Innovest ble opprettet i 1997 av Hordaland Fylkeskommune/Haukeland
Sykehus og Universitetet i Bergen/Unifob AS, for å fremme forskning
og næringsutvikling i helsesektoren på Vestlandet. Eierne besluttet
i 2001 å omdanne virksomheten til aksjeselskap – Innovest AS. I 2003
overtok Helse Bergen HF aksjene fra fylkeskommunen, slik at selskapet
nå eies med 50 pst. hver av Helse Bergen HF og forskningsstiftelsen
Unifob AS (forskningsstiftelse underlagt Universitetet i Bergen).
Kjerneoppgavene til Innovest AS er administrasjon av forskningsmidler,
koordinering av kliniske studier, overvåking, innovasjon og kurs
og konferanser.
Innovest AS har siden etableringen mottatt og forvaltet
betydelige forskningsmidler. Resultatregnskapet til Innovest AS
de tre siste år viser at Innovest AS har regnskapsført 117 mill.
kroner i mottatte forskningsmidler/inntekter i 2011 og henholdsvis
ca. 60 og 50 mill. kroner i 2012 og 2013.
Helse- og omsorgsdepartementet ble i 2011 orientert
av Kunnskapsdepartementet om behovet for endringer i Innovest AS
etter at Universitetet i Bergen hadde orientert Kunnskapsdepartementet
om resultatene fra en ekstern revisjonsrapport om universitetets
randsoneaktiviteter. Helse Bergen HFs styre ble også orientert om
flere av forholdene Universitetet i Bergen hadde avdekket i 2011.
Helse Bergen HF fikk i etterkant et pålegg fra Helse- og omsorgsdepartementet
om å overføre det regionale helseforetakets bidrag (øremerket tilskudd
til forskning over statsbudsjettet) til helseforskningen fra Innovest
AS til Helse Bergen HF. Etter pålegget fra Helse- og omsorgsdepartementet
i oppdragsbrevet til de regionale helseforetakene for 2012, bestilte
styreleder i Innovest AS en gjennomgang av forvaltningsrutinene
vedrørende forskningsmidler knyttet til Helse Bergen HF, som forvaltes
av Innovest AS.
Konklusjonene i konsulentrapporten fra desember
2012 viste mangelfull internkontroll med forskningsmidler fra Innovest
AS til Helse Bergen HF. Rapporten påpekte flere uheldige sider ved
avtalene inngått mellom forskere (som har hovedjobb ved Universitetet
i Bergen eller Helse Bergen) og Innovest AS. Forskerne har hatt større
fullmakter til å disponere forskningsmidlene i selskapet enn det
de har hatt når det gjelder midler fra Helse Bergen HF og universitetet.
De har blant annet kunne ta ut ubenyttede penger som står igjen
på kontiene de har i Innovest AS som lønn når de avslutter prosjektet
eller ansettelsesforholdet. Stikkprøver avdekket at forskere tilknyttet
Innovest AS har signert utbetalinger til eget firma og i noen tilfeller
hevet dobbel lønn. Det ble også pekt på at mye av forskernes arbeid, som
er finansiert av eksterne oppdragsgivere og administrert gjennom
Innovest AS, har foregått ved bruk av sykehusets utstyr og i sykehusets
arbeidstid, uten at sykehuset har hatt gode rutiner for å fakturere
de eksterne oppdragsgiverne for dette. Fra og med 1. mai 2012 ble
det besluttet at alle prosjekter med forskningsmidler fra Helse Vest
RHF skulle overføres fra Innovest AS til Helse Bergen HF. Overføring
av forskningsmidler fra ulike offentlige og private finansieringskilder
fra Innovest AS til Helse Bergen HF og Universitetet i Bergen pågår
fortsatt.
Styret i Innovest AS utpekte etter vedtak i styremøte
4. februar 2013 en prosjektgruppe som skulle rydde opp i de mangelfulle
forholdene som ble avdekket i konsulentrapporten. Rapporten anbefalte
Helse Bergen HF å iverksette en rekke tiltak for å forbedre forvaltningsrutinene og
kontrollsystemene, i dialog med Innovest AS og Unifob AS. Helse
Bergen HF har orientert om status for endringsprosjektet i sin korrespondanse
med Riksrevisjonen. Prosjektet har også avdekket nye forhold knyttet
til forvaltning av forskningsmidler som vurderes som kritikkverdige.
Enkelte forskere skal ha tatt ut overskuddet på sine kontoer i Innovest
AS som lønn, uten å orientere hovedarbeidsgiver (Helse Bergen HF eller
Universitetet i Bergen). I tillegg er det avdekket eksempler på
at enkeltforskere har bevilget seg selv andre økonomiske fordeler.
