Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Siri Hov Eggen, Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild Hareide, viser til at E136 mellom Dombås og Ålesund er hovedvegen til Østlandet fra Sunnmøre og deler av Romsdal. Deler av E136 mellom Ålesund og Åndalsnes er ulykkesbelasta og utsatt for skred. Komiteen merker seg at utbygginga vil gi trafikantene en mer skredsikker veg, bedrer framkommeligheten og gir bedre trafikksikkerhet. I tillegg vil reiseavstanden mellom sentrale steder på Sunnmøre og mellom Vikebukt og Helland i Vestnes kommune bli vesentlig kortere.

Komiteen ser positivt på at Tresfjordbrua og Vågstrandstunnelen blir bygget samtidig. Dette gir en fornuftig ressursbruk og vil gjøre anleggsdrifta mer effektiv.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, har merket seg at Samferdselsdepartementet legger til grunn ei styringsramme for Tresfjordbrua og Vågstrandstunnelen på 1 230 mill. kroner i 2012-prisnivå, og ei kostnadsramme på 1 310 mill. kroner i 2012-prisnivå. Styringsramma fordeler seg med 800 mill. kroner på Tresfjordbrua og 350 mill. kroner på Vågstrandstunnelen i 2010-kroner. Netto nytte (NN) for prosjektet er regnet til 114 mill. kroner. Samfunnsøkonomisk nytte (NN/K) for prosjektet er regnet til 0,17. I tillegg er det forutsatt at det brukes 20 mill. kroner til programområdetiltak langs dagens E136 rundt Tresfjorden. Flertallet støtter forslaget til styringsramme, kostnadsramme og forslag til programområdetiltak langs dagens E136 rundt Tresfjorden.

Flertallet viser til at utbygginga av Tresfjordbrua og Vågstrandstunnelen på E136 er forutsatt finansiert med statlige midler og bompenger. Flertallet har merket seg at det er lokalpolitisk tilslutning til et samlet opplegg med 50 pst. bompengefinansiering av de to delprosjektene. Det er lagt opp til anleggsstart høsten 2012. Trafikkåpning for tunnelen er planlagt innen årsskiftet 2014/2015 og åpning av brua er planlagt sommeren 2015.

Flertallet viser til at den statlige ramma til prosjektet er på til sammen 615 mill. kroner, fordelt med 430 mill. kroner på post 30 og 185 mill. kroner på post 31. I tillegg er det forutsatt 10 mill. kroner i statlige midler til programområdetiltak innenfor post 30. Innkrevingen av bompenger skal starte opp i 2015 når begge prosjektene er åpnet for trafikk. Det er lagt opp til bompengeinnkreving i 15 år.

Flertallet støtter forslaget til finansieringsopplegg for Tresfjordbrua og Vågstrandstunnelen på E136 med statlige midler og bompenger

Flertallet forutsetter at Møre og Romsdal fylkeskommune før anleggsstart fatter vedtak om garanti i tråd med proposisjonen og innstillinga.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, ser behovet for ytterligere programområdetiltak langs dagens E136 på strekninga Måndalen–Kjelbotn. Dette flertallet ber om at dette vurderes. Forutsetningen for ytterligere programområdetiltak er at det finansieres med bompenger, som minimum en 50/50-fordeling, så fremt det er lokal tilslutning til dette.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine merknader i Innst. S. nr. 300 (2008–2009) Nasjonal transportplan 2010–2019:

«E136 Ålesund–Dombås

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at St.meld. nr. 16 (2008–2009) og statsrådens svar på NTP-spørsmål nr. 5 fra komiteen til sammen nevner en rekke prosjekter på E136 mellom Ålesund og Dombås, herunder E136 Tresfjordbrua, E136 Flatmark–Monge–Marstein, E136 Breivika–Lerstad, E136 Måndalstunnelen–Våge og E136 Dølsteinfonna. Disse medlemmer mener at det er riktig å se disse prosjektene samlet, blant annet fordi sprengmassen fra E136 Måndalstunnelen–Våge skal brukes i forbindelse med fundamenteringen av prosjektet E136 Tresfjordbrua. Disse medlemmer viser til sine merknader om Tresfjordbrua i Innst. S. nr. 240 (2003–2004), og er fornøyd med at denne er med i Nasjonal transportplan 2010–2019. Disse medlemmer ønsker en utbedring av øst-vest-sambandet tidligst mulig i planperioden og viser til at store deler av veien ikke innehar den standard som en stamvei skal ha. Disse medlemmer viser til at Regjeringens forslag på E136 inneholder totalt 1 380 mill. kroner i bompengefinansiering, hvorav 290 mill. kroner på E136 Tresfjordbrua, 930 mill. kroner for prosjektet E136 Breivika–Leirstad, og 160 mill. kroner for prosjektet E136 Måndalstunnelen–Våge. Disse medlemmer mener finansiering av stamveiene er et statlig ansvar, og ønsker dermed ikke slike finansieringsløsninger, og ønsker oppstart av Breivika–Leirstad raskest mulig. Disse medlemmer vil på denne bakgrunn øke planrammen for perioden 2010–2013 med 1 490 mill. kroner for perioden 2010–2013, og for perioden 2010–2019 med 3 190 mill. kroner for perioden 2010–2019.»

