Vedlegg 1

Brev fra Justis- og beredskapsdepartementet v/statsråden til kommunal- og forvaltningskomiteen, datert 24. november 2015

Dokument 8:14 S (2015-2016) fra stortingsrepresentantene Marit Arnstad, Heidi Greni og Trygve Slagsvold Vedum om strakstiltak for å håndtere den sterkt økende asyltilstrømningen ved grensekontrollstedet Storskog

Jeg til representantforslag i Dokument 8:14 S (2015–2016) vedrørende strakstiltak for å håndtere den sterkt økende asyltilstrømningen ved grensekontrollstedet Storskog.

Jeg vil innledningsvis også vise til:

  • stortingsbehandlingen av regjeringens forslag i Prop. 16 L (2015–2016) Endringer i utlendingsloven (innstramminger)

  • avtalen som ble inngått 19. november.2015 mellom Fremskrittspartiet, Høyre, Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre om Tiltak for å møte flyktningkrisen

Flere av representantenes forslag berører ovennevnte.

Nedenfor følger min nærmere vurdering av forslagene.

Forslag 1: Stortinget ber regjeringen styrke utlendingsmyndighetenes saksbehandlingskapasitet i Kirkenes slik at det raskt kan avklares hvem som har rett til opphold i Norge

Regjeringen vurderer fortløpende behovet for saksbehandlingskapasitet i Kirkenes.

Utlendingsmyndighetenes generelle saksbehandlingskapasitet i Kirkenes er allerede styrket betraktelig.

Om lag 15 saksbehandlere fra UDIs asylavdeling vil bli utplassert i Kirkenes snarlig, og flere er allerede til stede. Saksbehandlerne skal jobbe med å intervjue søkerne forløpende i Kirkenes. Hensikten er raskt å identifisere personer som vil få avslag og som skal returneres hvis de ikke forlater riket frivillig. Det er vurdert som mest effektiv arbeidsmetode at de fleste vedtakene blir fattet i Oslo, og at sakene og vedtakene overføres elektronisk. Det er opprettet en egen vaktordning som håndterer hastesaker fortløpende i Oslo.

Politiet har også styrket kapasiteten betydelig. Politiets utlendingsenhet (PU) har sendt om lag 40 saksbehandlere til Kirkenes, og det er etablert en egen registreringsenhet der. PU har videre bidratt med opplæring innenfor bort- og utvisningssaker til lokalt politi, slik at det raskt kan identifiseres personer som ikke har rett på opphold eller beskyttelse i Norge.

Politidirektoratet tildelte i oktober midler til Øst-Finnmark politidistrikt til bl.a. 24 politistillinger med 6 måneders varighet. Dette tiltaket er foreslått videreført i 2016, jf. tilleggsnummeret til Prop. 1S (2015-2016). Det er også lagt opp til at de politidistrikt og særorgan som bidrar med ressurser til Øst-Finnmark vil bli kompensert for dette.

Justis- og beredskapsdepartementet har også gitt Politidirektoratet i oppdrag å etablere særskilt tilrettelagt innkvarteringstilbud i Øst-Finnmark politidistrikt lokalisert i grensenært område, slik at det er tilrettelagt for en rask og minst mulig ressurskrevende prosess og rask retur, jf. også Prop 16 L (2015–2016).

Jeg viser for øvrig til regjeringens forslag i Prop. 22 S (2015–2016).

Forslag 2: Stortinget ber regjeringen opprette eget UDI-kontor på Storskog som innen 48 timer kan sende tilbake personer som ikke har rett til asyl i Norge, jf. utlendingsloven § 32

Det jobbes kontinuerlig med å redusere saksbehandlingstiden, slik at asylsøkere som ankommer fra Russland og ikke har beskyttelsesbehov kan returneres så raskt som mulig. UDI har i dag representanter på grensestasjonen på Storskog som bistår politiet med informasjon og ved registrering av asylsøkere. UDI skal også ha saksbehandlere på grensestasjonen når det er behov for det.

Asylsøknader fra personer som har hatt opphold i en stat eller et område hvor vedkommende ikke var forfulgt, vil bare unntaksvis bli undergitt realitetsbehandling.

Forslag 3: Stortinget ber regjeringen etablere et apparat i Kirkenes for iverksettelse av utvisningsvedtak. Det opprettes en luftbro fra Kirkenes direkte til de viktigste avsenderlandene for ubegrunnede asylsøkere, som sikrer hurtig uttransportering av...

