gjennomføre vedtaket. Komiteen har merket seg at regjeringen ikke mener at formålet med endringene i regelverket 2017 var innstramming, men presisering av regelverket.

Komiteen vil på denne bakgrunn anbefale at regjeringen dersom den ikke vil gjennomføre vedtaket, fremmer forslag om at vedtaket oppheves. Komiteen avventer videre oppfølging før vedtaket kvitteres ut.

4.2 Barne- og familiedepartementet

Lønns-, arbeids- og pensjonsvilkår for barnevernsaktører

Vedtak 181, 12. desember 2017

«Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan det kan sikres at aktører som mottar offentlige tilskudd for drift av barnevernstjenester, har lønns-, arbeids- og pensjonsvilkår på linje med det som gjelder i offentlige virksomheter.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at problemstillingen er omtalt i Prop. 133 L (2020–2021) Lov om barnevern, som ble oversendt Stortinget 9. april 2021 og kvitterer ut vedtaket på dette grunnlaget.

4.3 Finansdepartementet

Finansskatt

Vedtak 868, 11. juni 2018

«Stortinget ber regjeringa komme attende til Stortinget på eigna måte, seinast i samband med statsbudsjettet for 2020, med framlegg om ei provenynøytral omlegging av finansskatten og der forhøgd arbeidsgivaravgift vert fjerna.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at anmodningsvedtaket ikke ble ansett som kvittert ut under komiteens behandling av Meld. St. 12 (2018–2019), jf. Innst. 291 S (2018–2019). Vedtaket var ikke tatt med i Meld. St. 12 (2019–2020) og ble derfor ikke omtalt i Innst. 373 S (2019–2020). Vedtaket er senere heller ikke omtalt verken i Prop. 1 S (2020–2021) eller i Meld. St. 15 (2020–2021). Komiteen har imidlertid merket seg at vedtaket er omtalt i Prop. 1 LS (2019–2020) og at regjeringen der har lagt til grunn at vedtaket er kvittert ut.

Komiteen viser til at utkvittering av vedtak skal skje gjennom kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling av meldingen om anmodnings- og utredningsvedtak og forutsetter at departementet for fremtiden sørger for at så skjer.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, mener anmodningsvedtak 868 (2017–2018), som ble fattet om omleggingen av finansskatten, ikke er fulgt opp tilstrekkelig av regjeringen. Flertallet viser til at omtalen høsten 2019 i Prop 1 LS (2019–2020) om skatter, avgifter og toll i forslag til statsbudsjett for 2020 ikke utkvitterer vedtaket. Prop. 1 LS (2019–2020) omtaler at omleggingen bør utstå til blant annet prosessen overfor ESA knyttet til like konkurransevilkår overfor offentlige og private virksomheter er avklart. Dette er ikke å anse som en oppfølging av Stortingets vedtak, siden det ikke er framlagt et forslag til Stortinget. Flertallet understreker at det var et enstemmig storting som anmodet om en endring i finansskatten der den ekstra arbeidsgiveravgiften skulle fjernes. Flertallet påpeker at det nå er gått tre år siden vedtaket ble fattet, men at regjeringen fortsatt ikke har lagt fram et forslag for Stortinget i tråd med det et enstemmig storting har bedt om.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og uavhengig representant har imidlertid merket seg at stortingsflertallet under behandlingen av Prop. 1 LS (2019–2020) ga sin tilslutning til regjeringens behandling av spørsmålet om finansskatt og anser på dette grunnlag vedtaket som utkvittert.

4.4 Helse- og omsorgsdepartementet

Medisinstudenter i primærhelsetjenesten

Vedtak 363, 19. desember 2017

«Stortinget ber regjeringen komme til Stortinget med en sak om hvordan alle medisinstudenter kan sikres økt praksis i primærhelsetjenesten.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til behandlingen av vedtaket i helse- og omsorgskomiteen og registrerer at departementet vil komme tilbake til saken på egnet måte. Komiteen avventer tilbakemeldingen før vedtaket kvitteres ut.

Legevakt- og fastlegeordningen

Vedtak 468, 13. februar 2018

«Stortinget ber regjeringen fremme en egen sak til Stortinget om forbedringer i legevaktordningen som også bidrar til rekruttering til fastlegeordningen.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til vedtakets ordlyd hvoretter regjeringen ble bedt om å legge fram en egen sak om legevakt- og fastlegeordningen og avventer dette før vedtaket kan kvitteres ut.

Institusjonsplasser for barn

Vedtak 508, 27. februar 2018

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en egen sak med orientering om bruk av institusjonsplasser for barn i strid med barnets beste og familienes ønsker.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til vedtakets ordlyd hvor Stortinget ber om en egen sak med orientering om bruk av institusjonsplasser for barn i strid med barnets beste og familienes ønske. Komiteen avventer dette før vedtaket kan kvitteres ut.

