Regjeringen sikter i meldingen på å utvikle
en samordnet og helhetlig politikk for voksne med lite utdanning,
svake grunnleggende ferdigheter eller ikke godkjent kompetanse.
Bakgrunnen er at en betydelig andel av befolkningen står utenfor
eller i fare for å falle utenfor arbeidslivet. Arbeidsledigheten
er økende. Kompetanse er en kilde til selvstendighet, sosial mobilitet
og deltakelse.
Fra høsten 2015 er det kommet et høyt antall asylsøkere
til Norge. Dette vil få betydning for arbeidsmarkedet framover.
Regjeringen vil legge til rette for at de som får opphold raskt
lærer seg norsk og deltar i arbeidsmarkedet, og det vil da bli større
etterspørsel etter opplæring og kvalifisering.
Målet for regjeringen er at den enkelte skal
ha en kompetanse som danner grunnlag for stabil og varig tilknytning
til arbeidslivet. Flere samfunnsutfordringer gjør det nødvendig
å bedre voksnes muligheter til å styrke sin kompetanse, øke sine
muligheter til å delta i opplæring og få sin medbrakte kompetanse
godkjent. Mange av utfordringene går på tvers av sektorlinjer. Derfor
er denne meldingen utarbeidet av Kunnskapsdepartementet, Arbeids-
og sosialdepartementet og Justis- og beredskapsdepartementet i fellesskap.
Meldingen framholder at utenforskap, i betydningen
å stå utenfor arbeidsliv og utdanning, har store omkostninger for
den enkelte og for samfunnet. Strategier og tiltak rettet mot voksne
med svak kompetanse, liten tilknytning til arbeidslivet eller som
ikke har fått godkjent medbrakt kompetanse, vil kunne fremme sosial
mobilitet og slik på lang sikt hindre at fattigdom går i arv. Det
vil kunne ha betydning for barns utvikling og læring senere i livet,
og deres muligheter i arbeidslivet.
Regjeringen mener det er viktig å ta i bruk
ressursene innvandrere bringer med seg og sørge for at deres kompetanse
raskt kommer til nytte i arbeidslivet. Gode muligheter for kvalifisering,
opplæring og rask godkjenning av medbrakt kompetanse er sentrale faktorer
for å lykkes med integreringsarbeidet – særlig i en periode da det
kommer mange flyktninger til landet. Kvalifiseringsløpene for innvandrere
som har behov for opplæring og utdanning, må være fleksible og effektive.
I tillegg til tiltakene som legges fram i meldingen,
ser regjeringen behov for å videreutvikle integreringspolitikken
ytterligere for å bidra til at de som nå får opphold i Norge, i
større grad, og raskere, kommer i arbeid eller utdanning. Regjeringen
vil legge fram en egen melding om integreringspolitikk for Stortinget
våren 2016. Regjeringen har også nedsatt et ekspertutvalg til å
skissere langsiktige konsekvenser av høy innvandring for det norske
samfunnet.
Regjeringens ambisjon er å utvikle et kunnskapssamfunn
der voksne som har problemer med å få varig tilknytning til arbeidslivet,
får tilgang til opplæring som gir kompetanse som arbeidslivet har
behov for. Hver enkelt har et ansvar for å skaffe seg kunnskap og
ferdigheter som det er behov for i arbeidslivet. Myndighetene skal
legge forholdene til rette, men samtidig kreve en aktiv innsats
av den enkelte.
Regjeringen ønsker å innføre tiltak som samlet sett
skal sørge for at alle voksne som trenger det, skal få hjelp til
å kartlegge sin kompetanse og få god veiledning om hvilken opplæring
de trenger for å kunne få arbeid. Den enkelte skal, ved behov, få
nødvendige, fleksible og tilpassede tilbud om opplæring som kan
føre dem nærmere arbeid. Eksempler her er kurs i lesing og skriving
og opplæring innenfor fag- og yrkesopplæring. Opplæringstilbudet
skal i størst mulig grad være arbeidsrettet og kunne kombineres
med arbeid. Det er et mål at ingen skal vente i lang tid for å få
godkjent sin medbrakte kompetanse, og at den enkelte raskt skal
få identifisert hvilken kompetanse som er nødvendig for å få en
godkjenning.
For å nå disse ambisjonene blir et bredt samarbeid
viktig. Regjeringen vil derfor samarbeide med partene i arbeidslivet
og andre aktører om en kompetansepolitisk strategi som skal legge
grunnlag for å heve kompetansenivået til både enkeltmennesker og virksomheter.
Målgruppen for meldingen er sammensatt. Mange
av tiltakene i meldingen er utformet med tanke på fleksibilitet
og individorientering og bør derfor kunne treffe ulike målgruppers
behov. Betydningen av tverrsektorielt samarbeid understrekes.
Tidlig innsats overfor barn og unge i barnehage, grunnskole
og videregående opplæring er avgjørende for å hindre utenforskap
i voksen alder. Meldingen tar ikke for seg grunnopplæring for barn
og unge eller frafall i videregående opplæring. Men regjeringens
strategier og tiltak for å forebygge frafall er kort omtalt i meldingen.
Det finnes flere årsaker til utenforskap. Helseproblemer
kan blant annet bidra til at voksne faller utenfor arbeidslivet.
Samtidig kan mangel på mestring og problemer med å få innpass i
arbeidslivet gi helseproblemer. Helseutfordringer er ikke et hovedtema
i meldingen. Men noen tiltak skisseres for at flere av de som har
både helseproblemer og manglende kompetanse, kan få et bedre opplæringstilbud.
Andre årsaker til utenforskap behandles ikke
i meldingen. Men regjeringen har flere strategier for å forebygge
og forhindre utenforskap, deriblant tiltak mot fattigdom, blant
både barn og voksne, samt tiltak for personer som ikke kommer inn
i arbeidslivet på grunn av for eksempel ulike funksjonsnedsettelser, rusproblemer
og ulike former for diskriminering. Regjeringen har også tiltak
for å fremme entreprenørskap og stimulere til at flere deltar i
arbeidslivet og bruker sin kompetanse.
