Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Arild Grande, Hege Haukeland Liadal, Sonja Mandt og Anette Trettebergstuen,
fra Høyre, lederen Svein Harberg, Kårstein Eidem Løvaas og Mette
Tønder, fra Fremskrittspartiet, Laila Marie Reiertsen og Ib Thomsen, og
fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, viser til
at Kunnskapsdepartementet legger frem forslag til endringer i lov 17. juni
2005 nr. 64 om barnehager (barnehageloven) om tilsyn, dokumentasjon
og vurdering, innføring av betegnelsen barnehagelærer og presisering
av at departementet kan gi forskrift om rammeplan for barnehagens
innhold og oppgaver.
Komiteen ser videre at departementet
foreslår at fylkesmannens hjemmel til å føre tilsyn med kommunens
bruk av økonomiske reaksjonsmidler avklares i barnehageloven
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti,
ser at som en oppfølging av Sundvolden-plattformen, foreslår regjeringen
at barnehageloven endres slik at fylkesmannen får myndighet til
å føre tilsyn med barnehager og barnehageeiere.
Komiteen viser til
at lovforslaget innebærer at kommunen beholder sin hjemmel til å
føre tilsyn med både kommunale og ikke-kommunale barnehager, men
at også fylkesmannen kan føre tilsyn direkte med barnehagene i særlige
tilfeller. Komiteen ser at kommunens ulike myndighetsoppgaver
og balansegangen mellom disse rollene i flere sammenhenger kan være krevende.
Kommunen er godkjennings- og tilsynsmyndighet for private barnehager,
samtidig som den selv har eierinteresser i sektoren.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at regjeringen Stoltenberg i Meld. St. 24 (2012–2013) – Framtidens
barnehage, varslet at man tok sikte på å overføre ansvaret for å
føre tilsyn med enkeltbarnehager til fylkesmannen. Disse
medlemmer viser videre til at Høyre og Fremskrittspartiet
i innstillingen (Innst. 380 S (2012–2013) fremmet forslaget «Stortinget
ber regjeringen fremme sak om å opprette et uavhengig tilsyn for
barnehagene.» Komiteens øvrige medlemmer støttet regjeringen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Kristelig Folkeparti konstaterer at regjeringen nå følger
opp forrige regjerings arbeid med å videreutvikle tilsynet med barnehager.
Av Meld. St. 19 (2015–2016) – Tid for lek og læring, fremgår det
at regjeringspartiene har lagt bort ideen om å opprette et uavhengig
tilsyn, og at man ønsker å bygge videre på det kommunale tilsynet,
slik det har vært. En ordning der fylkesmannen i særlige tilfeller
kan ha tilsyn med enkeltbarnehager, er forutsatt å skulle supplere
dette.
Komiteen viser til
at tilsynet med barnehagesektoren er todelt. Kommunen som barnehagemyndighet
fører tilsyn med alle enkeltbarnehager, mens staten ved fylkesmannen
fører tilsyn med kommunen som lokal barnehagemyndighet. Barnehageloven
gir kommunene ansvar for veiledning og for å påse at barnehagene
drives i samsvar med gjeldende regelverk. Fram til barnehageloven
trådte i kraft 1. januar 2006 hadde både kommunen og fylkesmannen
hjemmel til å føre tilsyn med den enkelte barnehage. Barnehageeier
er i loven gitt stor frihet og fleksibilitet når det gjelder organisering
og drift. Det er kommunen som miljørettet helsevernmyndighet som
fører tilsyn med at kravene som stilles til det fysiske og psykososiale
miljøet i forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler,
er oppfylt. Komiteen mener det er grunn til å påpeke
at en kartlegging fra Helsedirektoratet som Fagbladet 3/2016 viser til,
avdekker at to av fem barnehager ikke har hatt tilsyn når det gjelder
inneklima, og at én av ti barnehager mangler godkjenning der inneklimaet
er hovedårsak. Komiteen mener også at omfanget av
tilsynet må også gjelde det pedagogiske.
Komiteen viser for øvrig til
Barnehagelovutvalget som vurderte ulike modeller for tilsynsorganisering.
Flertallets tilråding var at kommunene fortsatt skal ha ansvaret,
mens et mindretall foreslo opprettelse av et eget statlig tilsyn
uavhengig av instanser som har myndighets- og veiledningsansvar. Komiteen er kjent
med at det er noen kommuner som har opprettet egen tilsynsavdeling
som er uavhengig, og oppfordrer kommunene til å se på slike løsninger
for å bedre egen tilsyn og for å skape legitimitet for tilsynet.
Komiteen vektlegger at en overføring
av alt tilsyn til fylkesmannen ville kunne medføre en risiko for
at kommunene mister verdifull kompetanse, og at det slik vil bli
mer krevende for kommunene å ivareta sin rolle som barnehagemyndighet.
Videre at et bortfall av slike tilsynsoppgaver vil redusere mulighetene
for å se ulike myndighetsoppgaver i sammenheng. Kommunens tilsynsansvar
kan også bidra til å sikre vesentlig kunnskap om og kontakt med
barnehagene. Fylkesmannens tilsyn med enkeltbarnehager skal være
unntak fra hovedregelen, og det statlige tilsynet er omtalt og eksemplifisert
i § 9. Komiteen slutter seg til forslaget, men ønsker en
forsikring om at tilsynsarbeidet fortsatt utvikler seg positivt.
