Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Siri Hov
Eggen, Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd Schou,
fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet,
Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild Hareide,
viser til at E136 mellom Dombås og Ålesund er hovedvegen til Østlandet
fra Sunnmøre og deler av Romsdal. Deler av E136 mellom Ålesund og
Åndalsnes er ulykkesbelasta og utsatt for skred. Komiteen merker
seg at utbygginga vil gi trafikantene en mer skredsikker veg, bedrer
framkommeligheten og gir bedre trafikksikkerhet. I tillegg vil reiseavstanden
mellom sentrale steder på Sunnmøre og mellom Vikebukt og Helland
i Vestnes kommune bli vesentlig kortere.
Komiteen ser positivt på at Tresfjordbrua
og Vågstrandstunnelen blir bygget samtidig. Dette gir en fornuftig
ressursbruk og vil gjøre anleggsdrifta mer effektiv.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, har merket seg at Samferdselsdepartementet
legger til grunn ei styringsramme for Tresfjordbrua og Vågstrandstunnelen
på 1 230 mill. kroner i 2012-prisnivå, og ei kostnadsramme på 1 310
mill. kroner i 2012-prisnivå. Styringsramma fordeler seg med 800
mill. kroner på Tresfjordbrua og 350 mill. kroner på Vågstrandstunnelen
i 2010-kroner. Netto nytte (NN) for prosjektet er regnet til 114 mill.
kroner. Samfunnsøkonomisk nytte (NN/K) for prosjektet er regnet
til 0,17. I tillegg er det forutsatt at det brukes 20 mill. kroner
til programområdetiltak langs dagens E136 rundt Tresfjorden. Flertallet støtter
forslaget til styringsramme, kostnadsramme og forslag til programområdetiltak
langs dagens E136 rundt Tresfjorden.
Flertallet viser til at utbygginga
av Tresfjordbrua og Vågstrandstunnelen på E136 er forutsatt finansiert
med statlige midler og bompenger. Flertallet har
merket seg at det er lokalpolitisk tilslutning til et samlet opplegg
med 50 pst. bompengefinansiering av de to delprosjektene. Det er
lagt opp til anleggsstart høsten 2012. Trafikkåpning for tunnelen
er planlagt innen årsskiftet 2014/2015 og åpning av brua er planlagt
sommeren 2015.
Flertallet viser til at den statlige
ramma til prosjektet er på til sammen 615 mill. kroner, fordelt
med 430 mill. kroner på post 30 og 185 mill. kroner på post 31.
I tillegg er det forutsatt 10 mill. kroner i statlige midler til
programområdetiltak innenfor post 30. Innkrevingen av bompenger
skal starte opp i 2015 når begge prosjektene er åpnet for trafikk.
Det er lagt opp til bompengeinnkreving i 15 år.
Flertallet støtter forslaget
til finansieringsopplegg for Tresfjordbrua og Vågstrandstunnelen på
E136 med statlige midler og bompenger
Flertallet forutsetter at Møre
og Romsdal fylkeskommune før anleggsstart fatter vedtak om garanti
i tråd med proposisjonen og innstillinga.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, ser behovet for ytterligere programområdetiltak
langs dagens E136 på strekninga Måndalen–Kjelbotn. Dette
flertallet ber om at dette vurderes. Forutsetningen for
ytterligere programområdetiltak er at det finansieres med bompenger,
som minimum en 50/50-fordeling, så fremt det er lokal tilslutning
til dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i Innst. S. nr. 300 (2008–2009) Nasjonal transportplan
2010–2019:
«E136 Ålesund–Dombås
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at St.meld. nr. 16 (2008–2009)
og statsrådens svar på NTP-spørsmål nr. 5 fra komiteen til sammen
nevner en rekke prosjekter på E136 mellom Ålesund og Dombås, herunder E136
Tresfjordbrua, E136 Flatmark–Monge–Marstein, E136 Breivika–Lerstad,
E136 Måndalstunnelen–Våge og E136 Dølsteinfonna. Disse medlemmer
mener at det er riktig å se disse prosjektene samlet, blant annet
fordi sprengmassen fra E136 Måndalstunnelen–Våge skal brukes i forbindelse
med fundamenteringen av prosjektet E136 Tresfjordbrua. Disse medlemmer
viser til sine merknader om Tresfjordbrua i Innst. S. nr. 240 (2003–2004),
og er fornøyd med at denne er med i Nasjonal transportplan 2010–2019.
Disse medlemmer ønsker en utbedring av øst-vest-sambandet tidligst
mulig i planperioden og viser til at store deler av veien ikke innehar
den standard som en stamvei skal ha. Disse medlemmer viser til at
Regjeringens forslag på E136 inneholder totalt 1 380 mill. kroner
i bompengefinansiering, hvorav 290 mill. kroner på E136 Tresfjordbrua,
930 mill. kroner for prosjektet E136 Breivika–Leirstad, og 160 mill.
kroner for prosjektet E136 Måndalstunnelen–Våge. Disse medlemmer
mener finansiering av stamveiene er et statlig ansvar, og ønsker
dermed ikke slike finansieringsløsninger, og ønsker oppstart av
Breivika–Leirstad raskest mulig. Disse medlemmer vil på denne bakgrunn øke
planrammen for perioden 2010–2013 med 1 490 mill. kroner for perioden
2010–2013, og for perioden 2010–2019 med 3 190 mill. kroner for perioden
2010–2019.»