Regjeringen peker på at forslagene til tiltak
i meldingen har som mål å få flere over i varig arbeid, noe som
også vil gi økt produktivitet og innsparinger i trygdeutbetalingene.
Når det for øvrig gjelder økonomiske og administrative konsekvenser
av meldingen, vil forslag som krever bevilgningsøkninger bli fremmet
for Stortinget i forbindelse med de årlige statsbudsjettene. Det
tas forbehold om at enkelte av de regelverksendringer som følger
av meldingens forslag til tiltak, først vil kunne gjennomføres når
det er budsjettmessig dekning for dem.
Meldingen har tre hovedinnsatsområder som til sammen
skal skape bedre tilgang til opplæring for voksne og et bedre grunnlag
for samarbeid mellom utdannings-, integrerings- og arbeidsmarkedsmyndighetene.
Det er behov for å skape en mer fleksibel og
individorientert opplæring som er utviklet på voksnes premisser
og som kan gi raskere overgang til arbeid og/eller videregående
opplæring. Regjeringen vil iverksette flere tiltak som til sammen
skal bidra til at voksne med svake grunnleggende ferdigheter skal
få identifisert sine opplæringsbehov og få et relevant opplæringstilbud.
Regjeringen vil sette i gang utvikling av kartleggingsverktøy
for grunnleggende ferdigheter som kan benyttes på tvers av sektorene
og som kan bidra til at behov for opplæring i grunnleggende ferdigheter
kan avdekkes og følges opp av ulike opplæringsaktører. Et nettbasert
opplæringstilbud i lesing, regning og skriving skal utvikles som
et lavterskeltilbud til personer som foretrekker en nettbasert løsning.
Regjeringen vil også sette i gang forsøk med
forberedende voksenopplæring, det vil si modulstrukturert opplæring
på grunnskolens nivå. Voksne er ofte lite motiverte for tradisjonell
opplæring i grunnskolens fag og vanligvis mest opptatt av å komme
raskest mulig ut i arbeid. Opplæringsløpet kan bli unødig langt
for dem som trenger grunnskoleopplæring for voksne. Modulstrukturert
opplæring skal gjøre det enklere å veksle mellom opplæring og arbeid
og andre forpliktelser. Voksne med innvandrerbakgrunn utgjør i dag
over 90 pst. av deltakerne i ordinær grunnskoleopplæring for voksne.
Det skal derfor utvikles læreplaner for forsøkene som er bedre tilpasset voksnes
behov, også behovene til voksne innvandrere.
Regjeringen ser behov for å styrke muligheten for
å få kurs i grunnleggende ferdigheter i regi av Arbeids- og velferdsetaten.
Etaten vil også delta i forsøk med modulstrukturert opplæring på
nivået under videregående opplæring. Voksne med lite utdanning og/eller
svake grunnleggende ferdigheter er overrepresentert blant personer
tilmeldt Arbeids- og velferdsetaten. Ledige og personer med nedsatt
arbeidsevne kan få opplæring gjennom etaten dersom de vurderes å
ha behov for kvalifisering for å komme i arbeid. Tiltakstilbudene
fra Arbeids- og velferdsetaten har imidlertid vist seg å være vanskelig
å dra nytte av for mange arbeidssøkere med svake grunnleggende ferdigheter.
utvikle verktøy for
å kartlegge grunnleggende ferdigheter
utvikle et nettbasert lavterskeltilbud
for voksne med svake grunnleggende ferdigheter
gjennomføre forsøk med forberedende voksenopplæring,
inkludert utvikling av nye læreplaner og moduler som er tilpasset
voksne – også voksne med et annet morsmål enn norsk
at Arbeids- og velferdsetaten skal delta
i forsøk med modulstrukturert opplæring på nivået under videregående
opplæring
utvikle opplæringen i Arbeids- og velferdsetaten ved
å gi et bedre kurstilbud i grunnleggende ferdigheter
Blant voksne mellom 25 og 66 år er det rundt 560 000
personer som har grunnskole som høyeste fullførte utdanning, tilsvarende
om lag 20 pst. Videregående opplæring, spesielt fag- og yrkesopplæring, øker
mulighetene for å få et stabilt fotfeste i arbeidslivet. Opplæring
av en viss varighet som kan gi formell kompetanse, gir også god
effekt på overgangen til arbeid for arbeidssøkere og personer med
nedsatt arbeidsevne. I dag er det noen grupper som ikke har rett
til videregående opplæring, og som derfor har større risiko for
å havne utenfor arbeidslivet.
Framskrivinger av behov for kompetanse tilsier at
etterspørselen etter de med yrkesfaglig utdanning vil øke. Regjeringen
mener derfor det er behov for å styrke mulighetene for voksne til
å ta slik utdanning, og vil iverksette tiltak for å gjøre videregående
opplæring mer tilgjengelig for voksne, særlig fag- og yrkesopplæring.
Regjeringen vil utvide retten til videregående opplæring.
I første omgang vil en ta sikte på å fjerne de begrensninger i retten
som har virket særlig urimelige.
Voksne har andre behov for fleksibilitet og
inntekt under opplæring enn ungdom. Regjeringen vil derfor etablere
en ny vei til fag- og svennebrev for voksne som gir voksne mulighet
til å kombinere opplæring med arbeid og inntekt. For å gjøre det
enklere å kombinere utdanning med arbeid og andre aktiviteter skal
det også igangsettes forsøk med modulstrukturert opplæring for voksne
i lærefag innenfor utvalgte yrkesfaglige utdanningsprogrammer. Dersom målet
er et fag- eller svennebrev, skal deltakeren opp til en ordinær
fag- eller svenneprøve, og utvikling av modulene skal skje i nært
samarbeid med partene i arbeidslivet. Ikke alle deltakere vil ende
opp med fagbrev, men med modulene vil de ha en dokumentert kompetanse
som de kan ha nytte av for å komme raskere i arbeid.
