Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Dag Terje Andersen, Fredric Holen Bjørdal, Lise Christoffersen og Rigmor Aasrud, fra Høyre, Stefan Heggelund, lederen Arve Kambe, Bente Stein Mathisen og Bengt Morten Wenstøb, fra Fremskrittspartiet, Lene Langemyr og Erlend Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Sveinung Rotevatn, og fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti Bergstø, viser til Representantforslag 119 S (2016–2017) fra stortingsrepresentantene Kirsti Bergstø og Karin Andersen om rett til pensjonsslipp på papir tilsendt i posten og Representantforslag 129 S (2016–2017) fra stortingsrepresentantene Per Olaf Lundteigen, Janne Sjelmo Nordås, Kjersti Toppe og Trygve Slagsvold Vedum om å evaluere ordningen om at landets pensjonister og uføre i dag ikke får sine pensjons- og trygdeutbetalinger på papir, jf. Innst. 393 S (2016–2017).

Komiteen viser til eit sterkt folkeleg engasjement, blant anna gjennom ein underskriftskampanje i regi av Pensjonistforbundet, kor 30 000 personar har signert eit krav om at dei som ønskjer det, skal kunne få pensjonsslippen som brevpost.

Komiteen merkar seg at Representantforslag 119 S (2016–2017) foreslår å endre klassifiseringa av pensjonsslippar, slik at dei òg vert betrakta som «viktige meldingar».

Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Høgre, Framstegspartiet og Venstre, viser til at fleire pensjonistar har opplevd det vanskeleg å omstille seg til å ta imot pensjonsslippen elektronisk. Dette har vist seg å vere ei utfordring for alderspensjonistar sidan Arbeids- og velferdsetaten gjekk over til elektroniske postløysingar for ikkje-viktig korrespondanse.

Fleirtalet viser til at både Representantforslag 119 S (2016–2017) og 129 S (2016–2017) tek opp denne utfordringa og ber regjeringa greie ut omfanget av problemet.

I statsråden sitt svarbrev til komiteen av 15. mai 2017 vert det vist til at statsråden er klar over utfordringa, blant anna som ei følgje av fleire spørsmål frå Stortinget. Statsråden påpeikar at pensjonsslippar ikkje er å betrakte som «viktige meldingar», da utbetalinga ikkje varierer frå uke til uke.

Flertallet viser til at i forbindelse med Navs omlegging til en mer smidig og effektiv drift og saksgang, er digitale nettbaserte tjenester hovedregelen for kommunikasjon med innbyggerne.

Flertallet er kjent med at en del pensjonister og trygdede er misfornøyd med at den månedlige utbetalingsmeldingen ikke lenger kommer på papir i posten. Det er i den forbindelse viktig å merke seg at alle «viktige meldinger» fra Nav fortsatt kan mottas på papir. Men Nav vurderer ikke de månedlige utbetalingsmeldingene, som er like fra måned til måned, som «viktige meldinger».

Flertallet viser til at ved å bruke tjenesten Ditt Nav på nav.no kan alle pensjonister og uføretrygdede finne utbetalingsinformasjon og få en oversikt over tidligere utbetalingsmeldinger. De som ikke har PC eller elektronisk kompetanse til selv å logge seg inn på Ditt Nav på nav.no, kan henvende seg til Nav kontaktsenter og få disse utbetalingsopplysningene lest opp. Veilederen kan sammen med den som ringer sørge for at det blir sendt en utskrift i de tilfeller der det er behov for dokumentasjon til lånesøknad eller for en eventuell klage ved mulig feilutbetaling.

Flertallet viser til at Nav alltid vil sende brev som «viktig melding» dersom det blir noen endringer i utbetalingene ut over reguleringer og satsendringer. Årsoppgaven er også en «viktig melding» som vil kunne mottas på papir i posten.

Flertallet er kjent med at det var en oppgang i antall henvendelser til Nav kontaktsenter i forbindelse med avviklingen av ordningen i fjor høst, særlig fra alderspensjonister. Flertallet viser til at antall henvendelser har gått ned og er i dag på samme nivå som før omleggingen.

Fleirtalet opplever at statsråden er opptatt av å i størst mogeleg grad legge til rette for eldre brukarar, sjølv om det framleis er ei utfordring for eldre brukarar som ikkje har ressursane eller kjennskapen til å bruke Internett-løysingar.

Fleirtalet meiner det er grunn til å sjå nærmare på problemstillinga, og fremjar på bakgrunn av dette følgjande forslag:

«Stortinget ber regjeringa utgreie omfanget av problemet rundt elektronisk utsending av pensjonsslippar og den eventuelle kostnadsramma av å definere pensjonsslippar som 'viktig post', for så å komme tilbake til spørsmålet i forbindelse med behandlinga av statsbudsjettet for 2018.»

Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til forslagsstillarane si grunngjeving i Representantforslag 129 S (2016–2017) for at pensjonistar og uføre som i dag ikkje får sine pensjons- og trygdeutbetalingar på papir, skal få dette. Frå grunngjevinga i representantforslaget blir følgjande sitert:

«Forslagsstillerne mener det er en skamplett at myndighetene i dag – med alle tilgjengelige ressurser som finnes – ikke prioriterer de nødvendige offentlige kronene på at landets eldste som ønsker å lese sin pensjonsutbetalingsmelding fra Nav på papir hver måned, skal få lov til dette. Forslagsstillerne mener at dette er illustrerende for hvilken retning landets myndigheter bidrar til å ta samfunnet. Det er ikke i en slik retning forslagsstillerne arbeider for å ta samfunnet videre.»

Medlemen i komiteen frå Senterpartiet viser vidare til at finansminister Siv Jensen i regjeringa Solberg på budsjettspørsmål frå Senterpartiet om kostnaden for staten av å senda utbetalingsmeldingane til pensjonistar og uføre per post, svarar følgjande:

«Spørsmålet er forelagt Arbeids- og sosialdepartementet som gir følgende svar:

Dersom Arbeids- og velferdsetaten skal gå tilbake til å sende utbetalingsmeldinger per post til de som ønsker det, vil det i praksis bety at man går tilbake til å sende utbetalingsmeldinger per post til alle som ikke er registrert som digitale brukere og til alle som har reservert seg mot å motta digital post.

Arbeids- og velferdsdirektoratet anslår at det er mellom 500 000 og 600 000 pensjonister og uføre som har reservert seg eller som ikke er registrert som digitale brukere. Hvis det legges til grunn 500 000 personer, er helårseffekten anslått til 30 mill. kroner årlig. Det er ikke gjort en vurdering av om en slik innføring av melding per post kan medføre adferdsendring mht. reservasjon mot digital post.

Det vil tidligst være mulig å innføre en slik papirløsning fra september 2017. Merutgiften i 2017 ved innføring fra september 2017 anslås til 10 mill. kroner.»

Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at når Arbeids- og velferdsetaten vedtok å stoppa automatiske utsendingsmeldingar per post, overkøyrde etaten ønskje og behov til mange tusen pensjonistar i dette landet, personar som i høgste grad har vore med og bygd dette landet. Desse medlemene vil understreka at slike avgjerder alltid er klarert med politisk leiing i departementet, og meiner difor det alltid er den politiske ansvarlege som til sjuande og sist sit med ansvaret for at slikt får passera.

Medlemen i komiteen frå Senterpartiet viser til at Senterpartiet i samband med Stortinget si handsaming av Revidert nasjonalbudsjett 2017 foreslår 10 mill. kroner til Arbeids- og velferdsetaten slik at etaten igjen kan senda utsendingsmeldingar på papir frå september 2017 – frå det tidspunktet Arbeids- og velferdsdirektoratet ifølgje ovannemnde sitat tidlegast vil kunne gjera dette.

Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti meiner dette både prinsipielt, symbolsk og ikkje minst av omsyn til interessene til dei det her gjeld, er ei særs viktig sak, og at det Arbeids- og velferdsetaten med departementet si velsigning her har gjort er uforståeleg. Endå verre blir det når Arbeids- og velferdsetaten ikkje tek på alvor lovnader frå statsråden til Stortinget om at etaten i dette spørsmålet skal opptre smidig, men tvert imot held fram som før og attpåtil spelar inn nye telefonsvarmeldingar der pensjonistane som ringer blir fortald at det statsråden har sagt, likevel ikkje medfører endringar.

Desse medlemene fremjar på denne bakgrunn følgjande forslag:

«Stortinget ber regjeringen evaluere ordningen om at landets pensjonister og uføre i dag ikke får sine pensjons- og trygdeutbetalinger på papir som tidligere, og snarest mulig fremme sak om nødvendige tiltak for å følge opp denne evalueringen.»

«Stortinget ber regjeringen snarest mulig sikre at de mottakere som ber om det, får motta utbetalingsinformasjon per papir.»

Medlemen i komiteen frå Senterpartiet fremjar på denne bakgrunn følgjande forslag:

«Stortinget bed regjeringa snarast mogleg og seinast innan september 2017 igjen senda alle utbetalingsmeldingar til pensjonistar og uføre på papir. Saman med kvar utbetalingsmelding skal det liggja ved informasjon om at mottakaren kan få framtidige utbetalingsmeldingar tilsendt elektronisk dersom ein registrerer seg som digital brukar på nav.no.»