4. Dekning av utgifter

4.1 Gjeldende regler om dekning av reiseutgifter og andre utgifter

Gjeldende regler om dekning av reiseutgifter følger av lov, forskrift og retningslinjer gitt av Stortingets presidentskap i medhold av forskriften § 11. Nåværende lov § 6 første ledd bestemmer at stortingsrepresentanter som foretar reiser i sammenheng med utøvelsen av stortingsvervet, innenlands og utenlands, får dekket sine reiseutgifter etter nærmere bestemmelser fastsatt av Stortinget. Likeså kan Stortinget fastsette nærmere bestemmelser om stortingsrepresentanters mulighet for forskudd til dekning av tjenestereiser i nåværende lov § 6 andre ledd. Forskriften har bestemmelser om dekning av reise- og overnattingsutgifter på tjenestereise i § 3 første ledd, der det bestemmes at reiseutgifter i forbindelse med tjenestereiser innenlands og utenlands dekkes etter reglene i særavtalene om reiser innenlands og utenlands for statens regning og Stortingets retningslinjer om reisedekning. Forskriften § 3 andre til femte ledd gir videre bestemmelser om godkjennelse av tjenestereiser utenlands, dekning av nødvendige merutgifter til barnetilsyn i forbindelse med tjenestereise, reiseutgifter for ledsager, transportutgifter til og fra Stortinget ved sykdom og dekning av reiseutgifter i forbindelse med arrangementer i regi av egen partiorganisasjon. Stortingets retningslinjer for reisedekning utfyller loven og forskriften med detaljerte regler om dekning av utgifter i forbindelse med reiser.

Etter nåværende lov § 7 kan Stortinget gi nærmere regler om dekning av utgifter til flytting, kost, hjemreiser og andre særlige utgifter i forbindelse med fravær fra hjemstedet. Forskriften § 4 regulerer dekning av utgifter i forbindelse med fravær fra hjemmet, herunder arbeidsreiser, pendlerreiser, hjemreiser ved sykdom og dekning ved bruk av egen bil. Forskriften § 5 gir regler om dekning av utgifter til flytting. Forskriften § 6 regulerer dekning av utgifter til besøksreiser for representantenes familie. Stortingets retningslinjer for reisedekning gir mer detaljerte regler innenfor de nevnte områder.

Forskriften § 7 regulerer dekning av vararepresentanters utgifter som følge av omsorg for barn. Videre regulerer forskriften § 8 andre ledd muligheten for forskudd på reisegodtgjørelse til tjenestereiser.

4.2 Presidentskapets forslag til endringer

Presidentskapet foreslår å gjøre enkelte endringer i struktur og språk i forslag til kapittel IV om dekning av utgifter. Særlig gjelder dette reiseutgifter. Presidentskapet foreslår å videreføre regler om utgiftsdekning, som i dag er gitt i forskriften, og ta inn enkelte regler som i dag er regulert i Stortingets retningslinjer for reisedekning, i forslag til ny lov.

Presidentskapet mener det er hensiktsmessig å ha en egen bestemmelse i loven som gjelder reiseutgifter generelt. Forslag til ny § 8 inneholder i all hovedsak regler som etter gjeldende rett fremgår av retningslinjer gitt av presidentskapet. I retningslinjene er det i dag gitt bestemmelser som inneholder vilkår for representantenes utgiftsdekning. Presidentskapet mener denne typen regler er av en slik art at de bør ha lovs rang. Bestemmelsen er ment å videreføre gjeldende rett.

Presidentskapet fremmer forslag om at regler som i dag er gitt i retningslinjene vedrørende kostnadseffektivitet ved reiser, videreføres i forslag til ny § 8 første ledd. Bestemmelsen er noe omformulert fra teksten i retningslinjene, men innholdet er det samme. Bestemmelsen fastslår at reiser som hovedregel skal foretas på den mest kostnadseffektive måte, så langt dette er forenelig med utførelsen av oppdraget.

