11. Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet

11.1 Kap. 800 Barne-, likestillings- og inkluderings-departementet

11.1.1 Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Bevilgningen på posten er på 148,9 mill. kroner.

Det foreslås at bevilgningen på kap. 800 post 1 økes med 0,7 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon på kap. 821 post 21, jf. nærmere omtale under kap. 821 post 21.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

11.2 Kap. 820 Integrerings- og mangfolds-direktoratet

11.2.1 Post 1 Driftsutgifter

Komiteens medlem fra Venstre viser til forslag om å bevilge netto 61,5 mill. kroner til 500 flere kvoteflyktninger, nærmere omtalt under kap. 490 post 1. En slik endring vil medføre en budsjett-endring på post 1 med 3,2 mill. kroner.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

820

Integrerings- og mangfolds-direktoratet

1

Driftsutgifter, forhøyes med

3 200 000

fra kr 186 554 000 til kr 189 754 000»

11.3 Kap. 821 Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere

11.3.1 Post 21 Spesielle driftsutgifter, kunnskapsutvikling, kan overføres

Sammendrag

Bevilgningen på posten er på 49 mill. kroner.

Det ble i 2011 igangsatt et pilotprosjekt med direk-teplassering av 30 enslige mindreårige asylsøkere og flyktninger. Det utbetales et ekstratilskudd på 62 785 kroner pr. barn til kommunene som deltar i prosjektet til ekstra utgifter til grunnskoleopplæring. Det er i saldert budsjett 2012 bevilget om lag 1,1 mill. kroner til pilotprosjektet over kap. 821 post 62. Det foreslås å flytte 0,8 mill. kroner fra kap. 821 post 21 til kap. 821 post 62, slik at det er foreslått bevilget totalt 1,8 mill. kroner til pilotprosjektet i 2012.

Et beregningsutvalg kartlegger hvert år kommunenes utgifter til bosetting og integrering av flyktninger. I kartleggingen av kommunenes utgifter for 2011 skal beregningsutvalget, i tillegg til den ordinære kartleggingen, se spesielt på utgifter til bosetting og integrering av enslige mindreårige flyktninger. Den totale kostnaden for tilleggsoppdraget er 0,5 mill. kroner. Det foreslås å flytte 0,5 mill. kroner fra kap. 821 post 21 til kap. 821 post 70.

Det er behov for å ansette en person i arbeidet med oppfølging av handlingsplanene mot tvangsekteskap og kjønnslemlestelse. Det foreslås å flytte 0,7 mill. kroner fra kap. 821 post 21 til kap. 800 post 1.

Samlet foreslås det å redusere bevilgningen på kap. 821 post 21 med om lag 2 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

11.3.2 Post 60 Integreringstilskudd, kan overføre-s

Sammendrag

Bevilgningen på posten er på 4 563,2 mill. kroner.

Det foreslås at bevilgingen på posten reduseres med 50,9 mill. kroner. Reduksjonen skyldes blant annet at andelen som utløser eldretilskudd og skoletilskudd har gått noe ned sammenlignet med saldert budsjett 2012. Det er også færre som utløser år 2-tilskudd enn det som lå til grunn for saldert budsjett. Dette skyldes at prognosene for asylankomster for 2011 var på 11 000 personer i saldert budsjett 2012, mens faktiske ankomster ble 9 053 personer.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Venstre viser til forslag om å bevilge netto 61,5 mill. kroner til 500 flere kvoteflyktninger, nærmere omtalt under kap. 490 post 1. En slik endring vil medføre en budsjett-endring på post 60 med 81,2 mill. kroner.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

821

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere

60

Integreringstilskudd, kan overføres, forhøyes med

30 323 000

fra kr 4 563 218 000 til kr 4 593 541 000»

11.3.3 Post 61 Særskilt tilskudd ved bosetting av enslige, mindreårige flyktninger, overslags-bevilgning

Sammendrag

Bevilgningen på posten er på 334,3 mill. kroner.

Det foreslås at bevilgningen økes med 26,6 mill. kroner. Dette skyldes en økning i prognosen for antall enslige mindreårige flyktninger som utløser tilskudd sammenlignet med prognosen som lå til grunn for saldert budsjett 2012.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

11.3.4 Post 62 Kommunale innvandrertiltak

Sammendrag

Bevilgningen på posten er på 108,5 mill. kroner.

Det foreslås at bevilgningen på kap. 821 post 62 økes med 0,8 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon på kap. 821 post 21, jf. nærmere omtale under kap. 821 post 21.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Venstre viser til de gode erfaringene med gratis kjernetid i barnehagen. Dette medlem ønsker å utvide ordningen til å gjelde alle 3-åringer i Groruddalen og Søndre Nordstrand og utvide ordningene til også andre bydeler i Oslo. Dette medlem vil derfor øke bevilgningene med 25,0 mill. kroner til dette formålet.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

821

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere

62

Kommunale innvandrer-tiltak, forhøyes med

25 784 000

fra kr 108 494 000 til kr 134 278 000»

11.3.5 Post 70 Bosettingsordningen og integrerings-tilskudd, oppfølging

Sammendrag

Bevilgningen på posten er på 4,1 mill. kroner.

Det foreslås at bevilgningen på kap. 821 post 70 økes med 493 000 kroner mot en tilsvarende reduksjon på kap. 821 post 21, jf. nærmere omtale under kap. 821 post 21.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

11.3.6 Post 71 Tilskudd til innvandrerorganisasjoner og annen frivillig virksomhet

Komiteens medlem fra Venstre mener at integreringsarbeid må ses i sammenheng med frivillighetspolitikken. Integreringspolitikken må etter dette medlems syn i større grad basere seg på privat initiativ og frivillighet. Dette medlem viser til at Norge har et godt offentlig tilbud til nyankomne flyktninger, men at også andre innvandrere trenger å lære seg norsk og få bedre kjennskap til det norske samfunnet. Dette medlem mener frivillige organisasjoner kan bidra i dette arbeidet i enda større grad enn de gjør i dag. Dette medlem viser til at flere organisasjoner har svært gode tilbud rettet mot innvandrere som skaper kontakt og bygger broer over kulturforskjeller. Dette medlem vil trekke fram Mira-senteret som jobber med å styrke innvandrer- og flyktningkvinners stilling i Norge. Mira-senteret jobber blant annet med å bekjempe tvangsekteskap og kjønnslemlestelse. På denne bakgrunn foreslår Venstre i sitt alternative budsjett å bevilge 10 mill. kroner mer enn regjeringen til frivillige organisasjoner som jobber med integrering, herunder 2 mill. kroner til Mira-senteret.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

821

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere

71

Tilskudd til innvandrer-organisasjoner og annen frivilli-g virksomhet, forhøye-s med

10 000 000

fra kr 49 462 000 til kr 59 462 000»

11.4 Kap. 3821 Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere

11.4.1 Post 1 Integreringstilskudd for overføringsflykt-ninger, ODA-godkjente utgifter

Sammendrag

Bevilgningen på posten er på 82,1 mill. kroner. Visse innenlandske utgifter knyttet til bosetting av overføringsflyktninger kan i henhold til retningslinjene fra OECD/DAC godkjennes som offisiell utvik-lingshjelp.

