Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Arild Grande, Hege Haukeland Liadal, Sonja Mandt og Rigmor Aasrud,
fra Høyre, lederen Svein Harberg, Kårstein Eidem Løvaas og Mette Tønder,
fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Ib Thomsen, og fra Kristelig
Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, viser til Meld. St. 24
(2014–2015) Rammevilkår for lokalradio i samband med digitaliseringen
av radiomediet, en følge av vedtak av Meld. St. 8 (2010–2011) Digitalisering
av radiomediet jf. Innst. 329 S (2010–2011). Meldingen inneholder
forslag til hvilke lokalradiokonsesjoner som skal digitaliseres samtidig
med de riksdekkende radioaktørene, rammevilkår for lokalradiosektoren
i DAB og rammevilkår for lokalradioer som fortsetter på FM-nettet.
En digitalisering av radiomediet vil etter planen skje regionvis
i 2017.
Komiteen viser til at digitalradiomeldingen gjaldt
digitalisering av det riksdekkende radionettet, og at de minste
lokalradioaktørene i utgangspunktet skulle få mulighet til å fortsette
å sende på FM-nettet etter vedtatt slukkedato. Dette fordi en overgang
vil være økonomisk krevende for en rekke mindre ressurssterke lokalradioer
som vil trenge tid til å tilpasse seg et teknologiskifte, et hensyn komiteen mener det
er viktig å ivareta.
Komiteen viser til at Medietilsynet
den 15. september 2014, på oppdrag fra regjeringen, leverte en kartlegging
av konkurranseforholdene i lokalradiomarkedet og et forslag til
hvilke lokalradioer som bør få mulighet til å fortsette på FM-nettet,
og hvilke lokalradioer som må avvikle FM-sendingene sine samtidig
med digitaliseringen av det riksdekkende radionettet. Komiteen merker
seg at regjeringen, etter å ha mottatt utredningen fra Medietilsynet,
og etter høringsrunden av denne, nå foreslår at kommersielle lokalradiokonsesjoner
i følgende konsesjonsområder ikke forlenges eller lyses ut på nytt
etter at det riksdekkende radionettet er digitalisert:
02-03. Asker og Bærum
02-04. Nesodden
02-05. Ski og Oppegård
03-01. Oslo
03-02. Stor Oslo: Oslo og Lørenskog, Sørum, Fet,
Rælingen, Enebakk, Skedsmo, Nittedal, Aurskog-Høland og Gjerdrum
i Akershus
06-05. Hurum og Røyken
11-03. Stavanger, Sola og Randaberg
11-04. Sandnes og Forsand
12-05. Bergen
12-08. Askøy
15-03. Trondheim, Melhus, Skaun, Klæbu
og Leksvik
Komiteen merker seg at det foreslås
et forbud for ikke-kommersielle nisjeradioer, med dekning i disse
områdene, mot å videresende innhold fra andre aktører, eller samsende
innhold med andre aktører, for å hindre omgåelse av digitaliseringen
ved at kommersielle aktører kjøper sendetid fra nisjekonsesjonærene.
Komiteen viser til digitalradiomeldingens
forslag til konsesjonstildeling, som i praksis innebærer en registreringsordning.
Ordningen har vært benyttet ved tildeling av innholdskonsesjoner
i Riksblokka siden 2011, og har også vært lagt til grunn ved tildeling av
innholdskonsesjoner i Lokalradioblokka. Medietilsynets rapport,
fremlagt 15. desember 2014, viser gode erfaringer med ordningen.
Ordningen innebærer en vesentlig forenkling sammenlignet med dagens
konsesjonsregime for analog radio.
Komiteen ønsker ikke at digitaliseringen
skal ha en negativ effekt på de mer økonomisk ressurssvake lokalradioene,
og merker seg at flere av høringsinstansene har ytret et behov for
økonomisk støtte til en overgang. Særlig i distriktene kan utbygging
av DAB-nettet medføre en betydelig kostnad for aktørene, noe som
kan vanskeliggjøre en digitalisering.
Komiteen viser til at regjeringen
er innstilt på å øremerke omtrent halvparten av bevilgningen på dagens
støtteordning for lokalkringkasting til slike formål frem til digitaliseringen
av lokalradiosektoren har nådd et tilfredsstillende nivå. Komiteen er opptatt
av at digitaliseringen ikke skal ha en negativ effekt på de mindre
lokalradioene. Komiteen viser til at dagens tilskudd
blant annet går til tilskudd til forbundene, programvirksomhet,
kompetansehevende prosjekter og utviklingsprosjekter.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti vil
uttrykke bekymring for om disse viktige oppgavene kan opprettholdes
dersom halvparten øremerkes.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere både om
beløpet er tilstrekkelig og om støtterordningen kan finansieres
på en annen måte enn å bruke støtteordningen for lokalkringkasting,
og fremme sak for Stortinget på egnet måte.»