Mange arbeidssøkere vil ha behov for videregående
opplæring for å få stabil tilknytning til arbeidslivet. Regjeringen
ønsker å prioritere yrkesrettet opplæring innenfor Arbeids- og velferdsetatens
opplæringstiltak. Gjennom innføring av et to-årig opplæringstiltak
vil flere voksne som faller utenfor dagens lovverk, kunne få et
tilbud om yrkesfaglig utdanning. Fleksible ordninger som tillater
voksne å ta opplæring i form av moduler, vil også kunne gjøre det
enklere for Arbeids- og velferdsetaten å benytte tilbud om videregående
opplæring som tiltak for arbeidssøkere.
foreslå at opplæringsloven
endres slik at ungdomsretten til videregående opplæring går direkte
over i voksenretten
vurdere å endre opplæringsloven slik at
voksne som har gjennomført videregående opplæring i utlandet og
som ikke får denne anerkjent i Norge, får rett til videregående
opplæring
etablere en ordning med fagbrev på jobb
i samarbeid med partene i arbeidslivet, som en alternativ vei til
fag- og svennebrev
gjennomføre forsøk med modulstrukturert
opplæring for voksne i lærefag innenfor utvalgte yrkesfaglige utdanningsprogrammer
styrke tilbudet til arbeidssøkere gjennom
et toårig yrkesrettet opplæringstiltak for personer over 19 år med
svake grunnleggende ferdigheter, og som står uten rett til videregående
opplæring etter opplæringsloven
senke aldersgrensen for utdanning som arbeidsmarkedstiltak
fra 26 år til 22 år for personer med nedsatt arbeidsevne
Kompetansenivået og behovet for opplæring varierer
betydelig blant personer med innvandrerbakgrunn. Innvandrere er
overrepresentert blant personer med lang høyere utdanning. Samtidig
har en større andel innvandrere lav utdanning og svake grunnleggende
ferdigheter, sammenliknet med resten av befolkningen. Innvandrere
vil ha mange av de samme behovene for opplæring som andre voksne.
Mange har i tillegg behov for norskopplæring, og en del har behov
for arbeidsrettede tiltak. Det er en utfordring at mange som har
utdanning og kompetanse fra utlandet, har problemer med å få denne
godkjent, og at Norge dermed går glipp av kompetent arbeidskraft.
De særskilte kvalifiseringsordningene for flyktninger
og innvandrere består i hovedsak av introduksjonsprogrammet, opplæring
i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere og Jobbsjansen. Alle
ordningene stiller store krav til individuell tilrettelegging. Dette
er ofte krevende for kommunene å få til. Når det gjelder introduksjonsprogrammet
er det betydelige forskjeller mellom kommunene i både praksis og
resultater.
Det er behov for å heve kvaliteten og bedre
effektiviteten i opplæringen i norsk og samfunnskunnskap og introduksjonsprogrammet
for nyankomne innvandrere. Regjeringen vil gjennomføre tiltak som
gir deltakerne i disse ordningene bedre muligheter til å skaffe
seg en kompetanse som er etterspurt i arbeidslivet, blant annet
gjennom å øke arbeidsrettingen. At lærerne i norskopplæringen har
relevant faglig spisskompetanse, har også stor betydning for kvaliteten
i opplæringen.
Det er også viktig at utdanning lar seg kombinere med
deltakelse i de særskilte kvalifiseringsordningene. For svak kobling
mellom introduksjonsprogram, norskopplæring, grunnskoleopplæring
og videregående opplæring for voksne og arbeidsmarkedsopplæring
kan føre til at opplæringen den enkelte mottar, blir lite helhetlig
og i mange tilfeller tar unødvendig lang tid. Modulstrukturert opplæring
kan være enklere å kombinere med andre ordninger, som igjen kan bidra
til raskest mulig overgang til arbeidslivet. For innvandrere som
har behov for bistand fra Arbeids- og velferdsetaten, kan norskopplæring
som del av arbeidsmarkedstiltak være nødvendig.
Mange innvandrere vil ha behov for å få godkjent medbrakt
kompetanse i Norge. For dem som må forholde seg til de ulike godkjenningsordningene,
kan dagens systemer virke uoversiktlige. Prosessen fram til godkjenning
kan bli lang. Dette bidrar til at mange innvandrere ikke effektivt
får brukt eller videreutviklet sin kompetanse.
Det er derfor behov for å bedre godkjenningsordningene
for utenlandsk utdanning og bidra til enklere tilgang til informasjon
om disse. Dette blir også tema i den kommende integreringsmeldingen.
