6. Forsvarsdepartementet

6.1 Sammendrag

Regnskapet for 2014 for Forsvarsdepartementet viser 46 675 mill. kroner i utgifter og 6 776 mill. kroner i inntekter. 2 434 mill. kroner er overført til neste år.

Departementet har ansvaret for fire virksomheter. Forsvaret har fått vesentlige merknader for 2014. Forsvaret har fått vesentlige merknader de siste fem årene.

Forsvarsdepartementet og Forsvaret har det siste året økt oppmerksomheten om operativ evne og beredskap i forsvarssektoren som følge av den sikkerhetspolitiske utviklingen. Det arbeides nå med ny langtidsplan for Forsvaret. Den skal legges fram for Stortinget våren 2016.

I 2013 viste Riksrevisjonen til at det er svakheter ved Forsvarets styring og kontroll av tilganger til sentrale forvaltningssystemer (IKT-systemer). Revisjonen viser at styringen av tilgangen er bedret i 2014. I 2013 avdekket Riksrevisjonen også at forsvarssektoren hadde omfattende brudd på vernegrensene i arbeidsmiljøloven. Forsvarsdepartementet har iverksatt flere tiltak for å følge opp Riksrevisjonens merknader, og det er forventet at dette vil gi effekt i 2015.

Forsvaret skal etter planen innføre et felles IKT-system for styring og kontroll av personell-, materiell- og økonomifunksjoner (FIF 3.0) i januar 2016. I 2012 pekte Riksrevisjonen på at FIF-løsningen i Forsvaret var blitt betydelig forsinket, noe som også førte til økte kostnader og at omfanget ble mindre enn forutsatt. Videre har Riksrevisjonen de senere årene tatt opp flere forhold knyttet til manglende etablering av et komplett, sentralt materiellregnskap. I 2011 og 2012 pekte Riksrevisjonen på at betydelige mengder materiell ikke var regnskapsført, og at nær halvparten av driftsanskaffelsene ikke fulgte hovedprosessen i økonomisystemet. Dette påvirker kvaliteten på budsjettprognosene og mulighetene til å utøve effektiv økonomistyring. Forsvarsdepartementet har på bakgrunn av Riksrevisjonens merknader iverksatt tiltak. Departementet viser til at Forsvaret har fulgt hovedprosessen i økonomisystemet i om lag 90 prosent av driftsanskaffelsene, og at 97 prosent av Forsvarets materiell var opptalt i 2014. Riksrevisjonen viser til at det ikke er innført et komplett materiellregnskap, men at innføringen av FIF 3.0 vil legge til rette for dette.

Riksrevisjonen konstaterte i 2011 at det var store forsinkelser i Forsvarets investeringsprosjekter. I 2014 har departementet i samarbeid med Forsvaret gått igjennom investeringsporteføljen, og flere prosjekter er avlyst eller avsluttet. Forsvarsdepartementet arbeider med å etablere en egen etat med ansvar for materiellforvaltning og materiellinvesteringer i forsvarssektoren. Den nye etaten vil være direkte underlagt Forsvarsdepartementet, og skal opprettes innen 1. januar 2016.

Riksrevisjonen har følgende merknader til Forsvarsdepartementet for 2014:

  • alvorlige mangler i Heimevernet

Riksrevisjonen mener det er alvorlige mangler i Heimevernets operative evne i budsjettåret 2014. Riksrevisjonen har undersøkt Heimevernets bemanning, materiell og logistikk samt trening og øving. Resultatet fra revisjonen er gradert informasjon og er rapportert særskilt til Stortinget i eget tillegg til Dokument 1 (2015–2016).

Riksrevisjonens anbefalinger inngår i den graderte rapporten.

6.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til at Forsvaret det siste året har hatt økt oppmerksomhet om beredskap og operativ evne som følge av den sikkerhetspolitiske utviklingen. Til tross for dette mener Riksrevisjonen at det er alvorlige mangler i Heimevernets operative evne når det gjelder bemanning, materiell og logistikk, samt trening og øving. Resultatene fra revisjonen er gradert informasjon og ble rapportert særskilt til Stortinget.

Komiteen viser til at statsråden i sitt svar på rapporten har satt i gang tiltak for å styrke rekruttering og bemanning av Heimevernet, avhjelpe materielletterslepet, bedre Heimevernets logistikk og styrke treningen av mannskapene.

Komiteen forventer at de manglene som er avdekket, blir vektlagt i arbeidet med den nye langtidsplanen som skal legges frem for Stortinget våren 2016.