Kapittel 3 i proposisjonen gjennomgår risikobegrepet
samt statistikk over skipstrafikk, bruk av los og skipsulykker.
Statistikken viser at antallet ulykker er lavt sammenlignet med
størrelsen på skipstrafikken.
Los og farledsbevis er tiltak som er iverksatt
for å redusere sannsynligheten for visse uønskede hendelser, særlig
grunnstøtinger og kollisjoner. Ulykkeshendelsene grunnstøting og
kollisjon kan ha konsekvenser for liv og helse, miljø og materielle
verdier. Risikoanalyser av losordningen opererer derfor med tre
ulike risikogrupper:
Antall grunnstøtinger og kollisjonsulykker langs norskekysten
er lavt sammenlignet med aktivitetsnivået. I et lengre tidsperspektiv
har antallet ulykker vært relativt stabilt for de mest alvorlige ulykkeskategoriene
(grunnstøting og kollisjon), for fartøy som er lospliktige.
Kystverkets statistikk over ulykker med los, farledsbevis
og dispensasjon viser en nedgang i antall ulykker de siste årene.
Figur 3.6 i proposisjonen viser at antall ulykker generelt er høyere med
farledsbevis enn med los.
De ulykkene som typisk knytter seg til fartøyenes
navigering, er grunnstøtinger og kollisjoner. Det er i hovedsak
hendelser som medfører akutt forurensning, altså utslipp av olje, oljeprodukter
eller andre typer forurensende stoffer, som kan få betydelige miljøkonsekvenser.
Grunnstøting er den vanligste hendelsen med skip som fører til slike
utslipp, men også kollisjon og forlis eller havari av andre årsaker
kan føre til akutt forurensning.
Kapittel 4 i proposisjonen beskriver losordningen.
Losordningen skal trygge ferdselen til sjøs og verne om miljøet
ved å sørge for at fartøy som ferdes i norske kystfarvann har navigatører
med tilstrekkelig farvannskunnskap og kompetanse for sikker seilas.
Losordningen omfatter lostjenesten, lospliktsystemet og farledsbevisordningen.
Lostjenesten er en del av Kystverket, som ligger under
Samferdselsdepartementets ansvarsområde. Kystverkets regioner har
ansvaret for den daglige driften av lostjenesten, og rapporterer
til Kystverkets hovedkontor. Kystverket er organisert i fem regioner.
Innenfor sitt geografiske område skal hver av regionene drifte lostjenesten gjennom
sine sjøtrafikkavdelinger. Losformidlingen mottar losbestillinger
og planlegger og koordinerer hvert losoppdrag. Dette er sentrale
oppgaver for en effektiv utnyttelse av loskorpset. Tilbringertjenesten
består av Kystverkets losbåter, innleide skyssbåter og innleide
helikoptertjenester. Lostjenesten består av 292 loser fordelt på
24 losstasjoner.
I det gjeldende lospliktsystemet reguleres losplikten
av losloven og tilhørende forskrifter. Lospliktforskriften er fastsatt
ved kongelig resolusjon med hjemmel i losloven § 13. Det ble foretatt
en større gjennomgang med endringer i forskriften, som trådte i
kraft med virkning fra 1. januar 2011.
Lospliktforskriften § 3 angir det geografiske virkeområde.
Forskriften gjelder innenfor grunnlinjen (norsk indre farvann) og
i norsk sjøterritorium ellers, samt i vassdrag så langt de er farbare
med fartøy fra sjøen. I 2011 ble det innført en egen forskrift om
lostjeneste på Svalbard, som innebærer at losloven og forskrifter gitt
med hjemmel i losloven også får anvendelse på øygruppen. Seilingssesongen
2015 vil være første sesong med full losplikt for alle fartøysgrupper
på Svalbard.
Hovedtrekkene i lospliktens saklige virkeområde
er:
Innenfor grunnlinjen
(med unntak av enkelte innseilinger til losbordingsfelt) er fartøy
med lengde over 70 meter generelt omfattet av losplikten. Det samme
gjelder fartøy som skyver eller sleper en eller flere gjenstander
med samlet lengde over 50 meter.