legge til rette for
å øke bruken av grunnskoleopplæring og videregående opplæring i
introduksjonsprogrammet
fjerne begrensningen om at kun deler av
videregående opplæring kan inngå i introduksjonsprogrammet
utrede hva som bør være minimumsinnholdet
i introduksjonsprogrammet, særlig for å øke bruken av arbeidsrettede
tiltak
utrede om introduksjonsloven skal endres
for å øke bruken av muligheten til å forlenge programmet utover
to år, til inntil tre år
vurdere hvordan deltakere i introduksjonsprogrammet
og opplæring i norsk og samfunnskunnskap som har omsorgspermisjon,
kan følges tettere opp for å motivere dem til å gjenoppta kvalifiseringen
etter permisjonen
innføre krav om at lærere som skal undervise
i norsk etter introduksjonsloven, skal ha faglig fordypning i relevante
fag. Det må utredes hvordan kompetansekrav skal innføres, og hvilke
dispensasjonsordninger som eventuelt skal gjelde
utvikle felles moduler og en ny læreplan
for forberedende voksenopplæring i samarbeid mellom utdannings-
og integreringssektoren
prøve ut opplæring i moduler fra grunnskole
og videregående opplæring i kombinasjon med opplæring i norsk og
samfunnskunnskap og introduksjonsprogrammet som en del av forsøk
med modulstrukturert opplæring for voksne
endre reglene for hva som skal gi fritak
fra plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap i forskrift
til introduksjonsloven
- gjennomgå regelverkene for opplæring
i norsk og samfunnskunnskap etter introduksjonsloven og opplæring
for voksne etter opplæringsloven for å fjerne eventuelle formelle
hindringer for samordning av opplæring etter de to regelverkene
utvikle opplæringen i Arbeids- og velferdsetaten ved
å gi et bedre kurstilbud i arbeidsrettet norskopplæring
etablere en nasjonal godkjenningsordning
for utenlandsk fagopplæring
etablere en nasjonal godkjenningsordning
for utenlandsk fagskoleutdanning
vurdere tiltak som kan gi økt forutsigbarhet,
større grad av likebehandling og enkel tilgang til informasjon og
veiledning for ikke-EØS-borgere som søker om godkjenning til lovregulerte
yrker. Arbeidet vil inkludere en vurdering av en informasjonsportal
styrke tilbudet om kompletterende utdanninger
i høyere utdanning
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Christian Tynning Bjørnø, lederen Trond Giske, Martin Henriksen,
Anne Odenmarck og Tone Merete Sønsterud, fra Høyre, Henrik Asheim, Norunn
Tveiten Benestad, Kent Gudmundsen og Kristin Vinje, fra Fremskrittspartiet,
Lill Harriet Sandaune og Bente Thorsen, fra Kristelig Folkeparti, Anders
Tyvand, fra Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien, fra Venstre, Iselin
Nybø, og fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken,
viser til meldingen.
Komiteen viser til at regjeringen
ifølge meldingen tar sikte på å utvikle en samordnet og helhetlig
politikk for voksne med lite utdanning, svake grunnleggende ferdigheter
eller ikke godkjent kompetanse. Meldingen har tre hovedsatsingsområder: bedre
opplæring for voksne med svake grunnleggende ferdigheter, bedre
mulighet til videregående opplæring og bedre kvalitet i de særskilte
tilbudene til innvandrere.
Komiteen viser til at det norske
samfunnet har høy yrkesdeltakelse og en befolkning med høy kompetanse.
Det er også et relativt høyt ferdighetsnivå i den voksne befolkningen
sammenliknet med andre OECD-land, og mange voksne i Norge opparbeider og
oppdaterer sine ferdigheter gjennom arbeidsliv og etter- og videreutdanning.
Komiteen vil likevel peke på
at det er en klar sammenheng mellom grunnleggende ferdigheter og deltakelse
i arbeidslivet. Voksne med svak kompetanse deltar mindre enn andre
voksne i opplæring og i arbeidslivet. Rundt 560 000 personer mellom
25 og 66 år i Norge har grunnskole som høyeste fullførte utdanning.
Dette tilsvarer om lag 20 pst. av gruppen. Rundt 400 000 personer,
eller om lag 12 pst. av norske voksne, har svake leseferdigheter
ifølge den internasjonale undersøkelsen av lese- og tallforståelse (PIAAC).
Mange av disse står utenfor eller har svak tilknytning til arbeidslivet.
Komiteen understreker at framtidens
arbeidsliv stiller høyere krav til kompetanse, og at de fleste vil
måtte forvente å omstille seg, skifte jobb og hyppig oppdatere egen
kunnskap og egne ferdigheter. En politikk for læring gjennom hele
livet må etter komiteens mening favne bredt, involvere
helheten i det offentlige tjenesteapparatet og inkludere arbeidslivet
og frivillig sektor i arbeidet.
Komiteen mener det er en viktig
målsetting å øke den samlede kompetansen i den voksne befolkningen
for å sikre den enkelte selvstendighet og muligheter i arbeidslivet,
øke yrkesdeltakelsen og sikre samfunnet kompetente arbeidstakere.
Arbeidslivet stiller høye krav til kompetanse, og en helhetlig politikk
må legge til rette for at den enkelte får den kompetansen de trenger
for å få arbeid.
Norge har et ansvar for at asylsøkere og flyktninger
som får opphold settes i stand til å delta i arbeidsmarkedet. For
å sikre en god integrering og ta i bruk ressursene innvandrerne
tar med seg, mener komiteen det er avgjørende med
en effektiv kartlegging av kompetansen innvandrere har, god kvalifisering og
riktig opplæring.
Komiteen vil peke på at voksne
er i en annen situasjon enn barn og unge i det ordinære utdanningsløpet
og ofte trenger mer fleksible tilbud der arbeid og opplæring kombineres.
Sammen med en mer mangfoldig befolkning stiller det krav til at
tjenestene utformes slik at de treffer målgruppenes behov.
Komiteen mener det er positivt
at meldingen tar sikte på å gi en mer samlet framstilling av arbeidet med
voksnes læring, og at dette arbeidet ses tverrsektorielt og involverer
flere departementer og etater. En helhetlig tilnærming er etter komiteens oppfatning
nødvendig for å bruke samfunnets virkemidler mest mulig effektivt
og sikre flest mulig økt kompetanse.
For mange er arbeidslivet den viktigste læringsarenaen. Komiteen vil
understreke at arbeidet med voksnes læring forutsetter innsats fra
flere aktører: offentlig sektor, lokale og sentrale myndigheter,
arbeidsliv og privat og ideell sektor. Et konstruktivt samarbeid
med partene i arbeidslivet er derfor nødvendig for å lykkes med
å øke kompetansen blant voksne.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre
og Sosialistisk Venstreparti, vil peke på at selv om denne
meldingen har voksnes læring som tema, tar den likevel ikke for
seg voksnes læring i bred forstand. I dagens og fremtidens arbeidsliv
vil alle ha behov for jevnlig å oppdatere egen kunnskap og kompetanse.