I protokoll fra styremøte i Helse Bergen HF
den 26. mars 2014 refereres det til at forskere kan komme i konflikt
med helsepersonelloven § 9 om forbud mot gaver m.v. i tjenesten,
samarbeidsavtalen mellom Helse Vest og Legemiddelindustrien, de
etiske reglene for leger og etiske retningslinjer i Helse Bergen
HF, herunder regler om bierverv. Det vises også til at det finnes rettspraksis
som slår fast at overskuddsmidler fra for eksempel legemiddelutprøving
tilhører den institusjonen utprøvingen ble gjennomført i, og at
midlene ikke er den enkelte forskerens personlige eiendom.
Helse Vest RHF er representert i Helse Bergen HF
sitt styre med sin eierdirektør, og administrerende direktør i Helse
Bergen HF har i tillegg orientert administrerende direktør i Helse
Vest RHF muntlig om saken. Helse Vest RHF opplyser at de gjennom
informasjonen som er mottatt har registrert at det er avdekket forhold
knyttet til forvaltning av forskningsmidler som vurderes som kritikkverdige,
og de ser svært alvorlig på saken.
Riksrevisjonen er kjent med at andre helseforetak
i Helse Vest RHF og andre helseregioner også har egne forskningsselskaper.
På denne bakgrunn ble det stilt spørsmål om Helse Vest RHF har forsikret
seg om at Helse Stavanger HF har tilstrekkelig oppfølging av forskningsmidler forvaltet
av et tilsvarende forskningsselskap. Helse Vest RHF oppgir at de
vil benytte denne saken som grunnlag for læring på tvers av foretakene
og gjennom det skape trygghet for at oppfølging og kontroll av forskningsmidler
skjer på en betryggende måte i helseforetakene.
Saken ble lagt fram for Helse- og omsorgsdepartementet
ved brev av 20. juni 2014. Departementet har i brev av 18. august
2014 gitt kommentarer til saken. Departementet uttaler at det ser
alvorlig på saken, og har på bakgrunn av Riksrevisjonens henvendelse
bedt om en mer detaljert redegjørelse fra de fire regionale helseforetakene
om hvorvidt forskningsmidler forvaltes av selskaper i det enkelte
regionale helseforetak. Videre ber departementet om redegjørelse
av hvordan det regionale helseforetaket sikrer nødvendig internkontroll
og god håndtering av forskningsmidlene. Departementet opplyser at
redegjørelsen fra de regionale helseforetakene viser at forskningsmidlene
i dag er tildelt og håndtert av helseforetak i alle fire helseregioner,
samt at håndteringen av forskningsmidler i samtlige helseregioner
skjer i henhold til føringer gitt av departementet.
Departementet registrerer at Helse Vest RHF
opplyser at overføringene av forskningsmidlene til eierinstitusjonene
er igangsatt, men ikke gjennomført. Internt i Helse Bergen HF har
man gjennomgått og forbedret rutiner for håndtering av forskningsmidler,
og et prosjekt som skal kvalitetssikre og oppdatere helseforetakets
retningslinjer for forvaltning av forskningsaktivitet, er planlagt
sluttført i tredje kvartal 2014.
Departementet etterlyste videre en redegjørelse fra
Helse Vest RHF om forvaltning av forskningsmidler i Helse Stavanger
HF. Helseforetaket har ifølge Helse Vest RHF vært oppmerksomme på
saken, særlig ved etablering av Stavanger Helseforskning AS. Videre
har helseforetaket initiert en gjennomgang av praksis for forvaltning
av forskningsmidler i foretaket og i Stavanger Helseforskning AS.
Rapporten etter gjennomgangen pekte på enkelte mindre forbedringspunkter,
som ifølge Helse Vest RHF er fulgt opp.
Saken viser at det har vært en svak oppfølging
av Innovest AS sin forvaltning av forskningsmidler siden selskapet
ble etablert. Riksrevisjonen har merket seg at Helse Bergen HF har
satt i gang et endringsprosjekt som fortsatt pågår. Det har etter Riksrevisjonens
vurdering tatt lang tid fra Helse Bergen HF ble varslet om saken
i 2011 til endringsaktivitetene overfor Innovest AS kom i gang.
Riksrevisjonen forutsetter at sluttføringen av arbeidet prioriteres.
Etter Riksrevisjonens vurdering gir forvaltningen
av forskningsmidlene gjennom selskaper mindre gjennomsiktighet,
og dermed en risiko for svakere internkontroll. Forvaltning av forskningsmidler
gjennom selskaper krever en tettere oppfølging av bruken av midlene
fra helseforetakenes side.
Komiteen merker seg
at Riksrevisjonen påpeker at det har vært svak oppfølging av Innovest
AS sin forvaltning av forskningsmidler siden selskapet ble etablert.
Komiteen merker seg også at det
etter Riksrevisjonens vurdering har tatt lang tid fra Helse Bergen
HF ble varslet om saken i 2011 til endringsaktivitetene overfor
Innovest AS kom i gang.
Komiteen deler Riksrevisjonens
forutsetning om at sluttføringen av arbeidet prioriteres.