For fartøy som fører farlig og/eller forurensende last
i bulk er grensen 50 meter dersom fartøyet har dobbelt skrog og
35 meter dersom fartøyet har enkelt skrog.
For fartøy som frakter mer enn ti metriske
tonn med farlig eller forurensende last i pakket form er grensen
50 meter.
Fartøy med særlig farlig eller forurensende
last har losplikt uansett.
Passasjerfartøy med lengde 24 meter eller
mer har losplikt.
Atomdrevne fartøy har losplikt.
Fartøy som driver persontransport i fast rute
er både etter det gamle og det nye lospliktregimet unntatt de generelle
lospliktreglene.
For fiskefartøy og passasjerfartøy er det fastsatt en
overgangsordning som innebærer at de fartøy som ikke var lospliktige
før 2011 ikke må ta los eller seile med farledsbevis før 1. januar
2015. Fartøyene har likevel vært avgiftspliktige fra 1. januar 2011.
Farledsbevisordningen innebærer at en lospliktig
seilas kan foregå uten los om bord, dersom skipsfører og eventuelt
andre av skipets navigatører har et farledsbevis.
Farledsbeviset er knyttet til person, fartøy
og farled, og utstedes på bakgrunn av at navigatør har kunnet dokumentere
at vedkommende har tilstrekkelig farvannskjennskap til å kunne navigere
på egen hånd i det aktuelle området.
Farledsbevis kan generelt ikke utstedes for
fartøy med en lengde på 150 meter eller mer. Unntaksbestemmelse
blir brukt i de tilfeller der Kystverket etter en konkret vurdering
finner at sjøsikkerheten og miljørisikoen er ivaretatt, og at det
vil være urimelig at fartøyet må benytte los. Stena Line, DFDS,
Fjord Line og Color Line er eksempler på rederier som har fått innvilget unntak.
Det er lagt enkelte begrensninger på bruk av
utstedt farledsbevis ved frakt av farlig og forurensende last som
definert av FNs sjøfartsorganisasjon IMO.
Kystverket kan med hjemmel i lospliktforskriften
fastsette generelle og spesielle vilkår for bruk av farledsbevis.
De gjeldende, lokale begrensningene setter flere steder strengere
lengdekrav for å kunne bruke farledsbevis enn det generelle kravet
på 150 meter, ut fra en vurdering av risiko knyttet til fartøyet
og farvannet. Dette gjelder per i dag 95 farleder.
Kapittel 5 i proposisjonen omhandler lostjenestens
ressursbruk og avgiftssystem. Lostjenesten er 100 prosent brukerfinansiert
gjennom avgiftene. I de fleste år siden 2002 har økningen i losavgiftene
samsvart med gjennomsnittlig pris- og lønnsvekst, med unntak av
perioden 2009–2010 da veksten i losavgiftene var betydelig høyere.
De to siste årene har losavgiftene blitt redusert.
Den viktigste kostnadskomponenten i lostjenesten
er selve losingen, som utgjorde 60 pst. av de totale driftskostnadene
i 2013. Tilbringertjenesten er også viktig med 28 pst. av de samlede
driftskostnadene. Administrasjonskostnadene utgjør om lag 7 pst.
Losavgiftene består av følgende komponenter:
Losberedskapsavgift
som betales av fartøy uansett om los benyttes eller ikke. Losberedskapsavgiften
skal bidra til å dekke kostnadene knyttet til å opprettholde en
tilstrekkelig kapasitet med tilbud av lostjenester langs kysten.
Losingsavgift som betales av fartøy som
benytter los. Losingsavgiften skal bidra til å dekke kostnadene
knyttet til gjennomføringen av losoppdrag.
Farledsbevisavgift som betales av fartøy/navigatør
for gjennomføring av farledsbevisprøve, samt ved utstedelse, fornying
eller endring av farledsbevis.
Kadettfarledsbevisavgift som betales av
fartøy/navigatør for utstedelse av kadettfarledsbevis.
