Kommunal- og moderniseringsdepartementet foreslår
i proposisjonen lovendringer som i hovedsak skal legge til rette
for enklere, mer effektiv og fleksibel behandling av forslag til
reguleringsplaner. I tillegg foreslås rettinger og klargjøringer
i enkelte av lovens bestemmelser.
Innhold i forslagene er:
Gi mulighet for å
øke lengden på fristen fra fem til ti år for å begynne gjennomføringen
av detaljreguleringer basert på private planforslag (femårsregelen)
Endre enkelte bestemmelser om planprogram
og konsekvensutredninger:
At det ved forskrift
kan gjøres unntak for krav om planprogram for reguleringsplaner
Klargjøring av at forslag til planprogram
skal sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn senest
samtidig med varsling av planoppstart.
Endring for å tydeliggjøre kommunens mulighet til
å unnlate å fastsette planprogram for private reguleringsplaner.
Innføre enkelte nye veiledende frister
knyttet til behandlingen av planer. Det gjelder:
Frist på to
uker for å oversende kommunestyrets vedtak til fylkesmannen når
det foreligger innsigelse
Frist på fire uker for å oversende fylkesmannens tilrådning
til departementet i innsigelsessaker
Frist på tolv uker for når alle reguleringsplansaker
bør være ferdigbehandlet i kommunen etter offentlig ettersyn
Foreta rettinger og klargjøringer i 18
paragrafer i lovteksten
Forslagene i proposisjonen har vært på høring. Det
er i proposisjonen gitt en omtale av gjeldende regler, de konkrete
høringsforslagene, høringsinstansenes syn og departementets vurderinger.
Plan- og bygningsloven fastsetter at bygge-
og anleggstiltak som er hjemlet i detaljregulering basert på et
privat planforslag, må påbegynnes innen fem år etter at planen er
vedtatt (§ 12-4). Fristen kan etter søknad forlenges med to år av gangen.
Dersom det er søkt om, og gitt rammetillatelse for tiltaket innen
fristen går ut, gjelder fristen knyttet til rammetillatelsen i ytterligere tre
år. Dersom gjennomføringsfristen utløper, må det gjennomføres en
ny planprosess og gjøres et nytt planvedtak.
Departementet foreslår i proposisjonen å oppheve
lovbestemmelsen om gjennomføringsfrist, og det vises til at bestemmelsen
kan bidra til å skape usikkerhet og merarbeid både for private forslagsstillere,
utbyggere, kommuner og andre myndigheter.
Det foreslås at bestemmelsen om femårsfrist
blir avløst av en bestemmelse om at det skal gjøres en vurdering
og dokumentering av om planen i nødvendig grad er oppdatert før
gjennomføring av bygge- og anleggstiltak. Dette gjelder når planen
er ti år eller mer og er basert på et privat planforslag. Kravet
om vurdering og dokumentasjon i slike tilfeller forutsettes avgrenset
slik at det ikke utløses for mindre tiltak, tiltak som framstår
som komplettering og utfyllende bebyggelse i allerede bebygde områder
og i områder hvor utbygging allerede er påbegynt ved at det opparbeides
teknisk infrastruktur for veg, vann og avløp og annet.
Den foreslåtte bestemmelsen vil innebære en
oppdatert klargjøring for behandling av byggesaker, og mindre ressursbruk
i forbindelse med planbehandlingen både for kommune og for tiltakshaver.
Det er i dag krav om utarbeidelse av planprogram
for alle planer som krever konsekvensutredning. En bestemmelse i
loven (§ 4-1) forutsetter at planprogrammet utarbeides som ledd
i varsling av planoppstart. Forskrift om konsekvensutredninger etter
plan- og bygningsloven av 26. juni 2009 utdyper hvilke planer som
skal konsekvensutredes, regler for hvordan slike planer skal behandles
og krav til innhold i konsekvensutredningen.
