Sammendrag

Proposisjonens hovedinnhold

I proposisjonen bes det om Stortingets samtykke til godkjennelse av EØS-komiteens beslutning nr. 302/2019 av 13. desember 2019 om innlemmelse i EØS-avtalen av forordning (EU) 2016/589 og syv gjennomføringsbeslutninger.

Det fremmes i proposisjonen også forslag til endringer i lov om gjennomføring i norsk rett av EØS-avtalen vedlegg V punkt 2 (forordning (EU) nr. 492/2011) om fri rørsle av arbeidstakarar innanfor EØS-området (EØS-arbeidstakarlova).

Gjennomføringen av forordningen og gjennomføringsbeslutningene i norsk rett vil kreve lovendring og innebærer økonomiske konsekvenser. Stortingets samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning er derfor nødvendig etter Grunnloven § 26 annet ledd.

EØS-komiteens beslutning og Europaparlamentets- og rådsforordning (EU) 2016/589 og de syv gjennomføringsbeslutningene i uoffisiell norsk oversettelse følger som trykte vedlegg til proposisjonen.

EØS-komiteens beslutning nr. 302/2019 av 13. desember 2019 innebærer at EØS-avtalens vedlegg V om fri bevegelighet av arbeidstakere endres.

Beslutningen inneholder en fortale og fem artikler. Det vises til proposisjonens kapittel 7, der forordningen er nærmere redegjort for.

Forordning (EU) 2016/589 opphever tidligere Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 492/2011, kapittel II om arbeidsformidling. Forordning (EU) 2016/589 trådte i kraft i EU-medlemsstatene 12. mai 2016. Forordningen har som hovedformål å fremme jobbmobilitet i EU/EØS-området og skal legge til rette for fri bevegelighet av arbeidstakere gjennom et felles arbeidsnettverk i medlemsstatene.

I denne innstillingen behandles samtykke til godkjennelse av EØS-komiteens beslutning nr. 302/2019 av 13. desember 2019 om innlemmelse i EØS-avtalen av forordning (EU) 2016/589 og syv gjennomføringsbeslutninger.

Når det gjelder de nødvendige lovendringene, vises det til proposisjonen, samt egen innstilling, jf. Innst. 108 L (2020–2021).

Forordningen medfører økonomiske og administrative konsekvenser i leveringen og koordineringsarbeidet for EURES-tjenesten. Det er kostnader knyttet til utviklingen av IKT-løsninger, samt drifts- og vedlikeholdskostnader knyttet til IKT. Det vil påløpe administrative kostnader i koordineringsarbeidet tilknyttet det nasjonale EURES-nettverket av EURES-medlemmer og EURES-partnere. Utgiftene vil strekke seg over tid og vil bli dekket innenfor gjeldende budsjettramme under kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, post 1 Driftsutgifter.

Konklusjon og tilråding

Norge har allerede gjennom implementeringen av forordning (EU) 492/2011 i stor grad forpliktet seg til å gjennomføre forpliktelsene etter forordningen. Forordning (EU) 2016/589 (EURES) og de syv gjennomføringsbeslutningene har som formål å fremme jobbmobilitet i EU/EØS området og skal legge til rette for fri bevegelighet av arbeidskraft gjennom et felles rammeverk for samarbeid mellom medlemsstatene.

Det anbefales derfor at Stortinget samtykker til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 302/2019 av 13. desember 2019 om endringer i EØS-avtalens vedlegg V om fri bevegelighet av arbeidstakere.