Regnskapet for 2014 for Kunnskapsdepartementet
viser 81 605 mill. kroner i utgifter og 17 605 mill. kroner i inntekter.
293 mill. kroner er overført til neste år.
Departementets ansvarsområde omfatter 49 regnskaper.
Syv virksomheter under departementet har fått vesentlige merknader
for 2014; Foreldreutvalgene for grunnopplæringen og barnehagene,
Høgskolen i Bergen, Høgskolen i Ålesund. Norges forskningsråd, Statped,
Utdanningsdirektoratet og Vox nasjonalt fagorgan for kompetansepolitikk,
Høgskolen i Bergen fikk vesentlige merknader for 2012. Ingen av
de seks andre virksomhetene har fått vesentlige merknader for årene
2010–2013.
Riksrevisjonen pekte i Dokument 1 (2014–2015) på
svakheter i Kunnskapsdepartementets interne styring og styringen
av underlagte virksomheter. Departementet har i løpet av 2014 effektivisert egne
internkontrollrutiner og utviklet målbare kriterier (styringsparametere)
for vurdering og oppfølging av måloppnåelsen i sektoren. Departementet
har videre satt i gang tiltak for å styrke oppfølgingen av tilskudd
til private høgskoler og fagskoler.
Riksrevisjonens kontroll har vist at regelverket for
etablering av regnskapsmessig åpningsbalanse ikke har vært fulgt
ved fusjonering av virksomheter i universitets- og høgskolesektoren
i 2014, og at Kunnskapsdepartementets formelle godkjenning av åpningsbalansene
først har foreligget etter at regnskapene for 2014 var avsluttet.
Sektoren står foran omfattende strukturelle
endringer med flere fusjoner av virksomheter i de nærmeste årene.
Kunnskapsdepartementet opplyser at rammeverket for etablering og
validering av åpningsbalanser vil bli presisert i eget brev til virksomhetene
i sektoren i forbindelse med de forestående fusjonsprosessene.
Svindel ved utstedelse av vitnemål og dårlig kontroll
av vitnemål ved ansettelser er et voksende problem i samfunnet.
Riksrevisjonen har sett at det også er for dårlig kontroll med dette
i mange virksomheter under Kunnskapsdepartementets ansvarsområde.
Departementet opplyser at Universitetet i Oslo er gitt oppgaven
med å opprette en sentral vitnemålsbank for å sikre ekthetskontrollen
for bedrifter og det offentlige. Videre at vitnemålsbanken i første
omgang skal samle resultater fra fagskoler og høyere utdanning og
at den vil kunne være i drift fra 2017.
Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité
understreket i Innst. 211 S (2011–2012) til Dokument 1 (2011–2012)
at det er nødvendig å føre tilsyn med virksomheten ved private skoler
som mottar offentlige tilskudd.
I alt 315 privatskoler mottok i 2014 nær 3,8
mrd. kroner i statstilskudd. Virksomheten ved disse skolene er regulert
gjennom lov om private skolar med rett til statstilskot (privatskoleloven), som
blant annet i § 6.3 slår fast at offentlige tilskudd skal komme
elevene til gode, og ikke kan nyttes til utbetaling av utbytte til
eiere eller nærstående parter eller andre former for samhandel med
disse som ikke skjer på forretningsmessige vilkår.
Det er Utdanningsdirektoratet som utfører disse tilsynene,
basert på en vurdering av sannsynlighet for regelverksbrudd og konsekvensene
av slike brudd.
Riksrevisjonen har i 2014 undersøkt omfanget av
tilsynsvirksomheten og hvordan denne har vært innrettet.
Undersøkelsen viser at mindre enn ti prosent
av de utvidede tilsynene som Utdanningsdirektoratet gjennomførte
i 2013 og 2014 var rettet mot privatskolenes etterlevelse av § 6.3,
og ingen var rettet mot misbruk av statstilskudd til overføringer
til eiere eller nærstående. Kunnskapsdepartementet knytter i sine
egne vurderinger særskilt risiko til disse områdene, men sier seg likevel
enig i de prioriteringene som direktoratet har lagt til grunn for
disponeringen av kontrollressursene. Departementet mener at direktoratet per
i dag har tilstrekkelig med ressurser til å gjennomføre tilsyn i
et omfang som er nødvendig ut fra risikoen for lovbrudd.
Kjøp av varer og tjenester utgjør en sentral
del av privatskolenes disponering av offentlige tilskuddsmidler.
Riksrevisjonen har derfor tatt opp med departementet at det er behov
for en avklaring av hvilket rammeverk anskaffelsesvirksomheten skal
underlegges, herunder blant annet om privatskolene skal følge lov
om offentlige anskaffelser.
Riksrevisjonen har følgende merknader til Kunnskapsdepartementet
for 2014:
beregningsfeil i
Kunnskapsdepartementets regnskap
svak kontroll og mangelfull oppfølging
av rapporteringen til Database for statistikk om høgre utdanning
mangelfull informasjonssikkerhet og tilgangsstyring
til sentrale fagsystemer i kunnskapssektoren
Riksrevisjonen anbefaler at Kunnskapsdepartementet
vurderer følgende tiltak:
Komiteen bemerker
at departementet har et vidt kontrollspenn med til sammen 49 regnskapsområder,
og at seks av syv virksomhetsområder som har fått vesentlige merknader
fra Riksrevisjonen, er nykommere.
Komiteen har festet seg ved at
Riksrevisjonen, etter at Riksrevisjonen i en årrekke har påtalt svakheter
i departementenes tilskuddsforvaltning, og at det gjennom årets
revisjon ser ut til å ha vært bedre håndhevelse av regelverk for
tilskudd, likevel gjenstår en del for å få tilfredsstillende tilsyn
med skoler som er regulert gjennom lov om private skoler og som
mottar offentlige tilskudd. Det ser likeledes ut til at tilsynsintensiteten
fra departementets side har vært for lav. Dette virker paradoksalt
når departementet selv anser tilskuddsområdet som særlig utsatt
for risiko.
Komiteen har merket seg de anbefalinger
revisjonen har gitt til departementet og forventer at temaene følges
opp i 2016.