I Nord-Norge medfører lange reiseavstander og relativt
få oppdrag per los at gjennomsnittskostnaden per oppdrag blir høy.
Videre er ikke inntektene store nok til å dekke kostnadene. Underdekningen
i Nord-Norge finansieres av samlet overskudd i andre regioner.
Et høyt sjøsikkerhetsnivå avhenger av en rekke faktorer,
som skipenes konstruksjon og utrustning, mannskapets kvalifikasjoner
og arbeidsmiljø samt maritim infrastruktur og tjenester. I kapittel
6 i proposisjonen gis en omtale av ulike sjøsikkerhetstiltak, med
unntak av losordningen som er omtalt i kapittel 4.
Ansvaret for den forebyggende sjøsikkerheten
i Norge er delt mellom flere departementer og etater.
Samferdselsdepartementet, med Kystverket som underliggende
etat, har ansvar for å legge til rette for sikker sjøtransport og
god fremkommelighet i norske farvann. Virkemidlene innen departementets
arbeid omfatter regelverk for trafikkregulering, maritim infrastruktur,
maritime tjenester samt iverksetting av tiltak ved avvik eller hendelser.
Nærings- og fiskeridepartementet, med Sjøfartsdirektoratet
som underliggende etat, har myndighetsansvaret for norskregistrerte
skip og mannskap og kontroll av fremmede skip som anløper norske
havner. Videre har Nærings- og fiskeridepartementet med Sjøfartsdirektoratet det
overordnede ansvar for norsk medvirkning i regelverksutvikling i
FNs sjøfartsorganisasjon IMO. Nærings- og fiskeridepartementet har
også ansvaret for sjølovens regler om etterforskning av sjøulykker.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet har
det overordnede ansvaret for den nasjonale kartproduksjonen i Norge.
Det operative arbeidet, medregnet oppmåling av farvannet og utgivelse
av sjøkart, utføres av Kartverket. Hovedoppgavene er å utarbeide
og vedlikeholde en nasjonal geografisk kartinfrastruktur for sjø og
land, og å sørge for at brukerne får en enkel og effektiv tilgang
til geografisk informasjon.
Klima- og miljødepartementet har ansvaret for skipssikkerhetsloven
kapittel 5 om miljømessig sikkerhet. Sjøfartsdirektoratet er underlagt
Klima- og miljødepartementet i disse sakene.
Det er viktig å kunne se alle de forebyggende sjøsikkerhetstiltakene
i sammenheng, på tvers av ulike etaters ansvarsområder. Regjeringen
vil gå igjennom oppgavene til Kystverket og Sjøfartsdirektoratet
for å vurdere effektiviseringspotensialet.
Lostjenesten er et av flere forebyggende sjøsikkerhetstiltak,
og må ses i sammenheng med disse. Losutvalget har vurdert behovet
for bruk av los i lys av utviklingen innen navigasjonsutstyr og
kompetanse samt andre sjøsikkerhetstiltak. Det er vurdert om ny
teknologi, medregnet utvikling av nye forebyggende sjøsikkerhetstiltak,
innebærer at bruken av los kan reduseres uten at det går på bekostning
av sjøsikkerheten. Omfanget av losplikten er særlig vurdert i forhold
til utviklingen innen elektroniske kartsystemer (ECDIS) og sjøtrafikksentraltjenester.
Videre er det vurdert om landbasert losing kan erstatte ordinær
losing.
Losutvalget, jf. NOU 2013:8, mener at den generelle
lospliktgrensen ikke bør heves. Etter utvalgets oppfatning bør behovet
for en kostnadseffektiv lospliktordning i stedet ivaretas gjennom
endringer i farledsbevisordningen. Dette vil, ifølge utvalget, sikre
en enklere ordning for godt utrustede fartøy med kompetente og erfarne
navigatører, uten at sannsynligheten for hendelser og miljørisiko
antas å øke. Utdrag av høringsuttalelser er tatt inn i kapittel
7.1.3 i proposisjonen.