Institusjonsplasser for barn

Vedtak 508, 27. februar 2018

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en egen sak med orientering om bruk av institusjonsplasser for barn i strid med barnets beste og familienes ønsker.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til vedtakets ordlyd hvoretter Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en egen sak. Komiteen avventer en slik sak før vedtaket kan kvitteres ut.

Evalueringen av LAR-ordningen

Vedtak 634, 24. april 2018

«Stortinget ber regjeringen evaluere LAR-ordningen og fremme tiltak for å sikre innhold, kvalitet og forbedringer i ordningen, slik at LAR kan fungere optimalt.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til vedtakets ordlyd hvoretter regjeringen ble bedt om å evaluere ordningen og fremme tiltak for å sikre innhold, kvalitet og forbedringer. Komiteen registrerer at flertallet i helse- og omsorgskomiteen ikke anser oppfølging i form av revidert retningslinje er tilstrekkelig for at vedtaket kan kvitteres ut og opprettholder vedtaket.

Spesialisering innen geriatri

Vedtak 642, 24. april 2018

«Stortinget ber regjeringen sørge for at alle akuttsykehus i Norge har breddekompetanse innen behandling av eldre, og at alle store akuttsykehus skal ha spesialist i geriatri.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til Stortingets behandling av Prop. 1 S (2020–2021), jf. Innst. 11 S (2020–2021), hvor flertallet i helse- og omsorgskomiteen ville avvente utkvittering av anmodningsvedtaket til også Helse Førde og Nordlands sykehuset Bodø har fått spesialist i geriatri.

Komiteen avventer dette før vedtaket kan kvitteres ut.

Assistert befruktning av enslige

Vedtak 718, 15. mai 2018

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet måte for å åpne for assistert befruktning også for enslige.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at vedtaket ikke er omtalt i Meld. St. 15 (2020–2021). Komiteen slutter seg til vurderingen av at vedtaket kan kvitteres ut, men vil understreke viktigheten av at alle vedtak – også de som anses gjennomført – omtales i stortingsmeldingen om anmodnings- og utredningsvedtak.

Sæddonasjon

Vedtak 719, 15. mai 2018

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet måte for å sette begrensninger for bruk av donorsæd til antall familier per donor, ikke antall barn per donor.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at vedtaket ikke er omtalt i Meld. St. 15 (2020–2021). Komiteen slutter seg til vurderingen av at vedtaket kan kvitteres ut, men vil understreke viktigheten av at alle vedtak – også de som anses gjennomført – omtales i stortingsmeldingen om anmodnings- og utredningsvedtak.

Assistert befruktning

Vedtak 721, 15. mai 2018

«Stortinget mener at inseminasjon ikke teller som bruk av de tre offentlige forsøkene med assistert befruktning.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at vedtaket ikke er omtalt i Meld. St. 15 (2020–2021). Komiteen slutter seg til vurderingen av at vedtaket kan kvitteres ut, men vil understreke viktigheten av at alle vedtak – også de som anses gjennomført – omtales i stortingsmeldingen om anmodnings- og utredningsvedtak.

Pasienter med rus- og/eller psykiske lidelser

Vedtak 843, 5. juni 2018

«Stortinget ber regjeringen vurdere en ny finansieringsnøkkel for å sikre en tilstrekkelig og sikker finansiering av ettervernet av personer med ruslidelser både i kommuner og i spesialisthelsetjenesten.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at departementet vil komme tilbake til Stortinget i tilknytning til statsbudsjettet for 2022 og avventer dette før vedtaket kvitteres ut.

4.5 Justis- og beredskapsdepartementet

Styrking av lensmannskontor

Vedtak 579, 5. april 2018

«Stortinget ber regjeringen sørge for en reell styrking av de lensmannskontorene som står igjen etter gjennomføringen av politireformen.»

Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at politiet totalt har fått økte bevilgninger i perioden 2014–2020. Komiteen finner det imidlertid ikke åpenbart ut fra de opplysninger som er gitt, at de økte midlene er kommet lensmannskontorene til gode. Komiteen viser imidlertid til at Stortingets flertall har ansett vedtaket for oppfylt og velger under tvil å kvittere ut vedtaket. Komiteen minner om at partiene står fritt til å forfølge saken i den kommende budsjettbehandlingen.

4.6 Klima- og miljødepartementet

Matkastelov

Vedtak nr. 489, 27. februar 2018

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag til en matkastelov som omfatter næringsmiddelindustrien og matvarebransjen. Loven bør omfatte påbud om å donere all spiselig overskuddsmat til veldedige formål og sekundært til dyrefôr, samt påbud om å offentliggjøre nøkkeltall knyttet til matsvinn og reduksjon av matsvinn.»