Anslaget for antall overføringsflyktninger som blir bosatt i 2012 økes sammenlignet med saldert budsjett. Dette skyldes at 110 av de 250 ekstra overføringsflyktningene som Stortinget gjorde vedtak om i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2011, først blir bosatt i 2012.

Det foreslås å øke bevilgningen på kap. 3821 post 1 med 8 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Venstre viser til forslag om å bevilge netto 61,5 mill. kroner til 500 flere kvoteflyktninger, nærmere omtalt under kap. 490 post 1. En slik endring vil medføre en budsjett-endring på post 1 med 34,3 mill. kroner.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

3821

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere

1

Integreringstilskudd for overføringsflyktninger, ODA-godkjente utgifter, nedsettes med

26 301 000

fra kr 82 100 000 til kr 55 799 000»

11.4.2 Post 2 Særskilt tilskudd ved bosetting av enslige, mindreårige flyktninger, ODA-godkjente utgifter

Sammendrag

Bevilgningen på posten er på 13,1 mill. kroner.

Det foreslås å øke bevilgningen med 0,2 mill. kroner som følge av en økning i antall enslige mind-reårige flyktninger som blir bosatt sammenlignet med prognosen som lå til grunn for saldert budsjett 2012.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

11.5 Kap. 822 Opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere

11.5.1 Post 60 Tilskudd til opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandre-re

Sammendrag

Bevilgningen på posten er på 1 690,4 mill. kroner.

Anslaget for antall personer som utløser tilskudd for år 2 reduseres sammenlignet med det som lå til grunn for saldert budsjett 2012. I tillegg er prognosen for antall nye asylsankomster i 2012 justert ned fra 11 000 i saldert budsjett til 10 000.

Det foreslås å redusere bevilgningen på kap. 822 post 60 med 44,7 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Venstre viser til forslag om å bevilge 61,5 mill. kroner netto til 500 flere kvoteflyktninger, nærmere omtalt under kap. 490 post 1. En slik endring vil medføre en budsjettendring på post 60 med 8,2 mill. kroner.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

822

Opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere

60

Tilskudd til opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere, nedsettes med

36 504 000

fra kr 1 690 352 000 til kr 1 653 848 000»

11.6 Kap. 3822 Opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere

11.6.1 Post 1 Norskopplæring i mottak, ODA-godkjente utgifter

Sammendrag

Bevilgningen på posten er på 116,6 mill. kroner. Visse innenlandske utgifter knyttet til mottak av asylsøkere og flyktninger kan i henhold til retningslinjene fra OECD/DAC godkjennes som offisiell utviklingshjelp.

Det foreslås å redusere bevilgningen på kap. 3822 post 1 med 12,9 mill. kroner som følge av en reduksjon i prognosen for antall nye asylankomster i 2012 fra 11 000 til 10 000.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

11.7 Kap. 840 Krisetiltak

11.7.1 Post 21 Spesielle driftsutgifter

Sammendrag

Bevilgningen på posten er på 5,7 mill. kroner. Det foreslås å redusere bevilgningen med 2 mill. kroner, mot en økning på 1 mill. kroner på kap. 843 post 1 og 1 mill. kroner på kap. 846 post 70. Det vises til omtale under kap. 843 post 1 og kap. 846 post 70.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

11.7.2 Post 70 Tilskudd til voldsforebyggende tiltak mv., kan nyttes under kap. 858 post 1

Sammendrag

Som redegjort for i Prop. 1 S (2011–2012) og Prop. 19 S (2011–2012) er arbeidet med å etablere et landsdekkende tilbud til voldsutøvere forsinket. Dette skyldes blant annet usikkerhet rundt etablering av et tilbud i Bergen. Stiftelsen Alternativ til Vold (ATV) har vært i dialog med Bergen kommune om opprettelse av et ATV-kontor i Bergen. I denne forbindelse har Bergen kommune henvendt seg til Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet med spørsmål om det statlige tilskuddet er leverandøruavhengig, dvs. om kommunen vil kunne motta statlig tilskudd uavhengig av hvem den inngår avtale med.

Etter Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementets vurdering gir ikke Stortingets budsjettvedtak for 2012 grunnlag for en leverandøruavhengig tildeling av tilskuddet. Departementet er derfor innstilt på å videreføre ordningen med at det gis tilskudd til ATV. Dette innebærer at ATV har ansvar for å framforhandle samarbeidsavtaler om etablering og drift av ATV-kontorer med kommunene. ATV og Barne-, ungdoms- og familieetaten/familievernet har samarbeidet om utvikling av et tilbud til voldsutøvere i Finnmark. Et slikt samarbeid kan være et godt alternativ i regioner der det viser seg vanskelig å etablere ATV-kontorer i samarbeid med kommuner.

Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet vil redegjøre for status og videre planer for etablering av et landsdekkende tilbud til voldsutøvere i Prop. 1 S (2012–2013) for Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet.

Forsinkelsen i etablering av ATV-kontor fører isolert sett til et mindreforbruk på 1 mill. kroner på posten i 2012. Det foreslås at det innenfor rammen av den vedtatte bevilgningen gis tilskudd på inntil 1 mill. kroner til krisesenterorganisasjonene.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre merker seg at regjeringen har avslått Bergen kommunes anmodning om å benytte tilskudd til voldsforebyggende tiltak uavhengig av leverandør, og pålegger kommunen å benytte en bestemt leverandør. Disse medlemmer mener Stortingets budsjettvedtak ikke kan oppfordre til brudd på regelverket for offentlige anskaffelser, og mener kommunene må stå fritt til å velge hvilke leverandører de vil benytte i sin virksomhet.