I den sammenheng er det naturlig at regjeringen på egnet måte redegjør
for dette overfor Stortinget etter en toårsperiode. Komiteen mener
at dersom dette ikke viser en positiv utvikling, bør fylkesmannen
overta tilsynsansvaret.
Komiteen fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge for at kommunenes
tilsynsansvar evalueres i løpet av en toårsperiode, for å sikre
at det fortsatt er en positiv utvikling. Videre forutsettes resultatet
fremlagt for Stortinget på egnet måte.»
Komiteen viser til
at det store flertallet av høringsinstansene støtter forslaget om
at fylkesmannen skal få hjemmel til å føre tilsyn med enkeltbarnehager.
Komiteen viser til forslaget
om fylkesmannen som uavhengig tilsynsorgan for den enkelte barnehage.
Tilsyn er kontroll av at rettsregler etterleves og er et viktig
virkemiddel for å bidra til at alle barn får et barnehagetilbud
i tråd med loven. Riktig etterlevelse av barnehageloven med tilhørende
forskrifter skal bidra til at barnet får et tilbud av god kvalitet,
uavhengig av hvilken barnehage barnet går i og hvor i landet barnet bor.
Ettersom tilsynet har betydning for rettsetterlevelse og kvalitet
i barnehagetilbudet, er det avgjørende at tilsynet har tillit og
fungerer etter hensikten.
Komiteen påpeker at fylkesmannen
har en uavhengig rolle overfor kommunene og barnehagene og har god
kompetanse på barnehageområdet. Komiteen ser at det
eksisterer utfordringer med at kommunen er tillagt rollen som både
myndighet og eier.
Komiteen ser at å gi fylkesmannen
hjemmel til å føre tilsyn med barnehagene vil gi barn, foreldre,
ansatte og barnehageeiere et bedre rettsvern. Forslaget gir dem
mulighet til å kunne henvende seg til en uavhengig instans dersom
de mener kommunen ikke ivaretar sine oppgaver, eller de har behov
for informasjon om sine rettigheter.
Komiteen viser til at Fylkesmannen
i Oslo og Akershus (FMOA) slutter seg til departementets standpunkt
om at kommunen skal fortsette å ha hovedansvaret for tilsynet med
barnehagene.
Komiteen viser også til at 36
kommunale uttalelser gir støtte til forslaget, blant annet Asker, Bærum,
Oslo, Bergen, Kristiansand, Larvik og Askøy.
Komiteen viser ellers til at
Barneombudet er svært positiv til at departementet foreslår å gi fylkesmannen
hjemmel til å føre tilsyn med barnehager på samme måte som kommunene fører
tilsyn i dag.
Komiteen viser til at syv barnehager
og barnehageeiere støtter forslaget, samt fem utdanningsinstitusjoner.
Komiteen viser til
departementets forslag som innebærer at tilsynet med barnehagene
som hovedregel skal utføres av kommunen, men at fylkesmannen skal
kunne føre tilsyn med barnehagene i særlige tilfeller. Det følger
av dette at fylkesmannens tilsyn skal være et unntak fra hovedregelen
om at det er kommunen som fører tilsyn med barnehagene. Komiteen merker
seg at Justis- og beredskapsdepartementet har gitt innspill om at
det er nødvendig med en tydeligere avgrensing av fylkesmannens tilsynsmyndighet.
Departementet har oppfordret høringsinstansene om å uttale seg om
hva som skal regnes som særlige tilfeller, og departementet har
mottatt en rekke innspill.
Komiteen påpeker at en hjemmel
for fylkesmannen til å føre tilsyn med den enkelte barnehage, ikke
innebærer at kommunen får et redusert tilsynsansvar. Komiteen ser
at kommunen fremdeles må sørge for å ha tilstrekkelig kompetanse
for å utføre lovpålagte oppgaver. Kommunen kan ikke overlate enkelte
tilsyn til fylkesmannen på bakgrunn av manglende kompetanse eller
ressurser. Komiteen ser likevel at det er viktig
at fylkesmannen har en aktiv veilederrolle og bistår kommunen i
eventuelle uklarheter. I sin veiledningsrolle må embetene være bevisste
på at de også er klageinstans for pålegg etter barnehageloven.
Komiteen registrerer at tilsynet
i all hovedsak går på det praktiske tilsynet og at fagorganisasjoner
også etterlyser et pedagogisk tilsyn. Komiteen støtter
at den type tilsyn forsterkes.
Komiteen viser til
at i lovforslaget har regjeringen lagt til grunn at dersom kommunen som
barnehagemyndighet ikke har vært involvert i saker hvor fylkesmannen
anmodes om tilsyn, skal kommunen gis anledning til å undersøke saken
og få muligheten til selv å rette opp forholdene før statlig tilsyn
iverksettes.