Presidentskapet fremmer videre forslag til ny § 8 andre ledd, der det bestemmes at alle reiser skal dokumenteres, selv om de helt eller delvis er dekket av andre enn Stortinget. Dokumentasjon er nødvendig for å få utgifter dekket skattefritt og skal gjøre det mulig å etterprøve berettigelsen av kravet. Teksten i forslag til nytt andre ledd er noe omformulert fra teksten i retningslinjene, men dette er kun ment å være en språklig forenkling.

Presidentskapet anser at reglene i retningslinjene om frist for levering av reiseregning bør fremgå av lov i forslag til § 8 tredje ledd. Formuleringen i forslag om ny § 8 tredje ledd tilsvarer den som er brukt i statens reiseregulativ, som bestemmer at «[r]eiseregning skal (…) sendes til arbeidsgiver/oppdragsgiver snarest og innen 1. måned etter at reisen er avsluttet ...».

Presidentskapet foreslår å videreføre nåværende lov § 6 første ledd i forslag til ny § 8 fjerde ledd, som gir Stortingets presidentskap rett til å fastsette nærmere retningslinjer om dekning av reiseutgifter. Retningslinjene om reisedekning for stortingsrepresentanter, vedtatt av Stortingets presidentskap 11. juni 2009, videreføres. Nåværende lov § 6 andre ledd, som gir hjemmel til å gi nærmere bestemmelser om forskudd til dekning av tjenestereiser, foreslås fjernet, da forskriftsbestemmelsen videreføres i forslag til ny § 9 tiende ledd. Dette omtales nærmere under.

Presidentskapet foreslår ny § 9 om dekning av utgifter på tjenestereise. Innholdsmessig er bestemmelsen en videreføring av forskriften § 3 om dekning av reise- og overnattingsutgifter på tjenestereise. Forslaget til ny § 9 første ledd bestemmer at stortingsrepresentantenes reiseutgifter i forbindelse med tjenestereiser dekkes etter statens alminnelige reiseregulativer og Stortingets retningslinjer for reisedekning. Dette er en videreføring av gjeldende rett i forskriften § 3 første ledd første punktum med mindre språklige endringer. Det foreslås at forskriften § 3 første ledd siste punktum om at dekning av utgifter til representasjonsoppdrag reguleres i retningslinjer, fjernes fra lov og omtales i merknadene til første ledd. Dagens praksis videreføres.

Presidentskapet mener at regelen om at alle reiser innenlands er å anse som tjenestereiser, med mindre de er av rent privat art og ikke har sammenheng med vervet som stortingsrepresentant, bør flyttes fra retningslinjer til lov. Presidentskapet foreslår dette regulert i forslag til ny § 9 andre ledd. Forskriften § 3 sjette ledd om reiseutgifter i forbindelse med arrangement i regi av egen partiorganisasjon videreføres ikke i lovtekst, men kommenteres i merknadene til § 9 andre ledd.

Presidentskapet foreslår at forskriften § 3 andre ledd om tjenestereiser utenlands i forbindelse med de faste parlamentarikerdelegasjoners virksomhet videreføres i forslag til ny § 9 tredje ledd, og at forskriften § 3 første ledd andre punktum om legitimerte utgifter til overnatting på tjenestereiser utenlands videreføres i forslag til ny lov § 9 fjerde ledd. Presidentskapet foreslår at forskriften § 3 fjerde ledd om dekning av reiseutgifter for ledsager videreføres med noen språklige endringer i forslag til ny § 9 femte ledd.

Presidentskapet foreslår videre at forskriften § 3 tredje ledd om merutgifter til barnetilsyn videreføres i forslag til ny § 9 sjette ledd, men beskrivelsen av forutsetningene for utgiftsdekning flyttes til merknadene. Forslaget til ny § 9 sjette ledd andre punktum innebærer en utvidelse av bestemmelsens anvendelsesområde, da det åpnes for at det i særlige tilfeller kan innvilges dekket nødvendige merutgifter til barnetilsyn også for barn som er eldre enn ett år. Presidentskapet anser det som et viktig hensyn å legge til rette for at vervet som stortingsrepresentant kan la seg kombinere med å ha barn. Eksempelvis vil det kunne oppstå tilfeller der det ikke er andre som kan passe barnet, og reisen vil i så fall ikke kunne gjennomføres.