11.8 Kap. 842 Familievern

11.8.1 Post 1 Driftsutgifter

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti mener det er et samfunnsansvar å legge til rette for familien. Familievernet er et av samfunnets viktigste hjelpetilbud til familiene. Køene er lange, og familievernets arbeid er uvurderlig for den enkelte familie og for samfunnet. For at familievernet skal kunne gi sitt gode tilbud om behandling og rådgivning til flere, foreslår dette medlem derfor å styrke familievernet med 20 mill. kroner.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

842

Familievern

1

Driftsutgifter, kan nyttes under post 70, forhøyes med

20 000 000

fra kr 206 913 000 til kr 226 913 000»

11.9 Kap. 843 Likestillings- og diskrimineringsnemnda

11.9.1 Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Bevilgningen på posten er på 3,4 mill. kroner. Det er behov for oppdatering av IKT- og arkivsystemer hos sekretariatet til Likestillings- og diskrimineringsnemnda (LDN). LDN vil også ha merutgifter til flytting til nye lokaler i 2012.

Det foreslås å øke bevilgningen på kap. 843 post 1 med 1 mill. kroner, mot en tilsvarende reduksjon på kap. 840 post 21.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre velger i revidert nasjonalbudsjett 2012 å prioritere satsingen på utsatte barn og unge og mener derfor at behovet for IKT- og arkivsystemer hos sekretariatet til Likestillings- og diskrimineringsnemnda (LDN) bør søkes dekket innenfor den ordinære driftsrammen.

Disse medlemmer vil gå mot regjeringens forslag om økning på 1 mill. kroner.

11.10 Kap. 844 Kontantstøtte

11.10.1 Post 70 Tilskudd, overslagsbevilgning

Sammendrag

Bevilgningen på posten er på 1 223 mill. kroner. Utgiftene til kontantstøtte foreslås redusert til 1 200 mill. kroner i 2012. Dette skyldes hovedsakelig at anslått antall barn som mottar kontantstøtte er nedjustert fra saldert budsjett 2012. Anslått innsparing som følge av omleggingen av kontantstøtten fra 1. august 2012 er ikke endret.

Det foreslås å redusere bevilgningen på kap. 844 post 70 med 23 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at utgiftene til kontantstøtte i 2012 anslås til å bli 23 mill. kroner lavere enn forventet, og registrerer at dette kommer i sammenheng med at kontantstøtten for toåringer faller bort f.o.m. 1. august 2012. Denne endringen kommer i tråd med Innst. 103 L (2011–2012), og er sanksjonert 6. januar 2012 gjennom Lovvedtak 31 (2011–2012). Disse medlemmer er kritiske til at lover vedtas med en tilbakevirkende kraft, noe som helt åpenbart er tilfellet i denne saken. Disse medlemmer er derfor svært skuffet over å se at regjeringen ikke benytter revidert nasjonalbudsjett til å rette opp sine feil. Disse medlemmer er kjent med at den hastige gjennomføringen av loven medfører store utfordringer for familier som allerede har fått innvilget kontantstøtte til barna fyller tre år. Regjeringen viser dessverre nok en gang at barnefamilier ikke ytes den nødvendige rettferdighet, og disse medlemmer hadde håpet at det skulle ligge inne en overgangsordning for de familiene som rammes.

Når så ikke er tilfellet, ønsker derfor komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet å utsette lovendringens ikrafttredelse og etablere en overgangsordning for alle foreldre som har fått innvilget kontantstøtte under den nåværende kontantstøtteloven. Dette innebærer at disse medlemmer vil fjerne økningen på 122 mill. kroner til «kontantstøtteomleggingen» under kap. 571 post 60. Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 135 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 112 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

844

Kontantstøtte

70

Tilskudd, overslags-bevilgning, forhøyes med

112 000 000

fra kr 1 223 000 000 til kr 1 335 000 000»

Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti mener familiene skal ha mulighet til å velge mellom et godt barnehagetilbud og kontantstøtte. Tusener av barnefamilier rammes av regjeringens vedtak om å fjerne kontantstøtten for 2-åringer fra 1. august 2012. Pr. mars 2012 mottok 12 675 toåringer kontantstøtte, derav 3 990 gradert sats. Regjeringens fjerning av kontantstøtten for 2-åringer setter mange familier i en knipe. Familier som forholdt seg til et tidligere vedtak om kontantstøtte til lenge etter 1. august 2012, og som fikk vedtak om det motsatte etter utløpt søknadsfrist for barnehageplass, står tilbake med ingenting.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sørge for at ordningen med kontantstøtte for 2-åringer videreføres.»

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til Finansdepartementets anslag for økt bruk av kontantstøtte som følge av justering av foreldrebetaling som omtalt under kap. 571 post 60, tilsvarende en økning i kontantstøtteutbetalingene på 13 mill. kroner.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 203 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 180 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

844

Kontantstøtte:

70

Tilskudd, overslags-bevilgning, forhøyes med

180 000 000

fra kr 1 223 000 000 til kr 1 403 000 000»

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti foreslår at det bevilges 190 mill. kroner til videreføring av kontantstøtten for 2-åringer også etter 1. august 2012, og at ordningen med mulighet for gradering i fem trinn fortsetter.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

844

Kontantstøtte

70

Tilskudd, overslags-bevilgning, forhøyes med

167 000 000

fra kr 1 223 000 000 til kr 1 390 000 000»

Komiteens medlem fra Venstre viser til forslaget om prisjustering av foreldrebetaling (makspris) i barnehager under kap. 571 post 60. Dette forslaget vil innebære en isolert sett økning i etterspørselen i kontantstøtten beregnet til 3,0 mill. kroner. Dette medlem foreslår imidlertid også en økt bevilgning tilsvarende 2 000 nye barnehageplasser slik at barn født etter 1. september også får rett til plass etter fylte ett år. En slik satsing vil naturlig nok medføre at utbetalingene til kontantstøtte reduseres tilsvarende 14 mill. kroner. Dette medlem foreslår således en redusert bevilgning til kontantstøtte på 11 mill. kroner ut over regjeringens forslag.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

844

Kontantstøtte

70

Tilskudd, overslags-bevilgning, nedsettes med

34 000 000

fra kr 1 223 000 000 til kr 1 189 000 000»

11.11 Kap. 845 Barnetrygd

11.11.1 Post 70 Tilskudd, overslagsbevilgning

Sammendrag

Bevilgningen på posten er på 15 030 mill. kroner. Utgiftene til barnetrygd foreslås redusert til 14 960 mill. kroner i 2012. Hovedårsaken til dette er en nedjustering av veksten i antall barn med barnetrygd sammenlignet med saldert budsjett 2012.