Komiteen merker seg at Utdanningsdirektoratet
har bedt om at regjeringen angir hva som skal kunne forventes av
kommunens oppfølging når fylkesmannen oversender en sak til kommunen. Kommunen
som barnehagemyndighet vil kunne benytte både tilsyn og veiledning
for å undersøke og sikre at rettsregler etterleves. Dersom en sak
ikke allerede har vært vurdert av barnehagemyndigheten, vil det
som hovedregel være naturlig at fylkesmannen videresender en anmodning
om tilsyn til kommunen. Regjeringen vil la det være opp til et lokalt
skjønn å vurdere hvilket virkemiddel som er mest hensiktsmessig i
det enkelte tilfellet.
Komiteen merker seg også at Barneombudet har
pekt på at det er behov for å kunne gjøre unntak fra hovedregelen
om at kommunen skal gis anledning til å undersøke saken før det
innledes statlig tilsyn. Regjeringen vurderer at fylkesmannen helt
unntaksvis bør kunne iverksette tilsyn uten at kommunen har undersøkt
saken, for eksempel der kommunen ikke undersøker en sak innen rimelig
tid eller dersom saken er særlig alvorlig.
Komiteen viser til at regjeringen
legger til grunn at de kravene som stilles til kommunen som barnehagemyndighet,
er å anse som typiske kommuneplikter. Dette er også lagt til grunn
i Meld. St. 7 (2009–2010).
Komiteen viser til at gjennom
barnehageloven § 16 er kommunen gitt hjemmel til å gi barnehageeier
pålegg om retting av uforsvarlige eller ulovlige forhold. Videre
kan kommunen vedta tidsbegrenset eller varig stenging av virksomheten
dersom fristen for å etterkomme pålegget ikke overholdes, eller
hvis forholdet ikke lar seg rette. Dersom kommunen avdekker brudd
på kravene som stilles til bruken av offentlige tilskudd og foreldrebetalingen,
kan kommunen anvende økonomiske reaksjonsmidler, jf. § 16 tredje
ledd og § 16 a.
Komiteen ser at departementet
mener det er nødvendig at fylkesmannen har de samme sanksjonsmulighetene
som kommunen har i sine tilsyn som barnehagemyndighet. Ingen høringsinstanser
har gitt uttrykk for at fylkesmannen ikke skal ha samme sanksjonsmuligheter
som kommunen.
For å oppnå et effektivt tilsyn er det nødvendig at
fylkesmannen kan opptre med lik tyngde og effektivitet som kommunen,
og at det blir reagert på brudd på barnehageloven.
Komiteen viser til at regjeringen
foreslår at fylkesmannen gis rett til innsyn i dokumenter og adgang
til barnehagelokaler i den utstrekning dette er nødvendig for å
utføre tilsynet med barnehagen. Komiteen ser at forslaget
innebærer at fylkesmannen gis tilsvarende rett som kommunen til
dokumentinnsyn og adgang til barnehagelokaler.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til at vurderingen
av at det statlige tilsynet også omfatter kommunens bruk av økonomiske
reaksjonsmidler, innebærer at merknad til § 16 i Prop. 98 L (2011–2012),
der det heter at «Fylkesmannens tilsyn med kommunen som barnehagemyndighet
etter barnehageloven § 9 vil etter lovforslaget ikke omfatte kommunens
virksomhet etter § 16 tredje ledd», ikke lenger vil være gjeldende
for forståelsen av §§ 9 og 16.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til reglene om bruk av kommunale tilskudd og foreldrebetaling i
ikke-kommunale barnehager fra 1. januar 2013. Formålet var å sikre
at det kommunale tilskuddet og foreldrebetalingen ble benyttet til
formålet, og at midlene kom barna i barnehagen til gode. Disse medlemmer vil
understreke viktigheten av dette, samtidig som rettssikkerheten
til de ikke-kommunale barnehager ivaretas.
Regjeringen viser til en rapport fra Agenda Kaupang
fra 2013 om erfaringene med likebehandling av kommunale og private
barnehager, som viser at utvalgte kommuner ikke har benyttet reglene
om avkorting av tilskuddet. Videre hevdes det at det dermed er en
fare for at tilskuddet ikke brukes i tråd med formålet. Disse medlemmer vil
i den sammenheng vise til at eksempelvis Nesodden kommune tapte
i retten, da de mente det var rimelig å avkorte tilskudd som følge
av at en privat barnehage hadde færre uker årlig åpningstid enn
kommunale. Noe kommunen oppfattet at burde være et rimelig grunnlag
for avkorting, og som disse medlemmer vil si seg
enige i.
Disse medlemmer mener at saken
fra Nesodden alene viser behov for å gjennomgå reglene som skal
sikre at det offentlige tilskudd sammen med foreldrebetalingen blir
brukt i tråd med formålet og kommer barna i barnehagen til gode, og
fremmer forslag i tråd med det:
«Stortinget ber regjeringen om en gjennomgang av
erfaringene knyttet til den økonomiske likebehandling av kommunale
og ikke-kommunale barnehager. Forutsetningen om at likebehandling
økonomisk, parallelt skulle bety likt tilbud vises gjennom bl.a.
«Nesodden-saken» og åpningstider, at ikke praktiseres. Det samme
gjelder f.eks. også krav til personellressurser, opptak av barn
og kommunenes mulighet til å lage gode og felles ordninger for overgang
mellom barnehage og skole.»