Departementet viser til at det er behov for
enkelte endringer i bestemmelsene om planprogram og konsekvensutredninger,
blant annet for å kunne gjennomføre forenklinger og gi mer fleksible
bestemmelser i forskrift om konsekvensutredninger. I tillegg er
det behov for frister for å bidra til raskere behandling av innsigelsessaker
ved å legge til rette for at saker ikke blir liggende ubehandlet
i overgangen mellom behandlingsleddene. Forslagene forventes å gi en
mer forutsigbar tidsbruk og bedre utnyttelse av ressurser og arbeidsinnsats.
Departementet foreslår at Kongen ved forskrift kan
gjøre unntak fra kravet om planprogram for reguleringsplaner. Forslaget
innebærer at de nærmere reglene for unntak fra kravet om planprogram
for reguleringsplaner fastsettes i forskrift.
Det foreslås videre at forslaget til planprogram skal
sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn – senest samtidig
med varsling av planoppstart. Endringen skal klargjøre at det ikke
kan varsles planoppstart uten at planprogrammet senest samtidig
høres og legges ut til offentlig ettersyn.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen, Anna Ljunggren
og Terje Aasland, fra Høyre, Nikolai Astrup, Tina Bru, Odd Henriksen
og Eirik Milde, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen og
Mette Hanekamhaug, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide,
fra Senterpartiet, Marit Arnstad, fra Venstre, lederen Ola Elvestuen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Ingunn Gjerstad, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til regjeringens forslag
om endringer i plan- og bygningsloven, jf. Prop. 121 L (2013–2014).
Komiteen har merket seg at forslagene
til endringer i loven har til hensikt å legge til rette for enklere,
mer effektiv og mer fleksibel behandling av forslag til reguleringsplaner.
Komiteen deler regjeringens syn
på at endringene vil ha positive konsekvenser for både utbyggere
og innbyggere, og gi mindre ressursbruk i forbindelse med planbehandling for
kommunene.
Komiteen har merket seg at høringsinstansene generelt
sett er positive til forslagene, som de oppfatter som praktiske
og velbegrunnede.
Komiteen slutter seg til regjeringens
lovforslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at femårsregelen ble innført i 2008 – det er derfor vanskelig
å vite om loven har fungert etter intensjonen. Femårsregelen skulle sikre
at tomter som er detaljregulert, ikke skal bli stående over for
lang tid før utbygging.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til høringsuttalelsen fra Miljødirektoratet, som kommenterer forslaget
til endring av femårsregelen for detaljreguleringer basert på private
planforslag. Disse medlemmer vil poengtere at kommunen
i tråd med § 16 om forhåndsvarsling i forvaltningsloven alltid må
vurdere om søknaden også bør forelegges berørte myndigheter før
vedtak treffes.
Disse medlemmer viser videre
til forslaget om at det ved forskrift kan gjøres unntak for krav av
planprogram for reguleringsplaner. Disse medlemmer mener
at unntak bare bør skje i særskilte tilfeller og at hovedregelen
fortsatt må være at det skal fastsettes planprogram senest samtidig
med varsling av planoppstart. Disse medlemmer påpeker
at det ikke er klart hvilke unntak en eventuell forskrift vil åpne
for, men har merket seg at det i høringsnotatet påpekes at endringen
ikke skal medføre at det lempes på kravene til kunnskapsgrunnlaget
eller utredningsomfanget for de reguleringsplanene som kan få vesentlige
virkninger for miljø eller samfunn.
Disse medlemmer viser også til
forslaget om endring i § 14-2 som vil gi departementet en generell
hjemmel til å gjøre unntak fra kravet om melding med forslag til
utredningsprogram for nærmere bestemte tiltak eller planer. Det
er ikke klart hvilke unntak en eventuell forskrift vil åpne for. Disse
medlemmer har merket seg at det i lovforslaget påpekes at
endringen ikke skal medføre at det lempes på kravene til kunnskapsgrunnlaget
eller utredningsomfanget for de reguleringsplanene som kan få vesentlige virkninger
for miljø eller samfunn, og forutsetter at dette løftet følges opp
i en eventuell forskrift.
