Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Sverre Myrli, Magne Rommetveit
og Eirin Sund, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad Helleland,
Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Ingebjørg
Amanda Godskesen, Åse Michaelsen og Roy Steffensen, fra
Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne
Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til representantforslaget
og til vedlagte uttalelse, datert 22. mai 2015, fra Samferdselsdepartementet
v/statsråden i saken.
Komiteen viser til målet vedtatt
i Stortinget om at veksten i persontransporten i storbyområdene skal
tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Komiteen viser
til statsrådens uttalelse som bekrefter at regjeringen legger dette
til grunn for arbeidet med revideringen av Nasjonal transportplan,
og at det er en forutsetning for både belønningsavtaler og bymiljøavtaler.
Komiteen forutsetter at i alle
belønningsavtalene og bymiljøavtalene legges det til grunn at personbiltrafikken
i byregionene ikke skal øke.
Komiteen vil presisere at satsingen
på kollektivtransport, sykling og gange ikke skal bety at all planlegging
av vegprosjekter i storbyområdene kan stoppes. Komiteen er
opptatt av at det overordnede vegnettet har en standard som gjør
det mulig å avlaste gater og veger i boligområder, utvikle byområdene
og garantere en god framkommelighet for varetransport og annen næringstrafikk.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til budsjettavtaler mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti og Venstre som har medført at det nå er mulighet for
bymiljøavtaler med 50 pst. statlig finansiering av skinnegående
transport og bussveier i storbyområdene. Flertallet mener
at dette er stimuleringstiltak som er tilfredsstillende.
Flertallet viser også til uttalelsen,
datert 22. mai 2015, fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til
Dokument 8:115 S (2014–2015) om økt utbygging av infrastruktur for
sykkel. I punkt 3 i departementets uttalelse i denne saken vises
det til Prop. 1 S (2014–2015), s. 73, der det framgår at samtlige
fylkeskommuner og kommuner kan nå søke midler fra tilskuddsordningen
for gang- og sykkelveier. Flertallet er fornøyd med
at flere nå kan få tilskudd til bygging av gang- og sykkelveier.
Dette vil forhåpentligvis også bidra til økt bygging av gang- og
sykkelveier i storbyer.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til vedtatte Nasjonal transportplan
2014–2023 der staten kan gå inn med over 50 pst. finansiering til
kollektivtransport gjennom bymiljøavtalene og bypakkene. Disse
medlemmer mener det er viktig at det utvikles kollektivtilbud
med høy kvalitet og kapasitet, slik at tilbudene oppleves attraktive.
Disse medlemmer legger til grunn
at veksten i persontransporten i storbyområdene
skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange.
Disse medlemmer mener regjeringen
gjennom kostnadsnøklene for transport må legge til rette for at
fylkeskommunene og kommunene kan løse sitt ansvar for kollektivtransport.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget vil be regjeringen, i tråd med gjeldende
Nasjonal transportplan, åpne for at staten kan gå inn med mer enn
50 pst. finansiering av enkeltprosjekt til utbygging av kollektivtransport
gjennom bymiljøavtalene og bypakkene.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
i den sammenheng vise til at Arbeiderpartiet på sitt landsmøte i
2015 har vedtatt at staten kan dekke inntil 70 pst. av investeringskostnaden av
enkeltprosjekt for utbygging av kollektivtransport i storbyområdene.
Komiteens medlem fra Venstre viser også
til punkt 6.4 i avtale som ble inngått i forbindelse med behandlingen
av St.meld. nr. 34 (2006–2007). Dette medlem viser
til at karbonbudsjett i forbindelse med større veiprosjekter er
et tiltak som må følges opp på alle nye veiprosjekter.
Dette medlem fremmer derfor følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre at veiprosjekter i
storbyområdene er i tråd med klimaforliket.»
«Stortinget ber regjeringen framlegge karbonbudsjett
i forbindelse med større veiprosjekter i tråd med Stortingets behandling
av St.meld. nr. 34 (2006–2007).»
«Stortinget ber regjeringen sørge for at veimyndighetene
legger vedtatte klimamål til grunn for transportplanlegging i nært
samarbeid med lokale myndigheter.»
«Stortinget ber regjeringen forutsette ved inngåelse
av bymiljøavtaler at tiltakspakkene er satt sammen slik at veitrafikken
i og gjennom storbyområdene ikke øker.»
«Stortinget ber regjeringen vurdere om klimautslipp
skal være et selvstendig kriterium i tildeling av belønningsordninger
og bymiljøavtaler.»