Søk

Innhald

6. Statsbudsjettets 90-poster

6.1 Oversikt over statsbudsjettets 90-poster

Tabell 6.1 Oversikt over regjeringens forslag til bevilgninger under de respektive 90-poster, jf. Prop. 1 S (2019–2020) med Tillegg 1 og 2

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S med Tillegg 2 (2019–2020)

Utgifter

Utenriksdepartementet

100

Utenriksdepartementet

90

Lån til norske borgere i utlandet

360 000

116

Internasjonale organisasjoner

90

Innskudd i Den asiatiske investeringsbanken for infrastruktur (AIIB)

190 000 000

91

Kortsiktig overgangslån til Somalia

3 135 000 000

162

Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi

95

Norfund – grunnfondskapital ved investeringer i utviklingsland

1 365 000 000

Arbeids- og sosialdepartementet

614

Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse

90

Utlån, overslagsbevilgning

10 300 000 000

Nærings- og fiskeridepartementet

922

Romvirksomhet

95

Egenkapital Space Norway AS

72 558 000

950

Forvaltning av statlig eierskap

90

Kapitalinnskudd, Nysnø Klimainvesteringer AS

455 000 000

91

Kapitalinnskudd, Investinor AS

92 000 000

Statsbankene

2410

Statens lånekasse for utdanning

90

Økt lån og rentegjeld, overslagsbevilgning

30 728 717 000

2412

Husbanken

90

Nye lån, overslagsbevilgning

14 810 000 000

2421

Innovasjon Norge

90

Lån fra statskassen til utlånsvirksomhet, overslagsbevilgning

58 900 000 000

2429

Eksportkredittordningen

90

Utlån

5 000 000 000

Sum utgifter rammeområde 0

125 048 635 000

Inntekter

Inntekter under departementene

3100

Utenriksdepartementet

90

Tilbakebetaling av nødlån fra utlandet

318 000

91

Tilbakebetaling av kortsiktig overgangslån til Somalia

3 135 000 000

3614

Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse

90

Tilbakebetaling av lån

10 400 000 000

3732

Regionale helseforetak

90

Avdrag på investeringslån t.o.m. 2007

632 000 000

3950

Forvaltning av statlig eierskap

90

Avdrag på lån, Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS

2 800 000

95

Tilbakeføring av egenkapitalinnskudd til Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS

7 000 000

96

Salg av aksjer

25 000 000

4312

Avinor AS

90

Avdrag på lån

444 400 000

4322

Svinesundsforbindelsen AS

90

Avdrag på lån

104 000 000

5310

Statens lånekasse for utdanning

90

Redusert lån og rentegjeld

11 653 207 000

93

Omgjøring av utdanningslån til stipend

6 211 553 000

5312

Husbanken

90

Avdrag

12 710 000 000

5325

Innovasjon Norge

90

Avdrag på utestående fordringer

57 800 000 000

91

Tilbakeført kapital, såkornfond

10 000 000

5329

Eksportkredittordningen

90

Avdrag på utestående fordringer

11 800 000 000

5341

Avdrag på utestående fordringer

95

Avdrag på lån til andre stater

500 000

Statslånemidler

5999

Statslånemidler

90

Lån

10 112 857 000

Sum inntekter rammeområde 0

125 048 635 000

Netto rammeområde 0

0

6.2 Kap. 100 Utenriksdepartementet

6.2.1 Post 90 Lån til norske borgere i utlandet

Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020) Utenriksdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak I og IV.1 under kapittel 11. D.

6.3 Kap. 116 Deltaking i internasjonale organisasjoner

6.3.1 Post 90 Innskudd i Den asiatiske investeringsbanken for infrastruktur (AIIB)

Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020) Utenriksdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak I og IV.2 under kapittel 11. D.

6.3.2 Post 91 Kortsiktig overgangslån til Somalia

Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020) Utenriksdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen viser til regjeringens forslag om at Norge i 2020 gir et kortsiktig overgangslån på 3 135 mill. kroner til Somalia for å fjerne Somalias misligholdte gjeld overfor Verdensbankens fond for de fattigste landene (IDA). Overgangslånet vil bidra til å bringe Somalia a jour overfor utviklingsbankene og Det internasjonale pengefondet (IMF) og vil dermed være med på å bane vei for at Somalia kan kvalifisere til gjeldslette under HIPC-initiativet (Heavily Indebted Poor Countries Initiative, ikke «Highly Indebted», slik det feilaktig framgår i budsjettproposisjonen). Komiteen merker seg at lånet skal kanaliseres gjennom Verdensbanken; etter planen skal overgangslånet umiddelbart følges opp ved at Somalia får et nytt lån fra Verdensbanken, som igjen umiddelbart benyttes til å innfri overgangslånet fra Norge. Utbetalingen forutsetter at alle juridisk bindende avtaler er oppfylt. Målet er at operasjonen gjennomføres i løpet av første kvartal 2020.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak I og IV.3 under kapittel 11.D.