Disse medlemmer viser videre
til at tilskuddsprosenten til ikke-kommunale barnehager i år er
økt fra 98 til 100 pst., og at den beregnede kostnad er på 180 mill.
kroner. Dette ble foreslått av regjeringen på tross av at Telemarksforskning har
påvist at private kommersielle barnehager allerede hadde høyere
inntekter og lavere kostnader, særlig knyttet til personalutgifter. Disse medlemmer mener
at full likebehandling av tilskudd må forutsette muligheter for
å stille krav til likebehandling på kvalitet, og at utgifter som refunderes
skal gjenspeile faktiske utgifter. Dette i tråd med ideen om at
våre fellesressurser brukes til beste for barna, at kommunene gis
mulighet til å styre og utvikle sitt barnehagetilbud til innbyggerne,
og at målene om kvalitet og bemanningsnorm 1:3 og 1:6 innen 2020
ivaretas. Disse medlemmer mener at dette også bør være
en del av det tilsynsansvaret fylkesmannen skal ha.
Komiteen viser til
Meld. St. 7 (2009–2010) Gjennomgang av særlovshjemler for statlig
tilsyn med kommunene. Komiteen merker seg at departementet
foreslår følgende endringer i barnehageloven:
Presisere at reglene
om statlig tilsyn i kommuneloven kapittel 10 A gjelder for tilsyn
som gjennomføres med hjemmel i barnehageloven
Tydeliggjøre at tilsynet er et rent lovlighetstilsyn
Skille ut regelen om statlig veiledning
i egen bestemmelse
Skille ut regelen om statlig klagebehandling
i en egen bestemmelse
Komiteen påpeker at forslagene
innebærer ingen endringer i fylkesmannens adgang til å føre tilsyn
med kommunens plikter som barnehagemyndighet.
Komiteen ser at hovedregelen
for klageinstans for kommunale vedtak er kommunestyret eller en
særskilt klagenemnd opprettet av kommunestyret. I forslaget presiseres
det derfor at bestemmelsen om statlig klageinstans er en særlig
regel.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti,
ser at behovet for klargjøring av regelverket om dokumentasjon og
vurdering har vært trukket frem i flere offentlige utredninger, rapporter
og meldinger til Stortinget.
Flertallet ser at barnehageloven
i dag inneholder ingen generell lovbestemmelse som hjemler behandling
av personopplysninger. Behandling av personopplysninger på barnehageområdet
bør gis en tydeligere lovmessig forankring enn i dag. Flertallet viser
til forslaget om at barnehagen gis en tydelig hjemmel til å behandle
de personopplysningene som er nødvendig for å ivareta barnehagens
oppgaver etter barnehageloven.
Flertallet har merket seg at
det er bred støtte fra høringsinstansene for at behandling av personopplysninger
hjemles klart i barnehageloven. Flertallet ser at
departementet vil påpeke at det er ønskelig etter personvernloven
med uttrykkelig hjemmel i lov som grunnlag for behandling av personopplysninger. Flertallet viser til
Datatilsynets rapport om personvern i skoler og barnehager.
Flertallet ser at barnehagen
med dette lovforslaget ikke har lovhjemmel til å behandle personopplysninger
som ikke er nødvendige for å tilrettelegge barnehagetilbudet. Dette
vil kunne være opplysninger om barnets helse, personopplysninger
om søsken og andre familiære forhold som ikke nødvendiggjør tilrettelegging
i barnehagen. Flertallet ser at behandling av slike
opplysninger må ha et annet rettsgrunnlag enn barnehageloven, for
eksempel samtykke.
Flertallet ser at det vises til
at barnehagen har plikt til å gi opplysninger til barnevernstjenesten når
det er grunn til å tro at et barn blir mishandlet i hjemmet eller
det foreligger andre former for alvorlig omsorgssvikt, jf. barnehageloven
§ 22. Oppfyllelse av denne plikten vil kunne innebære behandling
av personopplysninger. I slike tilfeller kreves det naturligvis
ikke samtykke fra foresatte.
Flertallet viser til at departementet
vil presisere i ordlyden at barnehagens behandling av personopplysninger
skal skje i samsvar med personopplysningsloven. Med dette tydeliggjøres blant
annet at barnehagen har plikt til å informere om all innsamling
og bruk av opplysninger om barnet, foreldrene har rett til innsyn
i de opplysninger som er registrert og foreldrene har rett til å
få slettet eller korrigert opplysninger som er feilaktige eller
misvisende.
Flertallet påpeker at for å drive
en pedagogisk praksis i tråd med barnehageloven og rammeplanen,
må personalet jevnlig vurdere eget arbeid. For at de ansatte i barnehagen
sammen skal kunne reflektere over den pedagogiske praksisen og arbeide
for at pedagogiske prosesser og aktiviteter og barnehagens organisasjon,
struktur og innhold utvikler seg på en måte som er nødvendig for
at hvert barn skal få gode utviklingsmuligheter, må det foreligge
et felles utgangspunkt som alle har tilgang til, og som danner grunnlag for
å planlegge det videre arbeidet. Dokumentasjon er et slikt utgangspunkt. Flertallet viser
til at å dokumentere er å synliggjøre barnehagens innhold og arbeidsmåter,
voksenrollen, barnas trivsel, læringsprosesser og utvikling. Dette
gir grunnlag for refleksjon over og vurdering av den pedagogiske
virksomheten. Videre gir det grunnlag for å følge med på barnas
trivsel i hverdagen og for å oppdage og følge opp barn med særlige
behov for hjelp og støtte.
