3. Uttalelse fra arbeids- og sosialkomiteen

Utkast til innstilling har i brev datert 18. mai 2016 blitt forelagt arbeids- og sosialkomiteen til uttalelse. Komiteen uttaler i brev av 31. mai 2016 følgende:

«Arbeids- og sosialkomiteen viser til familie- og kulturkomiteens foreløpige innstilling i Representantforslag 39 S (2015-2016) om nye tiltak for å sikre hjelp og støtte til flerlingfamiliene datert 18. mai 2016.

Arbeids- og sosialkomiteens medlemmer, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til sine respektive partiers merknader i familie- og kulturkomiteens utkast til innstilling av 19. mai 2016, og har for øvrig ingen ytterligere merknader.

Komiteens medlem fra Senterpartiet har følgende merknader:

'Komiteens medlem fra Senterpartiet vil understreke flerlingfamilienes ekstra omsorgsansvar. Regjeringen må på egnet måte snarest komme tilbake til Stortinget med en oversikt over hvilke offentlige bistandsordninger som kan benyttes av flerlingfamilier og en vurdering av ulike tiltak som kan forbedre flerlingfamlienes situasjon.'

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti har følgende merknader:

'Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til behandlingen av forslagene om å sikre flerlingfamilier og andre familier med spesielle behov for hjelp og støtte. Forslagene handler om å gi utsatte familier litt ekstra hjelp til å stå på beina gjennom en periode som kan være tøff.

Dette medlem viser til forskning fra Folkehelseinstituttet som viser at tvillingmødre har hele 77 pst. større sannsynlighet for depresjon enn andre mødre fem år etter fødselen. Dette er kunnskap som ikke bør overses. I et intervju i forbindelse med disse tallene sier forskerne bak studien følgende, sitat:

”Depresjon er en konsekvens av stress, og siden tvillingmødre ikke har dårligere psykisk helse i utgangspunktet kan vi anta at de blir mer slitne enn andre mødre.“

‘Tvillinger kan ha lavere fødselsvekt, være for tidlig født, og kan i tillegg ha komplikasjoner som hjerneblødning og vansker med å puste.’

”Med slike tilleggsfaktorer får tvillingmødre derfor mer stress enn belastningen av å få to barn på samme tidspunkt. På bakgrunn av funnene kan lengre permisjon for tvillingforeldre være et hensiktsmessig tiltak.“

Denne kunnskapen fortjener å bli tatt på alvor. Dette medlem vil derfor understreke at det ikke er mulig, slik familie- og kulturkomiteen gjør, bare å henvise til at andre barn og familier også opplever vanskelige situasjoner.

Dette medlem viser til at familie- og kulturkomiteens flertall mener at antall barn som fødes ikke er et fornuftig grunnlag for å vurdere om en familie har ekstra hjelpebehov. Dette medlem viser til at forskningen er helt klar på den ekstra belastningen disse familiene har, og viser til at der «enlingfamilier» har en voksen i permisjon per barn, så har tvillingfamilier en voksen på to nyfødte. Dette medlem mener det sier seg selv at det er svært krevende å håndtere to nyfødte alene, kort tid etter fødselen.

Dette medlem er overrasket over at flertallet i Stortingets familie- og kulturkomité velger å bruke argumenter om at andre familier også har det tøft for å begrunne at de ikke støtter hjelp til familier som virkelig trenger det. Dette medlem mener slike tankerekker vil kunne ha alvorlige følger for hele velferdssystemet vårt, dersom de omsettes i praktisk politikk.

Dette medlem viser til at barn som fødes enkeltvis, stort sett, får rett til en forelder hjemme med seg gjennom hele det første leveåret. For tvillinger er permisjonen langt fra likestilt. Dette medlem finner det naturlig at denne velferdsordningen er knyttet sterkere til antall barn i en familie, enn til antall foreldre i familien, all den tid det er barna som skal ha omsorg, ikke foreldrene.

Dette medlem vil på denne bakgrunn fremme følgende forslag i forbindelse med behandlingen i Stortinget:

'Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å gi rett til kortere arbeidstid for far, eller medmor, i flerlingfamilier gjennom første leveår, etter mal fra dagens rett til ammefri for mor.'

'Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å endre arbeidsmiljølovens bestemmelse om omsorgspermisjon ved fødsel til å gi rett til to uker per fødte barn.'

Familier som får trillinger, eller enda flere barn, er svært sjeldent. Dette medlem mener at det fremstår som nærmest uhåndterlig å skulle være alene med tre, eller fire, nyfødte. Slike fødsler er svært sjeldne, dermed er det ikke store kostnader for samfunnet å sikre et sett ekstra hender.

Dette medlem mener at disse familiene fortjener Stortingets støtte fordi det kan gi en trygg og god start for barn med foreldre som trenger litt ekstra hjelp fra fellesskapet.

Dette medlem vil på denne bakgrunn fremme følgende forslag i forbindelse med behandlingen i Stortinget:

'Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å utvide foreldrepermisjonsordningen for de svært få familiene som, ved flerbarnsfødsler, får tre eller flere barn, slik at begge foreldre får være hjemme samtidig gjennom hele permisjonstiden.'

Dette medlem foreslår å gi en klar lovfesting av en ordning med familievikar. Teoretisk sett kan man fremholde at familier med særlig behov kan vise til eksisterende lovverk for å søke hjelp. Virkeligheten familiene møter er derimot en annen. Det er helt tilfeldig om det gis hjelp, og der noen kommuner stiller massivt opp, velger andre å la være. Å gi kommunene en plikt til å stille opp for familier i tøffe situasjoner kan være det som holder folk på beina i den korte tiden der hjelpen trengs som mest. Dette medlem viser til at eksempler på familier som bør omfattes av en slik rettighet, kan være enslige med flerlinger eller trillingfamilier, men også familier som har barn med alvorlige funksjonsnedsettelser, eller familier der foreldre blir alvorlig syke. En slik ordning med familievikar er ment å være et tiltak som kan iverksettes akutt, og som vil gi kommunene en plikt til raskt å bruke sunn fornuft for å sikre hjelp til familier som trenger det. Familievikaren vil kunne anvendes for mange typer familier, for å sikre at kriser ikke eskalerer, og kanskje i noen tilfeller går så langt at barnevernet må inn. Det handler om å gi lavterskel hjelp og det handler om å håndtere problemer før de blir for vanskelige.

Dette medlem viser til at familie- og kulturkomiteen, i tråd med forslaget, har fremmet et eget forslag om en levekårskartlegging. Dette medlem støtter dette forslaget.

Dette medlem viser til at familie- og kulturkomiteens flertall, som statsråden, peker på at de ikke ønsker ordninger forbeholdt flerlingfamilier. Selv om forslaget er skrevet på grunnlag av flerlingfamilienes situasjon, er forslagene utformet slik at ethvert barn i Norge skal få likere rettigheter enn i dag. Dagens regelverk er i stor grad formet rundt antall graviditeter i stedet for rundt antall barn. Akkurat som at tvillinger trenger to barnehageplasser, to skoleplasser, to par sko, to lærlingplasser og to forskjellige jobber, så trenger tvillinger noe ekstra den første tiden. På samme måte er det med trillinger og firlinger. Ordningene trenger forbedring, for ungenes skyld.'»