Ut fra en helhetlig vurdering har departementet kommet
frem til at dagens grense for den generelle losplikten for fartøy
over 70 meter videreføres. I den helhetlige vurderingen er det lagt
vekt på utviklingen i ulykkesstatistikken samt at både DNV-rapporten
fra 2006 og et bredt sammensatt flertall i losutvalget har kommet frem
til samme konklusjon. Departementet mener også at antall kriterier
for den generelle losplikten bør begrenses til nevnte lengdekriterium, for
å sikre at lospliktsystemet skal være administrativt håndterbart.
I likhet med losutvalget har departementet ikke funnet
grunnlag for særskilte regler for fiskefartøy. Behovet for en kostnadseffektiv
lospliktordning for fiskefartøy og små fraktefartøy bør i stedet
ivaretas gjennom endringer i farledsbevisordningen. Gjeldende bestemmelser
om at ferger kun er unntatt fra lospliktreglene når de går i fast
rute, vil bli videreført.
Passasjerfartøy på 24 meter eller mer er lospliktige.
Det er flere unntak fra denne bestemmelsen, blant annet for passasjerfartøy
i rute. Utvalget har vurdert om det er grunnlag for en særlig lospliktgrense
for passasjerfartøy, og om dagens grense bør justeres.
Utvalget anbefaler at den skjerpete lospliktgrensen
for passasjerfartøy heves fra fartøyslengde 24 meter til 50 meter.
Dette er i tråd med anbefalingene i DNV-rapporten fra 2006. Videre anbefales
at passasjerfartøy underlegges den generelle lospliktgrensen på
70 meter når fartøyet seiler uten passasjerer.
I likhet med losutvalget er det Samferdselsdepartementets
vurdering at passasjerførende fartøy bør ha en særlig regulering
av losplikten, da konsekvensene for liv og helse kan bli store ved en
eventuell ulykke med et fartøy som har mange passasjerer. På den
andre siden har passasjerfartøy særskilte designkrav som reduserer
konsekvensene ved ulykker. De minste passasjerfartøyene trafikkerer
også hovedsakelig i skjermede farvann. Etter departementets vurdering
er det derfor sikkerhetsmessig forsvarlig å heve lospliktgrensen
for passasjerfartøy noe.
På denne bakgrunn heves lospliktgrensen for passasjerfartøy
til 50 meter. Passasjerfartøy uten passasjerer om bord underlegges
den generelle lospliktgrensen på 70 meter.
Hovedtrekkene i dagens regler om losplikt for fartøy
med farlig og forurensende last bygger på St.meld. nr. 43 (1993–1994).
Departementet mener at de potensielle konsekvensene
for liv, helse og miljø ved en ulykke med fartøy som fører farlig
og forurensende last kan bli svært store. Til tross for gode forebyggende
tiltak og strenge reguleringer som gir lav sannsynlighet for slike
ulykker, medfører de potensielt alvorlige konsekvensene at risikoen
er betydelig. Losutvalget har anbefalt at lospliktregelverket baseres
på risikovurderinger, og at fartøy der mulige konsekvenser ved ulykker
er betydelige, er lospliktige. Dette tilsier at prinsippet om skjerpet
losplikt for fartøy som fører farlig og forurensende last, videreføres. Departementet
slutter seg til utvalgets anbefaling om at definisjonen av farlig
og forurensende last tar utgangspunkt i internasjonale regler fastsatt
av IMO.
Departementet vil, i tråd med utvalgets anbefaling,
igangsette en utredning om innslagspunktet for losplikt for fartøy
som fører de ulike kategoriene av farlige og forurensende stoffer
i bulk, samt muligheten for ytterligere differensiering av restriksjoner
på bruk av farledsbevis for fartøy som fører farlige og forurensende
stoffer.
Flere av høringsuttalelsene peker på at Sjøfartsdirektoratet
og Miljødirektoratet bør trekkes med i et slikt utredningsarbeid,
og det blir blant annet vist til at ansvaret for det aktuelle IMO-regelverket
ligger under Sjøfartsdirektoratet. Samferdselsdepartementet er enig
i disse vurderingene. Kystverket vil derfor bli bedt om å igangsette
et slikt utredningsarbeid i samarbeid med Sjøfartsdirektoratet og
Miljødirektoratet.
