2. Merknader frå komiteen

2.1 Generelle merknader

Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Åsunn Lyngedal, Cecilie Myrseth, Nils Kristen Sandtrøen og Terje Aasland, frå Høgre, Margunn Ebbesen, Guro Angell Gimse, Kårstein Eidem Løvaas og Tom-Christer Nilsen, frå Framstegspartiet, Morten Ørsal Johansen og Bengt Rune Strifeldt, frå Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen og leiaren Geir Pollestad, frå Sosialistisk Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes, frå Venstre, André N. Skjelstad, og frå Kristeleg Folkeparti, Steinar Reiten, viser til framlegg frå Nærings- og fiskeridepartementet til lov om endringar i lov om retten til å delta i fiske og fangst (deltakerloven) og lov om forvaltning av viltlevande marine ressursar (havressurslova).

Formålet med lovendringane er å leggje til rette for at fiskeriforvaltninga kan følgje opp Stortinget sitt vedtak i Meld. St. 32 (2018–2019) Et kvotesystem for økt verdiskaping (kvotemeldinga).

Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Høgre, Framstegspartiet, Kristeleg Folkeparti og Venstre, viser til framlegg frå Nærings- og Fiskeridepartementet. Fleirtalet meiner at framlegget på godt vis følgjer opp vedtaket i handsaming av Meld. St. 32 (2018–2019), jf. Innst. 243 S (2019–2020). Fleirtalet viser elles til merknader og vedtak i handsaminga av Meld. St. 32 (2018–2019).

Fleirtalet viser til at Stortinget ved handsaminga av Meld. St. 32 (2018–2019) slutta seg til at ordninga med tildeling av årleg deltakartilgang for fartøy i lukka gruppe i kystfiskeflåten fell bort. I staden vert det innført ei ordning der alle fartøy i lukka fiskeri vert tildelte fiskeriløyve med tilhøyrande kvotefaktorar på fartøynivå for dei enkelte fiskeslaga. Fleirtalet merkar seg at dette vert ivaretatt gjennom forslag til ny § 12 i deltakerloven i Prop. 137 L (2019–2020). Fleirtalet merkar seg vidare at forslaget til ny § 12 i deltakerloven lovfester eit prinsipp om at fiskeriløyve for kvart enkelt fartøy kan gis for eit bestemt tidsrom. Fleirtalet konstaterer at dette fram til i dag har vore gjeldande praksis med heimel i lov i lukka gruppe i kystfiskeflåten, og at dette dermed ikkje representerer noko nytt prinsipp i fiskeriforvaltinga. Fleirtalet konstaterer vidare at § 2 i havressurslova slår fast at:

«Dei viltlevande marine ressursane ligg til fellesskapet i Noreg.»

Å lovfeste eit prinsipp om at fiskeriløyve kan gis for eit bestemt tidsrom, vil vere i tråd med dette grunnleggjande prinsippet for norsk fiskeriforvalting. Fleirtalet vil likevel understreke at ein over fleire tiår har vore sikra at årleg tildeling av deltakartilgang til fartøy i lukka gruppe i kystflåten har vorte fornya så lenge fartøyet og fartøyeigaren til ei kvar tid oppfyller krava som vert stilt ved deltaking i ervervsmessig fiske i lov og forskrift. På same måte er det regelen at konsesjonar i havfiskeflåten har vorte tildelte utan klausular om tidsavgrensing. Fleirtalet vil understreke kor viktig føreseielegheit er for aktørane i ervervsmessig fiske. Fleirtalet legg derfor til grunn at forvaltinga vidarefører ein praksis som sikrar føreseielegheit ved tildeling av fiskeriløyve. Fleirtalet legg derfor til grunn at fiskeriløyve vert tildelte etter dei same forvaltingsmessige prinsippa som har vore gjeldande for tildeling av konsesjonar i havfiskeflåten.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er svært kritiske til selve lovprosessen og viser til at de lovforslagene Stortinget nå har til behandling, ble sendt på høring før Stortinget behandlet kvotemeldingen (Meld. St. 32 (2018–2019)). Disse medlemmer viser til at det også er flere som var kritiske til dette i sine høringsinnspill, blant annet Norges Fiskarlag, Norges Kystfiskarlag, Sjømat Norge, Pelagisk Forening, LO, Fiskekjøpernes Forening, Sametinget og flere fylkeskommuner og kommuner. Disse medlemmer mener at lovarbeidet burde vært utsatt til etter at Stortinget hadde behandlet kvotemeldingen, da det var krevende for høringsinstansene å ta stilling til de ulike forslagene på det tidspunktet høringen fant sted, siden det var uklart hva som ville bli resultatet av behandlingen i Stortinget. Denne prosessen gjør det også krevende for Stortinget å behandle lovforslaget, siden det er uklart hvordan høringsinstansene stiller seg til de lovendringene det nå legges opp til på bakgrunn av Stortingets vedtak. Det vises i denne forbindelse til at Stortinget avviste flere forslag i meldingen, blant annet knyttet til kvotebank og konvertering av strukturkvoter. Disse medlemmer viser til at det etter behandlingen av kvotemeldingen har vært stor usikkerhet knyttet til konsekvensene av vedtakene på flere områder, siden det ble lagt opp til å utrede konsekvenser av vedtakene i etterkant av Stortingets behandling. Dette har ført til at flere sentrale spørsmål i fiskeripolitikken fortsatt er uavklart. Dette skaper usikkerhet og manglende forutsigbarhet for aktørene i en stor og viktig næring.