Det foreslås å redusere bevilgningen på kap. 845 post 70 med 70 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Venstre viser til at formålet med barnetrygden er å bidra til å dekke utgifter til forsørgelse av barn, jf. lov om barnetrygd § 1. Den ordinære barnetrygden for 2012 er på 970 kroner pr. måned, med et tillegg på 320 kroner pr. barn for foreldre som bor i Finnmark eller Svalbard. Dette medlem viser til at det ikke finnes noe klart uttalt formål bak disse tilleggene. Dette medlem kan ikke se at utgiftene til å forsørge barn er høyere i Finnmark og Svalbard enn resten av landet, på tross av at de klimatiske forhold vil kunne medføre ekstra utgifter til klær. Dette medlem kan likevel ikke se at dette forsvarer en høyere sats i barnetrygden i Finnmark enn for eksempel i Nord-Troms. Finnmarkstillegget har vært i kraft fra 1989 og er en del av en såkalt tiltakspakke for Nord-Troms og Finnmark, som blant annet skal gi bedre rammebetingelser for næringslivet og stimulere bosettingen i sonen. Da Svalbardtillegget ble vedtatt i 2006 ble det i St.prp. nr. 1 (2006–2007) fra Barne- og likestillingsdepartementet begrunnet med at «det er viktig å legge til rette for at barnefamilier kan bo der».

Dette medlem mener ikke tillegget i barnetrygden er egnet for å stimulere til bosetting i disse områdene og ønsker derfor å kutte 40 mill. kroner på kap. 845 post 70 ved å avvikle Finnmarkstillegget og Svalbardtillegget.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

845

Barnetrygd

70

Tilskudd, overslags-bevilgning, nedsettes med

110 000 000

fra kr 15 030 000 000 til kr 14 920 000 000»

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at utgiftene til barnetrygd i 2012 anslås til å bli 70 mill. kroner lavere enn forventet. Disse medlemmer viser videre til sine merknader under kap. 844 post 70 og Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2012. I sistnevnte fremkommer det et ønske om å indeksregulere barnetrygden. Disse medlemmer vil også peke på at vi ikke er i mål med å bekjempe fattigdom i Norge. For forsørgere kan dette være en ekstra relevant problemstilling, og disse medlemmer mener det i lys av dette også er vanskelig å forsvare et standpunkt som går imot å indeksregulere barnetrygden, et standpunkt som i realiteten vil innebære at forsørgere blir gradvis fattigere for hvert år som går.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen, i forbindelse med statsbudsjettet for 2013, fremme forslag om å innføre en årlig indeksregulering av barnetrygden.»

11.12 Kap. 846 Forsknings- og utrednings-virksomhet, tilskudd mv.

11.12.1 Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 50

Sammendrag

Bevilgningen på posten er på 28,4 mill. kroner.

Det foreslås å redusere bevilgningen på kap. 846 post 21 med 1,9 mill. kroner, mot en tilsvarende økning på kap. 846, (ny) post 60, jf. nærmere omtale under kap. 846 post 60.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

11.12.2 Post 60 (Ny) Tilskudd til likestillingsarbeid i kommunal sektor

Sammendrag

Som varslet i regjeringens handlingsplan for likestilling mellom kjønnene, «Likestilling 2014», utvik-les et program for likestilte kommuner. Programmet har som formål å øke kompetansen og innsatsen for integrering av likestillingsperspektivet i kommunal politikk og tjenester. Som et ledd i programmet vil det bli gitt tilskudd til ulike tiltak i kommunal sektor. Det foreslås på denne bakgrunn å opprette en ny 60-post under kap. 846.

Det foreslås bevilget 1,9 mill. kroner på kap. 846, (Ny) post 60, mot en tilsvarende reduksjon på kap. 846 post 21.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre velger i revidert nasjonalbudsjett 2012 å prioritere satsingen på utsatte barn og unge og mener kommunene er i stand til å ta ansvar for likestillingsperspektivet i kommunal politikk og tjenester innenfor rammene av ordinær drift.

Disse medlemmer vil gå mot regjeringens forslag om økning på 1,9 mill. kroner.

11.12.3 Post 70 Tilskudd

Sammendrag

Bevilgningen på posten er på 14,5 mill. kroner.

Av Prop. 1 S (2011–2012) for Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet framgår det at det vil bli gitt driftstilskudd til Ressurssenter for menn på 4 mill. kroner i 2012. Beløpet er feil ettersom det ikke er tatt hensyn til prisomregning. Faktisk tilskudd i 2012 er på 4,3 mill. kroner.

I forbindelse med 100-årsjubileet for allmenn stemmerett i Norge i 2013 ønsker regjeringen å gi tilskudd til ulike lokale aktiviteter. Formålet er å øke lokalt engasjement rundt viktige fellesverdier vårt demokrati er tuftet på: stemmerett, likestilling, representasjon og deltakelse.

Det foreslås å øke bevilgningen på kap. 846 post 70 med 1 mill. kroner, mot en tilsvarende reduksjon på kap. 840 post 21.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre velger i revidert nasjonalbudsjett 2012 å prioritere satsingen på utsatte barn og unge foran regjeringens forslag om tilskudd til ulike lokale aktiviteter i forbindelse med 100-årsjubileet for allmenn stemmerett i Norge.

Disse medlemmer vil gå imot regjeringens forslag om økning på 1 mill. kroner.

