2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Øystein Langholm Hansen, Steinar Karlstrøm, Kirsti Leirtrø og Sverre Myrli, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André Johnsen, Stine Margrethe Knutsdatter Olsen og Morten Stordalen, fra Senterpartiet, Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til at saken omhandler både takst- og rabattsystemet for prosjektet rv. 13 Ryfylkesambandet (Ryfast) i Rogaland og forlengelse av bompengeinnkrevingen i Samferdselspakke for Kristiansandsregionen fase1.

2.1 Takst- og rabattsystem for prosjektet rv. 13 Ryfylkesambandet (Ryfast) i Rogaland

Komiteen viser til at departementet i sakens del 1 om forslag til nytt takst- og rabattsystem for prosjektet rv. 13 Ryfylkesambandet (Ryfast) i Rogaland ber om en fullmakt til å fastsette nærmere regler for takst- og rabattsystemet.

Komiteen har merket seg at det forslås endringer i forhold til det som ble lagt til grunn ved behandlingen av Prop. 109 S (2011–2012) Utbygging og finansiering av rv. 13 Ryfylkesambandet (Ryfast).

Komiteen har merket seg at saken har grunnlag i et lokalt initiativ fra Stavanger kommune og Rogaland fylkeskommune, som ønsker lavere takster ved oppstart av bompengeinnkrevingen. Bakgrunnen for ønsket er forventede konsekvenser av at ett av ferjesambandene som var forutsatt nedlagt, allikevel vil bli videreført i privat regi.

Komiteen har merket seg at det er en divergens mellom Statens vegvesens forslag til nye takster og de lokale myndigheter, men at Samferdselsdepartementet velger å legge det lokale forslaget til grunn. Bakgrunnen for dette er at takstnivået skal evalueres etter ett års drift, og at et eventuelt inntektstap ikke vil bety mer enn anslagsvis 3 måneders forlenget innkreving. Videre viser departementet til garantistenes (Stavanger kommune og Rogaland fylkeskommune) vilje og evne til å ta risiko.

Komiteen merker seg at departementet etter dette legger opp til følgende takstopplegg:

  • Ved oppstart av bompengeinnkrevingen settes gjennomsnittstaksten til 112 kroner i Ryfylketunnelen og 21 kroner i Hundvågtunnelen.

  • Nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 med elektronisk brikke og gyldig avtale betaler 50 pst. av ordinær takst etter rabatt. Det innføres inntil videre ikke betaling for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 2.

  • Det settes et månedlig passeringstak i Ryfylketunnelen på 40 passeringer og i Hundvågtunnelen på 75 passeringer.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter at takstnivået vedtatt av lokale myndigheter for rv. 13 Ryfast legges til grunn, og at det gjennomføres en evaluering etter ett års drift med det lokalt fastsatte takstnivået. Disse medlemmer mener at det skal være et premiss for denne evalueringen at hverken takster eller innkrevingstid skal økes ut over hva som er forankret i det lokale vedtaket om takster. Dersom nedbetalingen ikke går som forutsatt, må dette løses ved at bompengegjelden reduseres. Disse medlemmer mener at veiutbygging er et statlig ansvar, og at bompenger ikke skal brukes på det offentlige veinettet. Disse medlemmer mener at bompenger er en ekstra beskatning av bilistene som må avvikles, og at det øvrige avgiftstrykket på bilistene skal reduseres betydelig.

2.2 Forlengelse av bompengeinnkrevingen i Samferdselspakke for Kristiansandsregionen fase 1

Komiteen viser til at departementet i sakens del 2 ber om tillatelse til å forlenge innkrevingen av bompenger i Samferdselspakke for Kristiansandsregionen fase 1 til utgangen av 2020. Det forutsettes at det er lokal tilslutning til dette.

Komiteen har merket seg at Samferdselsdepartementet tar sikte på å legge frem en sak om fase 2 for Stortinget sommeren 2020, og at det vil være uhensiktsmessig å stanse innkrevingen i noen måneder før fase 2 settes i gang. Det forutsettes at innkrevde midler skal gå til finansiering av fase 2.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet konstaterer at regjeringen nok en gang fremmer forslag om å forlenge bompengeinnkrevingen for Kristiansandsregionen. Disse medlemmer peker på at innkrevingsperioden allerede ble forlenget i fjor etter forslag fra samferdselsminister Jon Georg Dale i Prop. 110 S (2018–2019) Nokre saker om veg, jernbane og post. Disse medlemmer minner om at Fremskrittspartiet på Stortinget bidro til et flertall for en utvidelse av innkrevingsperioden for bompenger, jf. Innst. 416 S (2018–2019), hvor det etter forslag fra samferdselsministeren fra Fremskrittspartiet heter:

«Stortinget samtykker i at bompengeselskapet får løyve til å krevje inn bompengar i ytterlegare tre månader til Samferdselspakke for Kristiansandsregionen, fase 1.»

Disse medlemmer viser til at det er en samferdselsminister fra Fremskrittspartiet som ikke har avklart det statlige bidraget til samferdselspakken. Videre vil disse medlemmer støtte regjeringens forslag om å forlenge bompengeinnkrevingen i Kristiansand for å opprettholde kontinuiteten i bompengeinnkrevingen frem til Samferdselsdepartementet legger frem en sak om samferdselspakke for Kristiansandsregionen fase 2 for Stortinget, senest frem til slutten av 2020. Disse medlemmer mener det er viktig med fortgang i arbeidet, og at regjeringen nå må styrke innsatsen for å avklare forholdene rundt en eventuell videreføring av en samferdselspakke for Kristiansandsregionen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet aksepterer ikke forespørselen om en forlengelse av innkrevingen av bompenger i Samferdselspakke for Kristiansandsregionen fase 1. Disse medlemmer mener det ikke er en holdbar grunn til å fortsette bompengeinnkreving av bilistene i Kristiansand, og at det vil være hensiktsmessig å stoppe innkrevingen. Disse medlemmer mener at veiutbygging er et statlig ansvar, og at bompenger ikke skal brukes på det offentlige veinettet. Disse medlemmer mener at bompenger er en ekstra beskatning av bilistene som må avvikles, og at det øvrige avgiftstrykket på bilistene skal reduseres betydelig.