Flertallet viser til at pedagogiske
verktøy som bygger på observasjon av barnets trivsel, utvikling
og læring i et naturlig samspill med andre barn eller voksne, er
etter departementets vurdering en sentral del av barnehagens dokumentasjons-
og vurderingsarbeid. Til innspill om at forslaget legger opp til
at barns kompetanse eller prestasjoner skal måles gjennom bruk av kartleggingsverktøy,
må det derfor nok en gang presiseres at dette ikke har vært regjeringens
intensjon. Regjeringen ønsker ikke en dokumentasjons- og vurderingspraksis
som danner utgangspunkt for sortering og stigmatisering av enkeltbarn.
Variasjoner i barns utviklingsløp er normalt.
Flertallet vil vise til at barnehagene
er forpliktet til å følge barnekonvensjonen. Dette innebærer, i
tillegg til å sikre at barnehagens virksomhet er i samsvar med personopplysningsloven, barnehageloven
og rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, at barnets beste
må være et grunnleggende hensyn i barnehagens dokumentasjons- og
vurderingsarbeid, jf. Grunnloven § 104 annet ledd og barnekonvensjonen
som er gjennomført i norsk rett ved menneskerettsloven § 2 fjerde
ledd.
Flertallet viser til at det følger
av barnehageloven §§ 1 og 2 at det enkelte barn skal ha et individuelt
tilrettelagt pedagogisk tilbud. Barnehagens arbeid med dokumentasjon
og vurdering har blant annet som formål å sette barnehagen i stand
til å oppfylle dette lovkravet. Flertallet ser at
for å kunne støtte og utfordre det enkelte barnets utvikling og
læring, med utgangspunkt i dets individuelle forutsetninger og behov, trenger
barnehagen informasjon om det enkelte barns interesser, kunnskaper
og erfaringer. I denne sammenheng er det nødvendig for barnehagene
å kunne samle inn og registrere informasjon om barna for å oppfylle
plikten til individuell tilrettelegging. Flertallet viser
til at Stortinget har pålagt barnehagene oppgaver som krever behandling
av personopplysninger. Gjennom vedtakelsen av loven er det forutsatt
en adgang til å behandle de opplysningene som er nødvendige for
å følge opp de lovpålagte pliktene. Gjennom presisering av § 2 klargjør
departementet denne adgangen.
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår ingen realitetsendringer i gjeldende rett
når det gjelder barnehageeiers ansvar for at barnehagen har et dokumentasjons-
og vurderingsarbeid i samsvar med krav i barnehagelov og forskrift
om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Barnehageeier
oppfyller sitt ansvar i samarbeid med barnehagens pedagogiske personale.
Komiteen viser til at barnehageloven
§ 7 fastsetter at barnehageeier skal drive virksomheten i samsvar
med gjeldende lover og regelverk. Barnehageeier er gjennom dette
gitt ansvaret for at barnehagevirksomheten følger de krav barnehageloven
med forskrifter stiller.
I forslag til § 2 første ledd vil departementet
presisere barnehageeiers ansvar for behandling av personopplysninger.
Komiteen vil presisere at det
skal ligge grundige vurderinger og begrunnelser bak bruk av verktøy
og metoder i barnehagen. Avgjørelse om bruk av metoder og verktøy
i vurderingsarbeidet må gjøres av barnehagens pedagogiske bemanning
på bakgrunn av kunnskap om enkeltbarn og barnegruppen. Komiteen mener
også det er viktig å understreke at foreldre skal involveres i forbindelse
med valg av pedagogiske verktøy.
Komiteen viser til Datatilsynets
rapport «Personvern i skole og barnehage», der det drøftes hvordan
internkontroll med personopplysninger bør bedres. Rapporten viser
til at det er et gjennomgående problem at det ikke er tilfredsstillende
rutiner for å oppfylle personopplysningsloven og personopplysningsforskriftens
plikter, og komiteen peker spesielt på innsyn, innhenting
av samtykke og risikovurdering av digitalt verktøy som behandler
personopplysninger. Komiteen mener det er viktig
at det gjøres en risikovurdering i barnehagene for å sørge for at
opplysninger ikke kommer på avveie, og komiteen mener
videre at det må være avklarte ansvarsforhold hvem som er behandlingsansvarlig
for personopplysningene. Dette ansvaret tillegges barnehageeier,
og komiteen presiserer det ansvaret barnehageeier
har for opplæring av de ansatte når det gjelder dette. Komiteen vil
peke på at det er viktig med gode datahandleravtaler for å sikre
at personopplysninger ikke overføres til leverandøren, og komiteen vil
påpeke at det er behov for sterk autentisering for ansatte ved innlogging
der løsninger er tilgjengelig fra eksternt nett, og viser til den
økende bruken av ulike digitale hjelpemidler som er i bruk i hverdagen
som gjør det ekstra sårbart.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Kristelig Folkeparti mener det bør pålegges barnehageeier
å gjøre en risikovurdering og mener videre at det også bør gjøres avklaringer
om hva som er personopplysninger eller vanlig informasjon som ikke
krever personvern.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre og Fremskrittspartiet, understreker at det er
viktig at foreldre skal være trygge på at personopplysninger ikke
kommer på avveie. Flertallet støtter derfor regjeringens
forslag om skjerping av kravene. Det innebærer blant annet at opplysninger
som samles for å sikre barn tilrettelagt oppfølging, kun skal være
til internt bruk, og at opplysningene ikke skal deles med andre,
for eksempel skole eller PPT, uten foreldrenes samtykke. Videre
har foreldrene rett til å bli informert og rett til innsyn i de
opplysninger som er registrert, og rett til å få slettet eller korrigert
opplysninger som er feilaktige eller misvisende. Barnehagen har
på sin side plikt til å informere om all innsamling og bruk av opplysninger
om barnet. Flertallet understreker at det er viktig
med god opplæring og oppfølging av de ansatte i barnehagene for
å sikre at de skjerpede kravene til behandling av personopplysninger
til enhver tid blir ivaretatt på en tilfredsstillende måte.
