Regnskapet for 2014 for Forsvarsdepartementet viser
46 675 mill. kroner i utgifter og 6 776 mill. kroner i inntekter.
2 434 mill. kroner er overført til neste år.
Departementet har ansvaret for fire virksomheter.
Forsvaret har fått vesentlige merknader for 2014. Forsvaret har
fått vesentlige merknader de siste fem årene.
Forsvarsdepartementet og Forsvaret har det siste året
økt oppmerksomheten om operativ evne og beredskap i forsvarssektoren
som følge av den sikkerhetspolitiske utviklingen. Det arbeides nå med
ny langtidsplan for Forsvaret. Den skal legges fram for Stortinget
våren 2016.
I 2013 viste Riksrevisjonen til at det er svakheter ved
Forsvarets styring og kontroll av tilganger til sentrale forvaltningssystemer
(IKT-systemer). Revisjonen viser at styringen av tilgangen er bedret
i 2014. I 2013 avdekket Riksrevisjonen også at forsvarssektoren
hadde omfattende brudd på vernegrensene i arbeidsmiljøloven. Forsvarsdepartementet
har iverksatt flere tiltak for å følge opp Riksrevisjonens merknader,
og det er forventet at dette vil gi effekt i 2015.
Forsvaret skal etter planen innføre et felles
IKT-system for styring og kontroll av personell-, materiell- og
økonomifunksjoner (FIF 3.0) i januar 2016. I 2012 pekte Riksrevisjonen
på at FIF-løsningen i Forsvaret var blitt betydelig forsinket, noe
som også førte til økte kostnader og at omfanget ble mindre enn
forutsatt. Videre har Riksrevisjonen de senere årene tatt opp flere
forhold knyttet til manglende etablering av et komplett, sentralt
materiellregnskap. I 2011 og 2012 pekte Riksrevisjonen på at betydelige
mengder materiell ikke var regnskapsført, og at nær halvparten av
driftsanskaffelsene ikke fulgte hovedprosessen i økonomisystemet.
Dette påvirker kvaliteten på budsjettprognosene og mulighetene til
å utøve effektiv økonomistyring. Forsvarsdepartementet har på bakgrunn
av Riksrevisjonens merknader iverksatt tiltak. Departementet viser
til at Forsvaret har fulgt hovedprosessen i økonomisystemet i om
lag 90 prosent av driftsanskaffelsene, og at 97 prosent av Forsvarets
materiell var opptalt i 2014. Riksrevisjonen viser til at det ikke
er innført et komplett materiellregnskap, men at innføringen av FIF
3.0 vil legge til rette for dette.
Riksrevisjonen konstaterte i 2011 at det var
store forsinkelser i Forsvarets investeringsprosjekter. I 2014 har
departementet i samarbeid med Forsvaret gått igjennom investeringsporteføljen,
og flere prosjekter er avlyst eller avsluttet. Forsvarsdepartementet
arbeider med å etablere en egen etat med ansvar for materiellforvaltning
og materiellinvesteringer i forsvarssektoren. Den nye etaten vil
være direkte underlagt Forsvarsdepartementet, og skal opprettes
innen 1. januar 2016.
Riksrevisjonen har følgende merknader til Forsvarsdepartementet
for 2014:
Riksrevisjonen mener det er alvorlige mangler
i Heimevernets operative evne i budsjettåret 2014. Riksrevisjonen
har undersøkt Heimevernets bemanning, materiell og logistikk samt
trening og øving. Resultatet fra revisjonen er gradert informasjon
og er rapportert særskilt til Stortinget i eget tillegg til Dokument
1 (2015–2016).
Riksrevisjonens anbefalinger inngår i den graderte
rapporten.
Komiteen viser til
at Forsvaret det siste året har hatt økt oppmerksomhet om beredskap
og operativ evne som følge av den sikkerhetspolitiske utviklingen.
Til tross for dette mener Riksrevisjonen at det er alvorlige mangler
i Heimevernets operative evne når det gjelder bemanning, materiell
og logistikk, samt trening og øving. Resultatene fra revisjonen
er gradert informasjon og ble rapportert særskilt til Stortinget.
Komiteen viser til at statsråden
i sitt svar på rapporten har satt i gang tiltak for å styrke rekruttering
og bemanning av Heimevernet, avhjelpe materielletterslepet, bedre
Heimevernets logistikk og styrke treningen av mannskapene.
Komiteen forventer at de manglene
som er avdekket, blir vektlagt i arbeidet med den nye langtidsplanen
som skal legges frem for Stortinget våren 2016.