Søk

1. Sammendrag

1.1 Hovedinnholdet i proposisjonen

I proposisjonen foreslår Kommunal- og moderniseringsdepartementet endringer i lov 29. januar 1999 nr. 6 om interkommunale selskaper (IKS-loven). Forslagene vil videreføre bestemmelser om adgang til fjernmøter og elektronisk signering som i dag følger av midlertidig lov 6. november 2020 nr. 126 om unntak fra kommuneloven og IKS-loven (tiltak for å avhjelpe konsekvenser av covid-19), som oppheves 1. juni 2021. De midlertidige unntakene ble gitt på grunn av covid-19-pandemien fordi ulike smitteverntiltak gjorde det vanskelig å arrangere fysiske møter, samt å fysisk underskrive protokoller. Departementet foreslår nå at IKS-loven skal endres slik at det gis en permanent adgang til bruk av elektronisk signering for å signere møteprotokoller, og at representantskapet, styret og avviklingsstyret skal kunne ha fjernmøter dersom de ønsker det. Det fremgår av proposisjonen at departementet mener at den teknologiske utviklingen, og den generelle utvidede adgangen til fjernmøter etter kommuneloven og for andre typer foretak, tilsier at adgangen til fjernmøter i interkommunale selskap innføres som en permanent ordning. Erfaringene og tilbakemeldingene fra perioden hvor dette har vært tillatt, viser at det er en ønsket og hensiktsmessig endring.

Det vises til proposisjonens pkt. 4 for nærmere omtale av forslaget om adgangen til fjernmøte i IKS-er – med omtale av gjeldende rett, forslaget i høringen, høringsinstansenes syn og departementets vurderinger og forslag. Det vises i proposisjonen til at departementet også foreslår enkelte justeringer av høringsforslaget på bakgrunn av innspill i høringen.

Det vises til proposisjonens pkt. 5 for nærmere omtale av forslaget om bruk av elektronisk signatur – med omtale av gjeldende rett, forslaget i høringen, høringsinstansenes syn og departementets vurderinger og forslag. Departementet foreslår at IKS-loven endres i samsvar med forslaget i høringsnotatet, og viser til at forslaget fikk bred støtte blant høringsinstansene som uttalte seg om dette spørsmålet.

Departementet foreslår også endring av midlertidig lov 6. november 2020 nr. 126 om unntak fra kommuneloven og IKS-loven (tiltak for å avhjelpe konsekvenser av covid-19). Departementet foreslår at § 1 om at folkevalgte organer i kommunene kan gjennomføre fjernmøter også i de tilfellene hvor møtet skal være lukket etter kommuneloven 22. juni 2018 nr. 83 § 11-5 andre ledd, skal gjelde frem til 10. november 2021. Departementet mener at kommuneloven ikke bør endres slik at det permanent åpnes for at saker hvor dørene skal lukkes etter § 11-5 andre ledd, kan behandles i et lukket fjernmøte.

Det vises til proposisjonens pkt. 6 for nærmere omtale av kommunelovens regler om lukkede fjernmøter og forlengelse – med omtale av gjeldende rett, forslaget i høringen, høringsinstansenes syn og departementets vurderinger og forslag.

Departementet foreslår i tillegg enkelte tekniske endringer i andre lover for å sikre korrekte henvisninger. Forslaget går ut på å rette opp feil henvisninger i lov 10. februar 1967 om behandlingsmåten i forvaltningssaker, lov 26. juni 1992 nr. 86 om tvangsfullbyrdelse og lov 22. juni 1962 nr. 8 om Stortingets ombudsmann for forvaltningen. Alle endringene som foreslås, har sammenheng med vedtakelsen og ikraftsettingen av ny kommunelov.

Det vises til proposisjonens pkt. 7 for nærmere omtale av retting i andre lover.

For å forenkle fremstillingen bruker departementet i proposisjonen kommunen som felles betegnelse for kommunen og fylkeskommunen, hvis ikke noe annet fremgår av sammenhengen. På samme måte omtaler departementet bare kommunale organer, selv om fremstillingen også gjelder for tilsvarende fylkeskommunale organer.

I proposisjonens pkt. 2 gis en omtale av bakgrunnen for lovforslaget.

I proposisjonens pkt. 3 vises det til at lovforslaget har vært sendt på forkortet høring for at lovendringene skulle kunne vedtas og tre i kraft innen den midlertidige loven oppheves 1. juni 2021.

I proposisjonens pkt. 8 gis en omtale av økonomiske og administrative konsekvenser.

I proposisjonens pkt. 9 er det gitt merknader til de enkelte bestemmelsene.