I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen rette henvendelse
til Italia og nødvendige europeiske myndigheter for å tilby ytterligere
norsk støtte til Triton, med klare spesifikasjoner på hvilket redningsutstyr
eller forsterkninger Norge kan bidra med. Et slikt tilbud skal ha som
formål å bidra til å redde liv og redusere den humanitære katastrofen
i Middelhavet. Det bør derfor vurderes om sivile skip, helikopter
eller fregattsstøtte bør inngå som en del av bidraget.»
Forslagsstillerne viser til at flyktningsituasjonen i
Middelhavet er kritisk, og at det anslås at 3 500 mennesker har
mistet livet på havet bare i løpet av det siste året.
I 2013 startet Italia redningsprogrammet Mare Nostrum.
Programmet ble trappet ned på slutten av 2014 fordi Italia ikke
fikk nok støtte fra andre EU-land.
EUs kontroll- og overvåkingsorgan Frontex har tatt
over deler av rednings- og søketjenesten i en aksjon som kalles
Triton, i samarbeid med Italias kystvakt. Det er ikke først og fremst
en humanitær innsats, men en grensekontrollmekanisme. Budsjettet
er på omtrent halvparten av det Mare Nostrum hadde. Frontex anmodet
alle EU-landene om å bidra til Triton i to omganger. Norge har bidratt
med polititjenestefolk til å foreta intervjuer og screening av flyktninger.
Europakommisjonen lanserte 4. mars 2015 hovedlinjene
for en migrasjonsplan som er ventet i løpet av våren 2015. Forslagsstillerne
viser til at det ennå er usikkert hva dette får å si for situasjonen
i Middelhavet. EU kunngjorde i februar 2015 at de ga Italia 118
mill. kroner i støtte samt lovnad om at Triton skal fortsette ut
2015.
Hvert 20. fartøy som befinner seg i det internasjonale
farvannet i Middelhavet nær Libyas kyst, er norsk, og i 2014 tok
norske skip alene opp over 2 500 flyktninger. Norges Rederiforbund
frykter at det nå blir sjøfolk som må ta støyten i internasjonalt
farvann dersom Italia ikke har mer kapasitet og andre europeiske
land ikke trår til. Ifølge Rederiforbundet er situasjonen uholdbar.
Forslagsstillerne peker på at da statsminister Erna
Solberg besøkte Italia i juni 2014, ga hun intet svar på hva Norge
skulle bidra med, men viste til at Norge bidrar til grenseforsterkningen
FRONTEX. Hun ga da uttrykk for at flere burde bidra.
I en interpellasjonsdebatt 27. januar 2015 understreket
justis- og beredskapsminister Anders Anundsen at mange hadde ønske
om å bidra til Triton og at Norge har tilbudt mer ressurser enn
det som er blitt akseptert.
Forslagsstillerne er gjort kjent med at Italia
skal ha henvendt seg til Schengensamarbeidet og bedt landene om
ytterligere assistanse.
Forslagsstillerne etterlyser et sterkere norsk
engasjement og en samordnet politikk for å hjelpe de mange flyktningene.
I mangel av et slikt initiativ er det fare for at situasjonen kan
eskalere og at den humanitære situasjonen forverres. Et forsterket
norsk bidrag vil kunne redde mange flyktninger fra å drukne i Middelhavet.
Det vises til dokumentet for en nærmere beskrivelse
av forslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Stine Renate Håheim, Stein Erik Lauvås, Helga Pedersen,
og Eirik Sivertsen, fra Høyre, Frank J. Jenssen, Mudassar Kapur, Bjørn
Lødemel og Ingjerd Schou, fra Fremskrittspartiet, Peter N. Myhre
og lederen Helge André Njåstad, fra Kristelig Folkeparti, Geir S.
Toskedal, fra Senterpartiet, Heidi Greni, fra Venstre, André N.
Skjelstad, og fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
viser til Representantforslag 79 S (2014–2015) fra stortingsrepresentantene
Kari Henriksen, Anniken Huitfeldt, Stine Renate Håheim, Helga Pedersen
og Eirik Sivertsen om at Norge må bidra mer for å avhjelpe flyktningsituasjonen
i Middelhavet.
Komiteen viser til at forslaget
omhandler problemstillinger som også berører utenriks- og forsvarskomiteens
ansvarsområde, og viser i den forbindelse til utenriks- og forsvarskomiteens
merknader i saken.