Flertallet viser til at det i
meldingen foreslås at det presiseres i barnehageloven § 2 at barnehagens
behandling av personopplysninger skal skje i samsvar med personopplysningsloven.
Det følger allerede etter dagens regelverk strenge krav til risikovurdering
som skal gjennomføres av behandlingsansvarlig (barnehageeier), jf.
forskrift til personopplysningsloven § 2-4. Når der gjelder avklaringer
av hva som er personopplysninger og hva som er «vanlig informasjon», vil
dette til enhver tid måtte følge av legaldefinisjonen i personopplysningsloven
§ 2 (1) og (8). Personopplysninger er i alle tilfelle opplysninger
om enkeltbarnet. Sensitive personopplysninger er for eksempel opplysninger
om barnets helse. I meldingen på side 44 listes det for øvrig opp
personopplysninger som barnehagen normalt vil behandle i sitt dokumentasjons-
og vurderingsarbeid.
Flertallet mener at det er svært
viktig at det pedagogiske barnehagetilbudet er forsvarlig, at man
unngår store kvalitetsforskjeller fra barnehage til barnehage, og
at de barna som trenger ekstra hjelp fanges opp. Flertallet støtter
derfor regjeringens forslag om at dokumentasjon og vurdering blir
satt inn i et system. Dokumentasjon som skjer når de ansatte er
sammen med barna og vurdering av dette, skal i en slik helhet bidra
til å oppdage når systematisk kartlegging trengs som et verktøy
ved særskilte anledninger. Det er viktig at endringen ikke tvinger
barnehagene til å drive massekartlegging.
Flertallet vil understreke at
hensikten bak lovforslaget ikke er å legge til rette for økt grad
av dokumentasjon ut over det som følger av dagens barnehagelov og
rammeplan. Det fremgår av dagens rammeplan at barnehagen er en pedagogisk virksomhet
som skal planlegges, dokumenteres og vurderes.
Flertallet viser til dagens rammeplan
for barnehagen hvor det fremgår at barnehagens styrer har et særlig
ansvar for å lede barnehagens arbeid med planlegging, dokumentasjon
og vurdering. Videre heter det at pedagogisk leder har ansvar for
planlegging, dokumentasjon og vurdering av arbeidet med barnegruppen
han/hun har ansvaret for. Rammeplanen omtaler også dokumentasjon
knyttet til enkeltbarn. Det foregår i dag, i tråd med dagens rammeplan,
systematisk observasjon, dokumentasjon og vurdering av både barnehagens
virksomhet og av enkeltbarn. Flertallet forutsetter
i tråd med rammeplanen at dokumentasjonen knyttet til enkeltbarn
fortsatt skal skje. Flertallet understreker at dokumentasjon
av enkeltbarn kun skal gjennomføres der det er nødvendig for at
barnet skal få et godt tilbud. Observasjon, vurdering og dokumentasjon
skal brukes for å sikre at hvert barn får et barnehagetilbud i tråd
med barnehageloven og forskriftene til denne.
Flertallet viser til barnehageloven
§ 7 hvor det fastslås at barnehageeier har det overordnede juridiske
ansvaret for barnehagevirksomheten og at eier holdes ansvarlig for
brudd på barnehageloven. Flertallet mener det er
viktig at de ansatte i barnehagen, i overensstemmelse med barnehageeier,
vurderer hvilken dokumentasjon som er nødvendig. Flertalletvil understreke at et godt samarbeid
mellom eier og barnehagens pedagogiske personale er nødvendig for
å oppfylle lovkravene.
Det er det pedagogiske arbeidet, altså barnehagens
virksomhet, som først og fremst skal dokumenteres. Flertallet mener
også at observasjon og vurdering av det enkelte barn skal dokumenteres,
som grunnlag for foreldresamarbeid og i den grad det er nødvendig
for å vurdere igangsetting av særlige tiltak.
Flertallet mener dokumentasjon
er en naturlig og nødvendig del av barnehagens systematiske kvalitetsarbeid.
