2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Ferhat Güven, Kari Henriksen, lederen Hadia Tajik og Lene Vågslid, fra Høyre, Margunn Ebbesen, Hårek Elvenes, Peter Christian Frølich og Anders B. Werp, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og Ulf Leirstein, fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til Prop. 120 L (2016–2017) Endringer i straffelov mv. (smitteoverføring og allmennfarlig smittespredning).

Komiteen viser til at regjeringen i proposisjonen foreslår endringer knyttet til smitteoverføring og fare for overføring av allmennfarlige smittsomme sykdommer. Regjeringen foreslår å heve skyldkravet fra uaktsomhet til grov uaktsomhet for smitteoverføring. I proposisjonen foreslås det å klargjøre i loven at straffansvar ikke vil kunne pådras der forsvarlig smitteverntiltak er iverksatt, noe som er en presisering av gjeldende rett. Komiteen viser til at etter gjeldende rett er det kun ektefelle eller samboer som kan avgi straffriende samtykke. Regjeringen foreslår nå å utvide dette til å gjelde enhver person, men med den presisering at partene må ha mottatt smittevernveiledning fra helsepersonell før straffriende samtykke kan gis.

Komiteen viser videre til at regjeringen også foreslår heving av strafferammen ved spredning til en ubestemt krets av personer av smittestoffer eller smittestoffprodukter gjennom vann, luft, næringsmidler eller andre gjenstander bestemt for alminnelig bruk eller salg, og derved volder allmenn fare for liv og helse. Regjeringen foreslår også at allmennfarlig smittespredning med terrorhensikt skal regnes som en terrorhandling etter straffeloven.

Komiteen viser til at flere tunge høringsinstanser stiller seg kritiske til formkravene som foreslås for et informert samtykke. Advokatforeningen mener det ikke bør oppstilles egne formkrav og viser til at det ikke er noe formkrav etter straffeloven § 276 om straffriende samtykke for kroppskrenkelser/skader. Oslo kommune, Oslo universitetssykehus, HivNorge, Legeforeningen samt flere andre høringsinstanser mener de foreslåtte formkravene vil være vanskelig å håndtere i praksis og kunne vært gjort enklere. Flere av høringsinstansene støtter likevel forslaget etter en totalvurdering. Folkehelseinstituttet mener formkravet kunne vært begrenset til en skriftlig samtykkeerklæring mellom partene.

Komiteen viser til at Helsedirektoratet støtter at samtykke skal frita for straff, men har prinsipielle innvendinger mot formkravene. Helsedirektoratet peker på at det å dokumentere i journalen hvorvidt en person har samtykket til seksuell omgang med en smittet person og dermed utsetter seg for en viss risiko, har helt andre formål enn det tradisjonelle formålet med journalføring, som er å sikre at opplysninger som er nødvendige og relevante for en forsvarlig behandling av pasienten, blir nedtegnet og kan gjenfinnes. Legen får etter forslaget en form for notarialfunksjon, og Helsedirektoratet peker på at det ikke er gitt at helsepersonell har tilstrekkelig kunnskap til å forsikre seg om at det foreligger et gyldig samtykke til å utsette seg for smittefare. Helsedirektoratet foreslår på denne bakgrunn at partene som har vært til smittevernveiledning, i stedet kan benytte et samtykkeskjema, og at dette kan oppbevares av partene selv.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet, viser til høringen, og har etter en helhetsvurdering kommet frem til at det er ønskelig med en mindre rigid ordning for samtykke.

Flertallet ønsker på denne bakgrunn å stryke formkravene i § 237, som lyder «Før slikt samtykke kan gis, må partene i fellesskap ha mottatt smittevernveiledning fra helsepersonell».

På denne bakgrunn fremmer flertallet følgende forslag til alternativ lovtekst:

«Straffeloven § 237 skal lyde:

§ 237 Smitteoverføring

Med bot eller fengsel inntil 3 år straffes den som overfører en smittsom sykdom som medfører betydelig skade på kropp eller helse for en annen person. På samme måte straffes den som utsetter en annen person for slik smittefare.

Første ledd kommer ikke til anvendelse ved smitte som overføres ved seksuell omgang når den som er blitt smittet eller utsatt for smittefare på forhånd har samtykket.

Første ledd kommer heller ikke til anvendelse når forsvarlige smitteverntiltak er iakttatt.

Grovt uaktsom overtredelse straffes med bot eller fengsel inntil 1 år.»