Disse medlemmer vil legge til
at lovforslaget føyer seg inn i rekken av flere initiativer fra regjeringen
som potensielt sett kan svekke det kunnskapsbaserte vernet av natur
og miljø til fordel for næringsinteresser og rask saksbehandling
der miljøkrav spiller en mindre rolle enn tidligere. Disse
medlemmer vil påpeke at det eksisterende regelverket er
bygget opp for å sikre at beslutningene som gjøres i planprosessene,
er kunnskapsbaserte og bidrar til å oppfylle nasjonale målsettinger,
blant annet om å stanse tap av biologisk mangfold i Norge. Den nødvendige
kunnskapen om sårbar natur er ofte konsentrert i organisasjoner
og forvaltning med lite ressurser sammenliknet med utbyggere og næringsinteresser.
Dette misforholdet forsterkes av en politikk som ytterligere svekker
kapasiteten i miljøforvaltningen. Det er derfor viktig at frister
og krav til dokumentasjon i planprosessene sørger for at denne kunnskapen
blir tilgjengelig før beslutninger tas.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Miljøpartiet De Grønne merker seg at flere
av høringsuttalelsene påpeker at loven nå foreslår at femårsregelen
erstattes med en tiårsregel, mens regjeringen tidligere har varslet
at loven skulle fjernes.
Disse medlemmer merker seg at
regjeringen ber om fullmakt til og ved forskrift å gjøre unntak
fra kravet om planprogram for reguleringsplaner. Disse medlemmer mener
det framstår som uklart hvilke konkrete tilfeller som kan unndras,
og at dette burde vært tydeliggjort før regjeringen ba om fullmakt.
Disse medlemmer merker seg at
flere av høringsuttalelsene er bekymret for en lite helhetlig behandling
av plan- og bygningsloven, og at det også i denne runden er varslet
flere endringer. Byggenæringen har utfordringer med produktivitet
som forsterkes av stadige endringer i regelverket. Disse
medlemmer mener derfor regjeringen bør sette en fast dato
for fremtidige endringer i regelverket, slik at endringene uavhengig
av vedtakstidspunkt blir iverksatt hvert annet år.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Venstre og Miljøpartiet De Grønne viser til fristen på tolv
uker for når alle reguleringsplansaker bør være ferdigbehandlet og
fremmet for behandling i kommunestyret etter høring og offentlig
ettersyn (§ 12-10 Behandling av reguleringsplanforslag – tilføyelse
i tredje ledd). Disse medlemmer mener at en så kort
frist kan gå på bekostning av kvaliteten i både planprosessen og
planresultatet. Disse medlemmer peker også på at
særlig store kommuner har behov for lengre frist, og i noen kommuner
vil denne tidsfristen, selv med en mulighet for ytterligere seks
uker, være praktisk ugjennomførbar.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i plan- og bygningsloven (forenklinger
mv. i plandelen)
I
I lov 27. juni 2008 nr. 71 om planlegging og byggesaksbehandling
gjøres følgende endringer:
§ 1-8 femte ledd skal lyde:
For områder langs vassdrag som har betydning for natur-,
kulturmiljø- og friluftsinteresser, skal kommunen
i kommuneplanens arealdel etter § 11-11 nr. 5 vurdere å fastsette
grense på inntil 100 meter der bestemte angitte tiltak mv. ikke
skal være tillatt.
§ 3-1 første ledd bokstav g skal lyde:
g) ta klimahensyn, herunder gjennom
løsninger for energiforsyning og areal og transport
§ 3-6 andre ledd skal lyde:
Kongen kan ved forskrift fastsette
nærmere hvilke oppgaver, områder og myndigheter dette
gjelder, herunder at det til planer for større sammenhengende natur-
og friluftsområder omkring byer og tettsteder kan fastsettes felles
planbestemmelser om utøvelse av næringsvirksomhet og om ferdsel.
§ 4-1 skal lyde:
§ 4-1. Planprogram
For alle regionale planer og kommuneplaner, og for reguleringsplaner
som kan få vesentlige virkninger for miljø og
samfunn, skal det som ledd i varsling av planoppstart utarbeides
et planprogram som grunnlag for planarbeidet. Kongen kan
ved forskrift gjøre unntak fra kravet om planprogram for reguleringsplaner.