Ut fra en samlet vurdering av de økonomiske
og sikkerhetsmessige konsekvensene har departementet, i tråd med
utvalgets anbefaling, kommet frem til at hovedregelen med losplikt
innenfor grunnlinjen videreføres.
Per i dag er det tolv lospliktfrie områder eller
korridorer som går fra grunnlinjen og inn til losbordingsfelt. Losutvalget
har vurdert om dagens tolv lospliktfrie områder innenfor grunnlinjen kan
utvides, om det kan opprettes nye lospliktfrie områder og om losbordingsfeltene
i enkelte områder kan flyttes lenger inn i farleden.
Departementet vil, i likhet med utvalget, gå
inn for at det opprettes et nytt losbordingsfelt ved Bastøy i Oslofjorden
dersom de oppdaterte utredningene viser at dette er miljø- og sikkerhetsmessig
forsvarlig og samlet sett gir kostnadsbesparelser. Samtidig vil
det opprettholdes et losbordingsfelt i ytre Oslofjord for fartøy
med anløp lenger ut i fjorden og fartøy som ønsker los i hele ytre
Oslofjord. Departementet vil be Kystverket om å igangsette nødvendig
utredningsarbeid
Ut over et eventuelt nytt losbordingsfelt i
Oslofjorden legges det ikke opp til større endringer i lospliktfrie
områder og losbordingsfelt.
Dagens regler innebærer at lospliktige fartøy uten
farledsbevis må ta los også ved korte forflytninger i havn. Losutvalget
har vurdert om losplikten bør gjelde ved korte forflytninger (forhaling)
i et havneområde, og om dagens lospliktregler på dette området bør
endres.
Departementet er enig med losutvalget i at det ikke
er hensiktsmessig med losplikt ved korte og sikkerhetsmessig uproblematiske
forflytninger i havn. Bruk av los vil i slike tilfeller i liten
grad redusere risikoen for hendelser. Det er videre ønskelig at
et unntak fra losplikt forskriftsfestes i stedet for at det gis
dispensasjon fra losplikt i enkelttilfeller som i dag. I likhet
med det øvrige lospliktregelverket, vil reglene på dette området baseres
på risikobetraktninger. Det innebærer at det kun vil gis unntak
fra losplikt ved forflytning i havn der disse forflytningene medfører
lav risiko.
Farledsbevisordningen innebærer at en ellers lospliktig
seilas kan foregå uten los om bord, dersom skipsfører og eventuelt
andre av skipets navigatører har et farledsbevis.
Utvalget anbefaler at farledsbevisordningen
endres og gjøres langt enklere for næringen. Det foreslås en differensiert
ordning med tre ulike farledsbevisklasser.
Farledsbevis klasse
3 vil gjelde for fartøy opp til 100 meter.
Farledsbevis klasse 2 er ment å gjelde
for fartøy som ikke kvalifiserer for farledsbevisordning klasse
3, samt for fartøy mellom 100 meter og 150 meter.
Farledsbevis klasse 1 skal gi navigatører
med særskilt lang erfaring eller særskilt god kjennskap til leden
mulighet til å få farledsbevis med utvidede rettigheter. Disse navigatørene
gis adgang til å seile med farledsbevis på fartøy over 150 meter
eller i leder der fartøyet i utgangspunktet ikke kan seile på grunn
av lokale begrensninger.
Samferdselsdepartementet er enig med losutvalget
i at dagens farledsbevisordning på enkelte punkter er lite fleksibel
for næringen. Det er på denne bakgrunn ønskelig å gjøre farledsbevisordningen
enklere. Den differensierte farledsbevisordningen som utvalget foreslår
kan, etter departementets vurdering, bidra til økt bruk av farledsbevis,
noe redusert bruk av los og redusert ressursbruk i lostjenesten.
