Jeg viser til brev fra Familie- og kulturkomiteen datert
24. januar 2011. I forbindelse med behandling av Dokument nr. 8:39
(2010-2011) Representantforslag om full fosterhjemsdekning innen 2013,
ber komiteen om svar på følgende spørsmål:
1. I dokument nr. 15:587
(2010-11) slår barne-, likestillings- og inkluderingsminister Tora Aasland
fast at det er et problem at en del barn i fosterhjem må flytte
utilsiktet en eller flere ganger. Har departementet oversikt over
omfanget av slike utilsiktede flyttinger?
Enhver barneverntjeneste har til enhver tid
oversikt over de barna de selv har ansvaret for og hvor mange ganger
disse har flyttet. Dette er viktig for det enkelte barn. I tillegg
har vi nasjonale tall for flyttinger. Denne oversikten er tilgjenglig på
Statistisk Sentralbyrå (SSB) sine hjemmesider. Tallene fra SSB sier
imidlertid ingenting om disse flyttingene er utilsiktet. Ulike forståelser av
hva som skal regnes som en utilsiktet flytting, gjør det vanskelig
å føre statistikk på dette.
I denne forbindelse vil jeg nevne Bufdirs treårige forskningsprogram
på fosterhjemsfeltet Fosterhjem for barns behov. Dette
er den største forskningssatsingen direktoratet har igangsatt, og ett
av programmets ulike delprosjekter omhandler utilsiktede flyttinger.
Dette delprosjektet vil gi oss viktig informasjon om hvordan vi
kan redusere utilsiktede flyttinger.
2. I barne-, likestillings-
og inkluderingsminister Tora Aaslands brev til komiteen av 20. januar 2011
med vurdering av Dokument nr. 8:39 S (2010-2011) viser statsråden
til barnevernloven § 4- 23 hvor det slås fast at det er ”forbudt
for privatpersoner å drive formidlingsvirksomhet for plassering
av barn uten adopsjon for øye”. Det vises til avtaler inngått mellom
Bufetat og ideelle aktører, for eksempel i Region Midt-Norge og
Region Vest. Er disse avtalene i strid med loven?
Jeg tolker dette som et spørsmål om hvorvidt avtaler
inngått mellom Bufetat og ideelle aktører er i strid med forbudet
for privatpersoner mot å drive formidlingsvirksomhet etter barnevernloven
§ 4-23.
Bufetat har lang tradisjon for å samarbeide
med ideelle aktører om rekruttering av fosterhjem. Det er imidlertid
alltid barneverntjenesten som plasserer barn i fosterhjemmene og
som har ansvaret for kontroll av det enkelte barns situasjon i fosterhjemmet.
Barneverntjenestens tydelige ansvar og rolle tilsier etter departementets
oppfatning at Bufetats avtaler med ideelle organisasjoner om rekruttering
av fosterhjem ikke er i strid med formidlingsforbudet i barnevernloven.
Departementets lovtolkning på dette punkt ble for
øvrig formidlet i et brev av 10.06.08 til landets kommuner, der
følgende ble uttalt om formidlingsforbudet: ”Etter
barnevernloven § 4‑23 er det ”forbudt for privatpersoner å drive
formidlingsvirksomhet for plassering av barn uten adopsjon for øye.”
Dette innebærer at private aktører ikke kan plassere barn i fosterhjem,
og bestemmelsen er et uttrykk for at slik virksomhet anses som en
offentlig oppgave.”
Bufdir planlegger nå en anskaffelse av fosterhjemstjenester
fra ideelle aktører. Det vurderes nå hvilke tjenester anskaffelsen
skal omfatte, og det er aktuelt å anskaffe både rekrutterings-,
opplærings- og veiledningstjenester.
3. I statsrådens brev til
komiteen av 20.01.2011 skriver statsråden at ”Rekruttering av fosterhjem
er i utgangspunktet en offentlig oppgave som tilligger Bufetat.