Planprogrammet skal gjøre rede for formålet med planarbeidet,
planprosessen med frister og deltakere, opplegget for medvirkning,
spesielt i forhold til grupper som antas å bli særlig berørt, hvilke
alternativer som vil bli vurdert og behovet for utredninger. Forslag
til planprogram sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn senest samtidig
med varsling av planoppstart. Planprogrammet fastsettes ordinært
av planmyndigheten.
Dersom berørte regionale og statlige myndigheter på grunnlag
av forslag til planprogram vurderer at planen kan komme i konflikt
med nasjonale eller viktige regionale hensyn, skal dette framgå
av uttalelsen til forslaget til planprogram.
Dersom planen kan få vesentlige miljøvirkninger i
en annen stat, skal planmyndigheten sende forslag til program for
planarbeidet til berørte myndigheter i denne staten til uttalelse.
§ 5-5 første ledd tredje punktum skal lyde:
Dersom kommunen og innsigelsesorganet er uenig om adgangen
til å fremme innsigelse etter denne bestemmelsen er avskåret, avgjør
departementet spørsmålet når innsigelsessaken er sendt
til departementet.
§ 5-6 skal lyde:
§ 5-6. Mekling og avgjørelse
av departementet
Finner kommunen ikke å kunne ta hensyn til innsigelsen,
skal det ordinært foretas mekling mellom partene. Dersom enighet
ikke oppnås, treffer kommunen planvedtak og sender planen og innsigelsen, med
meklerens tilråding, til departementet. Departementet avgjør om
innsigelsen skal tas til følge og planen endres.
Kommunen skal innen to uker etter kommunestyrets
vedtak oversende saken til fylkesmannen. Fylkesmannen bør innen
fire uker etter at saken er mottatt fra kommunen, oversende innsigelsene
til departementet. Fristen for fylkesmannen kan forlenges med ytterligere
seks uker dersom det er nødvendig i store og kompliserte saker,
og der det er behov for ytterligere avklaring mv.
Kongen avgjør hvem som skal være mekler.
§ 7-1 andre ledd skal lyde:
Planstrategien skal redegjøre for viktige regionale utviklingstrekk
og utfordringer, vurdere langsiktige utviklingsmuligheter og ta
stilling til langsiktige utviklingsmål og hvilke
spørsmål som skal tas opp gjennom videre regional planlegging.
§ 8-1 tredje ledd skal lyde:
Som del av regional plan skal det samtidig utarbeides
et handlingsprogram for gjennomføring av planen.
§ 8-4 andre ledd tredje punktum skal lyde:
Etter at planen er vedtatt, har fylkeskommunen ansvar
for å avklare om innvendinger står ved lag og eventuelt sende planen
videre til departementet.
§ 11-8 første ledd andre punktum skal lyde:
Hensyn og forhold som inngår i andre ledd bokstav a til
f, kan markeres i arealdelen som hensynssoner
med tilhørende retningslinjer og bestemmelser.
§ 11-8 tredje ledd bokstav e skal lyde:
e) Sone med krav om felles planlegging for flere
eiendommer, herunder med særlige samarbeids- eller eierformer,
samt omforming og fornyelse.
Bestemmelser til denne sonen kan fastsette at flere eiendommer
i et område skal undergis felles planlegging og at det skal brukes
særskilte gjennomføringsvirkemidler. Det kan også gis bestemmelser med
hjemmel i § 11-9 nr. 3.
§ 11-8 tredje ledd bokstav f skal lyde:
f) Sone hvor gjeldende reguleringsplan fortsatt
skal gjelde uendret. Ved bruk av denne hensynssonen skal
kommunen vurdere om reguleringsplanene er i samsvar med nasjonale
og regionale interesser.