Presidentskapet foreslår videre at forskriften § 8 andre ledd om forskudd på reisegodtgjørelse videreføres innholdsmessig, men med språklige endringer, i forslag til ny § 9 syvende ledd.

Presidentskapet foreslår å lovfeste reglene som står i forskriften § 3 femte ledd om dekning av utgifter til transport ved sykdom eller skade og § 4 om dekning av pendlerutgifter mv. i en egen lovbestemmelse i forslag til ny § 10 om dekning av utgifter i forbindelse med fravær fra hjemmet. Forskriften § 3 femte ledd videreføres i forslag til ny § 10 første ledd siste setning. Forskriften § 4 første til fjerde ledd er innholdsmessig videreført, med enkelte språklige endringer, i forslag til ny § 10 første til fjerde ledd. I femte ledd er henvisningen til statens særavtale for reiser innenlands § 6 erstattet med en mer generell henvisning til satsene for tjenestereiser i staten. Dette er fordi det gjør stortingsgodtgjørelsesloven mindre sårbar for eventuelle endringer som måtte gjøres i statens særavtale.

Presidentskapet foreslår å videreføre forskriften § 5 om dekning av utgifter til flytting i forslag til ny § 11. Ordlyden i bestemmelsen er noe endret, men meningsinnholdet er det samme. Formulering om at det dekkes utgifter til flytting ved tiltredelse og fratredelse, er fjernet, og det er presisert at representanter kan få dekket nødvendige utgifter til én flytting fra hjemsted til Oslo og én fra Oslo til hjemsted. Dette er ment å tydeliggjøre at tidspunktet for når man gjennomfører flyttingen ikke er avgjørende, men at det er flytting fra hjemsted til Oslo og omvendt som dekkes. I bestemmelsens andre ledd om at utgifter til flytting mellom pendlerboliger ikke dekkes, foreslås «utføre» fjernet, da dette er en overflødig presisering.

Forskriften § 6 regulerer dekning av utgifter til besøksreiser for representantenes familie. Presidentskapet foreslår å videreføre innholdet i bestemmelsen i forslag til ny § 12 med mindre språklige endringer og en presisering av at aldersgrensen på 18 år også gjelder barn som er medlemmer av representantens husstand. Presiseringen endrer ikke gjeldende rett.

Forskriften § 7 omhandler dekning av vararepresentanters utgifter som følge av omsorg for barn. Presidentskapet foreslår å gjøre enkelte språklige presiseringer og harmoniseringer innad i regelverket i forslag til ny § 13 om dekning av innkalte vararepresentanters utgifter til barnepass. I forslag til nytt første punktum bestemmes det at innkalte vararepresentanter i særlige tilfeller kan få dekket nødvendige og dokumenterte utgifter til barnepass. Dette innebærer en endring fra forskriften § 7 første punktum, der det gis dekning til utgifter som følge av omsorg for barn. Presiseringen er gjort for å tydeliggjøre at det er reelle utgifter til barnepass som kan dekkes, eksempelvis mindre reisekostnader og godtgjørelse for barnepasser. Hva og hvor mye som dekkes, må avgjøres ut fra en rimelighetsvurdering i det enkelte tilfellet, slik som i dag. Videre er det tatt inn en presisering i lovbestemmelsen om at tapt arbeidsinntekt for barnepasser ikke dekkes. Dette er regulert på tilsvarende måte i de tilfeller der representanter får dekket utgifter til barnepass på tjenestereise i forskriften § 3 tredje ledd tredje punktum og forslag til ny § 9 syvende ledd. Presidentskapet finner det rimelig å legge samme forutsetning til grunn for dekning av barnepass for innkalte vararepresentanter. Det foreslås at forskriften § 7 andre punktum, der Stortingets administrasjon er gitt myndighet til å avgjøre kurante saker, flyttes til merknaden til bestemmelsen.