6.4 Kap. 162 Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi

6.4.1 Post 95 Norfund – grunnfondskapital ved investeringer i utviklingsland

Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020) Utenriksdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener det er viktig å styrke Norfunds arbeid med investeringer i fornybar energi i Afrika sør for Sahara med 100 mill. kroner ut over regjeringens forslag, og foreslår i sitt alternative budsjett å øke denne posten til 1 465 mill. kroner.

6.5 Kap. 571 Rammetilskudd til kommuner og kap. 572 Rammetilskudd til fylkeskommuner

6.5.1 Post 90 Forskudd på rammetilskudd

Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020) Kommunal- og moderniseringsdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak V under kapittel 11. D.

6.6 Kap. 614 Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse

6.6.1 Post 90 Utlån,overslagsbevilgning

Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020) Arbeids- og sosialdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

6.7 Kap. 922 Romvirksomhet

6.7.1 Post 95 Egenkapital Space Norway AS

Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak I og VIII under kapittel 11. D.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets budsjettforslag, hvor det foreslås å bevilge 60 mill. kroner i egenkapital til Andøya Space Center for å sikre videre fremdrift, jf. Innst. 2 S (2019–2020).

Andøya Space Center representerer både en viktig arbeidsplass for lokalsamfunnet på Andøya og en sentral del av norsk romindustri som gjennom sin virksomhet kan styrke norsk næringsliv og norsk forskning på bred basis. Det er viktig at fremdriften i prosjektet med å etablere en oppskytningsbase for små satellitter på Andøya ikke forsinkes.

6.8 Kap. 945 Grønt investeringsselskap

6.8.1 Post 90 Startkapital

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett for 2020, der det foreslås å etablere et grønt investeringsselskap med startkapital på 10 mrd. kroner over kap. 945 post 90.

6.9 Kap. 950 Forvaltning av statlig eierskap

6.9.1 Post 90 Kapitalinnskudd, Nysnø Klimainvesteringer AS

Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett for 2020, der det foreslås å øke kapitalen i Nysnø gjennom et kapitalinnskudd på 300 mill. kroner.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å styrke Nysnø og øke denne posten med 715 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag.

Dette medlem viser til at samfunnet må investere massivt i grønn omstilling i årene som kommer, dersom vi skal oppfylle våre internasjonale klimaforpliktelser og sørge for ny, grønn næringsutvikling i Norge. Dette medlem viser til regjeringspartienes ambisjon om en forvaltningskapital i Nysnø på 20 mrd. kroner, men mener at regjeringens foreslåtte bevilgning i statsbudsjettet er altfor liten til å oppnå denne ambisjonen.

6.9.2 Post 91 Kapitalinnskudd, Investinor AS

Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å styrke Investinor og øke denne posten med 32,5 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne viser til Miljøpartiet De Grønnes alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å øke Investinors ressurser til å investere i oppstartsselskaper med globalt potensial, særlig innenfor helse, miljøteknologi, utdanning, transport og offentlige tjenester. Det foreslås derfor satt av 1 mrd. kroner i ekstra egenkapital til Investinor.

6.10 Kap. 2410 Statens lånekasse for utdanning

6.10.1 Post 90 Økt lån og rentegjeld,overslagsbevilgning

Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020) Kunnskapsdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Rødt viser til Rødts alternative statsbudsjett, der det foreslås å sette av midler til økt stipend for 500 nye fagskoleplasser.

6.11 Kap. 2412 Husbanken (jf. kap. 5312 og 5615)

6.11.1 Post 90 Nye lån,overslagsbevilgning

Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020) Kommunal- og regionaldepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak I og VI under kapittel 11. D.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å utvide Husbankens utlånsramme med 9 mrd. kroner.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å øke Husbankens låneramme til 25 mrd. kroner og dermed øke denne posten med 631 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Rødt viser til Rødts alternative statsbudsjett, der det foreslås å øke Husbankens låneramme med 2 mrd. kroner og å øke denne posten med 140 mill. kroner.

