Tilrådingen fremmes av komiteens medlemmer fra
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig
Folkeparti med vekslende støtte fra medlemmene fra Fremskrittspartiet
og Høyre.
Komiteen viser til
proposisjonen og til sine merknader og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak til lov om endringer i kringkastingsloven, åndsverkloven og film- og
videogramlova (gjennomføring av direktiv 2010/13/EU om audiovisuelle
medietjenester mv.)
I
I lov 4. desember 1992 nr. 127 om kringkasting gjøres
følgende endringer:
Lovens tittel skal lyde:
Lov om kringkasting og audiovisuelle bestillingstjenester
(kringkastingsloven)
§ 1-1 skal lyde: § 1-1 Definisjoner
I denne lov menes med:
a) Kringkasting: utsending
av tale, musikk og liknende via elektroniske kommunikasjonsnett, ment
eller egnet til å ses eller høres direkte og samtidig
av allmennheten.
b) Lokalkringkasting:kringkasting innenfor
geografisk avgrensede områder.
c) Fjernsyn: tjeneste som tilbys av en tjenestetilbyder
hvor hovedformålet er å tilby bildeprogrammer som er ment eller
egnet til å ses direkte og samtidig på grunnlag av en programoversikt
og som distribueres til allmennheten via elektroniske kommunikasjonsnett.
d) Audiovisuelle bestillingstjenester: tjeneste
som tilbys av en tjenestetilbyder hvor hovedformålet er å tilby
bildeprogrammer som kan ses på et tidspunkt seeren selv velger og
på dennes bestilling fra en programkatalog og som distribueres til
allmennheten via elektroniske kommunikasjonsnett.
e) Bildeprogrammer: et sett av levende bilder med eller
uten lyd som utgjør ett enkelt innslag.
f) Tjenestetilbyder/kringkaster: fysisk
eller juridisk person som i ervervsvirksomhet utøver effektiv redaksjonell
kontroll med utvelgelsen og organiseringen av lyd- eller bildeprogrammene.
g) Reklame: enhver form for markedsføring
av en vare, tjeneste, sak eller idé mot betaling eller annen form
for godtgjøring. Med reklame menes også innslag i fjernsyn eller
audiovisuelle bestillingstjenester som har til formål
å fremme tjenestetilbyderens egen virksomhet.
Kongen avgjør tvilstilfelle etter denne
paragrafen. Kongen eller den Kongen bemyndiger kan i særlige tilfeller
helt eller delvis unnta en tjeneste fra loven.
§ 2-6 skal lyde:§ 2-6 Europeisk programmateriale i fjernsyn og audiovisuelle
bestillingstjenester
Kongen gir nærmere regler om bruk av
europeisk programmateriale i fjernsyn og audiovisuelle
bestillingstjenester, herunder hvilke programkategorier
reglene gjelder for, definisjon av europeisk programmateriale og
gjennomføring av reglene.
§ 2-7 skal lyde:§ 2-7 Beskyttelse av mindreårige seere
Kongen gir i forskrift regler om forbud mot å sende fjernsynsprogram
som i alvorlig grad kan skade mindreåriges fysiske, psykiske eller moralske
utvikling, særlig hvis programmet inneholder pornografiske scener
eller umotivert vold.
Kongen gir i forskrift regler om at fjernsynsprogram med
scener eller innslag som kan være skadelige for mindreåriges fysiske,
psykiske eller moralske utvikling bare skal sendes
i perioder hvor mindreårige vanligvis ikke kan se eller høre sendingen,
samt om andre tekniske tiltak som forhindrer at mindreårige kan
se eller høre sendingene. Kongen gir i forskrift regler om akustisk
og visuell varsling når slike program sendes i ukodet form.
Ny § 2-16 skal lyde:§ 2-16 Identifikasjon av tilbydere av fjernsyn og
audiovisuelle bestillingstjenester
Tilbydere av fjernsyn og audiovisuelle bestillingstjenester
skal til enhver tid sørge for at seerne på en enkel og direkte måte
har tilgang til følgende opplysninger:
a) navn, gateadresse,
postadresse, elektronisk postadresse og øvrige opplysninger som
gjør det mulig å komme i direkte forbindelse med tjenesteyteren
b) relevante reguleringsmyndigheter eller tilsynsorganer
på det audiovisuelle området.