11.12.4 Post 80 (Ny) Tiltak mot jødehat

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti er positive til en årlig markering av holocaustdagen og viser til Dokument 8:97 S (2010–2011), hvor Fremskrittspartiet foreslår å innstifte en nasjonal holocaustdag den 26. november som er dagen for største enkeltdeportasjon av norske jøder til ulike konsentrasjonsleirer. Disse medlemmer viser videre til at Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter (HL-senteret) nå har kartlagt den norske befolkningens holdninger til jøder og andre minoriteter. Rapporten bekrefter at en betydelig andel av befolkningen i Norge har utpregede fordommer mot jøder, og disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om tiltak for å bekjempe det utpregede og voksende jødehatet i Norge.»

«Stortinget ber regjeringen innstifte en nasjonal holocaustdag den 26. november.»

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis representantforslag Dokument 8: 95 S (2010–2011) om å iverksette en handlingsplan mot jødehat i Norge. Dette medlem viser til at forslaget innebar en rekke tiltak, herunder årlig markering av holocaustdagen 27. januar på alle norske skoler, sterkere vektlegging av kunnskap om antisemittisme og holocaust i lærerutdanningen, bedre undervisning i skolen som kan forebygge antijødiske holdninger, herunder obligatorisk undervisning om holocaust, bedre læringsmateriell og bedre økonomiske støtteordninger slik at alle klasser får mulighet til å dra på studietur til konsentrasjonsleire, målrettede tiltak mot mobbing av jødiske elever, tiltak med sikte på bedret dialog mellom jøder og muslimer i Norge, særlig rettet mot ungdom, støtte til kontinuerlig dagvakt ved de jødiske institusjonene i Norge, bedre kontinuerlig overvåking av nettsteder og ekstreme miljøer og endringer i straffeloven for å sikre sterkere reaksjoner på hatkriminalitet, inkludert det som skjer på ulike nettsteder. Dette medlem viser til at Kristelig Folkeparti ble stående alene om flere av forslagene og at regjeringspartiene avviste samtlige forslag under henvisning til et ønske om å få problemene nærmere utredet, til tross for at representantforslaget dokumenterte et utbredt og voksende jødehat i Norge. Dette medlem viser til at Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter (HL-senteret) nå har kartlagt den norske befolkningens holdninger til jøder og andre minoriteter. Rapporten bekrefter at en betydelig andel av befolkningen i Norge har utpregede fordommer mot jøder samt for øvrig også mot romfolk, muslimer og kristne. Dette medlem mener det nå er på høy tid å iverksette en handlingsplan mot jødehat i Norge, og bevilger derfor 10 mill. kroner til dette.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

846

Forsknings- og utredningsvirksomhet, tilskudd mv.

80

(Ny) Tiltak mot jødehat, bevilges med

10 000 000»

11.13 Kap. 847 Tiltak for personer med nedsatt funksjonsevne

11.13.1 Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 71

Sammendrag

Bevilgingen på posten er på 26,5 mill. kroner.

Det foreslås å redusere bevilgningen på kap. 847 post 21 med 8 mill. kroner, mot en tilsvarende økning på kap. 847, (ny) post 72, jf. nærmere omtale under kap. 847 post 72.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

11.13.2 Post 72 (Ny) Tilskudd

Sammendrag

Tilskudd til generelle tiltak for personer med nedsatt funksjonsevne ble i 2011 postert på kap. 847 post 21. For å sikre riktig postbruk foreslås det å opprette en ny post 72 under kap. 847.

Det foreslås bevilget 8 mill. kroner på kap. 847, (ny) post 72, mot en tilsvarende reduksjon på kap. 847 post 21.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

11.14 Kap. 852 Adopsjonsstøtte

11.14.1 Post 70 Tilskudd til foreldre som adopterer barn fra utlandet

Komiteens medlem fra Venstre mener foreldre som velger å ta seg av barn som allerede er satt til verden må få like gode økonomiske vilkår som biologiske foreldre, og at adoptivforeldre bør få samme permisjonsrettigheter som biologiske foreldre. Dette medlem legger vekt på at det ikke skal være en økonomisk byrde å adoptere. Dette medlem foreslår derfor at adopsjonsstøtten økes til 1 G og bevilger 6,7 mill. kroner til dette formålet.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

852

Adopsjonsstøtte

70

Tilskudd til foreldre som adopterer barn fra utlandet, overslagsbevilgning, forhøye-s med

6 700 000

fra kr 15 358 000 til kr 22 058 000»

11.15 Kap. 853 Fylkesnemndene for barnevern og sosiale saker

11.15.1 Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Bevilgningen på posten er på 137,5 mill. kroner. Det har vært en vekst i innkomne saker til fylkesnemndene. Denne saksveksten har vært håndtert gjennom kostnadsreduserende tiltak og omprioriteringer. I tillegg ble fylkesnemndene gitt en rammeøkning i budsjettet for 2011, jf. forslag i Prop. 1 S (2010–2011) for Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet. Det har likevel bygd seg opp restanser i fylkesnemndene, og saksbehandlingstiden er lang. Det foreslås derfor å opprette engasjementer som nemndsledere i 2012 for å redusere restansene i de mest utsatte fylkesnemndene.

Det foreslås å øke bevilgningen på kap. 853 post 1 med 10 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

11.16 Kap. 854 Tiltak i barne- og ungdomsvernet

11.16.1 Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 71

Sammendrag

Bevilgingen på posten er på 79 mill. kroner.

Det foreslås å øke bevilgningen på kap. 854 post 21 med 3,6 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon på post 60, jf. nærmere omtale under post 60.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

11.16.2 Post 60 Kommunalt barnevern

Sammendrag

Det er i saldert budsjett 2012 bevilget 290,4 mill. kroner på posten. Bevilgningen ble i saldert budsjett økt med 43,3 mill. kroner for å dekke utgifter til 70 nye stillinger i det kommunale barnevernet i 2012. Ettersom stillingene kun får budsjetteffekt i elleve måneder i 2012, foreslås det å bruke 3,6 mill. kroner til fylkesmennenes veilednings- og rådgivningsarbeid overfor kommunene.

Det foreslås å redusere bevilgningen på kap. 854 post 60 med 3,6 mill. kroner mot en tilsvarende økning på kap. 854 post 21.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at regjeringen vil flytte 3,6 mill. kroner fra kommunalt barnevern over til fylkesmennenes oppgaver under kap. 854 post 21. Disse medlemmer vil minne om merknader fra Fremskrittspartiet under behandlingen av statsbudsjettet for 2012, og ser at partiets skepsis mot dagens finansiering er berettiget nå som byråkratiet nok en gang krever millionbevilgning på bekostning av førstelinjen i barnevernet. Disse medlemmer er kritiske til denne utviklingen, og ønsker av hensyn til barn og familier å opprettholde nivået på denne posten. Disse medlemmer går imot regjeringens forslag.

