Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Hege Haukeland Liadal, Sonja Mandt, Arild Grande og Rigmor Aasrud,
fra Høyre, Kjartan Berland, lederen Svein Harberg og Kårstein Eidem Løvaas,
fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Ib Thomsen, og fra Kristelig
Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, viser til Kulturdepartementets proposisjon
for endringer i åndsverkloven ved gjennomføring av EUs hitteverkdirektiv
og innføring av generell avtalelisens med videre. Komiteen viser
videre til at proposisjonen har to hoveddeler. Den ene delen omfatter
både innføring av en generell avtalelisensbestemmelse og enkelte
spørsmål vedrørende tvisteløsning. Den andre delen foreslår gjennomføringen
av hitteverkdirektivet (2012/28/EU) i norsk rett. I tillegg foreslås
visse endringer i tvisteløsningsreglene for avtalelisens på undervisningsområdet
og området for videresending av kringkastingssendinger.
Komiteen viser videre til at
avtalelisens gjør det mulig å klarere rettigheter på en enkel måte der
individuell klarering vil være upraktisk eller umulig. Det eksisterende
lovverket på dette området i dag fremstår som fragmentert og vanskelig
tilgjengelig. En generell avtalelisens vil medføre at rettighetsklarering
forenkles ved at en avtale inngått med en representativ rettighetshaverorganisasjon
også gis virkning for rettighetshavere som ikke representeres av organisasjonen. Komiteen viser
slik til at avtalelisens i hovedsak ikke skal anses som en avgrensning
av opphavsretten, men som en form for rettighetsforvaltning.
Vedrørende endringer i tvisteløsningsreglene
for avtalelisensbestemmelsene, peker komiteen på at
gjeldende lovverk er fragmentert også på dette området. Det prinsipielle
utgangspunktet har vært at det i avtalelisenstilfellene ikke er
gitt tvisteløsningsregler som innebærer at vederlag for bruk kan
fastsettes med bindende virkning der partene ikke kommer til enighet
om avtale. Unntak fra dette utgangspunktet har imidlertid blitt
vurdert der samfunnsmessige hensyn taler for at det gis slike regler
– såkalt subsidiær nemdslisens. Komiteen viser til
at departementet har gjort en grundig vurdering og konkludert med
at subsidiær nemdslisens bør innføres på undervisningsområdet. Forslaget
om en subsidiær nemdslisens vil for begge parter bety at det innføres
et tvangselement i forhold til gjeldende rett, nemlig at nemdens
avgjørelser vil være bindende for partene.
Komiteen viser til at EUs hitteverkdirektiv
har som hovedformål å løse det problemet som oppstår der man ønsker
å bruke verk i digitale bibliotek, men ikke finner opphavsmannen
eller andre rettighetshavere til verket. Komiteen er samstemt
i at det er behov for en felles tilnærming til hvordan hitteverk
skal defineres og klareres, og viser til at direktivet inneholder
en slik felles klareringsmetode. Ved gjennomføring av direktivet
vil det foreligge en felles løsning som vil legge til rette for
markedsrettet bruk av digitalt åndsverk og fremme borgernes adgang
til vår felles kulturarv.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, vil
presisere at formålet med loven ikke er å begrense adgangen til
å inngå avtaler direkte med rettighetshaver, og at de gjeldende prinsippene
for forholdet mellom individuell klarering og klarering ved avtalelisens
skal ikke endres. Flertallet vil understreke, som
det fremgår i proposisjonen, at avtalelisens ikke skal omfatte områder
hvor individuell klarering kan skje. Det kan for eksempel gjelde
områder hvor det i dag er klarering ved individuelle avtaler med
rettighetshaverne eller deres organisasjoner, jf. Prop. 69 L (2014–2015)
s. 20.
Flertallet mener videre at kravet
om godkjenning av organisasjoner som kan inngå avtaler med avtalelisensvirkning
må gjelde for det enkelte området der bestemmelsen skal benyttes. Godkjenningsordningen
skal sikre at kriteriene for nye avtalelisenser er oppfylt.