Kongen kan gi nærmere forskrifter om kravene til
identifikasjon.
Ny § 2-17 skal lyde:§ 2-17 Anmodning om å følge nasjonal rett i andre EØS-land
Medietilsynet skal anmode fjernsynsselskap som faller
inn under norsk jurisdiksjon om å følge regler fastsatt i medhold
av EØS-avtalen vedlegg XI nr. 5p (direktiv 2010/13/EU) om samordning
av visse bestemmelser om innføring av audiovisuelle medietjenester,
fastsatt ved lov eller forskrift i medlemsstatene og som er strengere
eller mer detaljerte enn tilsvarende norske regler dersom:
a) det er innkommet en
begrunnet anmodning om dette fra relevante myndigheter i et annet
EØS-land,
b) reglene er fastsatt i samsvar med allmennhetens interesse,
c) sendingen er helt eller hovedsakelig rettet
mot vedkommende EØS-land, og
d) andre norske regler fastsatt i lov eller forskrift ikke
er til hinder for å følge regelverket i vedkommende EØS-land.
Ved vurderingen av om sendingen er helt eller hovedsakelig
rettet mot vedkommende EØS-land etter første ledd bokstav c skal
det legges vekt på sendingens språk, hvor reklame- og abonnementsinntekter
hovedsakelig kommer fra og om det finnes programmer eller reklamesendinger
spesifikt rettet mot seere i vedkommende EØS-land.
Medietilsynet skal innen to måneder etter at en begrunnet
anmodning etter første ledd bokstav a er mottatt, underrette relevant
myndighet i vedkommende EØS-land om resultatene av anmodningen.
Kongen kan i forskrift gi nærmere regler om gjennomføringen
av første ledd.
Ny § 2-18 skal lyde:§ 2-18 Politiattest
Kringkastere og tilbydere av audiovisuelle bestillingstjenester
skal kreve at personell med arbeidsoppgaver som innebærer regelmessig
kontakt med mindreårige, må legge frem politiattest i samsvar med
politiregisterloven § 39 ved tilbud om stilling eller kontrakt.
Det samme gjelder for personell i produksjonsforetak
som produserer programmer bestilt av en kringkaster eller tilbyder
av audiovisuelle bestillingstjenester.
Departementet kan i forskrift gi nærmere regler om
fremleggelse av politiattest.
Ny § 2-19 skal lyde:§ 2-19 Tilrettelegging for hørselshemmede i fjernsyn
NRKs riksdekkende fjernsynskanaler skal tekste følgende
programmer:
a) alle
ferdigproduserte fjernsynsprogrammer, og
b) direktesendte fjernsynsprogrammer mellom klokken
18.00 og klokken 23.00 dersom det er teknisk og praktisk mulig.
Riksdekkende kommersielle fjernsynskanaler med
en andel på mer enn fem prosent av de samlede seertallene for fjernsyn
skal tekste følgende programmer:
a) alle ferdigproduserte fjernsynsprogrammer mellom
klokken 18.00 og klokken 23.00, og
b) direktesendte fjernsynsprogrammer mellom klokken
18.00 og klokken 23.00 dersom det er teknisk og praktisk mulig.
Kongen kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om
tilrettelegging for hørselshemmede.
§ 3-1 andre ledd skal lyde:
Det kan ikke sendes reklameinnslag i tilknytning til barneprogram
eller reklameinnslag som særlig er rettet mot barn i fjernsyn
eller audiovisuelle bestillingstjenester.
§ 3-3 skal lyde:§ 3-3 Forbud mot skjult reklame og andre former for skjult
markedsføring
Ingen former for skjult reklame eller andre former
for skjult markedsføring skal forekomme i fjernsyn eller audiovisuelle
bestillingstjenester.
Med skjult markedsføring menes muntlig eller visuell
presentasjon i programmer av en vareprodusents eller en tjenesteleverandørs
varer, tjenester, navn, varemerke eller virksomhet dersom presentasjonen
skjer forsettlig for å tjene reklameformål og publikum kan villedes
med hensyn til presentasjonens art. Slik presentasjon anses som
forsettlig særlig dersom den skjer mot betaling eller lignende godtgjøring.
Det skal ikke forekomme markedsføring som benytter
metoder som påvirker underbevisstheten.
Bestemmelsen gjelder så langt den passer for radio.
