I dokumentet fremmes følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
legge fram forslag om endring av eierseksjonsloven, der sameiene
får større mulighet til å hindre spekulative oppkjøp og ombygging
av leiligheter for utleie/framleie til et uforsvarlig antall beboere.
2. Stortinget ber regjeringen opprettholde
dagens begrensning i eierseksjonsloven om at ingen skal kunne eie
flere enn to seksjoner i samme sameie.»
Det vises i dokumentet til at i Oslo og andre
storbyer opplever beboere i sameier en rekke utfordringer i bomiljøet
som henger sammen med eierseksjonsloven. Sameiene peker på en stadig
økende spekulativ utleie som medfører konflikter og til dels farlige
situasjoner knyttet til brann, vannskade og generell utrygghet.
Mange steder i Oslo registreres en ny type utleie eller
framleie av boliger, for eksempel omfattende ombygging av tradisjonelle
familieboliger i både blokkbebyggelse og rekkehus, hvor boligene
omgjøres til mange små rom som så leies ut enkeltvis.
De fleste sameier har bestemmelser i sine vedtekter
som regulerer omfanget av utleie, og disse er vanligvis blitt respektert.
I de senere år har man sett flere tilfeller av at personer som kjøper
opp flere leiligheter i et område med sameier for å bygge om til
utleie, nekter å følge disse vedtektene. Når sameiene har prøvd
sakene for retten, har det vist seg at eierseksjonsloven som forutsetter
tilslutning fra alle, overstyrer beboervedtatte vedtekter. Forslagsstillerne
peker på at det derfor er behov for en endring i selve loven, som
gir sameiene mer demokrati og fellesskap – og mulighet for å vedta
vedtekter som gjelder alle seksjonseiere.
I 2014 var en utredning med forslag om å endre dagens
eierseksjonslov på høring. Det gjelder blant annet begrensningen
i lovens § 22, hvor det ikke er tillatt å erverve mer enn to seksjoner
i samme sameie. Selv om denne bestemmelsen ikke hindrer kreative ervervelser
gjennom ulike eierkonstellasjoner, vil det å fjerne denne bestemmelsen
åpne for at det vil være mulig å kjøpe opp hele blokker eller sameier.
Forslagsstillerne peker på at dette vil kunne få svært uheldige
følger for bomiljøene.
Sameiene opplever at det er vanskelig å få kontakt
med seksjonseier når det oppstår problemer og er behov for oppfølging
av leilighet eller leietaker.
Det er også grunn til å sette spørsmålstegn
ved boforholdene til leietakerne i slike «boliger».
Forslagsstillerne viser til at det er betydelige
utfordringer knyttet til ombygging og utleie i en del sameier som
dagens eierseksjonslov gjør det vanskelig å håndtere. Et høyt utleieomfang
kan medføre at det er vanskelig å få flertall for helt nødvendige
oppgraderingsprosjekter og medfølgende fellesutgiftsøkninger. Ett
av forslagene fra sameier og bydelsutvalg i høringssvarene om lovforslaget
er at 2/3 flertall på generalforsamlingen skal gi mulighet til å
ivareta fellesskapets behov innenfor visse rammer.
Det vises for øvrig til dokumentet for nærmere beskrivelse
av forslaget.
Komiteen sendte i brev av 30. september 2015 representantforslaget
til Kommunal- og moderniseringsdepartementet ved statsråd Jan Tore
Sanner for vurdering. Statsrådens uttalelse følger av vedlagte brev
av 3. november 2015. I tillegg har det kommet en uttalelse fra statsråden
i vedlagte brev av 27. mai 2016.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Stine Renate Håheim, Stein Erik Lauvås, Helga Pedersen
og Eirin Sund, fra Høyre, Mudassar Kapur, Bjørn Lødemel, Ingjerd Schou
og Marvin Wiseth, fra Fremskrittspartiet, Mazyar Keshvari og lederen
Helge André Njåstad, fra Kristelig Folkeparti, Geir Sigbjørn Toskedal,
fra Senterpartiet, Heidi Greni, fra Venstre, André N. Skjelstad,
og fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, viser
til Representantforslag 140 S (2014–2015) fra stortingsrepresentantene
Jan Bøhler, Marianne Marthinsen, Marit Nybakk og Truls Wickholm om
endring i eierseksjonsloven.