Disse medlemmer viser til at det i proposisjonen legges opp til å gi departementet vide fullmakter på flere områder.

Disse medlemmer viser også til Stortingets behandling av Riksrevisjonens undersøkelse av kvotesystemet i kyst- og havfisket (Innst. 80 S (2020–2021)) og merknadene som fremkommer der. En sentral del av Riksrevisjonens kritikk går på manglende utredning av hvilke konsekvenser endringer i fiskeriforvaltningen vil ha. Med en slik krass kritikk finner disse medlemmer det underlig at departementet gjennomfører høring i en lovsak for å gjennomføre kvotemeldingen før kvotemeldingen er behandlet i Stortinget. Disse medlemmer vil også peke på at Stortinget fant det nødvendig å gjøre følgende vedtak under behandling av kvotemeldingen:

«Stortinget ber regjeringen – før iverksettelse – foreta konsekvensutredning av eventuelle elementer i beslutningene ved behandlingen av Innst. 243 S (2019–2020) som ikke er konsekvensutredet gjennom meldingen.»

På denne bakgrunn vil disse medlemmer gå imot de foreslåtte lovendringene.

Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Høgre, Framstegspartiet, Venstre og Kristeleg Folkeparti, meiner at regjeringa har gjennomført lovprosessen på eit tilfredsstillande vis. Lovforslaget er ei rein teknisk oppfølging av forslaga frå regjeringa i kvotemeldinga. Det er viktig for førehandsvissa hjå næringsaktørane å sette i verk vedtaket til Stortinget så raskt som mogleg. Høyringa av lovframlegget vart derfor gjennomført raskt etter at kvotemeldinga vart lagd fram, slik at ein fekk belyst alle dei lovtekniske sidene av kvotemeldinga. Dette var òg viktig.

Fleirtalet har registrert at regjeringa har teke ut av lovforslaget dei framlegga frå høyringa som gjeld dei tiltaka i meldinga som Stortinget ikkje slutta seg til. Regjeringa la ikkje inn nokon nye lovforslag i proposisjonen som følgje av stortingshandsaminga, og det var derfor ikkje sakleg grunnlag for ei ny eller utsett høyring.

Fleirtalet kan ikkje sjå at det er fatta oppmodingsvedtak i handsaminga av kvotemeldinga som rører ved dei lovforslaga som vert fremja. Desse byggjer på tiltak i kvotemeldinga som allereie er konsekvensutgreidde. Fleirtalet meiner det ikkje ville vore naudsynt, og at det i tillegg ville vore uheldig, å sende gjeldande lovforslag på ny høyring og dermed utsetje iverksettinga av kvotemeldinga på ubestemt tid.

2.2 Fullmakter til å fastsetje forskrift vert foreslått lagde til departementet

Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Høgre, Framstegspartiet, Venstre og Kristeleg Folkeparti, viser til at det i lovproposisjonen vert gjort framlegg om ei endring av mynde til å fastesette forskrift.

2.3 Fiskeriløyve

Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Høgre, Framstegspartiet, Venstre og Kristeleg Folkeparti, viser til at det i lovproposisjonen vert gjort framlegg om ei endring der årlege deltakarrettar og særskilde løyve vert erstatta av eit sams fiskeriløyve.

2.4 Kvotefaktorar

Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Høgre, Framstegspartiet, Venstre og Kristeleg Folkeparti, viser til at det i lovproposisjonen vert gjort framlegg om å ta føresegnene om tildeling og overføring av fiskeriløyve inn i deltakarlova og å ta føresegnene om korleis forvaltninga skal nytte kvotefaktorar for å fordele kvotar på fartøy, inn i havressurslova § 12 om fastsetjing av kvotar.

2.5 Kvotefastsetjing

Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Høgre, Framstegspartiet, Venstre og Kristeleg Folkeparti, viser til at det i lovproposisjonen vert gjort framlegg om at det einskilde fartøyet sin del av disponibel kvote kjem fram av kvotefaktorar tildelte til fartøy med relevant fiskeriløyve (faste kvotefaktorar).

2.6 Kvoteutveksling

Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Høgre, Framstegspartiet, Venstre og Kristeleg Folkeparti, viser til at det i lovproposisjonen vert gjort framlegg om å endre havressurslova § 14 slik at ho mellom anna gjev lovheimel for den nye kvoteutvekslingsordninga som det er framlegg om i kvotemeldinga kapittel 3.2, og som Stortinget har slutta seg til.