11.16.3 Post 65 Refusjon av kommunale utgifter til barneverntiltak knyttet til enslige mindre-årige asylsøkere og flyktninger

Sammendrag

Det er bevilget 539 mill. kroner på posten. Bevilgningsbehovet ble anslått med utgangspunkt i en prognose på 993 barn i refusjonsordningen og en gjennomsnittlig utgift på 543 000 kroner pr. barn. Nye prognoser tilsier 1 445 barn i refusjonsordningen og en gjennomsnittlig utgift pr. barn på 637 000 kroner. Dette gir et totalt bevilgningsbehov på 920 mill. kroner i 2012.

Det foreslås at bevilgningen på kap. 854 post 65 økes med 381 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer et behov for bevilgningsøkning på 381 mill. kroner på denne posten. Disse medlemmer mener at bakgrunnen for denne økningen er en direkte konsekvens av at regjeringen over lang tid har ført en feilslått innvandringspolitikk, og vil påpeke at Fremskrittspartiet står for et tydelig alternativ som ville ha ført til et vesentlig redusert omfang av behovet for barnevernstiltak for enslige mindreårige asylsøkere. Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2012, hvor posten er foreslått redusert med 150 mill. kroner.

11.16.4 Post 72 Tilskudd til forskning og utvikling i barnevernet

Sammendrag

Bevilgningen på posten er på 50,6 mill. kroner.

I Prop. 1 S (2011–2012) ble det flyttet tilskudd fra kap. 855 post 21 til kap. 854 post 72. Prisjusteringsmidlene knyttet til tilskuddet på 1,3 mill. kroner ble imidlertid ikke flyttet i saldert budsjett.

Det foreslås på denne bakgrunn å øke bevilgningen på posten med 1,3 mill. kroner, mot en tilsvarende reduksjon på kap. 855 post 21.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

11.16.5 Post 73 (Ny) Støtte til kontingentbetaling til deltakelse i fritidsaktiviteter

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener at deltakelse i sosiale og aktiviserende fritidsaktiviteter gir økt livskvalitet og glede for de fleste barn og unge. Det er ikke heldig at barn og unge ikke gis anledning til slik deltakelse på grunn av dårlig økonomi. Disse medlemmer mener at det frivillige organisasjonsliv har gode tilbud, men at det er avhengig av kontingentinntekter for å kunne drive sitt arbeid. Høyre ønsker derfor å innføre en tilskuddsordning hvor de familier som ikke evner å betale for egne barns deltakelse i aktiviteter i regi av de frivillige organisasjonene, skal få mulighet til å få dekket denne kostnaden.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti foreslår å øke bevilgningen med 8 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

854

Tiltak i barne- og ungdomsvernet

73

(Ny) Støtte til kontingent-betaling til deltakelse i fritids-aktiviteter, bevilges med »

8 000 000

Komiteens medlem fra Venstre viser i denne forbindelse til merknader og forslag om å øke tilskuddet til frivillige organisasjoner som gjennomfører fritidsaktiviteter for barn i lavinntektsfamilier med 20 mill. kroner under kap. 621 post 70 i denne innstilling.

11.17 Kap. 855 Statlig forvaltning av barnevernet

11.17.1 Post 1 Driftsutgifter, kan nyttes under post 22 og post 60

Sammendrag

Bevilgningen i saldert budsjett 2012 er på 3 433,5 mill. kroner. Det har over tid vært en høy klient- og utgiftsvekst i det statlige barnevernet. Det har samtidig vært en vridning bort fra de mest kostnadskrevende tiltakene, og Barne-, ungdoms- og familieetaten gjennomfører en rekke innsparingstiltak. Vridningen av tiltak er barnevernfaglig begrunnet. På bakgrunn av utviklingen i antall klienter og utgifter pr. tiltak hittil i år foreslås det å øke bevilgningen på posten med 50 mill. kroner i 2012.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at regjeringen vil øke posten med 50 mill. kroner, samtidig som den kommunale førstelinjen kuttes med 3,6 mill. kroner. Disse medlemmer er kritiske til en prioritering hvor byråkratiet får penger på bekostning av førstelinjetilbudet. Disse medlemmer foreslår å redusere bevilgningen med 3,6 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 46,4 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett og å overføre 3,6 mill. til kap. 854 post 60.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

855

Statlig forvaltning av barne-vernet

1

Driftsutgifter, kan nyttes under post 22 og post 60, forhøyes med

46 400 000

fra kr 3 433 510 000 til kr 3 479 910 000»

Disse medlemmer er også kjent med at det offentlige de siste årene har kuttet til dels dramatisk i det private barnevernstilbudet. Dette er svært uheldig, da det fjerner viktig kompetanse og mangfold innen tilbudet, og disse medlemmer håper regjeringen nå vil ta grep for å igjen bedre mulighetene for tiltak utenom det offentlige apparatet.

Komiteens medlemmer fra Høyre er opptatt av at midlene til barnevern kommer barna til gode. Disse medlemmer merker seg at BUF-etat ikke har oppfylt regjeringens krav til innsparinger, til tross for at det statlige barnevernsbyråkratiet har vokst kraftig de siste årene. Disse medlemmer mener det bør foretas en målrettet nedbygging av det unødvendig store statlige barnevernsbyråkratiet, for å sikre en effektiv bruk av offentlige midler til barnevern hvor midlene brukes til å hjelpe barn som trenger det.

Disse medlemmer viser til spørsmål nr. 105 fra Høyre til Finansdepartementet i forbindelse med finanskomiteens behandling av revidert nasjonalbudsjett. Der er det stilt et konkret spørsmål om bruken av de økte bevilgningene til statlig forvaltning av barnevernet vil gå til saksbehandling eller tiltak, og disse medlemmer merker seg at departementet ikke har svart entydig eller fyllestgjørende på dette spørsmålet. Disse medlemmer viser i denne sammenheng til departementets svar på hvordan ekstrabevilgningen skal benyttes, og merker seg at kun ett av de åtte tiltakene departementet lister opp for å håndtere budsjettutfordringene handler om kutt i administrative stillinger. Disse medlemmer merker seg også at departementet ikke gir finanskomiteen konkret svar på hvordan midlene skal brukes, samtidig som slik informasjon var å finne i mediene allerede før revidert nasjonalbudsjett ble forelagt Stortinget.

