5.1 Sammendrag

5.1.1 Generelt om inspeksjoner og om kontrollen med tjenesten

Utvalget har også i 2010 gjennomført tre inspeksjoner i E-tjenesten sentralt. I tillegg er det gjennomført inspeksjon av tjenestens tekniske innhentingsvirksomhet ved Forsvarets forsøksstasjon Vadsø (FFSV) og Forsvarets stasjon Vardø (FSTV). Under inspeksjonene er utvalget særlig opptatt av at forbudet mot å hente opplysninger om norske borgere blir overholdt.

E-tjenestens systemer for teknisk informasjonsinnhenting er under kontinuerlig utvikling, noe som er krevende ut fra et kontrollperspektiv. For å møte denne utfordringen har utvalget fulgt opp inspeksjonsrutinene som ble utviklet i 2009: Utvalgsleder, sammen med sekretariatet og teknisk sakkyndig, forbereder alle inspeksjoner. Utvalgets erfaring er at dette, i tråd med hensikten, fører til en mer målrettet kontroll av E-tjenesten.

Utvalget har i 2010 mottatt én klage rettet mot E-tjenesten, som også rettet seg mot PST og FSA. Klagesaken er avsluttet uten kritikk. Til sammenligning mottok utvalget fem klager rettet mot E-tjenesten i 2009.

5.1.2 Saker som skal forelegges Forsvarsdepartementet

I henhold til Instruks om Etterretningstjenesten § 13 skal blant annet saker «av særlig viktighet eller prinsipiell karakter» forelegges Forsvarsdepartementet. I flere år har utvalget vært opptatt av at det skal foreligge forsvarlige rutiner for notoritet og dokumentasjon av den politiske godkjenningsprosessen. Bare da er det i ettertid mulig å bli kjent med det faktiske grunnlaget for tjenestens metoder og operasjoner og hvilke rettslige vurderinger som er fremlagt for departementet.

Utvalget får til hver inspeksjon i tjenestens hovedkvarter presentert eventuelle saker som har vært forelagt for departementet. I 2010 har utvalget sett nærmere på flere slike saker. Utvalgets inntrykk er at det nå synes å være god notoritet på tjenestens foreleggelser for departementet, herunder eventuelle rettslige vurderinger. Også departementets vurderinger er skriftlig dokumentert. Det er fra departementets side forutsatt at godkjenningen derfra fremlegges for EOS-utvalget. Utvalget er tilfreds med den bevisstheten både Forsvarsdepartementet og tjenesten nå har på dette området.

5.1.3 Samarbeidet mellom E-tjenesten og PST

Utvalget er i kontrollen med EOS-tjenestene opptatt av at samarbeidet tjenestene imellom skjer innenfor de lovhjemler og instrukser som gjelder for hver av tjenestene. I 2010 er utvalget holdt orientert om samhandlingen mellom PST og E-tjenesten. Tjenestene arbeider kontinuerlig med å forbedre rutinene for samarbeid. Dette har i 2010 resultert i at tjenestene har utarbeidet en samhandlingsplan som utvalget har blitt orientert om begge steder: For det første skal tjenestene kartlegge juridiske skranker for samarbeidet og utarbeide samarbeidsrutiner. Videre vil tjenestene identifisere informasjonsbehov og muligheter og begrensninger for informasjonsdeling. De vil også overveie å etablere en liaisonordning. Dessuten vil de se nærmere på mulighetene for å heve og utveksle kompetanse.

Under inspeksjonene av PST og E-tjenesten kontrollerer utvalget konkrete samarbeidssaker, herunder informasjonsutvekslingen mellom de to tjenestene, både gjennom orienteringer fra tjenestene og ved inspeksjon av arkiver og registre.

Utvalget ser at samarbeidet er viktig for tjenestene og at personers forflytning over landegrenser kan være problematisk med hensyn til å trekke grenser mellom PSTs og E-tjenestens arbeidsområder. Utvalget anser det som positivt at tjenestene er oppmerksomme på de utfordringene tjenestenes ulike hjemmelsgrunnlag medfører i forbindelse med operativt samarbeid. I 2011 vil utvalget fortsatt rette søkelys på samarbeidet mellom PST og E-tjenesten.