Voksnes læring gjelder ikke bare det som karakteriseres som marginaliserte
grupper på arbeidsmarkedet eller voksne med svake grunnleggende
ferdigheter. Etter flertallets syn er de brede, grunnleggende
utdanningstilbudene for alle det beste virkemiddelet for inkludering. Flertallet er
klar over at voksnes læring i bred forstand er definert ut av meldingen,
men mener at dette svekker en nødvendig helhetstenkning og virker
begrensende på virkemidler og tiltak som burde vært med i en slik
melding. Mye av det som tas opp i meldingen, burde vært satt inn
i en bredere utdanningspolitisk sammenheng, slik flertallet ser det.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti støtter hovedlinjene
i meldingen. Disse medlemmer vil i likhet med flere
høringsinstanser likevel påpeke at mange av forslagene i meldingen
er lite konkretisert, at regjeringen vil ta stilling til ulike sider
ved flere av forslagene i forskriftsarbeidet og unnlater å ta stilling
til større områder, som karriereveiledning. Disse medlemmer understreker
derfor at regjeringens oppfølging og konkretisering av meldingen
vil være viktig, og vil følge dette arbeidet i tiden fremover.
Disse medlemmer viser til at
KS i sitt høringsinnspill understreker at flere av de foreslåtte
tiltakene vil få administrative og økonomiske konsekvenser. Disse
medlemmer vil påpeke at en vellykket gjennomføring av tiltakene
i meldingen krever tilstrekkelig finansiering til kommuner og fylkeskommuner.
Dette gjelder blant annet endringen i ungdomsretten. I arbeidet
med opplæring særlig knyttet til integreringsarbeidet er det, etter disse medlemmers syn,
også nødvendig med en tydeligere avklaring av ansvarsfordeling mellom
stat, fylkeskommune og kommuner for å sikre at oppgavene løses mest
mulig effektivt.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at denne meldingen er den
første i sitt slag, hvor regjeringen har utviklet en samordnet og
helhetlig politikk for voksne med lite utdanning, svake grunnleggende
ferdigheter eller ikke godkjent kompetanse. Mange av utfordringene går
på tvers av sektorlinjer, og meldingen er derfor utarbeidet i fellesskap
av Kunnskapsdepartementet, Arbeids- og sosialdepartementet og Justis-
og beredskapsdepartementet. Disse medlemmer viser
til at meldingen gjennom sine tre hovedinnsatsområder vil bidra
til å skape bedre tilgang til opplæring for voksne og et bedre grunnlag
for samarbeid mellom utdannings-, integrerings- og arbeidsmarkedsmyndighetene.
Disse medlemmer ser frem til
at det skal bli enklere for voksne å få opplæring mens de er i jobb, og
hvor relevant opplæring gjøres tilgjengelig på flere arenaer. Mange
voksne har behov for å kombinere utdanning med arbeid og andre forpliktelser,
noe som gjør at opplæring for voksne må være mer fleksibel og mer
tilpasset voksnes liv. Disse medlemmer viser videre
til at flyktninger skal få bedre norskopplæring og større mulighet
til å ta utdanning samtidig som de lærer språket. Mange flyktninger
og innvandrere har behov for norskopplæring og annen kvalifisering
for å få seg arbeid. Til nå har det vært vanskelig å kombinere norskopplæring
med deltakelse i grunnskole eller videregående opplæring.
Komiteen mener det
er riktig å legge til rette for at flere voksne får opplæring eller
utdanning for å gi dem en sterkere tilknytning til arbeidslivet.
Hvilke tiltak ulike personer trenger, varierer avhengig av arbeidssituasjon,
tidligere utdanning og alder, og komiteen mener tilbudene
så langt som mulig bør tilpasses den enkeltes behov og livssituasjon.
At man kan kombinere opplæring med arbeid, vil gjøre det enklere
for flere å tilegne seg ny kompetanse.
Komiteen viser til
at regjeringen vil sette i gang utvikling av kartleggingsverktøy
for grunnleggende ferdigheter og utvikle et nettbasert opplæringstilbud
i lesing, regning og skriving. Komiteen støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Venstre mener et slikt kartleggingsverktøy må favne personer
både i og utenfor arbeidslivet. Det er derfor viktig at kompetansetilbydere
i både offentlig, privat og frivillig sektor er tett på prosessen
og får være med i utviklingen av verktøyet slik at det blir relevant
for bruk for flest mulig.
Disse medlemmer mener det er
viktig at et lavterskeltilbud for voksne med svake grunnleggende
ferdigheter må utvikles, brukes og spres både gjennom arbeidslivet
og ved hjelp av studieforbundene, som er læringsarenaen for frivillig
sektor.
Komiteen deler meldingens
intensjon om at flere voksne skal kunne delta i grunnskoleopplæring og
videregående opplæring, og at opplæringen da må bli mer relevant
og fleksibel for voksne og kunne kombineres med arbeid eller omsorgsoppgaver. Komiteen viser
til at regjeringen vil sette i gang forsøk med forberedende voksenopplæring
i form av modulstrukturert opplæring på grunnskolenivå og utvikle
læreplaner for forsøkene som er bedre tilpasset voksnes behov, også
behovene til voksne innvandrere. Komiteen viser også
til at regjeringen vil gjennomføre forsøk med modulstrukturert opplæring
for voksne i lærefag innenfor utvalgte yrkesfaglige utdanningsprogrammer.