Komiteens medlem fra Venstre viser til representantforslag fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Borghild Tenden om å overføre oppgaver fra Barne-, ungdoms- og familieetatens regionskontorer til den kommunale barnevernstjenesten (Dokument 8:18 S (2009–2010)). I forslaget ble det vist til en Fafo-rapport (rapport 2009:41) hvor det kommer fram at det kommunale og statlige barnevernet har store samarbeidsproblemer og at Barne-, ungdoms- og familieetaten (Bufetat) er i ferd med å bli en byråkratisk, ressurskrevende organisasjon som ikke på langt nær bidrar godt nok til at de mest sårbare barna får hjelpen de bør og har krav på. Dette medlem er bekymret over at barnevernet i dag ikke klarer å sikre at barn og unge som lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling, får nødvendig hjelp og omsorg til rett tid. Dette medlem mener kommunene må få et helhetlig ansvar for barnevernet og er av den oppfatning at nedleggelse og overføring av Bufetats oppgaver regionalt er noe som bør vurderes. På denne bakgrunn foreslår dette medlem å kutte 100 mill. kroner i det statlige, regio-nale barnevernet og omfordele midlene til det kommunale barnevernet. Det vises til omtale under kap. 571 post 60.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

855

Statlig forvaltning av barne-vernet

1

Driftsutgifter, kan nyttes under post 22 og post 60, nedsettes med

50 000 000

fra kr 3 433 510 000 til kr 3 383 510 000»

11.17.2 Post 21 Spesielle driftsutgifter

Sammendrag

Bevilgningen på posten er på 27,1 mill. kroner. Det foreslås å redusere bevilgningen på kap. 855 post 21 med 1,3 mill. kroner, mot en tilsvarende økning på kap. 854 post 72, jf. nærmere omtale under kap. 854 post 72.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

11.18 Kap. 3855 Statlig forvaltning av barne-vernet

11.18.1 Post 1 Diverse inntekter

Sammendrag

Bevilgningen i saldert budsjett 2012 er på 27,5 mill. kroner. Posten omfatter i hovedsak refusjoner for utlegg for kommunene i forbindelse med institusjonsplasseringer. Som følge av at tiltakssammensetningen blir endret fra institusjon til mer bruk av andre typer tiltak, forventes det en reduksjon i inntektene på posten.

Det foreslås at bevilgningen på kap. 3855 post 1 reduseres med 10 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

11.18.2 Post 60 Kommunale egenandeler

Sammendrag

Bevilgningen i saldert budsjett 2012 er på 899,4 mill. kroner. Anslaget over inntekter fra kommunale egenandeler ble i forbindelse med saldert budsjett beregnet på bakgrunn av forventet tiltakssammensetning i 2011 og 2012. Tiltakssammensetningen i 2011 er nå kjent. Klientveksten i barnevernet har i hovedsak kommet i tiltak der kommunene betaler lite eller ingen egenandel. Det foreslås derfor å redusere inntektene fra kommunale egenandeler.

Det foreslås at bevilgningen på kap. 3855 post 60 reduseres med 27 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

11.19 Kap. 856 Barnevernets omsorgssenter for enslige, mindreårige asylsøkere

11.19.1 Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Saldert budsjett på posten er 243,2 mill. kroner. Bevilgningen la til rette for 120 plasser i gjennomsnitt i omsorgssentrene og forutsatte dermed en betydelig reduksjon av kapasiteten i omsorgssentrene, fra 162 plasser ved utgangen av 2011 til 114 plasser ved utgangen av 2012.

Reduksjonen i antall plasser gjennomføres ved at omsorgssentrene ved Søvik og Eidsvoll legges ned. Kriteriene som er lagt til grunn for nedleggelsene, er kvalitet i tjenestetilbudet, hensynet til ansatte, kommunesamarbeid og økonomi. Selv om to omsorgssentre legges ned i 2012, påløper det driftsutgifter tilsvarende drift av 162 plasser for store deler av året. Dette skyldes forpliktelser knyttet til kontraktsforhold med Statsbygg og inngåtte lønns- og arbeidsavtaler med ansatte ved omsorgssentrene. Forpliktelsene blir gradvis faset ut.

Det foreslås at bevilgningen på kap. 856 post 1 økes med 11 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

11.20 Kap. 3856 Barnevernets omsorgssenter for enslige, mindreårige asylsøkere

11.20.1 Post 4 Refusjon av ODA-godkjente utgifter

Sammendrag

Saldert budsjett 2012 på posten er på 173,2 mill. kroner. Visse innenlandske utgifter til mottak av asylsøkere og flyktninger kan i henhold til retningslinjene fra OECD/DAC godkjennes som offisiell utvik-lingshjelp. Det er lagt til grunn at 74 pst. av utgiftene pr. utnyttet plass i omsorgssentre kan godkjennes som utviklingshjelp.

Saldert budsjett 2012 var basert på en forutsetning om et gjennomsnittlig belegg i omsorgssentrene på 120 plasser. Oppdaterte prognoser tilsier et gjennomsnittlig belegg på 80 plasser i 2012. Det foreslås i tråd med dette å redusere inntektsanslaget på kap. 3856 post 4 med 57,7 mill. kroner. ODA-godkjente utgifter kan kun rapporteres for faktisk bruk av plasser. Antallet plasser som ligger til grunn for forslaget om redusert anslag over ODA-godkjente utgifter, er derfor lavere enn det totale antall plasser som er lagt til grunn for bevilgningsforslaget på kap. 856 post 1.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