Kostnadene for næringen vil reduseres noe.
Departementet er enig med utvalget i at farledsbevisordningen
skal være risikobasert, i den forstand at det stilles strengere
krav til navigatører på fartøy forbundet med større risiko.
Departementet legger vekt på at den foreslåtte differensieringen
innebærer at farledsbevisordningen tilpasses ulike grupper fartøy
og navigatører.
Benevnelsen på de ulike ordningene eller klassene
av farledsbevis vil bli gjenstand for en nærmere vurdering i forbindelse
med forskriftsfestingen av den nye farledsbevisordningen.
Innenfor rammene av en ny farledsbevisordning vil
det etter departementets vurdering være riktig å videreføre fartøystørrelse
som hovedkriterium for inndelingen av farledsbevisklasser.
Fartøy som fører tungolje kan benytte seg av navigatører
med farledsbevis klasse 2 eller 1 eller ta los.
Departementet mener at erfarings- og kompetansekravene
må være strengere for navigatører som søker om farledsbevis klasse
1 enn for øvrige farledsbevisklasser.
Departementet vil videreføre dagens krav om
at farledsbevisinnehaver behersker skandinavisk eller engelsk.
Etter fastsettelsen av den nye lospliktforskriften i
2011 ble det innført en del lokale begrensninger på bruk av farledsbevis.
Departementet har merket seg reaksjonene som kom
etter at Kystverket i 2011 innførte nye lokale begrensninger på
bruk av farledsbevis. Etter departementets vurdering er det et skritt
i riktig retning når Kystverket i ettertid har fått gjennomført
en ekstern utredning om lokale begrensninger på bruk av farledsbevis,
med bistand fra DNV og brukerrepresentanter.
Samtidig vil departementet anføre at dette har vært
et første steg i retning av å etablere en modell med objektive og
etterprøvbare kriterier for fastsetting av lokale begrensninger
på bruk av farledsbevis. Departementet vil derfor be Kystverket
om å vurdere behovet for justeringer på bakgrunn av erfaringer med
modellen så langt. Det legges opp til at en justert modell kan brukes på
øvrige farleder med spesielle vilkår og begrensninger for bruk av
farledsbevis.
Spørsmålet om landbasert losing er utredet tidligere,
jf. rapportene «Fjernlosing fra trafikksentraler» (DNV 2001) og
«Forsøk med landbasert losing» (Kystverket 2004).
Ut fra en samlet vurdering av de økonomiske
og sikkerhetsmessige konsekvensene vil ikke departementet gå inn
for en løsning med landbasert losing. Etter departementets vurdering
vil en ny farledsbevisordning og tilrettelegging for økt bruk av
farledsbevis være langt mer kostnadseffektivt både for skipsfartsnæringen
og for lostjenesten.
I Sundvolden-erklæringen står det at regjeringen vil
gå gjennom avgiftene, lovverket og ansvarsfordelingen for nærskipsfarten
og fremme forslag om reduksjoner og forenklinger. Som et ledd i
dette arbeidet, vil regjeringen i de årlige budsjettene vurdere
å redusere losavgiftene. Losavgiftene er sektoravgifter som til
dels er en direkte betaling for utførte tjenester (losing eller farledsbevis),
og til dels finansierer fellesgoder for fartøy som seiler i norske
farvann (losberedskap). Endringene i sektoravgifter regnes som en del
av skatte- og avgiftsopplegget.
Regjeringen vil videre vurdere nærmere den tiltenkte
virkemiddelbruken i nærskipsfartsstrategien fra vektlegging av subsidie-
og støtteordninger til en mer helhetlig tilnærming til næringens
rammevilkår. Nærskipsfartsstrategien er nærmere omtalt i Meld. St.
26 (2012–2013) Nasjonal transportplan 2014–2023, der det er satt
av 3 mrd. kroner til tiltak som kan bidra til overføring av gods
fra vei til sjø. Regjeringen vil på denne bakgrunn vurdere blant annet
reduksjoner i losavgiftene som et nytt virkemiddel innenfor nærskipsfartsstrategien. En
reduksjon i losavgiftene vil isolert sett ha direkte innvirkning
på skipsfartens kostnader, og vil kunne være et virkemiddel for
å nå målsettingen om å overføre transport av gods fra veg til sjø.