Komiteen vil peke på at moduler
kan være en måte å gjøre det enklere for den enkelte å ta opplæring
på når det passer, og at man på denne måten kan få kompetanse i
et fag uten å måtte ta opplæring i de delene av faget man allerede
har fullført. Komiteen ser det som viktig at tilbudet
gis på flere arenaer, slik at det er tilgjengelig for flest mulig.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at det under komitéhøringen
4. april 2016 om meldingen var flere høringsinstanser som stilte
spørsmål ved hvilken sluttkompetanse moduler innen fag- og yrkesopplæringen
er ment å gi. Flertallet vil understreke at en ny
ordning med modulstrukturert opplæring bør sikre at sluttkompetansen
er av samme kvalitet som ordinært utdanningsløp til fagbrev, og
at ordningen ikke legges opp slik at den senker ambisjonene for
å få flere til å ta fullt fag- eller svennebrev. Etter flertallets oppfatning
må arbeidslivets parter involveres grundig i utviklingen av modulene
i forsøket.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at ny ordning med modulstrukturert
opplæring vil bidra til at flere vil sikres dokumenterbar kompetanse
underveis i utdanningsløpet, og samtidig ivaretar at sluttkompetansen er
av samme kvalitet som ordinært utdanningsløp til fagbrev. Disse
medlemmer mener dette vil bidra til økt fleksibilitet, noe
som ivaretar målgruppen for tilbudet bedre og kan være et viktig
virkemiddel for at flere kan fullføre og bestå videregående opplæring.
Komiteen viser til
at Arbeids- og velferdsetaten vil gi et bedre kurstilbud i grunnleggende
ferdigheter og arbeidsrettet norskopplæring, og til at regjeringen
i meldingen foreslår å utvikle opplæringen i etaten gjennom forsøk
med modulstrukturert opplæring på nivået under videregående opplæring
og forsøk med modulstrukturert opplæring i utvalgte lærefag i fag-
og yrkesopplæring.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre
og Sosialistisk Venstreparti, vil ytterligere understreke
de frivillige organisasjonenes og studieforbundenes viktige rolle
som tilbydere av opplæring for voksne.
Flertallet viser til at «utenforskap»
ikke bare handler om å være utenfor arbeidslivet, men også om samfunnsdeltakelse
og demokratiske prosesser. Studieforbundene og deres organisasjoner
representerer et bredt og mangfoldig opplæringstilbud og har mulighet
til å treffe de gruppene som det kanskje er vanskeligst å nå ut
til, og å motivere for opplæring i det formelle utdanningssystemet.
Derfor er opplæring i regi av frivillige organisasjoner et verdifullt
bidrag i kampen mot utenforskap og arbeidet for sosialisering og
kompetanseheving blant voksne. Flertallet mener at
opplæring i regi av frivilligheten også kan bidra til å bygge nødvendig
selvtillit og rive ned barrierer mot å delta i mer formell opplæring
senere.
Flertallet viser til at stortingsflertallet
i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2016 ba regjeringen
gå i dialog med studieforbundene og komme tilbake til Stortinget
med en modell for hvordan tilskuddene til studieforbund kan utformes, slik
at de når nye grupper og ivaretar målene om flere tilbud rettet
mot inkludering og integrering. Flertallet imøteser
regjeringens oppfølging av dette.
Flertallet mener ordningen med
basiskompetanse for frivilligheten er viktig og bør opprettholdes og
videreutvikles.
Komiteen vil peke
på at frivillige organisasjoner og studieforbundene er viktige tilbydere
av opplæring for voksne, og at tilbudene kan nå de som av ulike
grunner ikke er del av det offentlige utdanningssystemet eller arbeidslivet. Komiteen mener det
er et potensial for å bruke denne ressursen bedre, både mot voksne
med svake grunnleggende ferdigheter og for inkludering av innvandrere.
Komiteen viser til at de lokale
studiesentrene tilbyr mange etterspurte og attraktive kurs- og utdanningstilbud
som bidrar til å gi offentlig og privat arbeids- og næringsliv kompetent
arbeidskraft, samtidig som de bidrar til å høyne befolkningens utdanningsnivå.
Komiteen understreker at omstillings-
og kompetansehevingsbehovene er store i hele landet, og at det er
et behov for fleksible utdanningstilbud som gjør utdanning mer tilgjengelig
der folk bor. Her spiller utdanningssentrene en viktig rolle gjennom sine
desentraliserte tilbud, og representerer en verdifull arena for
kompetanse og opplæring.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre
og Sosialistisk Venstreparti, merker seg at meldingen ikke
omtaler folkehøgskolenes plass og rolle i utdanningssystemet. Flertallet mener
dette ville vært naturlig i en stortingsmelding om voksnes læring
og innsatsen mot utenforskap. Flertallet mener folkehøgskolene kan
spille en avgjørende rolle i mange unge menneskers liv, og at de
bidrar med kunnskap og kompetanse som både er verdifull i seg selv,
og som kan gjøre flere i stand til å fullføre videre studieløp senere.
Flertallet viser til forskningsprosjektet «Elevers
utbytte av folkehøgskolen» som ble gjennomført av Program for Lærerutdanning
og NTNU Samfunnsforskning i 2010, og rapporten som ble overlevert
Kunnskapsdepartementet i august samme år. Denne rapporten konkluderer
med at personlig modning, utvikling av selvverd og mestringsforventning,
sosial læring og forberedelse til utdanning er det viktigste utbyttet
av et år på folkehøgskole.
Flertallet viser videre til at
det har vært en dialog mellom Folkehøgskolerådet, Kunnskapsdepartementet
og IMDi om hvordan folkehøgskolene kan bidra i integreringsarbeidet
blant unge mennesker som kommer til Norge som flyktninger, og at
flere folkehøgskoler har unge flyktninger som elever i inneværende
skoleår.
Komiteen viser til
at mange voksne som er motiverte til, eller ville hatt nytte av,
å fullføre videregående opplæring, ikke har rett til slik opplæring
i dag. Unge som har brukt opp retten, herunder de som har fullført,
men ikke bestått opplæringen, og innvandrere som ikke får sin videregående
opplæring godkjent i Norge, står dermed uten rett til å få opplæring
som gir dem kompetanse på videregående nivå. Dette innebærer at
arbeidslivet går glipp av potensielle arbeidstakere, eller at den
enkelte ikke får arbeid man ellers kunne vært kvalifisert for.
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår at ungdomsretten til videregående opplæring
skal gå direkte over i voksenretten.