Komiteen viser til at et lovutvalg
i 2014 leverte et forslag til endringer i eierseksjonsloven. Departementet
er for tiden i gang med å følge opp lovutredningen. Blant annet
utredes hvorvidt ervervsbegrensning kan oppheves eller ikke, sameienes
mulighet til å forby utleie, problemstillinger knyttet til hyblifisering
og en rekke andre områder. Alt dette vil bli lagt frem for behandling
i Stortinget gjennom en egen lovproposisjon i løpet av høsten 2016. Komiteen mener
derfor det er hensiktsmessig å vente til saken kommer til Stortinget
og man dermed får gjort en grundig vurdering av alle faktorer og
en helhetlig behandling av ny eierseksjonslov.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
spørsmålet om å gjøre endringer i lovgivningen for sameier, slik
at de får større mulighet til å hindre spekulative oppkjøp og ombygging
av leiligheter til et uforsvarlig antall leietakere, ikke ble tatt
opp i NOU 2014: 6 Revisjon av eierseksjonsloven. Da denne var på
høring framhevet flere bydeler i Oslo denne problemstillingen, og
et tverrpolitisk Oslo bystyre vedtok 17. desember 2014:
«Uavhengig av om man politisk mener at boligbehovet
skal dekkes gjennom leie eller eie, ser Oslo kommune det som uheldig
at en stor andel seksjoner eies av en utleieinvestor for utleie
i ett og samme eierseksjonssameie. Erfaringer fra Oslo, særlig fra Groruddalen,
tilsier at økende utleie medfører konflikter. Spesielt gjelder dette
der større ordinære familieleiligheter omgjøres til hybler/kollektiver
for inntil 16 personer noe som medfører stor belastning på elektriske
anlegg, ventilasjon og avløp. Ofte har denne utleieformen en meget
stor beboersirkulasjon noe som er uheldig for bomiljøet i det enkelte
eierseksjonssameie og bomiljøet generelt i området.»
Disse medlemmer vil også vektlegge
hvordan Oslo bystyre beskriver hvilke konsekvenser omfattende oppkjøp
for utleie kan få for demokrati og vedlikehold i sameiene:
«Oslo kommune påpeker at en utleieinvestor ofte vil
ha andre mål for sameiet enn de øvrige seksjonseiere, og sette inntjening
først. Har en utleieinvestor stor nok stemmeandel, kan det føre
til at det blir vanskelig for øvrige sameierne å gjennomføre større vedlikeholdstiltak
og tiltak som er verdifullt for bomiljøet og bidrar til økt bokvalitet
og trivsel. I tillegg viser det seg også at utleieleiligheter representerer mer
ustabile boforhold og bringer med seg større utfordringer når det
gjelder overholdelse av husordensregler. Forholdene er ofte til
en stor byrde og sjenanse for de øvrige seksjonseiere, og i særlig
grad der en utleieinvestor ikke følger opp forpliktelsene overfor de
øvrige sameierne. Der en utleieinvestor over tid kjøper opp seksjoner,
kan de øvrige seksjonseiere etter hvert oppleve situasjonen som
låst. Der en utleieinvestor har en stor andel av stemmene i sameiet,
vil de øvrige ikke få gjennomslag for tiltak.»