Videre vil departementet i utformingen av avgiftsstrukturen
nærmere vurdere fordelingen mellom de ulike avgiftskomponentene
og graden av kryssubsidiering.
Lostjenesten er i dag en del av Kystverket,
og overordnet budsjett-, fag- og resultatansvar er lagt til Sjøsikkerhetsavdelingen
ved Kystverkets hovedkontor i Ålesund. Den operative lostjenesten
er organisert i sju sjøtrafikkavdelinger som er underlagt Kystverkets
fem regioner.
I lys av Agenda Kaupangs rapport «Mulig organisering
av lostjenesten» (2013), losutvalgets utredning og høringsuttalelsene,
anser departementet det ikke som aktuelt å videreføre dagens organisering
uten endringer.
I likhet med losutvalget, mener departementet
at hovedmålet med en omorganisering av lostjenesten er å sikre et
tydeligere organisatorisk skille og klarere grenser mellom forvaltningsoppgaver og
drift/ tjenesteyting. Omorganiseringen skal samtidig bidra til kostnadseffektivitet,
tydeliggjøring av hvilke oppgaver som finansieres gjennom losavgiftene,
god styring av tjenesten og et høyt servicenivå overfor brukerne.
Det er en forutsetning at organiseringen ikke svekker lostjenesten
som sjøsikkerhetstiltak, og at tjenestetilbudet er likeartet kysten
rundt. Videre må organiseringen av både den operative lostjenesten og
forvaltningsoppgavene muliggjøre reell klagebehandling av forvaltningsvedtak.
Det innebærer at det må være tilstrekkelig organisatorisk avstand
mellom førsteinstans og klageinstans.
På bakgrunn av Agenda Kaupangs rapport, losutvalgets
utredning, innkomne høringsuttalelser og vurdering av ulike alternativer
skissert i proposisjonen, har regjeringen besluttet at den operative
lostjenesten skal organiseres som en egen enhet direkte underlagt
Kystverkets hovedkontor. Forvaltningsoppgavene vil ivaretas av en annen
avdeling, som organisasjonsmessig er adskilt fra losenheten. Regjeringen
har vektlagt at opprettelsen av en egen losenhet i Kystverket kan
gjennomføres raskt og uten ytterligere eksterne utredninger, jf.
losutvalgets anbefaling. De nødvendige organisasjonsendringene kan
innføres med virkning allerede fra 1. januar 2015.
Regjeringen vil videre understreke at opprettelsen
av en egen losenhet i Kystverket innebærer at etaten beholder et
helhetlig ansvar for forebyggende sjøsikkerhetstiltak i norske farvann. Regjeringen
har videre vektlagt at den valgte modellen for organisering gir
minst usikkerhet i omorganiseringsprosessen.
Fra regjeringens side blir det understreket
at dimensjoneringen av loskorpset skal fastsettes ut ifra den lospliktige
skipstrafikken. Imidlertid er det betydelige svingninger i trafikken,
noe som gjør at det fra tid til annen vil oppstå ledig kapasitet.
Dette er kostnader til lostjenesten som påløper uansett.
På bakgrunn av regjeringens beslutning, har
departementet bedt Kystverket forberede opprettelsen av en egen
enhet for den operative lostjenesten. Omorganiseringen skal gjennomføres
med virkning fra 1. januar 2015. Det er lagt til grunn at losenes
kompetanse må kunne utnyttes effektivt, også til oppgaver innen
Kystverkets øvrige virksomhetsområder, når losene ikke har losingsoppdrag.
Etaten er videre bedt om å legge til rette for økt brukermedvirkning
innen losordningen.
Losformidlingen tar imot losbestillinger og
prioriterer, planlegger og koordinerer hvert losoppdrag for å sikre
best mulig utnyttelse av loskorpset og best mulig service til brukerne.