6.12 Kap. 2421 Innovasjon Norge (jf. kap. 5312 og 5625)

6.12.1 Post 90 Lån fra statskassen til utlånsvirksomhet,overslagsbevilgning

Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

6.13 Kap. 2425 Bionova

6.13.1 Post 97 Egenkapital Bionova

Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne viser til Miljøpartiet De Grønnes alternative budsjett, hvor det foreslås etablert et nytt såkornfond for helse- og velferdsteknologi, marine alger og biogass. Det foreslås derfor bevilget 250 mill. kroner til egenkapital i et slikt fond.

Det foreslås videre opprettet et Bionova etter modell av Enova for å systematisere innovasjonen og øke kommersialiseringen ab biobasert verdiskaping. I Miljøpartiet De Grønnes alternative statsbudsjett foreslås det bevilget 2 mrd. kroner i egenkapital til Bionova.

6.14 Kap. 2426 Siva SF

6.14.1 Post 95 Økt egenkapital

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets forslag til statsbudsjett, hvor det foreslås å øke egenkapitalen i Siva SF med 200 mill. kroner. Økt egenkapital vil bidra til å tilrettelegge for nye arbeidsplasser gjennom å utløse lønnsom næringsutvikling i bedrifter.

6.15 Kap. 2429 Eksportkredittordningen

6.15.1 Post 90 Utlån

Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak I og VIII under kapittel 11. D.

6.16 Kap 2440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten

6.16.1 Post 90 Lån til Norpipe Oil AS

Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020) Olje- og energidepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak IX.

6.17 Kap. 2460 Garantiinstituttet for eksportkreditt

6.17.1 Post 91 Utbetaling ifølge trekkfullmakt – byggelånsgarantiordning og post 92 Utbetaling ifølge trekkfullmakt – skipsgarantiordning

Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020) Næringsdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak VII under kapittel 11. D.

6.18 Kap. 3100 Utenriksdepartementet (jf. kap. 100)

6.18.1 Post 90 Tilbakebetaling av nødlån fra utlandet

Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020) Utenriksdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

6.18.2 Post 91 Tilbakebetaling av kortsiktig overgangslån til Somalia

Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020) Utenriksdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

6.19 Kap. 3614 Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse

6.19.1 Post 90 Tilbakebetaling av lån

Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020) Arbeids- og sosialdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

6.20 Kap. 3732 Regionale helseforetak (jf. kap. 732)

6.20.1 Post 90 Avdrag på investeringslån t.o.m. 2007

Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020) Helse- og omsorgsdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

6.21 Kap. 3950 Forvaltning av statlig eierskap (jf. kap. 950 og 5656)

6.21.1 Post 90 Avdrag på lån, Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS

Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

6.21.2 Post 95 Tilbakeføring av egenkapitalinnskudd til Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS

Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

6.21.3 Post 96 Salg av aksjer

Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

6.22 Kap. 4312 Avinor AS

6.22.1 Post 90 Avdrag på lån

Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020) Samferdselsdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

6.23 Kap. 4322 Svinesundsforbindelsen AS (jf. kap. 1322)

6.23.1 Post 90 Avdrag på lån

Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020) Samferdselsdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

6.24 Kap. 5310 Statens lånekasse for utdanning (jf. kap. 2410)

6.24.1 Post 90 Redusert lån og rentegjeld

Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020) Kunnskapsdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

6.24.2 Post 93 Omgjøring av utdanningslån til stipend

Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020) Kunnskapsdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Rødt viser til Rødts alternative statsbudsjett, der det foreslås å reversere fjorårets kutt i ordningen for omgjøring av lån til stipend, noe som øker denne posten med 1 200 mill. kroner.

6.25 Kap. 5312 Husbanken (jf. kap. 2412)

6.25.1 Post 90 Avdrag

Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020) Kommunal- og regionaldepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å øke Husbankens låneramme til 25 mrd. kroner og dermed øke denne posten med 4 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag.

6.26 Kap. 5325 Innovasjon Norge (jf. kap. 2421 og 5625)

6.26.1 Post 90 Avdrag på utestående fordringer

Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

6.26.2 Post 91 Tilbakeført kapital, såkornfond

Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

6.27 Kap. 5329 Eksportkredittordningen

6.27.1 Post 90 Avdrag på utestående fordringer

Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

6.28 Kap. 5341 Avdrag på utestående fordringer

6.28.1 Post 95 Avdrag på lån til andre stater

Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020) Finansdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

6.28.2 Post 95 Avdrag på egenbeholdning statsobligasjoner

Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020) Finansdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

6.29 Kap. 5999 Statslånemidler

6.29.1 Post 90 Lån

Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020) Gul bok

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen viser til sine merknader til øvrige 90-poster og at denne budsjettposten fungerer som motpost.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å øke denne posten med 1 378,5 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag som en konsekvens av forslagene i Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett til endringer av statsbudsjettets 90-poster.

