Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor
André Johnsen, Morten Stordalen og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet,
Siv Mossleth og Ivar Odnes, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne
Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til proposisjonen
og forslag til finansiering av Miljøpakke Trondheim. Komiteen merker
seg at proposisjonen er i tråd med lokale vedtak.
Komiteen viser til at Miljøpakke
Trondheim trinn 3 er en revisjon av eksisterende Miljøpakke Trondheim
trinn 2, og at den innebærer en forlenget innkrevingsperiode på
fem år, til 2029, med mulighet for ytterligere utvidelse til utgangen
av 2033.
Komiteen viser til at porteføljen
fra trinn 2 av Miljøpakken ligger til grunn, men at de økte inntektene fra
Miljøpakken trinn 3 vil bidra til at kommunen og fylkeskommunen
kan finansiere sin del av MetroBuss-prosjektet, i tillegg til at
de vil bidra til knutepunktutvikling og utviklingen av et sammenhengende
nett av gang- og sykkelstier.
Komiteen legger til grunn en
statlig finansiering av MetroBuss-prosjektet på 50 prosent, i henhold
til føringene i Nasjonal transportplan 2018–2029.
Komiteen viser til ønsket fra
lokalt hold om å forskuttere de statlige midlene med bompenger til
prosjektet rv. 706 Nydalsbrua for å fremskynde byggestart. Komiteen merker
seg at proposisjonen legger opp til slik forskuttering i statsbudsjettet
for 2019, gitt at det foreligger tilstrekkelige avklaringer for
prosjektet lokalt. Komiteen støtter
dette.
Komiteen merker seg at Miljøpakkens
veiprosjekt vil få statlig finansiering i henhold til planene som er
lagt i Nasjonal transportplan 2018–2029. Komiteen støtter dette.
Komiteen viser til Miljøpakken
trinn 2, hvor det er lagt til grunn en fullmakt for låneopptak på
1 mrd. kroner. Komiteen mener
Trondheim ved Miljøpakken har et ansvar for å drive kostnadseffektivt
og ha en streng porteføljestyring. I dette ligger det en forventning
om at det tas en vurdering av de ulike prosjektene ved en eventuell
økning i kostnadene. Komiteen mener
at det ved behov må gis anledning til å søke om utvidet låneramme
ut over 1 mrd. kroner for å unngå at forskutteringen av Nydalsbrua
medfører store ulemper for gjennomføringen av andre viktige prosjekter.
Komiteen viser til at flere
av Miljøpakkens tiltak har hatt god effekt. Etter at Miljøpakken
ble innført i Trondheim, har byen fått renere luft. Flere går og
sykler, og biltrafikken går ned. Komiteen er positiv til at
tiltakene som er iverksatt, har effekt, og understreker at nullvekstmålet
for personbiltrafikk ligger til grunn i satsningen. Komiteen merker
seg i det videre den lokale ambisjonen om at biltrafikken skal ytterligere
ned som følge av økningen i bompengetakstene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Venstre, legger til grunn at bompengetakstene kan settes
lavere, basert på markedsrente eller binding av renten dersom partene
er enige om dette.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, merker
seg at komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet foreslår å be regjeringen
bidra med 70 pst. statlig finansiering av kollektivprosjektet MetroBuss. Dette flertallet viser
til at et flertall i Stortinget har lagt til grunn 50 pst. tilskudd
til store kollektivtiltak i de store byområdene, noe som er vesentlig
mer enn Arbeiderpartiet selv bidro med da de satt i regjering. Arbeiderpartiet
viser konsekvent til at de vil at staten skal finansiere inntil
70 pst. av store kollektivutbygninger. Dette flertallet viser til at
benevnelsen «inntil» er svært lite forpliktende. Basert på Arbeiderpartiets
egne bevilgninger til kollektivtransport gjennom åtte år er dette
også lite troverdig. Dette
flertallet merker seg at Arbeiderpartiet her mener at staten
skal ta på seg ytterligere økonomiske forpliktelser, til tross for
at regjeringen bevilger historisk mye til utbygging av høykvalitets
kollektivløsninger i landets største byområder.
Dette flertallet registrerer
at Arbeiderpartiet her viser til sitt alternative forslag til Nasjonal
transportplan (2018–2029). Dette flertallet har imidlertid vanskelig
for å se at Arbeiderpartiet legger opp til en realistisk forpliktelse
til finansiering av kollektivprosjektet MetroBuss. Dette flertallet viser her
til at Arbeiderpartiet i sitt alternative forlag til Nasjonal transportplan
(2018–2029) la frem en plan med betydelig underdekning, og at deres
prioriteringer av prosjekt vanskelig kan ha troverdighet når de
ikke legger frem en tilhørende plan med finansiering. Dette flertallet registrerer
således at Arbeiderpartiet har kommet med lovnader om realisering
av en rekke ulike prosjekt uten at de kan vise til hvor de henter
pengene fra, og stiller derfor spørsmålstegn ved realismen i forslaget
om 70 pst. statlig finansiering av MetroBuss, da Arbeiderpartiet
hittil ikke har lagt til grunn en troverdig fullfinansiering av
sine foreslåtte forpliktelser.