Disse medlemmer minner om at Norge er blitt et svært rikt land, men at et gammeldags og dårlig vedlikeholdt veinett reduserer konkurransekraft og verdiskaping. Disse medlemmer vil vise til at Fremskrittspartiet derfor mener at en større del av Norges finansielle rikdom må investeres i norsk realkapital i Norge og at finansinvesteringene i et internasjonalt urolig og risikofylt finansmarked bør reduseres. Disse medlemmer peker også på at bruk av bompengefinansiering til veibygging i Norge er en svært kostbar finansieringsform for bilistene, slik tallene som fremvist i denne saken illustrerer. Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet mener at staten skal ha ansvar for en forsvarlig veiutbygging i landet og at bruk av bompenger, veiprising eller annen direkte trafikantbetaling er en ytterligere beskatning av trafikkantene.

Disse medlemmer peker også på at bruken av bompengefinansiering har økt kraftig under den rødgrønne regjeringen. I perioden 2005–2009 ble det med stemmene fra regjeringspartiene Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, og med tilslutning fra partiene Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, i Stortinget vedtatt prosjekter med bompengefinansiering der samlet bompengebeløp var ca. 68 mrd. kroner med tillegg av hhv. 7,6 mrd. kroner til dekning av renter og 5,4 mrd. kroner til dekning av innkrevingskostnader. Samlet var beløpet nesten 81 mrd. kroner og innebærer en omfattende ekstra skatt på transport vedtatt av alle partier med unntak av Fremskrittspartiet.

Disse medlemmer vil vise til at i perioden 2009–2013 er tallene inklusiv prosjektene omtalt i inneværende sak hhv. 17 mrd. kroner i bompenger, 7,8 mrd. kroner i renter og vel 2 mrd. kroner i innkrevingskostnader, samlet ca. 26,8 mrd. kroner. Også dette en omfattende ekstra skatt på transport. Også dette beløpet vedtatt med stemmene til regjeringspartiene Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet og med tilslutning fra partiene Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.

Bompengefinansiering av dette prosjektet medfører en omfattende ekstraregning for bilistene. I tillegg til bompenger på 625 mill. kroner skal bilistene også betale renter på 425 mill. kroner og innkrevingskostnader på 90 mill. kroner, samlet 1 140 mill. kroner som tilsvarer mer enn 91 pst. av samlet investeringsbeløp på 1 250 mill. kroner.

Disse medlemmer har merket seg svar fra Samferdselsdepartementet i brev datert 25. april 2012 på spørsmål om veidimensjonering. Disse medlemmer peker på at prosjektet som omhandles i saken gjelder modernisering av Europavei. Disse medlemmer peker på at dette prosjektet på en tydelig måte illustrerer én av mange svakheter innenfor regjeringens veipolitikk. Kostnadsoverslag på kapasitet ut over den foreslåtte i forhold til veinormalen foreligger ikke. Et veiprosjekt av noe størrelse som ble åpnet på E39 Renndalen–Staurset i september 2011, viser kraftig økt årsdøgntrafikk (ÅDT) i forhold til beregnet ÅDT på gammel vei. Disse medlemmer mener dette er et nytt eksempel på at nye veier bygges med for lav kapasitet. Disse medlemmer understreker at Fremskrittspartiet ønsker endring i denne politikken gjennom endring i veinormaler, endring i politisk vurdering av dimensjonering på veier generelt og Europaveier spesielt og endring av planleggingsmessige forutsetninger om årlig trafikkvekst som legges til grunn for veiprosjekter.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortinget godkjenner utbyggingen av Tresfjordbrua og Vågstrandstunnelen på E136 i Møre og Romsdal slik prosjektene er beskrevet i Prop. 80 S (2011–2012) og med full statlig finansiering. Stortinget forutsetter statlig forskottering om det er nødvendig for å holde planlagt fremdrift, og at endelig vedtak om statlig finansiering innarbeides i revidert statsbudsjett for 2012.»

«Stortinget ber regjeringen legge frem egen sak om dimensjonering av nye veier både på fylkesveinettet og riksveinettet.»

Komiteens medlemmer fra Høyre mener det er positivt at E136 nå utbedres, og vil understreke at det er lokal oppslutning om bompengesøknaden.

Disse medlemmer vil videre understreke at Høyre i Dokument nr. 8:53 (2005–2006) foreslo å bygge ut E136 fra Ålesund til Opplands grense som et helhetlig OPS-prosjekt. Dette ble foreslått allerede i 2006. Dersom Stortingets flertall hadde gitt sin tilslutning på dette tidspunktet, kunne veien stått ferdig mye tidligere. Disse medlemmer vil på generelt grunnlag minne om at OPS gir betydelig kortere byggetid, bedre ressursbruk og muligheten for å være garantert skikkelig vedlikehold gjennom hele veiens økonomiske levetid. Disse medlemmer vil understreke at bompengefinansieringen som nå vedtas, innebærer betaling av renter og avdrag på et lån. Disse medlemmer vil også understreke at det i noen tilfeller kan være private aktører, både fra inn- og utland, som låner ut penger til norske bompengeselskap.