Komiteens merknader

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til flertallsmerknadene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne til vedtaket i uttalelsen fra energi- og miljøkomiteen. Dette medlem anser ikke vedtaket oppfylt som forutsatt.

Arbeide for å utfase unødvendig bruk av engangsartikler

Vedtak 498, 27. februar 2018

«Stortinget ber regjeringen arbeide for å utfase unødvendig bruk av engangsartikler av plast.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til vedtaket om endring i produktforskriften mv. og kvitterer ut vedtaket på dette grunnlag.

Kutt i klimagassutslipp – sektorvise ambisjoner

Vedtak 671, 3. mai 2018

«Stortinget ber regjeringen legge frem sektorvise ambisjoner for kutt i klimagassutslippene i ikke-kvotepliktig sektor.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til Meld. St. 13 (2020–2021) Klimaplan for 2021–2031 og kvitterer ut vedtaket på dette grunnlag.

Oppmykning i forskriftene til lov om motorferdsel i utmark

Vedtak 815, 1. juni 2018

«Stortinget ber regjeringen foreta oppmykninger i forskriftene til lov om motorferdsel i utmark som gjør det mulig for kommunene å gi dispensasjoner for bruk av elmotor med begrenset effekt på vann under 2 kvadratkilometer. Dispensasjon bør bare kunne gis etter at kommunene har vurdert om det er forsvarlig ut fra hensynet til vannet som levested for viltarter og fugler, herunder særskilt legge vekt på hensynet til hekkeområder.»

Komiteens merknader

Sak om endringer i motorferdselloven ble behandlet i Stortinget 18. februar 2021. Komiteen utkvitterer anmodningsvedtaket på dette grunnlag.

4.7 Kommunal- og moderniseringsdepartementet

Mishandlingsføresegna

Vedtak 856, 6. juni 2018

«Stortinget ber regjeringen sikre at praksis i forvaltningen i saker angående utlendingsloven § 53 første ledd (mishandlingsbestemmelsen) er i tråd med lovgivers intensjon, og melde tilbake til Stortinget så raskt som mulig de vurderinger og eventuelle endringer som er gjort.»

Komiteens merknader

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til mindretallsmerknaden fra Sosialistisk Venstreparti til vedtaket i uttalelsen fra kommunal- og forvaltningskomiteen. Dette medlem anser ikke vedtaket oppfylt som forutsatt.

Kommunesektorens plikt til å gi universelt utformet informasjon

Vedtak 857, 7. juni 2018

«Stortinget ber regjeringen utrede og legge fram forslag om hvordan plikten kommunesektoren har til å gi informasjon som er universelt utformet og tilstrekkelig individuelt utformet, skal innfris.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at departementet ikke finner det hensiktsmessig å legge fram lovforslag med særregulering av kommunesektoren og anser at vedtaket ikke skal følges opp. Komiteen vil understreke at manglende vilje til å gjennomføre Stortingets vedtak ikke er tilstrekkelig grunnlag for å hevde at et anmodningsvedtak er gjennomført og viser til regjeringens mulighet til å fremme forslag om å oppheve vedtaket.

4.8 Kulturdepartementet

Innføring av DNS-blokkering av nettsidene til uregulerte spillselskaper

Vedtak nr. 695, 7. mai 2018

«Stortinget ber regjeringen stanse pengespill hos uregulerte pengespillselskaper ved å innføre DNS-blokkering av nettsidene deres. Regjeringen bes i budsjett for 2019 omtale fremdriftsplanen for dette arbeidet.»

Komiteens merknader

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Kulturdepartementet uttaler at regjeringen har foreslått mulighet til å pålegge DNS-varsling på nettsider som tilbyr pengespill rettet mot det norske markedet uten tillatelse. Videre uttaler departementet at «Innføring av et mer inngripende tiltak som DNS-blokkering utelukkes ikke på et senere tidspunkt, dersom ordningen med DNS-varsling etter evaluering viser seg å ha mangelfull effekt.» Dette medlem understreker ordlyden i Stortingets vedtak, som anmodet regjeringen om å innføre DNS-blokkering av uregulerte pengespillselskapers nettsider. Dette medlem presiserer at Stortinget ba regjeringen innføre DNS-blokkering, ikke DNS-varsling, og forutsetter at regjeringen følger opp Stortingets vedtak. Dette medlem understreker at den oppfølgingen av vedtaket departementet omtaler ikke er i tråd med Stortingets vedtak og anser ikke vedtaket som utkvittert.