Dette flertallet merker seg
for øvrig at Sosialistisk Venstreparti viser til at bystyret i Trondheim
mener det er behov for økt støtte til drift av kollektivtrafikk,
og ber staten stille med dette gjennom belønningsordningen eller
over rammetilskuddet til fylkeskommunen. Dette flertallet viser til
at sittende regjering bevilger historisk mye til kollektivsatsning
i og rundt byområdene, og at det er sittende regjering som sikrer
byområdene en god finansiering av kollektivutbyggingen. Dette flertallet viser
videre til at Sosialistisk Venstreparti i gjennomsnitt bidro med
inntil 20 pst. finansiering til byområdene da de satt i regjering,
mens sittende regjering altså bidrar med 50 pst. statlig finansiering.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet merker seg flertallets bekymring for manglende
inndekning av en økning av statens andel fra 50 til 70 pst., og
minner om at Arbeiderpartiet i sitt alternative statsbudsjett for
2018 fulgte opp sine forslag fra NTP med en økning i statens andel
i forhold til regjeringas forslag med 300 mill. kroner. Disse medlemmer mener
denne økningen er avgjørende for at Miljøpakke Trondheim skal kunne
nå målene om at all trafikkøkning skal kunne tas med kollektivtrafikk,
sykling og gange.
Disse medlemmer viser til sitt
forslag i gjeldende NTP. Arbeiderpartiet vil halvere klimagassutslippene fra
transportsektoren innen 2030. Her vil storbyområdene være spesielt
viktige.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener derfor
at om en skal lykkes med målene, må staten være villig til å finansiere
inntil 70 pst. av kostnadene til store infrastrukturprosjekter.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til sitt alternative statsbudsjett
for 2018, hvor Arbeiderpartiet foreslo å bevilge 300 mill. kroner mer
enn regjeringens budsjettforslag til kollektivinvesteringer i storbyområdene.
På bakgrunn
av dette fremmer komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen bidra med 70 pst. statlig finansiering av kollektivprosjektet
Metrobuss i Trondheim.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti støtter
regjeringens forslag om å åpne for å forskuttere 800 mill. kroner
av de statlige midlene med bompenger til prosjektet rv. 706 Nydalsbrua
med tilknytninger.
Disse medlemmer har merket
seg at de forventningene om statlig finansiering av Sluppen bru (Nydalsbrua)
som lå inne i Nasjonal transportplan 2014–2023, ikke følges opp
i Nasjonal transportplan 2018–2029. Det er positivt at Trøndelag
fylkeskommune og Trondheim kommune viser vilje til å forsere utbyggingen
av denne viktige brua.
Disse medlemmer mener at det
ved behov må gis anledning til å utvide gjeldende låneramme ut over
1 mrd. kroner for å unngå at forskutteringen av Nydalsbrua medfører
store ulemper for gjennomføringen av andre viktige prosjekter i
Miljøpakken i Trondheim.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet merker seg at det legges opp til et
passeringstak på 110 passeringer per måned for begge takstgrupper
og alle kjøretøy med gyldig brikke og avtale. Disse medlemmer mener dette
passeringstaket er altfor høyt og vil medføre en urimelig økonomisk
belastning for bilistene, særlig for barnefamilier med ekstra behov
for å kjøre barn til og fra barnehage, skole og fritidstilbud. Disse medlemmer mener
derfor at passeringstaket må settes betydelig lavere, dersom det er
lokalpolitisk enighet om det, for å unngå at noen får urimelige
økonomiske belastninger.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti peker på behov
for økt støtte til drift av kollektivtrafikk og ber staten stille
med dette gjennom belønningsordningen eller over rammetilskuddet
til fylkeskommunen. Disse
medlemmer mener fylkeskommunens stadig økende kostnader til
kollektivtrafikk må kompenseres om man skal lykkes i å nå nasjonale
klimamål.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener det er avgjørende med
en økt satsning på kollektivtrafikk i alle storbyene for å nå nullvekstmålet
som Stortinget har sluttet seg til. Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis alternative statsbudsjett, der det ble foreslått å
øke bevilgningene til kollektivtrafikk i fylkeskommunene med 200
mill. kroner, og 500 mill. kroner i økte belønningsmidler til de
store byene.
Dette medlem viser til at for
å sikre tilstrekkelig kapasitet på sentrale linjer for kollektivtrafikken
i Trondheim, vil det være behov for å starte etableringen av en
bybane. Dette medlem merker
seg at rutestrukturen for buss vil endres fra 2019, og det er behov for
å utrede en bybane for å sikre kapasitet også i framtiden, og for
å fange opp store utbyggings- og/eller omformingsprosjekter på strekningen
Sluppen/Elgeseter/Nyhavna/Lilleby/Rotvoll med mulig forlengelse
til Dragvoll. Dette
medlem viser til Byutredning Trondheimsområdet, som trekker
fram etablering av bybane som et framtidig tiltak, for å sikre kapasitet.
På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede en bybane for å sikre kapasitet og fange
opp store utbyggings- og/eller omformingsprosjekter på strekningen
Sluppen/Elgeseter/Nyhavna/Lilleby/Rotvoll med mulig forlengelse til
Dragvoll.»
Dette medlem viser
til at E6 Jaktøya–Klett–Setervegen skal bygges ut til firefelts
vei. Skal nullvekstmålet nås, mener dette medlem det er avgjørende
å sikre bedre fremkommelighet for kollektivtransporten inn mot Trondheim. Dette medlem viser
til at et virkemiddel for å nå dette er å gjøre to av de fire feltene
til kollektivfelt. På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen etablere kollektivfelt på den nye E6 Jaktøya–Klett–Setervegen
for å sikre økt framkommelighet for kollektivtrafikken. Tiltaket
bør evalueres etter noe tid og eventuelt endres dersom det ikke
har ønsket effekt.»