Departementet mener at organiseringen av losformidlingen
må ses i sammenheng med organiseringen av den operative lostjenesten.
På denne bakgrunn er Kystverket bedt om å vurdere den fremtidige
organiseringen av losformidlingen som en del av prosessen med omorganisering
av lostjenesten.
Tilbringertjenestens oppgave er å frakte loser
til og fra losoppdrag. Tjenesten består av Kystverkets losbåter
og losbåtførere, innleide skyssbåter med mannskap og innleide helikoptertjenester. Kystverket
driver i dag 16 losbåtstasjoner og leier inn tjenester etter anbud
på ni stasjoner. Hoveddelen av tilbringeroppdragene (nærmere 90
prosent i 2011) utføres av Kystverket selv. Tilbringertjenestens
kostnader har de siste årene utgjort i underkant av 30 prosent av
de samlede, årlige utgiftene til lostjenesten.
Departementet slutter seg til losutvalgets vurdering
av at tilbringertjenesten er en ren støttefunksjon for lostjenesten.
Videre er ikke tilbringertjenestens formål av samfunnsmessig karakter
i samme grad som lostjenesten, og muligheten for direkte statlig
styring er dermed mindre viktig. Dette tilsier at konkurranseutsetting
er aktuelt dersom det kan gi kostnadsbesparelser uten at det går
på bekostning av tjenestenes kvalitet og sikkerhet for losene. Hensikten
med å konkurranseutsette tjenester er å gi bedre ressursutnyttelse
gjennom mer effektiv drift. For at konkurranseutsetting skal fungere etter
hensikten, må det utvikle seg reell konkurranse over tid mellom
flere tilbydere.
Departementet vil peke på at konkurranseutsetting
vil ha konsekvenser for losbåtførerne og for Kystverket. Nedleggelse
av statlige losbåtstasjoner vil føre til overtallighet blant losbåtførerne ansatt
i Kystverket. Departementet mener at erfaringene så langt tilsier
at konkurranseutsetting av tilbringertjenester gir kostnadsbesparelser
til tross for økte transaksjonskostnader.
Regjeringen har på denne bakgrunn besluttet
at tilbringertjenesten skal konkurranseutsettes. Det er nødvendig
å se nærmere på innretningen på anbudskonkurransene, med sikte på
å få et best mulig resultat ut av konkurranseutsettingen langs hele
kysten. Dersom enkelte anbudskonkurranser viser at Kystverket kan
drive tilbringertjenestene til lavere kostnad enn andre aktører,
videreføres den statlige tilbringertjenesten i disse områdene.
Kystverket er bedt om å forberede omlegging
til konkurranseutsetting av tilbringertjenesten. Sikkerheten og
servicenivået overfor brukerne skal opprettholdes på dagens nivå.
Organiseringen av gjenværende statlige tilbringertjenester skal
ses i sammenheng med omorganiseringen av den operative lostjenesten.
I Norge er det opprettet fem sjøtrafikksentraler for
overvåking og kontroll med skipstrafikk og annen ferdsel i områder
der trafikken representerer en særskilt risiko for sjøsikkerheten
og miljøet.
Driftskostnadene til sjøtrafikksentralene i Horten,
Brevik, Kvitsøy og Fedje er dekket gjennom avgifter, og har et budsjett
på 75 mill. kroner i 2013. Driften av Vardø sjøtrafikksentral er statlig
finansiert.
Samferdselsdepartementet vil gjennomføre en utredning
av ulike alternativer for organisering av sjøtrafikksentralene,
herunder om det kan være aktuelt med sammenslåing. Utredningen skal
gi svar på de sikkerhetsmessige, administrative og økonomiske konsekvensene
av de ulike alternativene. Konsekvensene for regionale arbeidsmarkeder
av ulike alternative lokaliseringer skal også vurderes. Utredningen
vil inngå som en del av grunnlaget for den forespeilede meldingen
til Stortinget om forebyggende sjøsikkerhet og beredskap mot akutt
forurensning.