Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Sverre Myrli, Magne Rommetveit og Eirin Sund, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Ingebjørg Amanda Godskesen, Åse Michaelsen og Roy Steffensen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til representantforslaget og til vedlagte uttalelse, datert 22. mai 2015, fra Samferdselsdepartementet v/statsråden i saken.

Komiteen viser til målet vedtatt i Stortinget om at veksten i persontransporten i storbyområdene skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Komiteen viser til statsrådens uttalelse som bekrefter at regjeringen legger dette til grunn for arbeidet med revideringen av Nasjonal transportplan, og at det er en forutsetning for både belønningsavtaler og bymiljøavtaler.

Komiteen forutsetter at i alle belønningsavtalene og bymiljøavtalene legges det til grunn at personbiltrafikken i byregionene ikke skal øke.

Komiteen vil presisere at satsingen på kollektivtransport, sykling og gange ikke skal bety at all planlegging av vegprosjekter i storbyområdene kan stoppes. Komiteen er opptatt av at det overordnede vegnettet har en standard som gjør det mulig å avlaste gater og veger i boligområder, utvikle byområdene og garantere en god framkommelighet for varetransport og annen næringstrafikk.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til budsjettavtaler mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre som har medført at det nå er mulighet for bymiljøavtaler med 50 pst. statlig finansiering av skinnegående transport og bussveier i storbyområdene. Flertallet mener at dette er stimuleringstiltak som er tilfredsstillende.

Flertallet viser også til uttalelsen, datert 22. mai 2015, fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til Dokument 8:115 S (2014–2015) om økt utbygging av infrastruktur for sykkel. I punkt 3 i departementets uttalelse i denne saken vises det til Prop. 1 S (2014–2015), s. 73, der det framgår at samtlige fylkeskommuner og kommuner kan nå søke midler fra tilskuddsordningen for gang- og sykkelveier. Flertallet er fornøyd med at flere nå kan få tilskudd til bygging av gang- og sykkelveier. Dette vil forhåpentligvis også bidra til økt bygging av gang- og sykkelveier i storbyer.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til vedtatte Nasjonal transportplan 2014–2023 der staten kan gå inn med over 50 pst. finansiering til kollektivtransport gjennom bymiljøavtalene og bypakkene. Disse medlemmer mener det er viktig at det utvikles kollektivtilbud med høy kvalitet og kapasitet, slik at tilbudene oppleves attraktive.

Disse medlemmer legger til grunn at veksten i persontransporten i storbyområdene skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange.

Disse medlemmer mener regjeringen gjennom kostnadsnøklene for transport må legge til rette for at fylkeskommunene og kommunene kan løse sitt ansvar for kollektivtransport.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortinget vil be regjeringen, i tråd med gjeldende Nasjonal transportplan, åpne for at staten kan gå inn med mer enn 50 pst. finansiering av enkeltprosjekt til utbygging av kollektivtransport gjennom bymiljøavtalene og bypakkene.»

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil i den sammenheng vise til at Arbeiderpartiet på sitt landsmøte i 2015 har vedtatt at staten kan dekke inntil 70 pst. av investeringskostnaden av enkeltprosjekt for utbygging av kollektivtransport i storbyområdene.

Komiteens medlem fra Venstre viser også til punkt 6.4 i avtale som ble inngått i forbindelse med behandlingen av St.meld. nr. 34 (2006–2007). Dette medlem viser til at karbonbudsjett i forbindelse med større veiprosjekter er et tiltak som må følges opp på alle nye veiprosjekter.

Dette medlem fremmer derfor følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sikre at veiprosjekter i storbyområdene er i tråd med klimaforliket.»

«Stortinget ber regjeringen framlegge karbonbudsjett i forbindelse med større veiprosjekter i tråd med Stortingets behandling av St.meld. nr. 34 (2006–2007).»

«Stortinget ber regjeringen sørge for at veimyndighetene legger vedtatte klimamål til grunn for transportplanlegging i nært samarbeid med lokale myndigheter.»

«Stortinget ber regjeringen forutsette ved inngåelse av bymiljøavtaler at tiltakspakkene er satt sammen slik at veitrafikken i og gjennom storbyområdene ikke øker.»

«Stortinget ber regjeringen vurdere om klimautslipp skal være et selvstendig kriterium i tildeling av belønningsordninger og bymiljøavtaler.»