§ 11-11 første ledd nr. 1 skal lyde:
1. omfang, lokalisering og utforming av bygninger og
anlegg til landbruk og reindrift som nevnt i § 11-7 andre ledd
nr. 5,
§ 12-2 tredje ledd skal lyde:
For områderegulering som innebærer vesentlige endringer
av vedtatt kommuneplan gjelder §§ 4-1 og 4-2
andre ledd.
§ 12-3 tredje ledd skal lyde:
Private forslag må innholdsmessig følge opp hovedtrekk
og rammer i kommuneplanens arealdel og foreliggende områdereguleringer.
Ved vesentlige avvik gjelder kravene i §§ 4-1 og 4-2
andre ledd.
§ 12-4 femte ledd skal lyde:
Er bygge- og anleggstiltak som hjemles i plan fremmet med
bakgrunn i privat reguleringsforslag etter § 12–11, ikke satt i
gang senest ti år etter at planen er
vedtatt, skal kommunen før avgjørelse av byggesøknad for nye utbyggingsområder
etter planen, påse at planen i nødvendig grad er oppdatert. Tiltakshaver
er ansvarlig for å skaffe nødvendige opplysninger og dokumentasjon
for kommunens vurdering.
§ 12-7 første ledd nr. 1 skal lyde:
1. grad av utnytting, utforming,
herunder estetiske krav, og bruk av arealer, bygninger og anlegg
i planområdet,
§ 12-7 første ledd nr. 8 skal lyde:
8. krav om tilrettelegging for forsyning av vannbåren
varme til ny bebyggelse og at det er tilknytningsplikt
etter § 27-5,
§ 12-9 skal lyde:
§ 12-9. Behandling av planprogram
for planer med vesentlige virkninger
For planer som kan få vesentlige virkninger for miljø og
samfunn, skal det utarbeides planprogram etter reglene i § 4-1.
Forslag til planprogram skal sendes på høring og legges
ut til offentlig ettersyn senest samtidig med varsel
om oppstart av planarbeidet. Forslaget skal også gjøres tilgjengelig
gjennom minst én avis som er alminnelig lest på stedet og elektroniske
medier. Frist for å gi uttalelse skal være minst seks uker.
Kommunen avgjør om planprogram skal fastsettes.
Planprogrammet fastsettes ordinært av kommunestyret. Kommunestyret
kan delegere myndigheten til å fastsette planprogram i samsvar med
kommunelovens regler.
§ 12–10 skal lyde:
§ 12–10. Behandling av reguleringsplanforslag
Forslag til reguleringsplan sendes på høring og legges
ut til offentlig ettersyn. Planforslaget gjøres tilgjengelig gjennom
elektroniske medier. Frist for å gi uttalelse og eventuelt fremme
innsigelse skal være minst seks uker. Dersom reguleringsplan
er underlagt krav om konsekvensutredning etter § 4-2, skal konsekvensutredningen
følge planforslaget.
Registrerte grunneiere og festere og så vidt mulig andre
rettighetshavere i planområdet samt naboer, skal når de blir direkte
berørt, på hensiktsmessig måte underrettes om forslag til reguleringsplan
med opplysning om hvor det er tilgjengelig.
Når fristen er ute, tar kommunen saken opp til behandling
med de merknader som er kommet inn. Forslaget bør være
ferdigbehandlet for vedtak innen tolv uker. Fristen kan forlenges
med ytterligere seks uker dersom det er nødvendig i store og kompliserte
saker og der det er behov for ytterligere avklaring mv.
For private reguleringsforslag gjelder i tillegg § 12-11.
§ 12–11 tredje punktum skal lyde:
Finner ikke kommunen grunn til å fremme forslaget, skal
forslagsstilleren innen tre uker underrettes ved
brev.
§ 12-13 tredje ledd første punktum skal lyde:
Departementet kan, selv om det ikke er reist innsigelse,
oppheve hele eller deler av planen eller gjøre de
endringer som finnes påkrevd, dersom den strider mot nasjonale interesser
eller regional plan.
§ 12-14 andre ledd andre punktum oppheves.
II
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 13. november 2014
Ola Elvestuen | Nikolai Astrup |
leder | ordfører |