Disse medlemmer minner om at
Norge er blitt et svært rikt land, men at et gammeldags og dårlig
vedlikeholdt veinett reduserer konkurransekraft og verdiskaping. Disse
medlemmer vil vise til at Fremskrittspartiet derfor mener
at en større del av Norges finansielle rikdom må investeres i norsk
realkapital i Norge og at finansinvesteringene i et internasjonalt
urolig og risikofylt finansmarked bør reduseres. Disse medlemmer peker
også på at bruk av bompengefinansiering til veibygging i Norge er en
svært kostbar finansieringsform for bilistene, slik tallene som
fremvist i denne saken illustrerer. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet mener at staten skal ha ansvar for en
forsvarlig veiutbygging i landet og at bruk av bompenger, veiprising
eller annen direkte trafikantbetaling er en ytterligere beskatning
av trafikkantene.
Disse medlemmer peker også på
at bruken av bompengefinansiering har økt kraftig under den rødgrønne
regjeringen. I perioden 2005–2009 ble det med stemmene fra regjeringspartiene
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, og
med tilslutning fra partiene Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
i Stortinget vedtatt prosjekter med bompengefinansiering der samlet
bompengebeløp var ca. 68 mrd. kroner med tillegg av hhv. 7,6 mrd.
kroner til dekning av renter og 5,4 mrd. kroner til dekning av innkrevingskostnader.
Samlet var beløpet nesten 81 mrd. kroner og innebærer en omfattende
ekstra skatt på transport vedtatt av alle partier med unntak av
Fremskrittspartiet.
Disse medlemmer vil vise til
at i perioden 2009–2013 er tallene inklusiv prosjektene omtalt i
inneværende sak hhv. 17 mrd. kroner i bompenger, 7,8 mrd. kroner
i renter og vel 2 mrd. kroner i innkrevingskostnader, samlet ca. 26,8
mrd. kroner. Også dette en omfattende ekstra skatt på transport.
Også dette beløpet vedtatt med stemmene til regjeringspartiene Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet og med tilslutning fra
partiene Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.
Bompengefinansiering av dette prosjektet medfører
en omfattende ekstraregning for bilistene. I tillegg til bompenger
på 625 mill. kroner skal bilistene også betale renter på 425 mill.
kroner og innkrevingskostnader på 90 mill. kroner, samlet 1 140
mill. kroner som tilsvarer mer enn 91 pst. av samlet investeringsbeløp
på 1 250 mill. kroner.
Disse medlemmer har merket seg
svar fra Samferdselsdepartementet i brev datert 25. april 2012 på
spørsmål om veidimensjonering. Disse medlemmer peker
på at prosjektet som omhandles i saken gjelder modernisering av
Europavei. Disse medlemmer peker på at dette prosjektet
på en tydelig måte illustrerer én av mange svakheter innenfor regjeringens
veipolitikk. Kostnadsoverslag på kapasitet ut over den foreslåtte
i forhold til veinormalen foreligger ikke. Et veiprosjekt av noe
størrelse som ble åpnet på E39 Renndalen–Staurset i september 2011, viser
kraftig økt årsdøgntrafikk (ÅDT) i forhold til beregnet ÅDT på gammel
vei. Disse medlemmer mener dette er et nytt eksempel
på at nye veier bygges med for lav kapasitet. Disse medlemmer understreker
at Fremskrittspartiet ønsker endring i denne politikken gjennom
endring i veinormaler, endring i politisk vurdering av dimensjonering
på veier generelt og Europaveier spesielt og endring av planleggingsmessige
forutsetninger om årlig trafikkvekst som legges til grunn for veiprosjekter.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget godkjenner utbyggingen av Tresfjordbrua
og Vågstrandstunnelen på E136 i Møre og Romsdal slik prosjektene
er beskrevet i Prop. 80 S (2011–2012) og med full statlig finansiering.
Stortinget forutsetter statlig forskottering om det er nødvendig
for å holde planlagt fremdrift, og at endelig vedtak om statlig
finansiering innarbeides i revidert statsbudsjett for 2012.»
«Stortinget ber regjeringen legge frem egen
sak om dimensjonering av nye veier både på fylkesveinettet og riksveinettet.»
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det
er positivt at E136 nå utbedres, og vil understreke at det er lokal
oppslutning om bompengesøknaden.
Disse medlemmer vil videre understreke
at Høyre i Dokument nr. 8:53 (2005–2006) foreslo å bygge ut E136
fra Ålesund til Opplands grense som et helhetlig OPS-prosjekt. Dette
ble foreslått allerede i 2006. Dersom Stortingets flertall hadde
gitt sin tilslutning på dette tidspunktet, kunne veien stått ferdig
mye tidligere. Disse medlemmer vil på generelt grunnlag minne
om at OPS gir betydelig kortere byggetid, bedre ressursbruk og muligheten
for å være garantert skikkelig vedlikehold gjennom hele veiens økonomiske
levetid. Disse medlemmer vil understreke at bompengefinansieringen som
nå vedtas, innebærer betaling av renter og avdrag på et lån. Disse
medlemmer vil også understreke at det i noen tilfeller kan
være private aktører, både fra inn- og utland, som låner ut penger
til norske bompengeselskap.