Søk

Vedlegg - Brev fra Nærings- og fiskeridepartementet v/statsråd Monica Mæland til næringskomiteen, datert 10. mai 2017

Vedlegg
Dokument 8:117 S (2016-2017) - representantforslag fra stortingsrepresentantene Kirsti Bergstø og Torgeir Knag Fylkesnes om endringer i omstillingslova.

Jeg viser til brev datert 4. mai 2017 fra Næringskomiteen med oversendelse av Dokument 8: 117 S (2016–2017) – representantforslag fra stortingsrepresentantene Kirsti Bergstø og Torgeir Knag Fylkesnes om endringer i omstillingslova:

Stortinget ber regjeringen fremme sak om endring av omstillingslova, der følgende blir gjort:

  1. Loven blir gjort gjeldene for hjørnesteinsbedrifter selv om de har mindre enn 30 ansatte.

  2. Loven åpner for at fylkeskommunen kan pålegge bedriften å selge til andre eller til de ansatte om de ønsker å videreføre driften.

Lov om meldeplikt ved nedlegging av næringsverksemd (omstillingslova) trådte i kraft 1. juli 2008. Formålet med loven er å legge til rette for dialog og omstilling på et tidlig stadium i en nedleggelsesprosess for på den måten å bidra til å redusere de negative konsekvensene for ansatte og lokalsamfunn. Den nærmere oppfølgingen av loven er lagt til fylkeskommunene. Det innebærer at det er fylkeskommunen som mottar melding om nedleggelse, og som har ansvaret for å gjennomføre drøftinger med berørte parter i henhold til lovens bestemmelser.

Vi har imidlertid per i dag ingen holdepunkter for at loven har hatt noen særlig betydning. Det er også vanskelig å se at omstillingslova har vært avgjørende for etablering av nye lønnsomme bedrifter og ny lønnsom produksjon som ellers ikke ville ha blitt etablert. I praksis gir loven liten eller ingen mulighet til å skille seriøse eieres kommersielle vurderinger og eventuelle beslutninger om nedleggelse av produksjon og bedrifter fra de mindre seriøse der bl.a. rimelige hensyn til de ansatte kan bli neglisjert. Det er derfor høyst tvilsomt om omstillingslova har en positiv effekt når det gjelder å stimulere til verdiskaping, opprettholde og skape lønnsomme arbeidsplasser samt bidra til god omstillingsevne i norsk økonomi. Loven kan tvertimot bidra til å redusere omstillingsevnen ved at gjennomføringen av nødvendige omstillinger hindres eller utsettes slik at omstillingskostnadene blir større enn de hadde behøvd å være.

Jeg mener at hensynene bak omstillingslova er ivaretatt gjennom annet lovverk og den generelle næringspolitikken. Jeg vil i den forbindelse særlig peke på at arbeidsmiljøloven § 15-2 legger til rette for dialog mellom arbeidsgiver og bedriftens tillitsvalgte om både muligheter for videre drift og salg av virksomheten til de ansatte dersom arbeidsgiver vurderer nedleggelse. Regelen er aktuell ved oppsigelser av minst ti arbeidstakere innenfor et tidsrom på 30 dager. Bestemmelsen har med andre ord et videre virkeområde enn reglene i omstillingslova, ved at den også omfatter små bedrifter. I tillegg viser jeg til arbeidsmarkedslovens § 8 som pålegger arbeidsgiver å underrette NAV i disse tilfellene. Disse bestemmelsene ivaretar hensynene bak representantforslaget.

Videre vil en regel som åpner for at fylkeskommunen kan pålegge bedriften å selge til andre eller de ansatte om de ønsker å videreføre drift, stride mot alminnelige avtale- og eiendomsrettslige prinsipper. En lovendring som fratar eierne råderetten over virksomheten vil kreve erstatningsordninger og dermed økte kostnader for fylkeskommunene dersom den ikke skal havne i strid med det grunnleggende vernet av eiendomsretten. Dessuten er det overveiende sannsynlig at en slik ordning vil være klart ulønnsom fra et samfunnsøkonomisk synspunkt. Av bl.a. disse grunnene er det ikke aktuelt for meg å fremme et forslag som gir fylkeskommunen mulighet til å pålegge salg av virksomheter til ansatte eller andre aktører.

Regjeringen er opptatt av at offentlige reguleringer skal bidra til å styrke norske bedrifters konkurransekraft. Videre skal det næringsrettede virkemiddelapparatet, uavhengig av omstillingslova, bidra til omstilling og næringsutvikling. Regjeringen har også satset på forenklingsarbeid som fører til kostnadsbesparelser for norsk næringsliv. I den forbindelse vil jeg vise til mitt brev datert 4. mai 2017 som besvarer dokument 8:81 S (2016–2017) om tiltak for små og mellomstore bedrifter. I brevet viser jeg til at vi arbeider aktivt med modernisering og fjerning av lover og forskrifter, og at vi i den forbindelse har startet arbeidet med å oppheve omstillingslova.