Disse medlemmer vil understreke
at de advarslene Oslo bystyre kommer med om hvordan boforholdene
kan utvikle seg i områder med omfattende oppkjøp og utleie i sameiene,
må tas på høyeste alvor. Det er viktig å forebygge at man ikke får
tilstander en har sett i noen områder i Sverige og andre land med
stor andel utleieboliger. Disse medlemmer mener derfor
at regjeringen og Stortinget må følge opp når Oslo bystyre blant
annet går inn for følgende:
«Oslo kommune ber departementet vurdere hvordan man
kan redusere muligheten for å undergrave begrensninger i antall
leiligheter en kan eie gjennom flere selvstendige rettssubjekter
og stråmenn.
Oslo kommune finner på bakgrunn av erfaringer med
hvordan utleievirksomhet i boligseksjoner i eierseksjonssameie kan
påvirke bomiljøet, at vedtektsbestemmelser som gir adgang til utleie
ikke kan avgjøres uten 2/3 flertall i sameiet. Oslo kommune mener
en slik vedtektsbestemmelse er av en så viktig karakter for bomiljøet
at den ikke bør avgjøres med simpelt flertall.
Oslo
kommune mener det fremmer gode bomiljøer, vedlikehold, sparing og
velstandsfordeling at flest mulig eier sin egen bolig. Det er ikke
et mål for kommunen å legge til rette for økt eierkonsentrasjon og
utleievirksomhet i seksjonerte boligsameier.»
Disse medlemmer mener det vil
være uheldig om Stortinget får til behandling en lovproposisjon
om eierseksjonsloven som varslet høsten 2016, uten at det foreslås
grep som kan forebygge den utviklingen et tverrpolitisk Oslo bystyre
har tatt opp på en grundig og omfattende måte. På denne bakgrunn viser disse
medlemmer til Representantforslag 140 S (2014–2015) og fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge fram forslag om
endring av eierseksjonsloven, der sameiene får større mulighet til
å hindre spekulative oppkjøp og ombygging av leiligheter for utleie/framleie
til et uforsvarlig antall beboere.»
«Stortinget ber regjeringen opprettholde dagens begrensning
i eierseksjonsloven om at ingen skal kunne eie flere enn to seksjoner
i samme sameie.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti støtter intensjonen
i forslaget og mener at det er behov for raske og effektive tiltak for
å stoppe hyblifiseringen slik representantforslaget tar opp. Disse
medlemmer mener det må gjennomføres regelendringer for å
sikre dette og at det haster, og forutsetter at forslaget til regjeringen kommer
så raskt som overhodet mulig.
Forslag fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen legge fram forslag
om endring av eierseksjonsloven, der sameiene får større mulighet
til å hindre spekulative oppkjøp og ombygging av leiligheter for
utleie/framleie til et uforsvarlig antall beboere.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen opprettholde dagens begrensning
i eierseksjonsloven om at ingen skal kunne eie flere enn to seksjoner
i samme sameie.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument 8:140 S (2014–2015) – Representantforslag
fra stortingsrepresentantene Jan Bøhler, Marianne Marthinsen, Marit
Nybakk og Truls Wickholm om endring i eierseksjonsloven – demokrati
i sameier for å hindre spekulasjon i utleie og oppkjøp – vedlegges
protokollen.
Jeg viser til representantforslag som nevnt
i overskriften, oversendt hit ved brev 30. september 2015 fra Kommunal-
og forvaltningskomiteen.
Representantene ber regjeringen legge frem forslag
om endringer i eierseksjonsloven, slik at sameiene får større mulighet
til å hindre "spekulanter" i å kjøpe opp og bygge om leiligheter
"for utleie/framleie til et uforsvarlig antall beboere". Representantene
ber også regjeringen om å opprettholde ervervsbegrensningen i dagens
eierseksjonslov.
Som representantene er kjent med, leverte et
lovutvalg i august 2014 et forslag til endringer i eierseksjonsloven.
Utvalget foreslo blant annet å oppheve nevnte ervervsbegrensning.
Departementet er midt i arbeidet med å følge opp lovutredningen.