Det er imidlertid ikke ensbetydende med en generell plikt til å
dokumentere alt om alle barn. Dokumentasjon må velges etter behov,
og det må legges til grunn et etisk perspektiv ved dokumentasjon
av barn.
Flertalleter
enig i at barns trivsel og utvikling skal vurderes løpende. Eiere
og barnehager skal vise tilbakeholdenhet i bruken av dokumentasjon
av enkeltbarns handlinger og utvikling. Det skal ligge grundige
faglige vurderinger og begrunnelser bak bruk av verktøy eller særskilte pedagogiske
metoder i barnehagene.
Avgjørelse om bruk av metoder og verktøy i vurderingsarbeidet
gjøres av barnehagens pedagogiske bemanning på bakgrunn av kunnskap
om enkeltbarn og barnegruppen. Slike avgjørelser skal skje i overensstemmelse
med barnehagens eier. Foreldre skal informeres om og involveres i
valg og bruk av ulike metoder og verktøy.
Flertallet viser til høringsuttalelsen
fra Utdanningsforbundet til familie- og kulturkomiteen hvor det
foreslås å lovhjemle en plikt for barnehagene til å ha rutiner for
sitt vurderings- og dokumentasjonsarbeid.
Flertallet viser også til Datatilsynets
innspill til familie- og kulturkomiteen hvor det heter at Datatilsynet
ikke er uenig i at det påhviler en plikt til å dokumentere den tjenesten
som tilbys, men at de er usikre på hvor langt denne plikten strekker
seg med regjeringens forslag. Datatilsynet foreslår derfor at det
lovfestes en plikt for barnehagen til å ha rutiner for sitt vurderings-
og dokumentasjonsarbeid.
Komiteen ønsker ikke
at det i arbeidet med en ny rammeplan utvikles definerte normer
for barns utvikling knyttet til alder eller utviklingsstadium. Alle
barn skal vurderes med utgangspunkt i eget potensial for utvikling
med hensyn til de individuelle forskjeller blant barn og det store
mangfold av barn med ulike forutsetninger. Barnehagen skal ikke
sette spesifikke mål for enkeltbarn uten at dette har en klar begrunnelse.
Målene skal i disse tilfeller settes i samarbeid med foreldrene
og eventuelle samarbeidsparter utenfor barnehagen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre og Fremskrittspartiet, vil presisere at personopplysninger
ikke skal brukes til sammenlikninger mellom barn eller mellom barnehager
og at det enkelte barns prestasjoner, ferdigheter eller utvikling
ikke skal anvendes som dokumentasjon på barnehagekvalitet og kan derfor
ikke brukes til annet formål enn å sikre at det enkelte barn får
et godt tilbud i tråd med lov og forskrifter.
Flertalletlegger
til grunn at systematisk kartlegging av utvikling hos enkeltbarn
med bruk av særskilt kartleggingsverktøy skal gjøres på grunnlag
av en faglig pedagogisk vurdering og etter behov. Oppmerksomheten
og ressursene rettes mot de barna som virkelig har behov for særskilt
språkinnsats og oppfølging.
Flertallet fremmer på dette grunnlag
følgende forslag:
«§ 2 første ledd skal lyde:
Barnehagen skal være en pedagogisk virksomhet. Barnehagen skal jevnlig vurdere om det pedagogiske
arbeidet medvirker til å gi barn og barnegruppen et tilrettelagt
tilbud. Barnehagen skal ha rutiner for dokumentasjon av disse vurderingene.
Barnehagen kan behandle de personopplysninger som er nødvendige
for å gi et tilbud i tråd med loven. Barnehagens behandling av personopplysninger
skal skje i samsvar med lov om behandling av personopplysninger
(personopplysningsloven). Dersom personopplysninger skal videreformidles
til andre instanser, eller behandles med andre formål enn dem som
kan utledes av loven her, må samtykke innhentes.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet har
merket seg debatten som har pågått når det gjelder kartlegging og
dokumentasjon. Disse medlemmer viser til St.meld.
nr. 41 (2008–2009) Kvalitet i barnehagen og Meld. St. 24 (2012–2013)
Framtidens barnehage, der det ble påpekt at dokumentasjon og vurdering
var et område, hvor det var behov for metodeutvikling og klargjøring
av regelverket. I Framtidens barnehage varslet man at man ville
foreslå en hjemmel i barnehageloven for å tydeliggjøre innholdet
og rammene for barnehagens arbeid med dokumentasjon og vurdering.
