Utvalget har også i 2010 gjennomført tre inspeksjoner
i E-tjenesten sentralt. I tillegg er det gjennomført inspeksjon
av tjenestens tekniske innhentingsvirksomhet ved Forsvarets forsøksstasjon
Vadsø (FFSV) og Forsvarets stasjon Vardø (FSTV). Under inspeksjonene
er utvalget særlig opptatt av at forbudet mot å hente opplysninger
om norske borgere blir overholdt.
E-tjenestens systemer for teknisk informasjonsinnhenting
er under kontinuerlig utvikling, noe som er krevende ut fra et kontrollperspektiv.
For å møte denne utfordringen har utvalget fulgt opp inspeksjonsrutinene
som ble utviklet i 2009: Utvalgsleder, sammen med sekretariatet
og teknisk sakkyndig, forbereder alle inspeksjoner. Utvalgets erfaring
er at dette, i tråd med hensikten, fører til en mer målrettet kontroll
av E-tjenesten.
Utvalget har i 2010 mottatt én klage rettet
mot E-tjenesten, som også rettet seg mot PST og FSA. Klagesaken
er avsluttet uten kritikk. Til sammenligning mottok utvalget fem
klager rettet mot E-tjenesten i 2009.
I henhold til Instruks om Etterretningstjenesten § 13
skal blant annet saker «av særlig viktighet eller prinsipiell karakter»
forelegges Forsvarsdepartementet. I flere år har utvalget vært opptatt av
at det skal foreligge forsvarlige rutiner for notoritet og dokumentasjon
av den politiske godkjenningsprosessen. Bare da er det i ettertid mulig
å bli kjent med det faktiske grunnlaget for tjenestens metoder og
operasjoner og hvilke rettslige vurderinger som er fremlagt for
departementet.
Utvalget får til hver inspeksjon i tjenestens hovedkvarter
presentert eventuelle saker som har vært forelagt for departementet.
I 2010 har utvalget sett nærmere på flere slike saker. Utvalgets
inntrykk er at det nå synes å være god notoritet på tjenestens foreleggelser
for departementet, herunder eventuelle rettslige vurderinger. Også
departementets vurderinger er skriftlig dokumentert. Det er fra
departementets side forutsatt at godkjenningen derfra fremlegges
for EOS-utvalget. Utvalget er tilfreds med den bevisstheten både
Forsvarsdepartementet og tjenesten nå har på dette området.
Utvalget er i kontrollen med EOS-tjenestene opptatt
av at samarbeidet tjenestene imellom skjer innenfor de lovhjemler
og instrukser som gjelder for hver av tjenestene. I 2010 er utvalget holdt
orientert om samhandlingen mellom PST og E-tjenesten. Tjenestene
arbeider kontinuerlig med å forbedre rutinene for samarbeid. Dette
har i 2010 resultert i at tjenestene har utarbeidet en samhandlingsplan
som utvalget har blitt orientert om begge steder: For det første
skal tjenestene kartlegge juridiske skranker for samarbeidet og
utarbeide samarbeidsrutiner. Videre vil tjenestene identifisere
informasjonsbehov og muligheter og begrensninger for informasjonsdeling.
De vil også overveie å etablere en liaisonordning. Dessuten vil
de se nærmere på mulighetene for å heve og utveksle kompetanse.
Under inspeksjonene av PST og E-tjenesten kontrollerer
utvalget konkrete samarbeidssaker, herunder informasjonsutvekslingen
mellom de to tjenestene, både gjennom orienteringer fra tjenestene
og ved inspeksjon av arkiver og registre.
Utvalget ser at samarbeidet er viktig for tjenestene
og at personers forflytning over landegrenser kan være problematisk
med hensyn til å trekke grenser mellom PSTs og E-tjenestens arbeidsområder.
Utvalget anser det som positivt at tjenestene er oppmerksomme på
de utfordringene tjenestenes ulike hjemmelsgrunnlag medfører i forbindelse
med operativt samarbeid. I 2011 vil utvalget fortsatt rette søkelys
på samarbeidet mellom PST og E-tjenesten.