Komiteens utkast til innstilling har vært forelagt utenriks-
og forsvarskomiteen til uttalelse, jf. vedtak i Stortinget av 26. mars
2015.
Utenriks- og forsvarskomiteen uttaler følgende
i brev av 3. juni 2015:
«Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Svein
Roald Hansen, lederen Anniken Huitfeldt, Marit Nybakk, Kåre Simensen
og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, Regina Alexandrova, Sylvi
Graham, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Fremskrittspartiet,
Kristian Norheim, Per Sandberg og Christian Tybring-Gjedde, fra
Kristelig Folkeparti, Knut Arild Hareide, fra Senterpartiet, Liv Signe
Navarsete, fra Venstre, Trine Skei Grande, og fra Sosialistisk Venstreparti,
Bård Vegar Solhjell, viser til at situasjonen i Middelhavet synes
å ha forverret seg fra 2014 til 2015, slik det var varslet. I 2014 druknet
over 3 500 mennesker i forsøket på å ta seg over havet. Flere enn
1 750 mennesker fryktes å ha mistet livet i båtulykker utenfor Libya
hittil i år.
Komiteen viser til at statsminister Erna
Solberg den 30. april redegjorde om situasjonen i Middelhavet og
de humanitære krisene i Syria og Irak.
Komiteen mener
at situasjonen i Middelhavet er kompleks. Det er en blandet gruppe
mennesker av både migranter og flyktninger som drar fra sine hjemland.
I fjor anslo FN at 40 pst. av dem som drar ut på den farefulle ferden
over Middelhavet, kommer fra Eritrea og Syria. Så langt i år har
de fleste kommet fra Gambia og Senegal, etterfulgt av Somalia, Syria og
Mali. Men dette endrer seg fra år til år og fra måned til måned.
Det er likevel en klar trend som viser at stadig flere forsøker
å ta seg til Europa.
Komiteen viser til at FNs høykommissær
for flyktninger i fjor rapportert at 51,2 millioner mennesker er
på flukt i verden. Ikke siden 2. verdenskrig har så mange mennesker
i verden vært på flukt.
Komiteen mener at situasjonen
i Middelhavet ikke kan løses bare gjennom styrket innsats der. Det krever
innsats på mange områder. Fredsarbeid, nødhjelp, bistand til land
i regionen rundt kriseområder, innsats mot menneskesmugling, beskyttelse
til mennesker på flukt og opphold til flyktninger er alle områder
som henger sammen.
Komiteen mener Norge må ta sin
del av ansvaret gjennom å støtte gode og samordnede internasjonale tiltak
med FN, EU, AU (Den afrikanske union) og de mest erfarne hjelpeorganisasjonene.
Medlemen
i komiteen frå Senterpartiet peiker på at EU diskuterer ulike tilnærmingar
til migrasjonsutfordringane over Middelhavet. Mellom anna starta EU
sine utanriks- og forsvarsministere den 18. mai å planleggje ein
militær maritim CSDP-operasjon som eit mogleg tiltak. EU er i dialog
med FNs sikkerhetsråd angåande muligheitene for et sikkerhetsrådsmandat
til en slik operasjon.
Denne medlemen understreker
at Noreg ikkje skal avgi militære styrkar til internasjonale operasjonar
utanfor Nato utan forankring i FN-pakta og eit klart FN-mandat.
Denne medlemen peiker på at ved ein eventuell forespørsel om militære
bidrag frå Noreg vil måtte krevje ei grundig nasjonal handsaming før
Noreg eventuelt takkar ja.
Komiteen viser til at som
en følge av Schengensamarbeidet er Middelhavet vår yttergrense og
at ca. hvert 20. skip som opererer i området er norsk. Det betyr
at vi har et ansvar for å bistå i regionen.
Komiteen
viser til at regjeringen nå vil bistå med et skip og mannskap i
operasjon Triton. Det vil bidra både til styrket grensekontroll
og større kapasitet for søk- og redningsoperasjoner. I tillegg er
den humanitære innsatsen som respons på krigen i Syria trappet betydelig
opp.
Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti understrekar at eit ytterligare
norsk bidrag skal ha som føremål å redde liv og redusere den humanitære katastrofen
i Middelhavet.
Komiteen viser til at Middelhavet er
i dag verdens farligste grense mellom land som ikke er i krig, og
situasjonen beskrives som en av de største humanitære krisene i
vår del av verden. Gjennom EØS-avtalen og Schengensamarbeidet, er
Middelhavet også Norges grense. Derfor hviler det et stort ansvar
også på Norge.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at bidraget vi nå sender er prisverdig, men svært begrenset.
