Kommunal- og moderniseringsdepartementet foreslår
i proposisjonen lovendringer som i hovedsak skal legge til rette
for enklere, mer effektiv og fleksibel behandling av forslag til
reguleringsplaner. I tillegg foreslås rettinger og klargjøringer
i enkelte av lovens bestemmelser.
Innhold i forslagene er:
Gi mulighet for å
øke lengden på fristen fra fem til ti år for å begynne gjennomføringen
av detaljreguleringer basert på private planforslag (femårsregelen)
Endre enkelte bestemmelser om planprogram
og konsekvensutredninger:
At det ved forskrift
kan gjøres unntak for krav om planprogram for reguleringsplaner
Klargjøring av at forslag til planprogram
skal sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn senest
samtidig med varsling av planoppstart.
Endring for å tydeliggjøre kommunens mulighet til
å unnlate å fastsette planprogram for private reguleringsplaner.
Innføre enkelte nye veiledende frister
knyttet til behandlingen av planer. Det gjelder:
Frist på to
uker for å oversende kommunestyrets vedtak til fylkesmannen når
det foreligger innsigelse
Frist på fire uker for å oversende fylkesmannens tilrådning
til departementet i innsigelsessaker
Frist på tolv uker for når alle reguleringsplansaker
bør være ferdigbehandlet i kommunen etter offentlig ettersyn
Foreta rettinger og klargjøringer i 18
paragrafer i lovteksten
Forslagene i proposisjonen har vært på høring. Det
er i proposisjonen gitt en omtale av gjeldende regler, de konkrete
høringsforslagene, høringsinstansenes syn og departementets vurderinger.
Plan- og bygningsloven fastsetter at bygge-
og anleggstiltak som er hjemlet i detaljregulering basert på et
privat planforslag, må påbegynnes innen fem år etter at planen er
vedtatt (§ 12-4). Fristen kan etter søknad forlenges med to år av gangen.
Dersom det er søkt om, og gitt rammetillatelse for tiltaket innen
fristen går ut, gjelder fristen knyttet til rammetillatelsen i ytterligere tre
år. Dersom gjennomføringsfristen utløper, må det gjennomføres en
ny planprosess og gjøres et nytt planvedtak.
Departementet foreslår i proposisjonen å oppheve
lovbestemmelsen om gjennomføringsfrist, og det vises til at bestemmelsen
kan bidra til å skape usikkerhet og merarbeid både for private forslagsstillere,
utbyggere, kommuner og andre myndigheter.
Det foreslås at bestemmelsen om femårsfrist
blir avløst av en bestemmelse om at det skal gjøres en vurdering
og dokumentering av om planen i nødvendig grad er oppdatert før
gjennomføring av bygge- og anleggstiltak. Dette gjelder når planen
er ti år eller mer og er basert på et privat planforslag. Kravet
om vurdering og dokumentasjon i slike tilfeller forutsettes avgrenset
slik at det ikke utløses for mindre tiltak, tiltak som framstår
som komplettering og utfyllende bebyggelse i allerede bebygde områder
og i områder hvor utbygging allerede er påbegynt ved at det opparbeides
teknisk infrastruktur for veg, vann og avløp og annet.
Den foreslåtte bestemmelsen vil innebære en
oppdatert klargjøring for behandling av byggesaker, og mindre ressursbruk
i forbindelse med planbehandlingen både for kommune og for tiltakshaver.
Det er i dag krav om utarbeidelse av planprogram
for alle planer som krever konsekvensutredning. En bestemmelse i
loven (§ 4-1) forutsetter at planprogrammet utarbeides som ledd
i varsling av planoppstart. Forskrift om konsekvensutredninger etter
plan- og bygningsloven av 26. juni 2009 utdyper hvilke planer som
skal konsekvensutredes, regler for hvordan slike planer skal behandles
og krav til innhold i konsekvensutredningen.
Departementet viser til at det er behov for
enkelte endringer i bestemmelsene om planprogram og konsekvensutredninger,
blant annet for å kunne gjennomføre forenklinger og gi mer fleksible
bestemmelser i forskrift om konsekvensutredninger. I tillegg er
det behov for frister for å bidra til raskere behandling av innsigelsessaker
ved å legge til rette for at saker ikke blir liggende ubehandlet
i overgangen mellom behandlingsleddene. Forslagene forventes å gi en
mer forutsigbar tidsbruk og bedre utnyttelse av ressurser og arbeidsinnsats.
Departementet foreslår at Kongen ved forskrift kan
gjøre unntak fra kravet om planprogram for reguleringsplaner. Forslaget
innebærer at de nærmere reglene for unntak fra kravet om planprogram
for reguleringsplaner fastsettes i forskrift.
Det foreslås videre at forslaget til planprogram skal
sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn – senest samtidig
med varsling av planoppstart. Endringen skal klargjøre at det ikke
kan varsles planoppstart uten at planprogrammet senest samtidig
høres og legges ut til offentlig ettersyn.