I henhold til etterretningstjenesteloven § 4
skal ikke E-tjenesten overvåke eller på annen fordekt måte innhente
opplysninger om norske personer på norsk territorium. At denne bestemmelsen ikke
overtres, utgjør den viktigste del av utvalgets kontroll med tjenestens
tekniske informasjonshenting: Denne må være innrettet slik at den kan
stanses, hvis det viser seg at de personene det gjelder, blir identifisert
som norsk statsborgere.
Utvalget stilte i en konkret sak spørsmål vedrørende
tjenestens informasjonsinnhenting mot en norsk statsborger som oppholdt
seg i utlandet. E-tjenestens svar viste at tjenesten er seg bevisst regelverkets
grenser for overvåking av norske personer som oppholder seg på norsk
territorium. Utvalget fant ikke grunn til å følge opp saken ytterligere.
Utvalget har i 2010 heller ikke for øvrig sett tilfeller der forbudet
mot innhenting mot norske borgere har vært overtrådt, eller funnet
andre kritikkverdige forhold i forbindelse med kontrollen med den
tekniske innhentingsvirksomheten i E-tjenesten.
Utvalget kontrollerer rutinemessig E-tjenestens informasjonsutveksling
med utenlandske samarbeidende tjenester. Tjenestens sambandssystem for
informasjonsutveksling anvendes for å sende og besvare forespørsler
hovedsakelig relatert til kontraterror, som tjenesten er lovpålagt
å skaffe informasjon om. Tjenesten er i den forbindelse avhengig
av å samarbeide med utenlandske etterretnings- og sikkerhetstjenester.
I dette samarbeidet deles også informasjon som støtter internasjonale
operasjoner som norske styrker deltar i.
Utvalget skal kontrollere at E-tjenesten overholder
forbudet i etterretningstjenesteloven § 4 om at tjenesten ikke på
norsk territorium skal overvåke eller på annen fordekt måte innhente informasjon
om norske rettssubjekter. Når E-tjenesten mottar informasjon om
norske borgere fra utenlandske tjenester, skal opplysningene enten
slettes eller sendes videre til PST.
Utvalget kontrollerer bl.a. at det er notoritet rundt
informasjonsutvekslingen og hvordan utenlandske forespørsler om
norske borgere mottas og håndteres. Kontrollen har særlig bestått
i å ta stikkprøver og gjennomføre søk blant meldinger som tjenesten
har sendt til utlandet.
I årsmeldingen for 2009 orienterte utvalget
om at E-tjenesten hadde etablert et kontrollsystem som skal fange
opp brudd på interne rutiner for informasjonsutveksling. Tjenesten
har i 2010 orientert om at den har skjerpet kontrollrutiner og godkjennelsesrutiner
for informasjonsutveksling med utenlandske samarbeidende tjenester.
Tjenesten har videre opplyst at det vil bli holdt kurs for å styrke
tjenestens interne rutiner for denne informasjonsutvekslingen. Utvalget
har i meldingsåret ikke fått kunnskap om eller på annen måte sett
brudd på de interne kontrollrutinene for informasjonsutveksling
med utlandet, eller på regelverket for øvrig på dette området.
Komiteen er tilfreds
med at utvalget konstaterer at det nå er god notoritet knyttet til
de sakene E-tjenesten tar opp med departementet. Komiteen viser
til at det her er skjedd en positiv utvikling.
Komiteen viser til
at samarbeid mellom tjenestene er viktig av sikkerhetshensyn, men erkjenner
at det til tider kan være vanskelig å trekke endelige grenser for
samarbeidet, særlig fordi personer forflytter seg over landegrenser. Komiteen mener
det er viktig at tjenestene videreutvikler samarbeidet seg imellom
i tråd med samhandlingsplanen mellom tjenestene. Komiteen er
tilfreds med at utvalget vil følge opp samarbeidet mellom tjenestene
også i 2011.
Komiteen viser til
årsmeldingen og har ikke ytterligere kommentarer.
Komiteen viser til
årsmeldingen og har ikke ytterligere kommentarer.
Komiteen viser til
årsmeldingen og har ikke ytterligere kommentarer.
Komiteen viser til
årsmeldingen og har ikke ytterligere kommentarer.
Komiteen viser til
årsmeldingen og har ikke ytterligere kommentarer.