Komiteen viser til at regjeringen
vil vurdere å endre opplæringsloven slik at voksne som har gjennomført
videregående opplæring i utlandet og som ikke får denne anerkjent
i Norge, får rett til videregående opplæring.
Komiteen er positiv til å utvide
retten til videregående opplæring for søkere som har gjennomført videregående
opplæring i utlandet, men ikke får anerkjent denne i Norge. Komiteen mener
at en slik utvidelse også må gjelde for dem som ikke har oppnådd
en godkjent sluttkompetanse i Norge, det vil si studiekompetanse
eller fagbrev. Komiteen vil understreke at arbeid
er nøkkelen til god integrering i Norge, og at utdanning er en viktig
forutsetning for å få innpass på det norske arbeidsmarkedet. At
personer uten godkjent sluttkompetanse får mulighet til å oppnå
det gjennom rett til videregående skole, er viktig for å styrke
den enkeltes mulighet til deltakelse i arbeidslivet, og selvstendighet,
noe som selvsagt også er positivt for fellesskapet. I tillegg vil komiteen påpeke
at Norge har stort behov for fagarbeidere, en utvidet rett kan gi
flere en svært ønskelig mulighet til å ta fag- eller svennebrev.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til forslag fra Senterpartiet i Dokument 8:84 S (2013–2014) om å
endre reglene i opplæringsloven slik at kravet om sammenhengende
uttak av retten til videregående opplæring i løpet av fem år oppheves. Dette
medlem viser til at regjeringspartiene og flertallet på
Stortinget i 2015 stemte imot dette forslaget, som i praksis er
det samme som regjeringen nå tar til orde for i meldingen. Dette
medlem er derfor glad for at regjeringen signaliserer at
den nå vil foreslå at opplæringsloven endres slik at ungdomsretten
til videregående opplæring går direkte over i voksenretten, og støtter
dette.
Komiteen viser til
at Norge i det nordiske samarbeidet har påtatt seg et særlig ansvar
for små og verneverdige håndverksfag. Voksne elever uten rett til
videregående opplæring utgjør en avgjørende viktig elevgruppe for
skoler som tilbyr utdanning innen små og verneverdige håndverksfag.
Ved inntak stiller disse søkerne etter elever med ungdomsrett. Komiteen er
kjent med at regjeringen arbeider med en endring av tilbudsstrukturen
på yrkesfag. I denne sammenhengen vil rekruttering til de små og
verneverdige håndverksfagene og Norges forpliktelser etter UNESCO-konvensjonen
om immateriell kulturarv, bli særskilt behandlet. Komiteen er
kjent med at Kunnskapsdepartementet vurderer hvordan friskoleloven
bedre kan ivareta de friskolene som tilbyr slike fag. Komiteen ber
regjeringen vurdere å likestille voksne som søker inntak til små
og verneverdige fag, med søkere med ungdomsrett.
Komiteen viser til
at voksne gjennom lærlingordningen eller praksiskandidatordningen
i dag kan oppnå fag- og svennebrev eller få formalisert sin kompetanse.
Det er av ulike grunner vanskelig for en del voksne å benytte seg
av disse ordningene slik de er lagt opp i dag. Komiteen mener
derfor at det er riktig å se på endringer som gir flere muligheten
til opplæring i kombinasjon med arbeid.
Komiteen ser positivt på at regjeringen
vil etablere en ordning med fagbrev på jobb i samarbeid med partene
i arbeidslivet, som en alternativ vei til fag- og svennebrev.
Komiteen viser til
at regjeringen vil foreslå endringer i opplæringsloven som gjør
praksisbrevet, og opplæringen fram mot dette, til en formell mulighet
innenfor videregående opplæring, og som pålegger alle fylkeskommuner
å ha tilbud om opplæring med sikte på praksisbrev.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener det er
uklart hva regjeringen mener formålet for innføring av praksisbrev for
voksne skal være. I meldingen skriver regjeringen at å åpne for
praksisbrev for voksne vil gjøre fagutdanning tilgjengelig «[…]
for voksne som ikke vil fullføre et langt utdanningsløp i første
omgang». Disse medlemmer stiller seg spørrende til
om meldingens forslag om å ta fag- og yrkesopplæring i moduler ikke
vil dekke det behovet regjeringen beskriver. Disse medlemmer vil
påpeke at praksisbrev for ungdom ble opprettet som en ordning rettet
mot dem som manglet motivasjon eller forutsetninger for å gjennomføre
et vanlig opplæringsløp. Disse medlemmer kan ikke
se at argumentet om å få dem med manglende motivasjon til å gjennomføre
bør gjelde voksne på samme måte som ungdom. Disse medlemmer kan
derimot være åpne for at praksisbrev kan være et tilbud for voksne
som ikke har forutsetninger for å gjennomføre fag- og yrkesopplæring
etter ordinær modell eller i form av moduler.
Komiteen viser til
at regjeringen vil styrke tilbudet i regi av Arbeids- og velferdsetaten
til arbeidssøkere gjennom et to-årig yrkesrettet opplæringstiltak
for personer over 19 år med svake grunnleggende ferdigheter, og
som står uten rett til videregående opplæring etter opplæringsloven.
Komiteen viser til
at regjeringen vil senke aldersgrensen for utdanning som arbeidsmarkedstiltak fra
26 år til 22 år for personer med nedsatt arbeidsevne.
Komiteen vil peke
på at gode språkkunnskaper og grunnleggende kjennskap til det norske
samfunnet er en forutsetning for å kunne ta videre opplæring og
ta del i arbeidsmarkedet. For å sette flest mulig i stand til å
ta arbeid og bli godt integrert mener komiteen det
er nødvendig å forsterke og gjøre tilbudet til innvandrere mer effektivt. Komiteen vil peke
på behovet for rask kartlegging av innvandreres kompetanse, riktig
kvalifisering og opplæring som er tilpasset den enkeltes behov.
