I Dokument 3:2 (2012–2013) rapporterte Riksrevisjonen
om at det fortsatt var mangelfull kvalitet på rapporteringen av
ventetider, og risiko for at registreringen av ventetider ikke var i
samsvar med regelverket. Ventetiden registreres i mange tilfeller
som avsluttet før behandlingen starter, og pasientenes reelle ventetider er
således betydelig lengre enn det som framkommer i nasjonal ventelistestatistikk.
Ventetid til behandling i sykehus er sentral styringsinformasjon
for departementet, de regionale helseforetakene, helseforetakene
og for pasientene. Etter Riksrevisjonens syn er det en forutsetning for
å oppfylle intensjonen med pasientrettighetene at praktiseringene
av rettighetene i helseforetakene er lik og korrekt, og at det er tydelig
for pasienten når retten til helsehjelp er oppfylt.
Kontroll- og konstitusjonskomiteen avga innstilling
12. mars 2013, jf. Innst. 234 S (2012–2013). Komiteen så, i likhet
med Riksrevisjonen, alvorlig på de store avvikene mellom faktisk påbegynt
behandling og registrert ventetid slutt for enkelte helseforetak.
Komiteen framhevet at feilaktig registrering av ventetid har konsekvenser
for den enkelte pasients mulighet til å planlegge behandlingsforløp
og å velge behandlingssted. Komiteen viste videre til at avvikene har
konsekvenser for helseforetakenes, departementets og Stortingets
mulighet til å vurdere utviklingen i ventetidene, fordi feilaktig registrering
kan føre til misvisende statistikk. Komiteen forutsatte at arbeidet
med å sikre en korrekt og ensartet registreringspraksis prioriteres
høyt, og understreket at pasientrettighetene er et viktig virkemiddel
for å styrke pasientenes rettsstilling i møte med helsetjenesten.
Riksrevisjonen ba i brev av 3. mars 2014 Helse- og
omsorgsdepartementet om å redegjøre for de endringer og tiltak som
er gjort for å følge opp kontrollens funn og komiteens merknader.
Departementet ga sin redegjørelse i brev av 9. april 2014. Helse-
og omsorgsdepartementet understreker at kvaliteten på ventelistedata
må være god, fordi ventelistetall er viktig for å kunne vurdere
behovet for helsetjenester, og er sentral informasjon for både helsemyndighetene
og pasientene. Departementet viser til at Helsedirektoratet i lys
av Riksrevisjonens undersøkelse har fått i oppdrag å gjennomføre
tiltak for å oppnå en mer enhetlig praksis for registrering av ventelisteinformasjon.
Det ble opprettet en arbeidsgruppe som for et utvalg pasienter har sammenstilt
informasjon hentet fra sykehusenes journaler og ventelistedata rapportert
til Norsk pasientregister og foreslått tiltak for å bedre kvalitet
i ventelistestatistikken.
I denne undersøkelsen ble det funnet at ventetider
for pasienter som venter på behandling kan være høyere enn det som
er registrert i Norsk pasientregister. Det ble videre funnet at svakheter
ved datakvaliteten er knyttet til både manglende kunnskap hos personell
som registrerer, manglende tilgang på informasjon og manglende tilrettelegging
av tekniske løsninger. Departementet opplyser at de regionale helseforetakene
og Helsedirektoratet skal gjennomføre nødvendige tiltak for å bedre
kvaliteten på dataene. Følgende tiltak er påbegynt eller planlagt
igangsatt: øke kunnskap hos personell som er ansvarlig for registrering,
tilrettelegge og forbedre IKT-løsninger, og videreutvikle ventelistestatistikken.
Riksrevisjonen merker seg at departementet har påbegynt
flere tiltak for å bedre kvaliteten på ventelistestatistikken. Etter
Riksrevisjonens vurdering er det nødvendig at departementet følger tett
opp det videre arbeidet med å sikre riktig registrering av ventetid.
Saken blir fulgt opp av Riksrevisjonen.