Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Arild Grande, Hege Haukeland Liadal, Sonja Mandt og Anette Trettebergstuen, fra Høyre, lederen Svein Harberg, Kårstein Eidem Løvaas og Mette Tønder, fra Fremskrittspartiet, Anders Anundsen og Ib Thomsen, og fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, viser til proposisjonen. Etter direktivet om alternativ tvisteløsning i forbrukersaker skal medlemsstatene sørge for et utenrettslig klagebehandlingstilbud for de fleste typer forbrukertvister. Direktivet stiller minstekrav til klageorganer som skal inngå i dette tilbudet. Det stilles blant annet krav til saksbehandling, sammensetning, kompetanse, informasjon, tilgjengelighet, nøytralitet, at klagebehandlingen skal være gratis eller til en symbolsk sum for forbruker, og at tvister som hovedregel skal være løst innen 90 dager. Komiteen viser videre til at direktivet inneholder kontradiksjonskrav og krav om informasjon til forbruker om tilbudet. Direktivet stiller krav til at de nasjonale klageorganene ikke bare skal behandle klager fra forbrukere i medlemsstaten, men også fra forbrukere bosatt i en annen EØS-stat. Komiteen merker seg spesielt at artikkel 11 inneholder bestemmelser som skal sikre at forbrukere ved å velge alternativ tvisteløsning framfor domstolsbehandling, ikke fratas rettigheter etter sin hjemstats regler.

Komiteen viser til at forordningen om nettbasert tvisteløsning i forbrukersaker fastsetter at EU-kommisjonen skal etablere en nettbasert klageportal (plattform) for behandling av forbrukertvister knyttet til grenseoverskridende netthandel. Formålet med gjennomføringsforordningen er å gi utfyllende bestemmelser for mer praktiske sider ved gjennomføring av forordningen om nettbasert tvisteløsning. Komiteen peker videre på at forordningen fastsetter nærmere regler for den nettbaserte klageportalen, om dens funksjoner og om samarbeidet mellom kontaktpunktene i medlemsstatene, og den inneholder blant annet bestemmelser om hva som skal skje med ufullstendige klager, informasjon som skal formidles til den som får en klage rettet mot seg, og avslutning av saker, samt sletting av persondata. Komiteen merker seg at de fleste bestemmelsene gjelder selve portalen og pålegger kommisjonen plikter med hensyn til hvordan portalen innrettes, og om utforming av et klageskjema som skal foreligge på alle offisielle EU-språk.

Komiteen slutter seg til proposisjonen.