11.21 Kap. 857 Barne- og ungdomstiltak

11.21.1 Post 21 Spesielle driftsutgifter

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser for øvrig til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2012, hvor det tas betydelige grep for å styrke frivillig sektor. Disse medlemmer mener at gode rammevilkår for frivilligheten er en forutsetning for å kunne tilby effektive tiltak til barn og unge, og kommer til å fortsette kampen for frivilligheten når statsbudsjettet for 2013 skal behandles.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det har blitt 7 000 flere fattige barn i perioden 2007–2009, sammenliknet med perioden 2004–2006. Disse medlemmer understreker at fattigdom rammer barn spesielt hardt, særlig fordi det ofte fører til at de ikke kan delta på vanlige aktiviteter sammen med jevnaldrende. Flere frivillige organisasjoner arrangerer ulike aktivitetstilbud for barn og unge, som gir mulighet for gode opplevelser til en lav kostnad.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti foreslår å bevilge 5 mill. kroner til fritidstiltak for barn og i regi av frivillige organisasjoner over kap. 857 post 21. Støtten skal blant annet bidra til å støtte frivillige organisasjoners sommerleire for barn og unge, slik at de kan gi et tilbud til barn av foreldre som ikke kan betale.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 5 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

857

Barne- og ungdomstiltak

21

Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 71, forhøye-s med

5 000 000

fra kr 7 847 000 til kr 12 847 000»

Komiteens medlem fra Venstre viser i denne forbindelse til merknader og forslag om å øke tilskuddet til frivillige organisasjoner som gjennomfører fritidsaktiviteter for barn i lavinntektsfamilier med 20 mill. kroner under kap. 621 post 70 i denne innstilling.

11.21.2 Post 60 Barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn, kan overføres

Sammendrag

I saldert budsjett 2012 er det bevilget 57,5 mill. kroner på posten. Ordningen Barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn (storbyordningen) skal bidra til å bedre oppvekst- og levekårene i større bysamfunn. Midlene går til tiltak og prosjekter som retter seg mot barn, unge og familier berørt av fattigdomsproblemer samt utsatte ungdomsgrupper og ungdomsmiljøer i 23 bykommuner.

Kulturdepartementet (KUD) og Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet er enige om at KUD bidrar med ytterligere 5 mill. kroner til ordningen i 2012. Midlene skal gå til et program for kultur i storbyordningen. Formålet er å bidra til at flere utsatte barn og unge får delta i kultur- og fritidsaktiviteter.

Det foreslås å øke bevilgningen på kap. 857 post 60 med 5 mill. kroner, mot en tilsvarende samlet reduksjon på kap. 314 Kultur og samfunn, post 79 Ymse kultur og samfunnsformål, kap. 315 Frivillighetsformål, post 79 Ymse frivillighetsformål og kap. 320 Allmenne kulturformål, post 79 Til disposisjon.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

11.22 Kap. 858 Barne-, ungdoms- og familie-direktoratet

11.22.1 Post 1 Driftsutgifter

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti konstaterer at mange barn venter på fosterhjemsplassering. Flere enn 1 000 nye barn og unge trenger fosterhjem hvert år, og behovet for flere fosterhjem øker år for år. Ventelistene for fosterhjemsplassering er betydelige. Dette medlem foreslår derfor å bevilge 10 mill. kroner mer til innsatsen for rekruttering av fosterhjem.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

858

Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 855 post 1, forhøye-s med

10 000 000

fra kr 209 063 000 til kr 219 063 000»

11.23 Kap. 860 Forbrukerrådet

11.23.1 Post 50 Basisbevilgning

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til representantforslag Dokument 8:88 S (2011–2012) om kompliserte spareprodukter, klageorgan og Finanstilsynets rolle, der forslagsstillerne fra Kristelig Folkeparti fremmet forslag for å bedre forbrukernes rettigheter overfor banker og finansforetak, herunder å erstatte Finansklagenemnda med et uavhengig offentlig klageorgan. Dette medlem viser til at mange forbrukere har behov for juridisk bistand i forbindelse med kjøp av ulike spareprodukter. Dette medlem viser til at behovet er ekstra stort i lys av at Finansklagenemnda ikke fungerer som det lavterskeltilbudet det var ment å være, og at rettsprosesser mot banker og finansforetak er svært ressurskrevende for forbrukere som kanskje allerede står på bar bakke etter at spareproduktene de kjøpte har tapt seg i verdi. Dette medlem foreslår derfor å øke bevilgningen med 10 mill. kroner for at Forbrukerrådet i større grad kan føre rettssaker på vegne av forbrukere.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

860

Forbrukerrådet

50

Basisbevilgning, forhøye-s med

10 000 000

fra kr 102 278 000 til kr 112 278 000»

11.24 Kap. 2530 Foreldrepenger

11.24.1 Post 70 Foreldrepenger ved fødsel, overslags-bevilgning

Sammendrag

Bevilgningen på posten er på 15 575 mill. kroner. Bevilgningen foreslås økt med 760,3 mill. kroner. Utgiftene til foreldrepenger ved fødsel ble om lag 300 mill. kroner høyere i 2011 enn lagt til grunn for saldert budsjett 2012, slik at inngangsnivået i 2012 nå er høyere. I 2009 og 2011 ble fedrekvoten forlenget med hhv. fire og to uker og foreldrepengeperioden med hhv. to uker og en uke. Videre ble arbeidsavklaringspenger ved innføringen i 2010 gyldig opptjeningsgrunnlag for foreldrepenger. Merutgiftene knyttet til disse utvidelsene ventes samlet å bli om lag 300 mill. kroner høyere i 2012 enn lagt til grunn for saldert budsjett. Resten av økningen skyldes vekst i andelen med rett til foreldrepenger samt at utbetalingsgrunnlaget til foreldrene øker.

Det foreslås å øke bevilgningen på kap. 2530 post 70 med 760,3 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

11.15 Andre saker

11.15.1 Tildeling av tilskudd

Sammendrag

Barne-, likestillings- og inkluderingsministeren har i brev av 22. mars 2012 til Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité orientert om enkeltilskudd gitt av departementet i 2011.

I proposisjonen er en oversikt over tilskuddsmottakere i 2012 hvor navnet på mottakeren ikke kommer klart frem av budsjettproposisjonen for Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet for 2012, og det vises til denne.

Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet ønsker på denne måten å informere Stortinget om hvordan disse tilskuddsmidlene planlegges fordelt i 2012. Tilskuddene går i hovedsak til videreføring av pågående tiltak og prosjekter.

Enkelte tilskudd utbetales fra andre poster enn tilskuddsposter. I statsbudsjettet for 2013 vil Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet foreslå å flytte midler slik at postbruken blir i tråd med regelverket.

Komiteens merknader

Komiteen tar omtalen til orientering.