5.1.4 Kontrollen med tjenestens tekniske informasjonsinnhenting

I henhold til etterretningstjenesteloven § 4 skal ikke E-tjenesten overvåke eller på annen fordekt måte innhente opplysninger om norske personer på norsk territorium. At denne bestemmelsen ikke overtres, utgjør den viktigste del av utvalgets kontroll med tjenestens tekniske informasjonshenting: Denne må være innrettet slik at den kan stanses, hvis det viser seg at de personene det gjelder, blir identifisert som norsk statsborgere.

Utvalget stilte i en konkret sak spørsmål vedrørende tjenestens informasjonsinnhenting mot en norsk statsborger som oppholdt seg i utlandet. E-tjenestens svar viste at tjenesten er seg bevisst regelverkets grenser for overvåking av norske personer som oppholder seg på norsk territorium. Utvalget fant ikke grunn til å følge opp saken ytterligere. Utvalget har i 2010 heller ikke for øvrig sett tilfeller der forbudet mot innhenting mot norske borgere har vært overtrådt, eller funnet andre kritikkverdige forhold i forbindelse med kontrollen med den tekniske innhentingsvirksomheten i E-tjenesten.

5.1.5 Informasjonsutveksling med utenlandske samarbeidende tjenester

Utvalget kontrollerer rutinemessig E-tjenestens informasjonsutveksling med utenlandske samarbeidende tjenester. Tjenestens sambandssystem for informasjonsutveksling anvendes for å sende og besvare forespørsler hovedsakelig relatert til kontraterror, som tjenesten er lovpålagt å skaffe informasjon om. Tjenesten er i den forbindelse avhengig av å samarbeide med utenlandske etterretnings- og sikkerhetstjenester. I dette samarbeidet deles også informasjon som støtter internasjonale operasjoner som norske styrker deltar i.

Utvalget skal kontrollere at E-tjenesten overholder forbudet i etterretningstjenesteloven § 4 om at tjenesten ikke på norsk territorium skal overvåke eller på annen fordekt måte innhente informasjon om norske rettssubjekter. Når E-tjenesten mottar informasjon om norske borgere fra utenlandske tjenester, skal opplysningene enten slettes eller sendes videre til PST.

Utvalget kontrollerer bl.a. at det er notoritet rundt informasjonsutvekslingen og hvordan utenlandske forespørsler om norske borgere mottas og håndteres. Kontrollen har særlig bestått i å ta stikkprøver og gjennomføre søk blant meldinger som tjenesten har sendt til utlandet.

I årsmeldingen for 2009 orienterte utvalget om at E-tjenesten hadde etablert et kontrollsystem som skal fange opp brudd på interne rutiner for informasjonsutveksling. Tjenesten har i 2010 orientert om at den har skjerpet kontrollrutiner og godkjennelsesrutiner for informasjonsutveksling med utenlandske samarbeidende tjenester. Tjenesten har videre opplyst at det vil bli holdt kurs for å styrke tjenestens interne rutiner for denne informasjonsutvekslingen. Utvalget har i meldingsåret ikke fått kunnskap om eller på annen måte sett brudd på de interne kontrollrutinene for informasjonsutveksling med utlandet, eller på regelverket for øvrig på dette området.

5.2 Komiteens merknader

Komiteen er tilfreds med at utvalget konstaterer at det nå er god notoritet knyttet til de sakene E-tjenesten tar opp med departementet. Komiteen viser til at det her er skjedd en positiv utvikling.

Samarbeidet mellom E-tjenesten og PST

Komiteen viser til at samarbeid mellom tjenestene er viktig av sikkerhetshensyn, men erkjenner at det til tider kan være vanskelig å trekke endelige grenser for samarbeidet, særlig fordi personer forflytter seg over landegrenser. Komiteen mener det er viktig at tjenestene videreutvikler samarbeidet seg imellom i tråd med samhandlingsplanen mellom tjenestene. Komiteen er tilfreds med at utvalget vil følge opp samarbeidet mellom tjenestene også i 2011.

Utvalgets kontroll med tjenestens tekniske informasjonsinnhenting

Komiteen viser til årsmeldingen og har ikke ytterligere kommentarer.

Informasjonsutveksling med utenlandske samarbeidende tjenester

Komiteen viser til årsmeldingen og har ikke ytterligere kommentarer.

Orderud-saken

Komiteen viser til årsmeldingen og har ikke ytterligere kommentarer.

Etterretnings- og sikkerhetsfunksjoner ved militære staber og avdelinger

Komiteen viser til årsmeldingen og har ikke ytterligere kommentarer.

Administrative forhold

Komiteen viser til årsmeldingen og har ikke ytterligere kommentarer.