Utkast til innstilling har i brev datert 18. mai 2016
blitt forelagt arbeids- og sosialkomiteen til uttalelse. Komiteen
uttaler i brev av 31. mai 2016 følgende:
«Arbeids- og sosialkomiteen viser til familie- og kulturkomiteens
foreløpige innstilling i Representantforslag 39 S (2015-2016) om
nye tiltak for å sikre hjelp og støtte til flerlingfamiliene datert
18. mai 2016.
Arbeids- og sosialkomiteens medlemmer,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til sine respektive partiers merknader i familie- og kulturkomiteens
utkast til innstilling av 19. mai 2016, og har for øvrig ingen ytterligere
merknader.
Komiteens medlem fra Senterpartiet har
følgende merknader:
'Komiteens medlem fra Senterpartiet
vil understreke flerlingfamilienes ekstra omsorgsansvar. Regjeringen
må på egnet måte snarest komme tilbake til Stortinget med en oversikt
over hvilke offentlige bistandsordninger som kan benyttes av flerlingfamilier og
en vurdering av ulike tiltak som kan forbedre flerlingfamlienes
situasjon.'
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti har
følgende merknader:
'Komiteens medlem fra Sosialistisk
Venstreparti viser til behandlingen av forslagene om å sikre flerlingfamilier
og andre familier med spesielle behov for hjelp og støtte. Forslagene
handler om å gi utsatte familier litt ekstra hjelp til å stå på
beina gjennom en periode som kan være tøff.
Dette
medlem viser til forskning fra Folkehelseinstituttet som viser at
tvillingmødre har hele 77 pst. større sannsynlighet for depresjon
enn andre mødre fem år etter fødselen. Dette er kunnskap som ikke
bør overses. I et intervju i forbindelse med disse tallene sier
forskerne bak studien følgende, sitat:
”Depresjon
er en konsekvens av stress, og siden tvillingmødre ikke har dårligere
psykisk helse i utgangspunktet kan vi anta at de blir mer slitne
enn andre mødre.“
‘Tvillinger kan ha lavere fødselsvekt,
være for tidlig født, og kan i tillegg ha komplikasjoner som hjerneblødning
og vansker med å puste.’
”Med slike tilleggsfaktorer
får tvillingmødre derfor mer stress enn belastningen av å få to
barn på samme tidspunkt. På bakgrunn av funnene kan lengre permisjon
for tvillingforeldre være et hensiktsmessig tiltak.“
Denne
kunnskapen fortjener å bli tatt på alvor. Dette medlem vil derfor
understreke at det ikke er mulig, slik familie- og kulturkomiteen
gjør, bare å henvise til at andre barn og familier også opplever vanskelige
situasjoner.
Dette medlem viser til at familie- og
kulturkomiteens flertall mener at antall barn som fødes ikke er et
fornuftig grunnlag for å vurdere om en familie har ekstra hjelpebehov.
Dette medlem viser til at forskningen er helt klar på den ekstra
belastningen disse familiene har, og viser til at der «enlingfamilier»
har en voksen i permisjon per barn, så har tvillingfamilier en voksen
på to nyfødte. Dette medlem mener det sier seg selv at det er svært
krevende å håndtere to nyfødte alene, kort tid etter fødselen.
Dette
medlem er overrasket over at flertallet i Stortingets familie- og
kulturkomité velger å bruke argumenter om at andre familier også
har det tøft for å begrunne at de ikke støtter hjelp til familier
som virkelig trenger det. Dette medlem mener slike tankerekker vil
kunne ha alvorlige følger for hele velferdssystemet vårt, dersom
de omsettes i praktisk politikk.
Dette medlem viser
til at barn som fødes enkeltvis, stort sett, får rett til en forelder
hjemme med seg gjennom hele det første leveåret. For tvillinger
er permisjonen langt fra likestilt. Dette medlem finner det naturlig
at denne velferdsordningen er knyttet sterkere til antall barn i
en familie, enn til antall foreldre i familien, all den tid det
er barna som skal ha omsorg, ikke foreldrene.
Dette
medlem vil på denne bakgrunn fremme følgende forslag i forbindelse
med behandlingen i Stortinget:
'Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å gi rett til kortere arbeidstid for far, eller
medmor, i flerlingfamilier gjennom første leveår, etter mal fra dagens
rett til ammefri for mor.'
'Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å endre arbeidsmiljølovens bestemmelse om omsorgspermisjon
ved fødsel til å gi rett til to uker per fødte barn.'
Familier
som får trillinger, eller enda flere barn, er svært sjeldent. Dette
medlem mener at det fremstår som nærmest uhåndterlig å skulle være
alene med tre, eller fire, nyfødte. Slike fødsler er svært sjeldne, dermed
er det ikke store kostnader for samfunnet å sikre et sett ekstra
hender.
Dette medlem mener at disse familiene fortjener Stortingets
støtte fordi det kan gi en trygg og god start for barn med foreldre
som trenger litt ekstra hjelp fra fellesskapet.
Dette
medlem vil på denne bakgrunn fremme følgende forslag i forbindelse
med behandlingen i Stortinget:
'Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å utvide foreldrepermisjonsordningen for de svært
få familiene som, ved flerbarnsfødsler, får tre eller flere barn,
slik at begge foreldre får være hjemme samtidig gjennom hele permisjonstiden.'
Dette
medlem foreslår å gi en klar lovfesting av en ordning med familievikar.
Teoretisk sett kan man fremholde at familier med særlig behov kan
vise til eksisterende lovverk for å søke hjelp. Virkeligheten familiene
møter er derimot en annen. Det er helt tilfeldig om det gis hjelp,
og der noen kommuner stiller massivt opp, velger andre å la være.
Å gi kommunene en plikt til å stille opp for familier i tøffe situasjoner
kan være det som holder folk på beina i den korte tiden der hjelpen
trengs som mest. Dette medlem viser til at eksempler på familier
som bør omfattes av en slik rettighet, kan være enslige med flerlinger
eller trillingfamilier, men også familier som har barn med alvorlige
funksjonsnedsettelser, eller familier der foreldre blir alvorlig
syke. En slik ordning med familievikar er ment å være et tiltak
som kan iverksettes akutt, og som vil gi kommunene en plikt til
raskt å bruke sunn fornuft for å sikre hjelp til familier som trenger
det. Familievikaren vil kunne anvendes for mange typer familier,
for å sikre at kriser ikke eskalerer, og kanskje i noen tilfeller
går så langt at barnevernet må inn. Det handler om å gi lavterskel
hjelp og det handler om å håndtere problemer før de blir for vanskelige.
Dette
medlem viser til at familie- og kulturkomiteen, i tråd med forslaget,
har fremmet et eget forslag om en levekårskartlegging. Dette medlem
støtter dette forslaget.
Dette medlem viser til at
familie- og kulturkomiteens flertall, som statsråden, peker på at
de ikke ønsker ordninger forbeholdt flerlingfamilier. Selv om forslaget
er skrevet på grunnlag av flerlingfamilienes situasjon, er forslagene
utformet slik at ethvert barn i Norge skal få likere rettigheter
enn i dag. Dagens regelverk er i stor grad formet rundt antall graviditeter i
stedet for rundt antall barn. Akkurat som at tvillinger trenger
to barnehageplasser, to skoleplasser, to par sko, to lærlingplasser
og to forskjellige jobber, så trenger tvillinger noe ekstra den
første tiden. På samme måte er det med trillinger og firlinger.
Ordningene trenger forbedring, for ungenes skyld.'»