1. Sammendrag

1.1 Proposisjonens hovedinnhold

I proposisjonen bes det om Stortingets samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 39/2020 om innlemmelse av forordning (EU) nr. 2016/1628 om utslippsgrenser for forurensende luftarter og partikler og typegodkjennelse av forbrenningsmotorer til mobile ikke-veigående maskiner. Gjennomføringen av forordningen i norsk rett vil kreve lovendringer. Stortingets samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning er derfor nødvendig etter Grunnloven § 26 annet ledd.

EØS-komiteen vedtok 20. mars 2020 å endre EØS-avtalen vedlegg II (Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering) og vedlegg X (Generelle tjenester) ved å innlemme europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2016/1628 om krav vedrørende utslippsgrenser og typegodkjennelse av forbrenningsmotorer til mobile ikke-veigående maskiner. Forordningen får anvendelse på forbrenningsmotorer som er montert i eller på et bredt utvalg av maskiner. Forordningen opphever europaparlaments- og rådsdirektiv 97/68/EF, som er innlemmet i EØS-avtalen. EØS-komiteens beslutning innebærer derfor også at teksten i EØS-avtalen kapittel XXIV nr. 1 a vedrørende dette direktivet oppheves.

Forskrift 20. mai 2009 nr. 544 om maskiner (maskinforskriften) gjennomfører europaparlaments- og rådsdirektiv 2006/42/EF om maskiner (maskindirektivet) i norsk rett og gjelder ved konstruksjon, bygging og omsetning av maskiner med tilhørende komponenter og utstyr. Forskriften retter seg mot produsenter, importører, leverandører og forhandlere av maskiner.

Forskriften stiller krav til vern mot skade på liv og helse ved konstruksjon og bygging samt prosedyrer for samsvarsvurdering og krav til merking av maskiner.

Forordningen legger til rette for utveksling av data og opplysninger mellom nasjonale myndigheter og mellom nasjonale myndigheter og Kommisjonen i forbindelse med EU-typegodkjenninger. De nye forenklede administrative prosedyrene skal bidra til å forbedre håndhevingen av regelverket, herunder styrkede regler for markedsovervåkning.

Forordningens artikkel 57 stiller krav til nasjonale myndigheter om å fastsette sanksjonsregler for overtredelser av forordningen.

Det vises til proposisjonens kapittel 4.2, der forordningen er nærmere redegjort for.

Forordningen foranlediger behov for to lovendringer. For å sikre at norsk rett er i tråd med forordningens artikkel 57, foreslås det at Arbeidstilsynet kan benytte overtredelsesgebyr etter arbeidsmiljøloven § 18-10 overfor brudd på opplysningsplikter etter forordningen. Det anses videre nødvendig å presisere i hjemmelsgrunnlaget for maskinforskriften at det i denne sammenheng kan gis utdypende forskriftsbestemmelser om plikt til å gi opplysninger.

Når det gjelder de nødvendige lovendringene, vises det til proposisjonen samt egen innstilling, jf. Innst. 294 L (2019–2020).

1.2 Konklusjon og tilråding

Forordningen vurderes som EØS-relevant og akseptabel. Gjennomføringen av EØS-komiteens beslutning vil kreve lovendring, og Norge har deltatt i beslutningen med forbehold om Stortingets samtykke etter Grunnloven § 26 annet ledd. I tråd med EØS-avtalen artikkel 103 nr. 1, jf. artikkel 104, vil beslutningen først bli bindende for Norge etter at Stortinget har gitt sitt samtykke og Norge har meddelt de andre partene at de forfatningsmessige kravene er oppfylt.

Norge er allerede gjennom implementeringen av europaparlaments- og rådsdirektiv 97/68/EF og forordning (EF) nr. 765/2008 i stor grad forpliktet til å gjennomføre forpliktelsene etter forordningen. Implementeringen av forordningen antas ikke å føre til betydelige administrative konsekvenser ut over ordinært regelverksarbeid.

Det anbefales derfor at Stortinget samtykker til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 39/2020 av 20. mars 2020 om endring av EØS-avtalens vedlegg II (Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering) og vedlegg X (Generelle tjenester).