I dokumentet fremmes følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om endring av omsetningsloven § 1, slik at formålet utvides
til også å skulle hensynta helse og miljø.
2. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om endring av omsetningsloven § 2, slik at sammensetningen av Omsetningsrådet
utvides til også å ha representasjon fra helse- og miljøinteresser
eller -myndigheter, uten at dette skal forskyve landbruksnæringenes
flertall i rådet.
3. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om endring av omsetningsloven § 11, slik at andelen midler som overføres
til opplysningskontorene via Omsetningsrådet ikke er bundet til
produkttypen avgiftene er krevd inn fra.
4. Stortinget ber regjeringen gi utvalget
som skal evaluere systemet for balansering av råvaremarkedene i
jordbruket i mandat å vurdere i hvilken grad dagens system bidrar
til å fremme Stortingets helse- og miljøpolitiske føringer og forpliktelser.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Ingrid Heggø, Lasse Juliussen og Odd Omland, fra
Høyre, Frank Bakke-Jensen, Ingunn Foss, Gunnar Gundersen og Ove
Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Morten Ørsal Johansen, Øyvind
Korsberg og Jørund Rytman, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette
Hjemdal, fra Senterpartiet, lederen Geir Pollestad, og fra Venstre,
Pål Farstad, viser til Dokument 8:26 S (2014–2015) om endring
av omsetningsloven for å redusere reklame for kjøtt og til brev fra
Landbruks- og matdepartementet av 20. november 2014 (vedlagt).
Komiteen viser til at opplysningsvirksomheten er
en del av markedsreguleringen som er hjemlet i omsetningsloven.
Markedsregulerende tiltak og opplysningsvirksomhet blir finansiert
av råvareprodusentene gjennom avgifter på produksjon. Unntaket er
hagebruk der reguleringstiltak og opplysningsvirksomhet blir finansiert
over statsbudsjettet (jordbruksavtalen). Det er i hovedsak ulike
tiltak for regulering av produksjonen som finansieres gjennom omsetningsavgiften.
Omsetningsrådet vedtar bruken av avgiftsmidlene og godkjenner også
budsjettet til opplysningskontorene. Jordbrukets organisasjoner
har flertall i omsetningsrådet, noe som er begrunnet i at jordbruket
selv bærer det økonomiske ansvaret for eventuell overproduksjon.
Komiteen merker seg at opplysningskontorene i
landbruket jobber med generisk (merkenøytral) markedsføring, og
de formidler kunnskap om produktene, ernæring, tilberedning av mat
samt kompetanse om markedet, spisevaner og forbrukerbehov.
Komiteen merker seg at partene
i jordbruksoppgjøret over lengre tid har vært kritiske til bruken
av midler til merkenøytral markedsføring. I Meld. St.9 (2011–2012)
Landbruks- og matpolitikken er dette omtalt slik:
«Departementet har de siste årene, i forbindelse med
jordbruksoppgjørene, gitt signaler til ometningsrådet om at bransjen
må øke sin finansieringsandel til opplysningskontoret for kjøtt
og egg. Departementet og jordbruksavtalepartene har tidligere signalisert
at omsetningsrådet må gjennomføre en løpende og kritisk vurdering
av bruk av ressurser til merkenøytral markedsføring»
Komiteen merker seg at omsetningsrådet allerede
er klar over at avtalepartene har vært bekymret for økningen i OEKs
budsjetter, og at de ønsker at markedsaktørene selv ev. må bidra til
finansieringen av generisk markedsaktivitet. Dette er også omtalt
i sluttprotokollene fra jordbruksoppgjørene i 2009, 2010 og 2013.
Komiteen viser til at det i mars
2014 ble nedsatt et utvalg som skal evaluere systemet for balansering
av råvaremarkedene i jordbruket. Utvalget ledes av professor Erling
Hjelmeng. Utvalget skal gjennomgå dagens system for regulering av
råvaremarkedene i jordbruket, og legge frem forslag til alternative
måter å legge til rette for markedsbalansering på. Formålet med gjennomgangen
er å legge til rette for økt konkurranse og bedre ressursutnyttelse
i verdikjeden sett under ett.
Komiteen viser til at opplysningsvirksomheten er
ett av elementene som utvalget er satt til å evaluere. Utvalget
skal gjøre sin evaluering opp mot et bredt spekter av kriterier
som synes å dekke de hensynene forslagsstillerne er opptatt av.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, viser til at utvalget skal legge
frem sine forslag innen 1. juni 2015, og flertallet ser
det som hensiktsmessig å avvente utvalgets rapport.
Komiteens medlem fra Venstre fremmer følgende
forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om endring av omsetningsloven § 1, slik at formålet utvides
til også å skulle hensynta helse og miljø.
2. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om endring av omsetningsloven § 2, slik at sammensetningen av Omsetningsrådet
utvides til også å ha representasjon fra helse- og miljøinteresser
eller -myndigheter, uten at dette skal forskyve landbruksnæringenes
flertall i rådet.
3. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om endring av omsetningsloven § 11, slik at andelen midler som overføres
til opplysningskontorene via Omsetningsrådet, ikke er bundet til
produkttypen avgiftene er krevd inn fra.
4. Stortinget ber regjeringen gi utvalget
som skal evaluere systemet for balansering av råvaremarkedene i
jordbruket, i mandat å vurdere i hvilken grad dagens system bidrar
til å fremme Stortingets helse- og miljøpolitiske føringer og forpliktelser.»
Forslag fra Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endring
av omsetningsloven § 1, slik at formålet utvides til også å skulle
hensynta helse og miljø.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endring
av omsetningsloven § 2, slik at sammensetningen av Omsetningsrådet
utvides til også å ha representasjon fra helse- og miljøinteresser
eller -myndigheter, uten at dette skal forskyve landbruksnæringenes
flertall i rådet.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endring
av omsetningsloven § 11, slik at andelen midler som overføres til
opplysningskontorene via Omsetningsrådet, ikke er bundet til produkttypen
avgiftene er krevd inn fra.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen gi utvalget som skal evaluere
systemet for balansering av råvaremarkedene i jordbruket, i mandat
å vurdere i hvilken grad dagens system bidrar til å fremme Stortingets
helse- og miljøpolitiske føringer og forpliktelser.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å fatte følgende
vedtak:
Dokument 8:26 S (2014–2015) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Rasmus Hansson, Ingunn Gjerstad og
Sveinung Rotevatn om endring av omsetningsloven for å redusere reklame
for kjøtt – vedlegges protokollen.
Oslo, i næringskomiteen, den 3. februar
2015
Geir Pollestad | Ingunn Foss |
leder | ordfører |