4.9 Kunnskapsdepartementet

Skule: Fysisk aktivitet

Vedtak 106, 7. desember 2017

«Stortinget ber regjeringen fremme sak for Stortinget om en ordning som sikrer elever på 1.–10. trinn minst én time fysisk aktivitet hver dag innenfor dagens timeantall.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at Stortinget under behandlingen av Prop. 1 S (2020–2021) fattet vedtak om at anmodningsvedtak 106 oppheves. Komiteen tar dette til etterretning.

Tap av statsborgerskap/ Rask domstolsbehandling, statsborgerskap/ Tap av statsborgerskap pga. grunnleggende nasjonale interesser

Vedtak 533, 15. mars 2018

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake med forslag om at tap av statsborgerskap, uavhengig av årsak, skal avgjøres av domstolen.»

Vedtak 534, 15. mars 2018

«Stortinget ber regjeringen utrede om det kan etableres en ordning med rask domstolsbehandling av saker som gjelder tap av statsborgerskap av hensyn til grunnleggende nasjonale interesser.»

Vedtak 535 15. mars 2018

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake med forslag om tap av statsborgerskap av hensyn til grunnleggende nasjonale interesser, og at slikt tap skal avgjøres av domstolen.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til at vedtakene er utelatt i Meld. St. 15 (2020–2021), og vil understreke at utkvittering av vedtak skal skje ved kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling av meldingen og omtales i denne. Komiteen har imidlertid merket seg departementets redegjørelse for gjennomføringen av vedtakene og kvitterer dem ut på dette grunnlag.

4.10 Landbruks- og matdepartementet

Om etablering av nasjonale beredskapslagre av korn

Vedtak 445, 6. desember 2018

«Stortinget ber regjeringen fremme en egen sak for Stortinget i løpet av 2019 om etablering av nasjonale beredskapslagre av korn.»

Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at vedtaket er utelatt i oppstillingen over anmodningsvedtak i Prop. 1 S (2020–2021), men omtalt i Meld St. 15 (2020–2021). Komiteen registrerer at departementet tar sikte på å fremme forslag om å oppheve vedtaket i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2021 og avventer dette før vedtaket kvitteres ut.

4.11 Nærings- og fiskeridepartementet

Argentum Fondsinvesteringer AS

Vedtak 43, 4. desember 2017

«Stortinget ber regjeringen gjennomgå Argentums mandat, investeringsportefølje og rolle og melde tilbake til Stortinget på egnet måte.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til redegjørelsen for oppfølging av vedtaket og anser det som utkvittert. Komiteen vil imidlertid understreke at utkvittering av vedtak skal skje ved kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling av regjeringens melding om anmodnings- og utredningsvedtak. Alle vedtak forutsettes følgelig omtalt i stortingsmeldingen.

Fremdrift og vurdering av bevilgningsbehov for Andøya Space Center

Vedtak 151, 11. desember 2017

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake i revidert nasjonalbudsjett 2018 med forslag til fremdrift og vurderinger av bevilgningsbehov for Andøya Space Center.»

Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at vedtaket ikke er omtalt i Meld. St. 15 (2020–2021). Komiteen viser til redegjørelsen for oppfølging av vedtaket og kvitterer det ut på dette grunnlag. Komiteen vil imidlertid understreke at utkvittering av vedtak skal skje ved kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling av regjeringens melding om anmodnings- og utredningsvedtak. Alle vedtak forutsettes følgelig omtalt i stortingsmeldingen.

Lov om god handelsskikk

Vedtak 766, 28. mai 2018

«Stortinget ber regjeringen legge frem et forslag til lov om god handelsskikk med tilsyn som innehar selvstendig beslutningskompetanse, men tilsynsalternativer kan utredes. Lovproposisjonen skal legges frem snarest mulig og med ikrafttredelse for loven i løpet av 2019.»

Komiteens merknader

Komiteen registrerer at vedtaket ikke er omtalt i Meld. St. 15 (2020–2021)

Komiteen viser til redegjørelsen for oppfølging av vedtaket og kvitterer det ut på dette grunnlag. Komiteen vil imidlertid understreke at utkvittering av vedtak skal skje ved kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling av regjeringens melding om anmodnings- og utredningsvedtak. Alle vedtak forutsettes følgelig omtalt i stortingsmeldingen.

Midlertidig toppfinansieringsordning for nærskipsfarten

Vedtak 769, 28. mai 2018

«Stortinget ber regjeringen utrede en midlertidig toppfinansieringsordning på markedsmessige vilkår for nærskipsfarten gjennom GIEK og Eksportkreditt Norge. Utredningen legges fram for Stortinget på egnet måte.»

Komiteens merknader

Komiteen viser til vedtakets ordlyd som forutsetter at utredningen legges fram for Stortinget på egnet måte. Komiteen kan ikke se at dette er skjedd og opprettholder vedtaket.