Italias Mare Nostrum operasjon som ble lagt ned i november 2014
reddet over 150 000 mennesker i havsnød i over 400 redningsoperasjoner
over to år. I begynnelsen av mars hadde Triton-operasjonen i Frontex-regi
kun reddet 6 000 av de 19 000 menneskene som var reddet siden november.
I følge FNs høykommissær for flyktninger, António Guterres, er EUs
operasjon Triton er en fullstendig utilstrekkelig erstatning for
Italias Mare Nostrum.
Dette medlem viser til Innst.
16 S (2014–2015) og forslag 27 fra Sosialistisk Venstreparti, og
understreker at regjeringen bør initiere en omfattende internasjonal
søk- og redningsaksjon for å redde mennesker i havsnød på flukt
over Middelhavet. Videre må regjeringen sørge for at norske bidrag
i hovedsak styrker søk- og redning i fellesoperasjonene i Middelhavet.
Dette
medlem mener Norge bør bidra til å styrke Schengenlandenes felles
søk – og redningsoperasjoner i Middelhavet økonomisk og praktisk
i større grad enn i dag.
Komiteen understreker at
det også er viktig å ta tak i de underliggende årsakene. Migrasjon
må ses i sammenheng med utviklingssamarbeidet i sentrale opprinnelsesland
hvorav flere er norske fokusland; f.eks. Mali og Somalia. Utvikling
og fattigdomsbekjempelse er avgjørende for at mennesker finner et livsgrunnlag
og forblir hjemme. Satsing på utdanning og bidrag til fred og forsoning
er nødvendig. Komiteen viser til at Norge er en betydelig bidragsyter
i så måte. Komiteen viser videre til at situasjonen i Sahel-området
i Nord-Afrika preges av ekstrem fattigdom, mangel på framtidsutsikter
for en sterkt voksende, ung befolkning og svak myndighetskontroll over
store landområder – ikke minst i Libya. Dette bidrar til at migrasjonen
øker. Norge har styrket sitt engasjement overfor Sahel-området.
Dette er et ansvar som Norge må ta sammen med det internasjonale
samfunnet. Vårt arbeid springer ut fra vår støtte til Den Afrikanske
Union og til de fire afrikanske landene Egypt, Sudan, Etiopia og
Eritrea for å bekjempe menneskehandel. Norge trapper nå opp bistanden
til mennesker på flukt fra Midtøsten og Afrikas Horn til Nord-Afrika
for å forhindre at mennesker legger ut på en meget farefull ferd
og betaler menneskesmuglere for å frakte dem til Europa. Komiteen
viser til Innst. 7 S (2014–2015), jf. Prop. 1 S (2014–2015) og Innst.
350 S (2014–2015), jf. Meld. St.2 (2014–2015).
Komiteen
viser til det globale konfliktbildet i 2015 som tilsier at antallet
mennesker på flukt vil fortsette å øke i årene som kommer. Situasjonen
vi ser i Middelhavet i dag er en utenrikspolitisk utfordring som
vil være sentral for Europa i de kommende årene.
Komiteen
understreker at situasjonen illustrerer svakhetene som i dag ligger
i Dublin-avtalen og den europeiske ansvarsfordelingen av felles
migrasjonsutfordringer.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og
Sosialistisk Venstreparti, understreker at Norge bør være med å
gå i front i arbeidet med å sikre en bredere reform av migrasjonslovgivningen
i Europa, da spesielt asyllovgivningen og reguleringene i Dublin-avtalen
med sikte på jevnere ansvarsfordeling mellom landene.
Komiteens
medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil be regjeringen i budsjett
for 2016 sette av midler til å initiere og styrke arbeidet med søk
og redning i Middelhavet, samt ta initiativ til en bred reform av migrasjonslovgivningen
i Europa med sikte på jevnere ansvarsfordeling mellom landene.
Komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet vil understreke at dagens ulike
nasjonale systemer for behandling av asylsøknader er lite egnet
for å gi asylsøkere en behandling basert på like kriterier. Disse medlemmer
mener derfor det er behov for å få etablert et felles permanent
europeisk mottakssenter for mennesker som søker asyl. Et slikt senter
bør opprettes i FN regi og finansieres av FNs medlemsland i fellesskap.
Komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, vil be regjeringen i kontakten med EU
for å få til en europeisk samordning for å løse situasjonen i Middelhavet,
spesielt ta opp spørsmålet om byrdefordeling i Europa, innsats mot
menneskesmuglere og beskyttelse langs fluktveier. Regjeringen bør
også vurdere om det er hensiktsmessig med en bilateral avtale med
Italia.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk
Venstreparti, vil be regjeringen fortløpende holde Stortinget orientert
om behovet for humanitær innsats.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til uttalelse
fra utenriks- og forsvarskomiteen av 3. juni 2015 og fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen holde Stortinget
orientert om framdriften i arbeidet og om behov for endringer i
humanitær innsats på egnet måte.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til egne merknader fra Sosialistisk Venstrepartis medlem i utenriks-
og forsvarskomiteen og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i statsbudsjettet
for 2016 sette av midler til å initiere og styrke arbeidet med søk
og redning i Middelhavet, samt ta initiativ til en bred reform av
migrasjonslovgivningen i Europa med sikte på jevnere ansvarsfordeling
mellom landene.»
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen i statsbudsjettet
for 2016 sette av midler til å initiere og styrke arbeidet med søk
og redning i Middelhavet, samt ta initiativ til en bred reform av
migrasjonslovgivningen i Europa med sikte på jevnere ansvarsfordeling
mellom landene.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
I
Stortinget ber regjeringen på egnet måte holde Stortinget
orientert om framdriften i arbeidet og om behov for endringer i
humanitær innsats.
II
Dokument 8:79 S (2014–2015) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Kari Henriksen, Anniken Huitfeldt,
Stine Renate Håheim, Helga Pedersen og Eirik Sivertsen om at Norge
må bidra mer for å avhjelpe flyktningsituasjonen i Middelhavet – vedlegges
protokollen.
Jeg viser til Kommunal- og forvaltningskomiteens
brev av 7. april 2015, hvor det bes om min vurdering av et forslag
fra representantene Kari Henriksen, Anniken Huitfeldt, Stine Renate
Håheim, Helga Pedersen og Eirik Sivertsen der de ber om at Norge skal
tilby ytterligere norsk støtte til Frontex-operasjonen Triton i
Middelhavet.
Situasjonen knyttet til de mange som søker å
migrere over Middelhavet er alvorlig. Det er en sterk økning i antall
migranter som prøver å komme til Europa over Middelhavet, og mange
omkommer under forsøket. Situasjonen har både humanitære og migrasjonsmessige
konsekvenser. Migrasjonen fra Nord-Afrika til Europa er blitt en
industri, der mennesker utnyttes av organiserte nettverk av menneskesmuglere.
Middelhavslandene, og da særlig Italia, har
de største utfordringene, men i og med at mange reiser videre gjennom
Schengen-området, ser flere nordeuropeiske land en økning i asylankomstene.
Norge berøres også ved at norske skip redder mange migranter i havsnød.
Migrasjonsutfordringene berører hele Europa, og bør møtes ved å
finne felles europeiske tiltak.
Håndteringen av utfordringene knyttet til migrasjonssituasjonen
rundt Middelhavet krever at innsatsen både omfatter tiltak i opprinnelses-
og transittland, tiltak knyttet til Schengens yttergrense og tiltak innen
Europa. Norge har en betydelig innsats langs alle disse tre dimensjonene.
Representantenes forslag omhandler innsatsen
i Frontex-operasjonen Triton. Norske myndigheter har vurdert hva
slags bidrag det vil være aktuelt å stille opp med i denne operasjonen.
Justis- og beredskapsdepartementet, Utenriksdepartementet og Forsvarsdepartementet
har gjennomført møter med Frontex for å avklare dette. Fra norske
myndigheters side har det vært viktig å tilby hjelp og assistanse
som samsvarer med Frontex sine behov.
Regjeringen har nå bestemt at Norge stiller
med et fartøy og mannskap for å bidra til å avhjelpe situasjonen
så snart som mulig. Det vil være bemannet med sivilt personell,
samt personell fra justis- og forsvarssektoren. Operasjonen skal
i første omgang vare i seks måneder.
Jeg viser for øvrig til at statsministeren vil
komme med en redegjørelse til Stortinget den 30. april angående
dette temaet.
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den
5. juni 2015
Helge André Njåstad | Eirik Sivertsen |
leder | ordfører |