Komiteens flertall,
alle unntatt Kristelig Folkeparti, støtter forslaget fra regjeringen
om å øremerke omtrent halvparten av bevilgningen på dagens støtteordning
for lokalkringkasting til å støtte lokalradioer i overgangen til
DAB, og viser til at støtteordningens størrelse er et budsjettspørsmål.
Komiteen mener det
er positivt at regjeringen foreslår å forlenge konsesjonene for
lokalradioaktørene som fortsetter på FM-nettet med fem år, slik
at lokalradioene kan bruke sine ressurser på digitalisering fremfor
på en ny søknadsrunde for analog kringkasting.
Komiteen viser videre til regjeringens
forslag om å liberalisere rammevilkårene både på DAB og på FM, noe
som medfører at kravene til 30 minutters nyhets- og aktualitetsstoff
med tilknytning til konsesjonsområdet, lokalt nærvær og eiermessig
mangfold nå bortfaller. Dette er begrunnet i mer effektiv utnyttelse
av digitale kringkastingsnett enn i analoge nett og hensynet til
en plattformnøytral regulering. Komiteen merker seg
at forslaget har fått bred støtte blant høringsinstansene.
Komiteen merker seg også forslaget
om å oppheve regelverket for ikke-kommersielle lokalradioaktører
i områder hvor lokalradioaktørene får fortsette på FM-nettet, slik
at disse får en mulighet til å forbedre sin økonomi og få mulighet
til å gjennomføre et teknologiskifte.
Komiteen ber om at det vurderes
å åpne for at Medietilsynet kan gi tillatelse til unntak fra forbudet mot
sam- og videresending i særskilte tilfeller.
Komiteen har merket seg bekymring
om det i tilstrekkelig grad er lagt til rette for en ordning som garanterer
plass i DAB-nettet for små ikke-kommersielle stasjoner. Komiteen viser
til at meldingen legger opp til at viktigheten av at ikke-kommersielle lokalradioer
blir sikret plass i Lokalradioblokka, understrekes i konsesjonsvilkårene
til anleggskonsesjonærene, og at det kan innføres regulering dersom det
skulle oppstå tilgangsproblemer. Komiteen legger
til grunn at denne mekanismen sikrer at det i hver region er minimum
en 24-timers sendeflate til fordeling mellom ikke-kommersielle lokalradioer.
Komiteen er enig i at Lokalradioblokka
først og fremst bør forbeholdes dem som primært driver med lokalradio,
og støtter regjeringens holdning om at dette kan vurderes regulert
i forbindelse med utlysning av anleggskonsesjoner i Lokalradioblokka.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, peker
både på det beredskapsmessige aspektet og prinsippet om lik behandling
og vil derfor understreke viktigheten av at radiostasjoner som er
tilgjengelige utenfor tunneler også må gjøres tilgjengelig i tunneler,
og at dette gjøres samtidig med tilretteleggingen for distribusjon
av radiosignaler som foregår i tunneler over hele landet.
Komiteen deler synspunktet
om nødvendigheten av tilgjengelighet i tunneler, og vil peke på
viktigheten av at DAB bygges ut i tunneler raskest mulig.
Komiteen registrerer at det har
kommet påstander om at Stortingets vilkår for slukking i 2017 ikke
er oppfylt. Komiteen forutsetter at regjeringen har
gjort de nødvendige vurderinger og kvalitetssikret disse før regjeringen
fremmet Meld. St. 24 (2014–2015).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til en misoppfatning blant
flere om at det offentlige har store kostnader i forbindelse med
eventuell bevaring av FM-nettet. Det er ikke tilfellet. I den grad
dette henger sammen med statsbudsjettet, er det kun i sammenheng
med diskusjonen om NRK-lisens.
Disse medlemmer er positive til
at lokalradioer utenfor storbyer har fått en forlengelse på fem år.
