Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Mani Hussaini og lederen Martin Kolberg, fra
Høyre, Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Kenneth
Svendsen og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Abid Q. Raja, fra
Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til Riksrevisjonens årsmelding
for 2014.
Komiteen er tilfreds med at planlagte
tiltak for 2014 i hovedsak er gjennomført i tråd med virksomhetsplanen.
Komiteen merker seg at 2014 var
det første året i en fireårig strategisk planperiode i Riksrevisjonen
og at det er definert tre strategiske mål for perioden 2014–2018:
«aktuell og samfunnsnyttig revisjon», «profesjonell revisjon og
kontroll» og «god ledelse og effektiv ressursbruk». Komiteen ser
positivt på de strategiske målene og gir sin tilslutning til årsmeldingens
nærmere beskrivelse av dem.
Riksrevisjonen ble omorganisert per 1. mai 2014. Komiteen er
tilfreds med at omorganiseringen bidrar til at Riksrevisjonen fokuserer
mer på kompetanseutvikling og ledelse. Etter komiteens oppfatning
er det viktig at Riksrevisjonen følger opp disse områdene for å
videreutvikle det sterke kompetansemiljøet.
Riksrevisjonen gjennomfører årlig brukerundersøkelser
for de ulike revisjonstypene. Resultatene fra brukerundersøkelsene
viser at Riksrevisjonen stort sett har en god måloppnåelse når det
gjelder de aktuelle resultatindikatorene. Komiteen merker
seg at de gode resultatene gjelder alle revisjonstypene og at det
er spesielt gode resultater når det gjelder hvorvidt forvaltningen
opplever at Riksrevisjonen har tilstrekkelig kompetanse i gjennomføringen
av oppgavene.
Den årlige finansielle revisjonen for regnskapsåret
2013 omfattet 17 departementer og Statsministerens kontor, med til
sammen 215 underliggende etater, i tillegg til Stortinget og tre
virksomheter som ligger under Stortinget. Den årlige revisjonen
og kontrollen av Arbeidsdepartmentet (Arbeids- og sosialdepartmentet
fra 2014) ble behandlet i en egen innstilling fra Kontroll- og konstitusjonskomiteen, fordi
komiteen så behov for en noe mer omfattende behandling av revisjonen
og kontrollen med Arbeidsdepartementet når det gjelder moderniseringen av
IKT i arbeids- og velferdsetaten. Det ble avholdt to kontrollhøringer
som ledd i behandlingen, hhv. 28. november 2014 og 2. februar 2015.
Etter komiteens oppfatning er det viktig at Riksrevisjonen
følger opp dette området.
Riksrevisjonens kontroll med forvaltningen av statlige
selskaper for 2013 omfattet 125 selskaper og virksomheter fordelt
på hel- og deleide aksjeselskaper, helseforetak, statsforetak, særlovselskap
og studentskipnader. Komiteen merker seg at noen
av de rapporterte selskapskontrollene omhandler temaer som går på
tvers av departementer. Komiteen mener det er positivt
at Riksrevisjonen har slike kontroller på tvers av departementene.
Riksrevisjonen sendte 11 forvaltningsrevisjoner til
Stortinget i 2014. Komiteen merker seg at revisjonene
rapporterer om forhold som dreier seg om manglende gjennomføringsevne
av politiske vedtak, lav måloppnåelse og svak samordning mellom
aktører i forvaltningen. Flere revisjoner viser at det er et potensial
for å øke effektiviteten i oppgaveløsningen. I flere av revisjonene
er det også påvist et behov for å styrke koordineringen mellom ulike
deler av statsforvaltningen og på tvers av forvaltningsnivåer. Komiteen vil
understreke at dette er viktige temaer som settes på dagsordenen
av Riksrevisjonens rapporter.
Komiteen merker seg at Riksrevisjonen
i 2014 vedtok en ny strategi for den internasjonale virksomheten
som skal gi retning og grunnlag for prioriteringer i det internasjonale
engasjementet til Riksrevisjonen i perioden 2014–2018. Komiteen vil
understreke betydningen av at Riksrevisjonen hjelper andre land
med å bygge opp en statlig revisjonsmyndighet gjennom et sterkt
og tydelig internasjonalt engasjement. Komiteen mener
det er av stor betydning at Riksrevisjonens bistandsprosjekter bygger på
tankegangen om at uavhengige og effektive riksrevisjoner er en forutsetning
for å sikre en velfungerende kontroll av offentlig sektor og bekjempelse
av korrupsjon. Komiteen deltok under en studiereise til Mosambik
og Tanzania i tidsrommet 22. februar til 4. mars 2015 på en undertegningsseremoni
av en 2-årig intensjonsavtale mellom riksrevisjonene fra Norge,
Nederland og Tanzania om bistand til å videreutvikle riksrevisjonen
i Tanzania. Etter komiteens oppfatning er det viktig
at Riksrevisjonen deltar aktivt internasjonalt i utviklingen av
offentlig revisjon.
Komiteen vil også understreke
betydningen av Riksrevisjonens internasjonale revisjonsoppdrag som
ekstern revisor i internasjonale organisasjoner som er viktige for
Norge, fagfellevurderinger, deltakelse i den globale organisasjonen
av riksrevisjoner (INTOSAI) og det nordiske samarbeidet mellom riksrevisjonene
i Danmark, Sverige, Finland, Færøyene, Island og Norge.