Disse medlemmer mener det er
viktig at det ikke blir et for sterkt fokus på dokumentasjon utover
det som har vært praksis. Disse medlemmer mener at
blant annet Utdanningsforbundets argumenter under høringen er tungtveiende,
der Utdanningsforbundet ser behovet for å rydde opp i hva som skal
dokumenteres, men ikke ønsker en massekartlegging eller økt bruk
av standardiserte skjemaer. Disse medlemmer vil òg
presisere at vurderinger i barnehagen foregår løpende hver dag,
og at dokumentasjon er en viktig del av det vurderingsarbeidet og
det pedagogiske arbeidet som gjøres. Dokumentasjon synliggjør og
avdekker behov, og målet må være, slik disse medlemmer mener,
å bidra til en bedre barnehage for det enkelte barn og hele barnegruppa. Disse
medlemmer mener derfor at enkeltbarns kompetanse og utvikling
bare skal dokumenteres dersom det er gode pedagogiske grunner til dette,
i tråd med Innst. 380 S (2012–2013) der en felles familie- og kulturkomité
er tilfreds med en kartlegging ved behov. Disse medlemmer viser
også til flere av høringsinstansenes innspill om tilstrekkelig bemanning
med kompetanse, og støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Kristelig Folkeparti mener at dagens mulighet for dokumentasjon
er tilstrekkelig, og er skeptiske til de ytterligere muligheter for
å kartlegge barn i barnehage som regjeringens lovforslag gir. Disse
medlemmer vil presisere at barnehagen skal være en arena
for læring som legger til rette for det enkelte barn, men er kritiske
til at barn i barnehage skal vurderes opp mot forhåndsdefinerte
nasjonale normer. Disse medlemmer viser til Sverige, der
det skrives i Prop. 2009/10:165, s. 353:
«Barnet ska inte jämføras med någon annan än sig
själv och inte utifrån fastställda normer.»
Og disse medlemmer er enige i
dette.
På bakgrunn av at proposisjonen omhandler tillatelsen
til mer dokumentasjon, støtter ikke disse medlemmer endringene
som gjøres i § 2, men ber regjeringen komme tilbake med nytt lovforslag
der personopplysninger ivaretas slik som foreslått, men at lovendringen
ikke gir rom for ytterligere dokumentasjon og kartlegging.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre og Fremskrittspartiet, vil understreke at det
ikke er tilstrekkelig å ha en god rutine for vurdering og observasjon.
Det er like viktig å dokumentere oppfølgingen av det enkelte barn,
avhengig av hva barnet har behov for.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at regjeringens intensjon
med forslaget til endring i § 2 første ledd ifølge proposisjonen
ikke er å legge opp til at barns kompetanse eller prestasjoner skal
måles gjennom bruk av kartleggingsverktøy. Samtidig skriver regjeringen
i proposisjonen at de vil tydeliggjøre at barnehagen skal arbeide
systematisk med å gi et tilrettelagt tilbud for alle barn, og at
de ikke vil skille mellom kartlegging og dokumentasjon og vurdering. Disse
medlemmer peker på at høringsinstanser og aktører i sektoren
tolker regjeringens forslag til ny lovformulering svært ulikt, og
at noen aktører advarer mot lovforslaget fordi de oppfatter det
som presisering av adgangen til og oppfordring til å bruke kartleggingsverktøy
i barnehagen, og at dette er et linjeskifte fra tidligere praksis
og politiske føringer.
Disse medlemmer mener det er
viktig at Stortingets vedtak er utformet på en måte som ikke er
egnet til å misforstås og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
med forslag til ny § 2 første ledd i barnehageloven som ivaretar
et eventuelt behov for lovhjemling av barnehagens behandling av personopplysninger,
men som på ingen måte legger til rette for mer dokumentasjon, kartlegging
og måling av det enkelte barn.»
Disse medlemmer vil videre understreke
at samarbeid med hjemmet, den gjensidige kommunikasjonen og informasjonsutveksling
mellom foreldre og barnehageansatte er en forutsetning for å legge
til rette for et godt pedagogisk tilbud for det enkelte barn.
Disse medlemmer viser videre
til at 24. november 2015 behandlet Stortinget Innst. 47 S (2015–2016),
jf. Dokument 8:101 S (2014–2015) fra Lysbakken om kvalitet i barnehagene, en
oppfølging av initiativ tatt av regjeringen Stoltenberg. Stortinget
vedtok da følgende:
«Stortinget ber regjeringen legge fram en plan for
innfasingen av en bemanningsnorm, der det vurderes om krav om 50
pst. barnehagelærere bør være en del av planen.»
Disse medlemmer forventer at
denne snart kommer.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Kristelig Folkeparti fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen snarest, og senest høsten
2016, fremme en sak for Stortinget der regjeringens arbeid med bemanningsnorm
og barnehagelærernorm gjøres rede for.»
Komiteen viser til
at forslaget om å utvide fylkesmannens tilsynsmandat innebærer et
behov for økte ressurser til fylkesmannen. Komiteen ser
at departementet er opptatt av at fylkesmannen skal opprettholde
dagens tilsynsaktivitet overfor kommunene som barnehagemyndighet. Det
er ikke ønskelig at eventuelle tilsyn med barnehager skal gå på
bekostning av tilsynene med kommunene.
Komiteen ser at fylkesmannen
gjennom forslaget vil bli tilført nye oppgaver. Dette vil kreve
at embetene blir tilført økte ressurser. Komiteen er
tilfreds med at styrkingen av embetene vil skje innenfor Kunnskapsdepartements gjeldende
budsjettrammer. Komiteen viser til at departementet
vil komme tilbake til det nærmere omfanget av embetenes ressursbehov. Komiteen ser
at Kunnskapsdepartementet legger til grunn at fylkesmannen kompenseres
fullt ut for merarbeidet som den nye ordningen medfører.