Samtidig er disse medlemmer bekymret for hva som
vil skje etter disse fem årene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, mener lokalradio bør ha tilgang
til tunneldistribusjon på lik linje med riksradioene, enten de sender
på digitalt eller analogt nett. Flertallet mener
at det ikke bør forekomme forskjellsbehandling, da det er staten
som finansierer dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti mener i utgangspunktet at alle lokalradiokonsesjonærer
som eier og drifter sine FM-nett uten kostnader for det offentlige,
burde fått anledning til å fortsette å sende på FM, også etter vedtatt
slukkedato. Dette burde også ha gjeldt for lokalradiokonsesjonærene
i byen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det ville vært hensiktsmessig å ta en vurdering av hvorvidt en forlengelse
av disse lokalradiokonsesjonene faktisk medfører en uheldig konkurransevridning,
og viser til høringsuttalelsen fra 21st Venture AS hvor det fremgår
at lokalradio har 4 prosent markedsandel, mens de riksdekkende radioene
har 96 prosent.
Disse medlemmer viser for øvrig
til partiets merknader i Innst. 329 S (2010–2011) til Meld. St. 8 (2010–2011)
Digitalradiomeldinga:
«Komiteen vil understreke betydningen av at overgangen
til digitalradio i størst mulig grad koordineres med våre nordiske
naboland. Særlig gjelder dette Sverige og Danmark der felles språklig
utgangspunkt gjør radiolytting relevant også over landegrensene.
Den økte kapasiteten digitaliseringen gir vil gi nye muligheter
for internordisk mediesamarbeid.»
«Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet registrerer at Norge blir det første landet
i verden som beslutter stenging av FM-nettet. I Norge har kampen
for å stenge FM-nettet vært ført av store og dominerende radioaktører
som NRK og P4 og elektronikkbransjen. Dette er aktører med klar
egeninteresse og økonomiske motiver for å få stengt FM-nettet. Disse
medlemmer mener det er uheldig at regjeringen nå skal innføre DAB
med tvang. Den som ikke vil, den skal, med det resultat at 20 millioner
radioer og andre duppeditter som inneholder en FM-radio ikke lenger
vil virke etter 2017. Regningen sender kulturministeren til forbrukerne.»
«Komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet fremholder kritikken av en så tidligfastsettelse
av slukkedato for FM-nettet, og mener utfordringene knyttet til
overgangen til digitalradio må løses først. Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
'Stortinget ber regjeringen
utsette valg av teknologi for fremtidens radionett, og utsette slukking
av FM-nettet.'»
«Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre
og Kristelig Folkeparti er enig med regjeringen i at en digitalisering
av radiomediet vil sikre en mer effektiv utnyttelse av frekvensspekteret,
og en overgang til digitalradio vil gi et bedre og bredere radiotilbud
i form av flere radiokanaler og digitale tilleggstjenester.»
Disse medlemmer viser for øvrig
til partiets merknader i saker som omhandler konsesjoner, bl.a. i
Innst. O. nr. 116 (2004–2005) og Innst. 329 S (2010–2011):
«Disse medlemmer er i utgangspunktet uenig i de strenge
konsesjonskrav som stilles til medievirksomhet. Frie medier er en
av de viktigste grunnpilarer i et aktivt demokrati og en av de viktigste
komponenter i et rikt og variert kultur- og meningsmangfold. Frie medier
bidrar til en variert og aktiv debatt rundt aktuelle problemstillinger
og gir folk underholdning, rekreasjon og nyttig kunnskap. Det bør
ikke være en statlig oppgave å begrense muligheten til å etablere og
drive medievirksomheter. Disse medlemmer mener at dagens konsesjonssystem
er anakronistisk og lite hensiktsmessig. Det bør være slik at alle
som ønsker å starte opp med medievirksomheter i utgangspunktet skal
få tillatelse. Ved avslag hviler det et særlig ansvar på det offentlige
til å begrunne hvorfor slik tillatelse ikke gis. Disse medlemmer
viser videre til Innst. O.nr. 30 (2002–2003), hvor komitéflertallet viste
til at konsesjonsplikten bør bortfalle når analoge frekvenser kan
frigjøres for digitale sendinger. Disse medlemmer mener det uansett
ikke lenger er grunnlag for å opprettholde en egen konsesjonsordning,
så lenge den digitale teknologien fjerner knappheten i frekvenstilgang.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet stiller
seg svært undrende til at komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
gjentar Fremskrittspartiets motvilje mot innføring av DAB til tross
for at Fremskrittspartiet i regjering har vært med på å fremme Meld.
St. 24 (2014–2015). Disse medlemmer registrerer med
andre ord at hele regjeringen står bak gjennomføringen av denne
prosessen, men at noen står litt lenger bak enn andre.