Vi utreder for tiden hvorvidt ervervsbegrensningen bør oppheves
eller videreføres, om det skal gis helt nye regler som gir sameiene
mulighet til å forby utleie og den såkalte hyblifiseringsproblematikken.
Problemstillingene vil, sammen med en rekke andre temaer, bli grundig
utredet og deretter vurdert i den lovproposisjonen som etter planen
skal legges frem for Stortinget høsten 2016. Det er hensiktsmessig
at de utfordringene som er omtalt i representantforslaget blir vurdert
og behandlet sammen med øvrige deler av eierseksjonsloven
Jeg viser til brev fra Stortingets kommunal-
og forvaltningskomite 30. september 2015. Komiteen ber om min vurdering
av et representantforslag fra stortingsrepresentantene Jan Bøhler,
Marianne Marthinsen, Marit Nybakk og Truls Wickholm datert 18. juni
2015, jf. Dokument 8:140 S (2014–2015). Forslaget går ut på å gjøre
endringer i eierseksjonsloven som kan gi sameiene bedre mulighet
til å "hindre spekulasjon i utleie og oppkjøp".
Representantene skriver at beboere i sameier
i Oslo og andre storbyer opplever en rekke utfordringer i bomiljøet
som henger sammen med eierseksjonsloven. Sameiene peker på en stadig
økende spekulativ utleie som medfører konflikter og til dels farlige
situasjoner knyttet til brann, vannskade og generell utrygghet.
Representantene er bekymret for at dette undergraver den store statlige
og kommunale innsatsen som er lagt ned gjennom blant annet områdesatsingene
og boligsosialt utviklingsprogram.
La meg først understreke at regjeringen er enig med
representantene i at det er viktig å legge forholdene til rette
for at folk som bor tett i borettslag og eierseksjonssameier skal
ha gode og trygge bomiljøer. For regjeringen er det derfor viktig
at den rettslige reguleringen av slike kollektive boformer er god.
Det pågår for tiden et større lovarbeid knyttet
til nettopp eierseksjonsloven i departementet. Lovarbeidet bygger
på en utredning fra et lovutvalg som i august 2014 foreslo en del
endringer i eierseksjonsloven. Ett av utvalgets forslag var å oppheve
forbudet mot å kjøpe flere enn to seksjoner i ett og samme eierseksjonssameie
- også omtalt som ervervsforbudet eller ervervsbegrensningen. Departementet
vil gi en bred omtale av forslaget i den lovproposisjonen som skal legges
frem for Stortinget til høsten. I mitt svar på representantforslaget
her vil jeg derfor begrense meg til å fremheve noen av de hensynene
som gjør seg gjeldende, uten å forskuttere de vurderingene og konklusjonene
som vil komme i lovproposisjonen.
Representantforslaget lyder slik:
Stortinget ber regjeringen
opprettholde dagens begrensning i eierseksjonsloven om at ingen
skal kunne eie flere enn to seksjoner i samme sameie.
Etter dagens lov er det altså forbudt å kjøpe
eller på annen måte erverve flere enn to boligseksjoner i ett og
samme eierseksjonssameie. Formålet med ervervsbegrensingen er å
hindre at én seksjonseier får en dominerende rolle i et sameie på
bekostning av de øvrige seksjonseierne når beslutninger skal tas.
Det har vært omdiskutert om regelen er egnet til å oppnå dette formålet.
Kommunal- og arbeidsdepartementet foreslo å fjerne
regelen ved forrige lovrevisjon.1) Hovedbegrunnelsen
for forslaget den gangen var nettopp at ervervsbegrensningen syntes
lite egnet til å oppnå formålet. Departementet viste til at en investor
som ønsker å erverve flere seksjoner står fritt til å etablere flere
aksjeselskaper i ervervsøyemed og med at det er vanskelig å hindre
at den egentlige kjøperen benytter stråmenn for samme formål. Under
Stortingets behandling ønsket komitéens flertall (Ap, KrF, SP og SV)
likevel å beholde regelen. Begrunnelsen var at "avskaffelsen
av bestemmelsen kan føre til at flere seksjoner kan kjøpes for investering,
spekulasjon og utleie, og [flertallet] ser
dette som lite heldig".2)
1) Ot. prp. nr. 33
(1995-96) side 86-87.