6.30 Oversikt over fraksjonenes forslag til bevilgninger på 90-postene

Forslag til bevilgninger under de respektive kapitler og poster. Avvik fra regjeringens forslag i parentes.

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S

H, FrP, V og KrF

A

Sp

SV

MDG

R

Utgifter rammeområde 0 (i tusen kroner)

162

Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi

95

Norfund - grunnfondskapital ved investeringer i utviklingsland

1 365 000

1 365 000 (0)

1 465 000 (+100 000)

1 365 000 (0)

1 365 000 (0)

1 365 000 (0)

1 365 000 (0)

225

Tiltak i grunnopplæringen

90

Rentekompensasjonsordning for skoler, barnehager og svømmeanlegg

0

0 (0)

5 000 000 (+5 000 000)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

922

Romvirksomhet

95

Egenkapital Space Norway AS

72 558

72 558 (0)

132 558 (+60 000)

72 558 (0)

72 558 (0)

72 558 (0)

72 558 (0)

945

Etablere et grønt investeringsselskap (startkapital) (ny)

90

Etablere et grønt investeringsselskap (startkapital)

0

0 (0)

0 (0)

10 000 000 (+10 000 000)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

950

Forvaltning av statlig eierskap

90

Kapitalinnskudd, Nysnø Klimainvesteringer AS

455 000

455 000 (0)

455 000 (0)

755 000 (+300 000)

1 170 000 (+715 000)

455 000 (0)

455 000 (0)

91

Kapitalinnskudd, Investinor AS

92 000

92 000 (0)

92 000 (0)

92 000 (0)

124 500 (+32 500)

92 000 (0)

92 000 (0)

96

Aksjer

0

0 (0)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

1 000 000 (+1 000 000)

0 (0)

2410

Statens lånekasse for utdanning

90

Økt lån og rentegjeld

30 728 717

30 728 717 (0)

30 728 717 (0)

30 745 817 (+17 100)

30 728 717 (0)

31 572 317 (+843 600)

30 745 862 (+17 145)

2412

Husbanken

90

Nye lån

14 810 000

14 810 000 (0)

23 810 000 (+9 000 000)

14 810 000 (0)

15 441 000 (+631 000)

14 810 000 (0)

14 950 000 (+140 000)

2421

Innovasjon Norge

95

Egenkapital såkornfond

0

0 (0)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

250 000 (+250 000)

0 (0)

2425

Bionova

97

Egenkapital Bionova

0

0 (0)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

2 000 000 (+2 000 000)

0 (0)

2426

Siva SF

95

SIVA SF - økt egenkapital

0

0 (0)

200 000 (+200 000)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

Sum utgifter rammeområde 0

125 048 635

125 048 635 (0)

139 408 635 (+14 360 000)

135 365 735 (+10 317 100)

126 427 135 (+1 378 500)

129 142 235 (+4 093 600)

125 205 780 (+157 145)

Inntekter rammeområde 0 (i tusen kroner)

5310

Statens lånekasse for utdanning

93

Omgjøring av utdanningslån til stipend

6 211 553

6 211 553 (0)

6 211 553 (0)

6 211 553 (0)

6 211 553 (0)

6 211 553 (0)

5 011 553 (-1 200 000)

5312

Husbanken

90

Avdrag

12 710 000

12 710 000 (0)

12 710 000 (0)

12 710 000 (0)

12 714 000 (+4 000)

12 710 000 (0)

12 710 000 (0)

5999

Statslånemidler

90

Lån

10 112 857

10 112 857 (0)

24 472 857 (+14 360 000)

10 112 857 (0)

11 487 357 (+1 374 500)

14 206 457 (+4 093 600)

11 470 002 (+1 357 145)

Sum inntekter rammeområde 0

125 048 635

125 048 635 (0)

139 408 635 (+14 360 000)

125 048 635 (0)

126 427 135 (+1 378 500)

129 142 235 (+4 093 600)

125 205 780 (+157 145)

Sum netto ramme- område 0

0

0 (0)

0 (0)

10 317 100 (+10 317 100)

0 (0)

0 (0)

0 (0)