§ 3-4 skal lyde:§ 3-4 Sponsing i kringkasting og audiovisuelle bestillingstjenester
Dersom et program er sponset, skal det opplyses om dette
på en tydelig måte ved inn- og/eller utannonseringen av programmet.
Opplysninger om sponsor kan gis i form av sponsors navn, varemerke, logo, produkt
eller tjeneste.
Med sponsing menes ethvert bidrag til produksjon
eller sending av program fra en fysisk eller juridisk person som
selv ikke tilbyr programmet eller er engasjert i produksjonen, med
sikte på å fremme sponsors navn, varemerke, omdømme, virksomhet, produkt
eller tjeneste.
Innhold og presentasjonsform i sponsede program må være
slik at tjenestetilbyderens redaksjonelle integritet
opprettholdes fullt ut.
Sponsede program skal ikke oppmuntre til kjøp eller leie
av sponsors eller tredje parts produkt eller tjenester, herunder
ved å inneholde spesielle salgsfremmende henvisninger til slike
produkt eller tjenester, jf. likevel § 3-5.
Nyhets- og aktualitetsprogrammer kan ikke sponses.
Programmer i kringkasting eller audiovisuelle bestillingstjenester kan
ikke sponses av fysiske eller juridiske personer hvis hovedaktivitet
er å produsere, selge eller leie ut produkt eller tjenester det
er forbudt å reklamere for etter norsk lov eller regler gitt i medhold
av norsk lov. Politiske partiorganisasjoner kan ikke sponse programmer.
Kongen gir i forskrift nærmere regler om sponsing av kringkastingsprogrammer og
audiovisuelle bestillingstjenester, herunder regler om
sponsing i Norsk rikskringkasting AS.
Overskriften til § 3-5 skal lyde:
§ 3-5 Premier i lyd- eller bildeprogrammer i kringkasting
og audiovisuelle bestillingstjenester
Ny § 3-6 skal lyde:§ 3-6 Produktplassering i kringkasting og audiovisuelle
bestillingstjenester
Produktplassering i kringkasting og audiovisuelle
bestillingstjenester er forbudt med de unntak som følger av tredje
ledd.
Med produktplassering menes at en vare, tjeneste
eller et varemerke inngår i, eller vises til i et program mot betaling
eller liknende vederlag for direkte eller indirekte å fremme varer,
tjenester eller omdømmet til en fysisk eller juridisk person. Gratis
levering av varer eller tjenester som ikke har en betydelig verdi
regnes ikke som produktplassering.
På de vilkår som fremgår av § 3-7 skal produktplassering
være tillatt i fjernsyn og audiovisuelle bestillingstjenester i
filmer, fiksjonsbaserte serier, sportsprogrammer og lette underholdningsprogrammer
med unntak av programmer som er særlig rettet mot barn.
Adgangen etter tredje ledd omfatter ikke programmer
som er produsert eller bestilt av NRK eller tilknyttede foretak.
Kongen kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om
produktplassering.
Ny § 3-7 skal lyde:§ 3-7 Krav til programmer som inneholder produktplassering
Programmer som inneholder produktplassering, skal
oppfylle følgende krav:
a) Programmets
innhold og fastsetting av sendetid skal ikke under noen omstendigheter
påvirkes på en slik måte at det innvirker på ansvaret og den redaksjonelle
uavhengigheten til tilbyderen av medietjenesten.
b) Produktplasseringen skal ikke direkte oppfordre til
kjøp eller leie av varer eller tjenester, herunder ved å inneholde
spesielle salgsfremmende henvisninger til slike varer eller tjenester.
c) Produktplassering skal ikke gi vedkommende vare
eller tjeneste en unødig fremtredende rolle.
d) For å unngå at seerne villedes skal programmer som
inneholder produktplassering identifiseres på en tydelig og nøytral
måte ved begynnelsen og slutten av programmet, samt når programmet fortsetter
etter et reklameavbrudd.
e) Programmer som er produsert eller bestilt av
tjenestetilbydere underlagt norsk jurisdiksjon eller tilknyttede
foretak, kan ikke inneholde produktplassering av produkter eller
tjenester som er av særlig interesse for barn eller av våpen, modeller av
våpen eller leketøysutgaver av våpen.
f) Programmer som er produsert eller bestilt av fjernsynsforetak
underlagt norsk jurisdiksjon eller tilknyttede foretak, kan ikke
inneholde produktplassering finansiert av politiske partiorganisasjoner.