2) Innst. O. nr.
57 (1996-97) side 14.
Et samlet lovutvalg foreslo å oppheve regelen i NOU
2014: 6.
Høringsinstansene er splittet i sitt syn på
forslaget. Høringsinstansenes syn vil bli nærmere redegjort for
i den kommende lovproposisjonen.
Jeg er enig med forslagsstillerne i at det kan
anføres noen argumenter for å beholde dagens regel, blant annet
ser jeg representantenes poeng når det gjelder hensynet til bomiljøet. Det er imidlertid flere argumenter,
både mer prinsipielle og rent praktiske, som gjør seg gjeldende
og som må veies mot hverandre. Jeg vil komme tilbake til disse i
en grundig vurdering av om ervervsbegrensningen bør oppheves, slik
lovutvalget har foreslått, eller videreføres, slik representantene
tar til orde for, i lovproposisjonen som kommer til høsten.
Jeg forstår representantene slik at de ønsker
å endre eierseksjonsloven slik at sameiet får mulighet til å innføre
vedtektsfestede begrensninger i retten til å leie ut egen boligseksjon
uten dagens lovkrav om at alle seksjonseierne må være enige i det.
Mitt utgangspunkt er at en regel som gir eierseksjonssameiet
en rett til å innføre begrensninger i utleieretten vil representere
et vesentlig inngrep i den frie råderetten som følger av eierseksjonsloven
§ 22 første ledd. Det bør derfor foreligge gode grunner for eventuelt
å innføre regler som gir et kvalifisert flertall av seksjonseierne
rett til å begrense mindretallets rett til å leie ut egen boligseksjon.
Om hensynet til bomiljøet er en så god grunn at det kan legitimere
slike begrensninger i utleieretten, vil jeg vurdere nøye i den kommende
lovproposisjonen.
Representantene har også bedt regjeringen legge frem
forslag om endring av eierseksjonsloven, der "sameierne får større
mulighet til å hindre spekulative oppkjøp og ombygging av leiligheter
for utleie /fremleie til et uforsvarlig antall beboere".
3) Flere av de høringsinstansene
som kommer inn på problemstillingen omtaler dette som et spørsmål
om å unngå "hyblifisering".
Eierseksjonsloven har
ikke regler som hindrer en seksjonseier i å gjøre enkle bygningsmessige endringer
inne i boligen for å tilrettelegge for utleie til bokollektiver
eller som selvstendige hybler. Etter plan-
og bygningsloven § 31-6 kan kommunen gjennom kommuneplanbestemmelser
bestemme at det må foreligge særskilt tillatelse fra kommunen for
å kunne slå sammen boliger eller dele opp boenheter til hybler,
se første ledd bokstav c.
Kommunen kan også i reguleringsbestemmelser for
et bestemt område legge inn restriksjoner mot oppdeling av bolig
til hybler, jf. plan- og bygningsloven § 12-7 nr. 2. På denne måten
har kommunen mulighet til å regulere uønsket "hyblifisering". Ved
enhver form for ombygging må dessuten seksjonseiere vurdere om tiltaket
er søknadspliktig etter plan- og bygningsloven.
Jeg er opptatt av at kommunene skal ha de juridiske
virkemidlene som er påkrevde for å unngå at det oppstår helsefarlige
boforhold. I den kommende proposisjonen vil jeg vurdere om plan-
og bygningslovens hjemler er gode nok til å forhindre dette, eller om
det kan være grunn til å endre eller supplere de ovenfor nevnte
reglene.
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den
31. mai 2016
Helge André Njåstad | Mudassar Kapur |
leder | ordfører |