Komiteen merker seg at regjeringen
har lagt fram en egen melding til Stortinget om integreringspolitikk,
der regjeringen presenterer en videreutvikling av politikken for
voksnes læring.
Komiteen viser til
at introduksjonsprogrammet retter seg mot nyankomne flyktninger
som har behov for kvalifisering, og inneholder opplæring i norsk
og samfunnskunnskap, samt tiltak som forbereder til videre opplæring
eller arbeid. Bruken av grunnskole og videregående opplæring er
relativt lav. Komiteen mener det er positivt at meldingen legger
til rette for å øke bruken av grunnskoleopplæring og videregående
opplæring i introduksjonsprogrammet, og at begrensningen om at kun
deler av videregående opplæring kan inngå i introduksjonsprogrammet,
fjernes.
Komiteen ønsker tiltak som gir
deltakerne større kontakt med og praksis i arbeidslivet, og mener
en gjennomgang av minimumsinnholdet i introduksjonsprogrammet for
å sikre økt bruk av arbeidsrettede tiltak vil være fornuftig.
Komiteen vil peke på at selv
om introduksjonsprogrammet generelt har gitt gode resultater med
å integrere innvandrere, er det store variasjoner mellom kommunene
i hvor stor grad man lykkes i å få deltakerne over i arbeid eller
utdanning, om man har et tilstrekkelig utvalg av utdanningstilbud
og arbeidsrettede tiltak, og om kommunene klarer å tilby helårige
programmer på fulltid. Kommunene kan i stor grad påvirke resultatene
gjennom systematisk arbeid. Komiteen er opptatt av
at kommunene øker kvaliteten og innholdet i introduksjonsprogrammet
gjennom å få økonomisk handlingsrom til å prioritere tilbudene,
og at feltet blir prioritert av kommunens ledelse.
Komiteen er enig i intensjonen
om å tilpasse programmet slik at de som kan fullføre på kort tid,
får mulighet til det, mens det tilrettelegges bedre for at de som
trenger lengre tid, får gjøre det. Komiteen støtter
at det utredes om introduksjonsloven skal endres slik at flere bruker
muligheten til å forlenge programmet til inntil tre år. For å gjøre
gjennomføringen mer effektiv, og sikre mer individuell tilpasning,
er komiteen positiv til å endre reglene for hva som skal
gi fritak fra plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap.
Komiteen viser til at det er
en lavere andel kvinner enn menn som går over i arbeid eller utdanning
etter introduksjonsprogrammet. Noe av årsaken til dette kan være
opphold eller mer ujevn progresjon som følge av permisjon eller
omsorg for barn. I meldingen varsler regjeringen at den vil vurdere
hvordan de deltakerne i introduksjonsprogrammet og opplæring i norsk
og samfunnskunnskap som har omsorgspermisjon, kan følges tettere
opp for å motivere dem til å gjenoppta kvalifiseringen etter permisjonen. Komiteen støtter
en bedre oppfølging og motivering av denne gruppen.
Komiteen viser til at regjeringen
vil vurdere om adgangen til permisjoner fra introduksjonsprogrammet
kan begrenses, og vil avvente resultatet av vurderingene rundt dette.
Komiteen merker seg at regjeringen
i den varslede meldingen om integrering vil vurdere innretningen
på introduksjonsprogrammet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti vil i denne sammenheng vise
til disse partiers merknader i behandlingen av integreringsmeldingen.
Komiteen viser til
at det i meldingen foreslås å innføre krav om at lærere som skal
undervise i norsk etter introduksjonsloven skal ha faglig fordypning
i relevante fag, og å utrede hvordan kompetansekrav skal innføres.
Det er etter komiteens oppfatning
viktig at lærere og programrådgivere har riktig og god kompetanse
for å sikre deltakerne et kvalitetsmessig godt tilbud, og komiteen mener
det må jobbes systematisk med kompetanseheving for disse gruppene.
Komiteen viser til
at regjeringen vil utvikle felles moduler og en ny læreplan for
forberedende voksenopplæring i et samarbeid mellom utdannings- og
integreringssektoren.
Komiteen viser til
at Norge har manglet en sentral godkjenning for utenlandsk fagopplæring
og fagskoleutdanning, og at det har vanskeliggjort arbeidet med
å få innvandrere, både asylsøkere og arbeidsinnvandrere, raskt inn
i arbeidslivet. Komiteen støtter at det etableres
nasjonale godkjenningsordninger for disse feltene. Komiteen mener
det er naturlig at NOKUT har ansvaret for en slik ordning.
Komiteen viser til at regjeringen
vil vurdere tiltak som kan gi økt forutsigbarhet, større grad av
likebehandling og enkel tilgang til informasjon og veiledning for
ikke-EØS-borgere som søker om godkjenning til lovregulerte yrker.
Arbeidet vil inkludere en vurdering av en informasjonsportal.
Kompletterende utdanning gir personer
som allerede har kvalifikasjoner fra utlandet, mulighet til å komme
raskere inn på arbeidsmarkedet, og komiteen ser positivt
på at tilbudet om kompletterende utdanninger i høyere utdanning
styrkes.
Komiteen merker seg
at regjeringen vil vurdere et helhetlig system for karriereveiledning
når utvalget for livslang karriereveiledning har lagt fram sin innstilling,
og at utvalgets forslag skal på høring. Komiteen imøteser
en sak fra regjeringen om karriereveiledning på et senere tidspunkt.
Komiteen merker seg
at regjeringen skriver i meldingen at dagens støtteordninger for
voksne som mangler grunnskoleopplæring eller videregående opplæring,
ikke er tilstrekkelig tilpasset denne gruppen, og at regjeringens
forslag til tiltak er å nedsette en ekspertgruppe som skal utrede
løsninger på området.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til meldingen og råder Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Meld. St. 16 (2015–2016) – Fra utenforskap
til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring – vedlegges
protokollen.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 2. juni 2016
Trond Giske | Martin Henriksen |
leder | ordfører |