Norske myndigheter er avhengige av at myndighetene i det enkelte mottakerlandet aksepterer sine borgere ved tvangsretur som skissert i forslaget. På norsk side er det allerede etablert nødvendig kapasitet til flere tvangsreturer, men det er utfordrende å få mottakerlandet til å akseptere det omfanget vi ønsker oss.

De fleste som ankommer over Storskog skal planlegges returnert til Russland, men noen må sannsynligvis returneres til sitt hjemland. Det er allerede vurdert hvorvidt det er hensiktsmessig å opprette en luftbro, i betydningen jevnlige flygninger og da fortrinnsvis chartere, til ulike bestemmelsessteder fra Kirkenes. På nåværende tidspunkt er ikke dette tiltaket ansett hensiktsmessig av praktiske og ressursmessige grunner. Det er blant annet utfordrende at ikke alle flyplassene ved Kirkenes, Vadsø eller Vardø er godkjent for langdistanseflygninger etter hva vi får opplyst, og det er spørsmål om en luftbro fra disse lokasjonene vil være kostnadseffektivt. Departementet vurderer imidlertid alle forhold løpende for å sikre mest mulig effektiv returpolitikk.

Forslag 4: Stortinget ber regjeringen stille ekstra midler til rådighet for Sør-Varanger kommune for å sette kommunen i stand til å håndtere den ekstraordinære situasjonen knyttet til asylsøkere

Forslaget er forelagt Kommunal- og moderniseringsministeren som har det konstitusjonelle ansvaret for det angjeldende området. Han uttaler følgende:

«Skjønnsmidlene bevilges over rammetilskuddet og skal komme kommunene til gode. Deler av skjønnsrammen går til kommuner og fylkeskommuner som får store og utforutsette utgifter i løpet av budsjettåret. Hovedsakelig gjelder dette skader på kommunal og fylkeskommunal infrastruktur etter flom, ras og annen naturskade.

Kommunal- og moderniseringsdepartementet har imidlertid tidligere åpnet for at skjønnsmidler også kan brukes til å kompensere for utgifter grunnet andre ekstraordinære hendelser, bl.a. ved nedbemanning i hjørnestensbedrifter med påfølgende ledighet. På samme måte er departementets vurdering at det er mulig å gi noe kompensasjon til kommuner som har helt ekstraordinære utgifter som følge av asyl- og flyktningsituasjonen. Retningslinjene åpner derfor for at kommunen kan sende en søknad om midler via fylkesmannen.»

Forslag 5: Stortinget ber regjeringen styrke dialogen og samarbeidet med Russland

Forslaget er forelagt Utenriksministeren som har det konstitusjonelle ansvaret for det angjeldende området. han uttaler følgende:

«Utfordringene knyttet til den økende asyltilstrømmingen over vår grense med Russland i nord må løses i samarbeid med Russland. Regjeringen legger stor vekt på dialogen med russiske myndigheter, og har arbeidet systematisk for å finne løsninger i samarbeid med Russland. Saken er tatt opp på utenriksministernivå, og følges opp gjennom løpende dialog i tekniske, diplomatiske og politiske kanaler. Dette er i tråd med etablert praksis og etter enighet med russisk side. Dialogen med russiske myndigheter er konstruktiv. Regjeringen vil videreføre den tette dialogen med russiske myndigheter gjennom hensiktsmessige kanaler.»

Forslag 6: Stortinget ber om at regjeringen raskest mulig og i dialog med Russland sørger for at avtalen om tilbaketaking av 8. juni 2007 (trådte i kraft 1. desember 2008) kommer til anvendelse for personer som ikke har rett til opphold i Norge

Forslaget er forelagt Utenriksministeren som har det konstitusjonelle ansvaret for det angjeldende området. han uttaler følgende:

«Regjeringen benytter de muligheter til retur som ligger i vårt avtaleverk med Russland. Flere personer er blitt returnert i henhold til avtalen i løpet av de siste månedene. Norske myndigheter er i dialog med russiske myndigheter for å sikre at avtalen utnyttes fullt ut.»

Forslag 7: Stortinget ber regjeringen styrke politibemanningen i Øst-Finnmark politidistrikt slik at politiet kan håndtere tilstrømningen av asylsøkere uten at det ordinære politiarbeidet i politidistriktet blir skadelidende

Jeg viser til svar under forslag 1.

Forslag 8: Stortinget ber regjeringen forsere arbeidet med bygging av ny grensestasjon på Storskog

Justis- og beredskapsdepartementet mottok 30. september 2015 endelig rapport av ekstern konsulent for konseptvalgutredning for grensestasjon og grensekontrolltjenester på Storskog. Regjeringen vil snarlig ta stilling til videre prosess, og informere Stortinget om dette på egnet måte.