I en situasjon der vi mangler fosterhjem, kan staten samarbeide
med private, ideelle aktører om rekruttering av fosterhjem. Vi må
samtidig se nærmere på hvordan dette samarbeidet bør være framover.
Jeg vil fortsatt vektlegge at de pengene staten bruker på fosterhjem
kommer barna til gode. Innebærer dette at Bufetats utgifter pr barn
i fosterhjem øker når ideelle aktører rekrutterer og driver fosterhjem?
Den vesentlige forskjellen i utgifter til fosterhjem
finnes mellom fosterhjem drevet av private aktører, uavhengig om
de er ideelle eller ikke, og det offentlige. Utgifter per oppholdsdag
i fosterhjem tilknyttet private tiltak var per andre tertial 2010
på 3 302 kroner, mens utgiftene per oppholdsdag i statlige beredskaps-
og familiehjem var på 1 837 kroner. Beregninger fra Bufdir viser at
det i tillegg også er en viss forskjell mellom private ideelle og
andre private aktører. Utgift per oppholdsdag i fosterhjem drevet
av private ideelle aktører er beregnet å være ca. 250 kroner høyere
enn i fosterhjem drevet av andre private aktører.
Jeg er opptatt av at midlene som bevilges til
barnevern anvendes godt og bidrar til best mulig barnevern. Dette
krever blant annet at det offentlige er en god innkjøper av velferdstjenester
– også i forhold til ideelle organisasjoner. Riksrevisjonen har
ved flere anledninger hatt kritiske bemerkninger til at en stor
andel av de barneverntjenestene som kjøpes fra private ikke er anskaffet
i henhold til regelverket om offentlige anskaffelser. Som nevnt
planlegger Bufdir å gjennomføre en anskaffelse av fosterhjemstjenester
fra ideelle aktører i løpet av 2011. Dette vil imøtekomme kritikken
fra Riksrevisjonen.
4. Det vises til det overnevnte
brevet og omtalen av ideelle aktørers rolle i forbindelse med rekrutteringen
av fosterhjem. I spørretimen 5. mai 2010 svarte statsråd Lysbakken
på spørsmål om statsråden ønsker ideelle aktørers innsats til fosterhjemsrekruttering:
”Det korte svaret på representantens spørsmål er derfor ja, og jeg
vil ta kontakt med direktoratet for å tydeliggjøre det signalet.”
Han uttalte videre at ”Dette med rekrutteringsarbeidet til fosterhjem
er et godt eksempel på et område der vi vil ha god bruk for den
hjelp, den kompetanse og de nettverk som ideelle organisasjoner
har. Den innsatsen ønsker jeg velkommen i den veldig viktige jobben
vi har med å rekruttere flere fosterforeldre. Jeg ser fram til de
bidrag som Frelsesarmeen og andre kan gi til det”. Han sa at ”Jeg
er åpen for en dialog med de frivillige organisasjonene om hvordan
de kan bidra, og kommer også til å legge vekt på overfor direktoratet
at jeg forventer det samme fra etaten.” Står disse signalene fra statsråden
fortsatt ved lag?
Disse signalene står fortsatt ved lag. Vi er
i en situasjon der vi trenger flere fosterhjem, og jeg er positiv
til at private aktører bidrar i rekrutteringen. Det er regjeringens
politikk å prioritere ideelle aktører når vi har behov for å bruke
private tjenester. Dette signalet er fulgt opp overfor direktoratet,
og ideelle organisasjoner er invitert til å medvirke i rekrutteringsarbeidet.
Bufdir har blant annet tatt initiativ til møter med ideelle aktører
for å finne ut hvordan de kan samarbeide om å rekruttere fosterhjem
til kommunene. Bufdir vil presentere anskaffelsen på et dialogmøte
med ideelle aktører. I tillegg er godkjente barneverninstitusjoner
invitert til en leverandørkonferanse 17. februar 2011 hvor dette temaet
også vil bli berørt.