Justisdepartementet foreslår i proposisjonen
å endre reglene om subsidiær straff ved bot. Lovforslaget åpner
for at den som ikke evner å betale boten, kan gjennomføre den subsidiære
fengselsstraffen som bøtetjeneste utenfor fengsel. Botlagte uten
betalingsevne kan således gjøre opp for seg ved samfunnsnyttig tjeneste. Bøtetjenesten
avløser ikke fengsel som subsidiær straff, men gir botlagte muligheten
til å velge samfunnsnyttig tjeneste istedenfor fengsel.
I tillegg foreslår departementet å bytte ut
«offentlig forsvarer» med «advokat» i straffegjennomføringsloven
§ 27 tredje ledd første punktum som en konsekvensendring av lov
29. juni 2007 nr. 84.
De nærmere reglene om utmåling og betaling av bot
står i straffeloven 1902 §§ 26 a til 28. Bot kan ilegges den siktede
som en individuelt utmålt reaksjon, enten av domstolene ved dom eller
av påtalemyndigheten ved forelegg. I begge tilfeller skal den som
fastsetter boten, ta hensyn til handlingens grovhet og siktedes
skyld og økonomiske evne.
Når en fysisk person straffes med bot, skal
det samtidig utmåles en subsidiær fengselsstraff som den botlagte
skal sone hvis boten ikke blir betalt. Dette gjelder enten boten
blir ilagt ved dom, eller ved forelegg. Ved foretaksbot fastsettes
det ikke subsidiær straff.
Straffeloven 2005 viderefører reglene i gjeldende
straffelov om å utmåle en subsidiær fengselsstraff som kan fullbyrdes
hvis boten ikke blir betalt.
I høringsnotatet foreslår departementet lovendringer
som legger til rette for at botlagte kan velge samfunnsstraff istedenfor
fengsel som subsidiær reaksjon ved bot. Hensikten med endringen
er å øke bruken av samfunnsstraff uten at formålet med den subsidiære
straffen svekkes. Departementet antar at samfunnsstraff ofte vil være
en mer egnet subsidiær reaksjon enn fengsel, og en slik ordning
vil dessuten frigi fengselsplasser. Med samfunnsstraff får den subsidiære straffen
ikke samme preg av gjeldsfengsel og sosial diskriminering som dagens
ordning.
Departementet foreslår i høringsnotatet at botlagte
må samtykke i å gjennomføre den subsidiære fengselsstraffen som
samfunnsstraff for at ordningen skal være i samsvar med EMK artikkel
4. Domfelte må dessuten ha bosted i Norge.
Departementet viderefører forslaget fra høringsnotatet
om å gå bort fra dagens ordning og viser til at høringsinstansene
er gjennomgående positive til intensjonene med lovforslaget.
I høringsnotatet redegjør departementet nærmere
for de enkelte lovforslagene som er nødvendige for å innføre samfunnsstraff
som subsidiær reaksjon hvis botlagte ikke betaler boten.
Forslaget inneholder også en hjemmel for departementet
til å gi nærmere regler om bøtetjenesten, herunder blant annet fastsetting
av timetall, innholdet og gjennomføringen, og avbrudd.
Når det gjelder de administrative og økonomiske konsekvensene
av forslaget, opplyser departementet at bruk av bøtetjeneste vil
øke friomsorgskontorenes oppgavemengde. Merkostnaden for friomsorgskontorene
anslås å kunne utgjøre inntil 20 mill. kroner per år. I oppstartsåret
vil det påløpe om lag 4 mill. kroner til engangsutgifter og IKT-investeringer.
Gitt en gjennomsnittlig kostnad på ca. 0,6 mill. kroner
per plass per år, koster det kriminalomsorgen om lag 60 mill. kroner
å gjennomføre bøtetjeneste for bøtesonere. Det er imidlertid viktig
å være oppmerksom på at bøtetjeneste etter forslaget bare kan benyttes hvis
domfelte samtykker, og at den subsidiære fengselsstraffen dessuten
må fullbyrdes hvis bøtetjenesten ikke gjennomføres.
Forslaget kan medføre at færre bøter blir betalt, men
det er vanskelig å angi dette nærmere. I perioden 2004–2007 ble
mellom 9,5 og 22,9 mill. kroner innbetalt etter at soningsanmodning
var sendt.
Et av fortrinnene ved straffegjennomføring utenfor
fengsel vil være at det ikke forårsaker noe oppbrudd i den botlagtes
liv. Siden skolegang og yrkesaktivitet kan fortsette som før, familie
og venner i mindre grad enn i dag vil betale boten og færre botlagte
vil oppta lån eller finansiere boten gjennom kriminelle handlinger,
vil etter departementets vurdering forslaget ha en positiv samfunnsøkonomisk
konsekvens.