Kravet i bokstav d gjelder ikke for programmer som
verken er produsert eller bestilt av tjenestetilbyderen eller tilknyttede
foretak.
§ 4-3 skal lyde:§ 4-3 Formidlingsplikt mv.
Kongen kan i forskrift gi regler om at visse kringkastingssendinger
skal formidles i nett som kan formidle kringkasting.
Regler om formidlingsplikt skal være rimelige, forholdsmessige,
åpne for innsyn og nødvendige for å oppnå klart fastsatte mål i
allmennhetens interesse.
Kongen kan gi regler om de nærmere vilkår for formidlingen.
Medietilsynet kan i særlige tilfeller redusere tallet på formidlingspliktige
kringkastingssendinger.
Kabeleier eller den som disponerer kabelnettet, skal etter
regler Kongen gir, sende melding fra statsmyndighet når det har
vesentlig betydning.
§ 4-5 skal lyde:§ 4-5 Forbud mot videresending
Medietilsynet kan i forskrift eller enkeltvedtak forby
videresending av fjernsynskanaler som
a) sender reklame i strid med norsk lov
b) sender program med pornografi eller vold i strid med
norsk lov eller andre program som i alvorlig grad kan skade mindreåriges
fysiske, psykiske eller moralske utvikling
c) sender program som kan være skadelige for barn eller
ungdom når videresendingen skjer på tidspunkt barn eller ungdom
er en dominerende seergruppe
d) sender program som norsk rett har
funnet stridende mot straffeloven § 135 a, eller
e) er etablert i et annet EØS-land for å omgå bestemmelser
som ellers ville fått anvendelse dersom fjernsynsselskapet hadde
vært etablert i Norge.
Medietilsynet kan i forskrift eller enkeltvedtak forby
salg, utleie eller markedsføring av innretninger eller tjenester
som i det vesentlige har som formål å gi tilgang til fjernsynskanaler
eller program som nevnt i første ledd bokstav b, d eller
e.
Kongen gir i forskrift nærmere regler om unntak fra forbudet
i første ledd bokstav a og om prosedyrer mv. i forbindelse med nedlegging
av forbud etter første og andre ledd.
§ 8-5 første ledd skal lyde:
Den som mot vederlag tilbyr fjernsynssendinger ved kringkasting
eller formidling av kringkasting, plikter å gi Norsk rikskringkasting
AS opplysninger om sine kunders navn, adresse og fødselsdato.
II
I lov 12. mai 1961 nr. 2 om opphavsrett til åndsverk m.v.
gjøres følgende endringer:
§ 25 nytt andre ledd skal lyde:
Når et fjernsynsselskap gjengir korte utdrag fra begivenheter
av stor interesse for allmennheten i medhold av § 45a sjette ledd,
kan selskapet gjengi verk som inngår i utdraget fra begivenheten.
§ 45a nytt sjette ledd skal lyde:
Uten hinder av denne bestemmelsen kan et fjernsynsselskap
som er etablert innenfor det europeiske økonomiske samarbeidsområdet
i sine generelle nyhetssendinger, vederlagsfritt sende korte utdrag
fra begivenheter av stor interesse for allmennheten som et annet
fjernsynsselskap har eksklusive rettigheter til å sende fra. Korte
utdrag fra slik begivenhet skal ikke være lengre enn det nyhetsformålet
tilsier, og kan uansett ikke overstige 90 sekunder. Utdrag kan bare
gjengis så lenge begivenheten har nyhetsinteresse. Utdragets kilde
skal angis med mindre det av praktiske grunner er umulig, og den
opprinnelige sendingens karakter må ikke forandres eller forringes.
Etter at fjernsynsselskapet har sendt utdrag i kringkastingssending,
kan selskapet gjøre den samme nyhetssendingen som utdraget inngår
i, tilgjengelig som audiovisuell bestillingstjeneste.
III
I lov 15. mai 1987 nr. 21 om film og videogram skal § 1
første ledd lyde:
Denne lova gjeld framsyning og omsetning
av film og videogram i næring. Lova gjeld ikkje kringkasting
slik dette er definert i kringkastingsloven.
IV
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.