Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen styrke mangfoldet, valgfriheten
og kvaliteten innenfor velferdstjenestene, ved at regjeringen
1. tar initiativ til
å danne en «allianse for velferd» mellom det offentlige, både stat
og kommune, sammen med de ideelle institusjonene
2. legger frem forslag om å innføre en
offentlig finansiert valgfrihetsordning innenfor velferdssektoren
for å sikre brukernes mulighet til å velge fritt blant forhåndsgodkjente
leverandører av velferdstjenester
3. legger frem forslag om å utarbeide felles kvalitetsparametere
for de ulike tjenesteområdene
4. legger frem forslag om å utarbeide åpne kvalitetsportaler
på nett hvor kvaliteten og tilbudet ved de ulike institusjonene
synliggjøres og sammenlignes
5. legger frem forslag om en ny innkjøpspolitikk for
å sikre mer langsiktighet og forutsigbarhet for aktørene, samt større
mangfold i tilbudet.»
Som bakgrunn for forslaget viser forslagsstillerne
til at det er et økende antall som står på venteliste for behandling
på sykehus, for plassering i fosterhjem og for behandling for rusproblemer.
Det framholdes at til tross for lange og økende ventetider
og økt behov for behandlingskapasitet innenfor en rekke velferdstjenester
er en lang rekke ideelle og andre private behandlingsinstitusjoner
lagt ned de senere årene, og flere står i fare for å bli lagt ned.
Forslagsstillerne mener disse institusjonene er et viktig bidrag
til det samlede norske velferdstilbudet, og påpeker at når de forsvinner,
blir tilbudet mindre mangfoldig.
Forslagsstillerne er opptatt av å anerkjenne
frivillig sektors unike rolle og posisjon som likeverdig partner
og tilbyder av tjenester til det offentlige. De ønsker å anerkjenne
den særskilte rollen de ideelle aktørene har ved å formalisere samarbeidet
mellom de ideelle aktørene innenfor velferdsområdet og det offentlige
etter modell fra den svenske «Överenskommelsen». Det presenteres
i dokumentet prinsipper som forslagsstillerne mener skal ligge til
grunn for et slikt formalisert samarbeid.
Forslagsstillerne ønsker å innføre en valgfrihetsmodell
hvor brukere som har rett til undersøkelse, utredning eller behandling,
fritt kan benytte alle forhåndsgodkjente institusjoner i Norge som
tilbyr tjenesten. Forslagsstillerne legger til grunn at det offentlige
skal ha ansvar for finansieringen av tilbudet uavhengig av hvilken tilbyder
brukeren velger å benytte seg av, og for å sikre at alle tilbudene
som leveres, er av den kvalitet som er foreskrevet.
Forslagsstillerne er bekymret for at det ikke finnes
flere felles og sammenlignbare kvalitetsparametere innenfor de ulike
tjenestene på velferdsområdet, og mener at felles og sammenlignbare
kvalitetsparametre som er enkelt tilgjengelige, er en forutsetning
for å kunne gi brukerne reell mulighet til å velge det tilbudet som
er best for seg.
Forslagsstillerne er opptatt av å sikre en samfunnsansvarlig
innkjøpsordning i det offentlige som har som utgangspunkt å likebehandle
alle aktører, ha brukerens behov som mål og være økonomisk bærekraftig
over tid. Forslagsstillerne er ikke tilfreds med hvordan dagens
innkjøpsordning fungerer i praksis og påpeker at det innenfor flere
områder er blitt én dominerende aktør som har fått størstedelen
av oppdragene. Forslagsstillerne ser det som svært uheldig hvis den
langsiktige konsekvensen av et anbud er at det offentlige bidrar
til at det senere ikke er et eksisterende marked. De er opptatt
av at det skal utvikles innkjøpsordninger i det offentlige som i større
grad tar inn over seg mangfoldet av tilbyderne og aktører, og som
bedre verdsetter de ulike fortrinnene aktørene har. De mener at kvaliteten
på tilbudet i større grad må tas inn som en del av anbudsprosessen
for å sikre brukerne et best mulig tilbud og et fortsatt mangfold
i markedet.
Likebehandling og utvikling av lett tilgjengelige kvalitetsparametere
framholdes som viktige elementer når offentlige innkjøpsavtaler
av tjenester innenfor velferdsområdet skal utarbeides. Forslagsstillerne
mener at likemannsarbeid og frivillig arbeid skal kunne telle positivt
med som en del av kvalitetskriteriene, og at det bør være insentiver
til oppfølging av brukeren i etterkant av endt behandling. Det understrekes
at avtalene skal være forutsigbare og langsiktige for aktørene og
være økonomisk forsvarlige sett ut fra et samfunnsperspektiv.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Tore Hagebakken, Are Helseth, Tove Karoline Knutsen,
Wenche Olsen og Heidi Ørnlo, fra Fremskrittspartiet, Jon Jæger Gåsvatn,
Kari Kjønaas Kjos og Per Arne Olsen, fra Høyre, lederen Bent Høie,
Sonja Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil
Hansen, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Kristelig Folkeparti,
Filip Rygg, er i likhet med forslagsstillerne opptatt av
det skal være mangfold, kvalitet og valgfrihet innen velferdssektoren
og spesielt i et land som Norge, som av FN i flere år er kåret til
ett av verdens beste land å bo i. Norge har et godt utbygd velferdssamfunn
som har som mål å komme alle til gode uavhengig av bosted og inntekt
eller sosiale og helsemessige forhold.
Komiteen vil understreke at frivillige
ideelle og private institusjoner i tillegg til det offentlige i
dag spiller en viktig rolle både i helse- og omsorgstjenesten og
i andre velferdssektorer. De aller fleste av dem gjør en meget god
jobb og har høy kvalitet på tjenesteproduksjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til forslag i Innst.
294 S (2009–2010) hvor det ble foreslått å utarbeide en samfunnskontrakt for
å kunne gi ideell sektor en større grad av forutsigbarhet, på linje
med det en har i en rekke andre land i Europa. Disse medlemmer viser til
at det er signaler om at store deler av tilbudet fra ideell sektor
innen tjenesteyting relatert til helse, omsorg og sosiale tjenester
kan bli borte i løpet av 5–10 år.
Disse medlemmer etterlyser regjeringens
initiativer for å sikre at frivillig og offentlig sektor i fellesskap
utarbeider samfunnskontrakt eller avtale med overordnede prinsipper
og retningslinjer for å sikre god samhandling mellom frivillig og
offentlig sektor, jf. enstemmig komitémerknad i Innst. 294 S (2009–2010).
Som statsråden nevner i sitt brev av 15. mars 2011 til komiteen,
varslet hun ved behandlingen av Dokument 8:68 S (2009–2010) 9. juni
2010 at det var behov for å se nærmere på ulike aspekter ved samfunnskontrakter.
I hvilken grad arbeidet med å etablere avtaler er satt i verk, fremstår
som uklart.
Disse medlemmer vil fremholde
at det er viktig med et mangfold av tjenesteleverandører nettopp
fordi den norske befolkningen representerer ulike grupper og ulike
behov. Disse medlemmer mener den politiske innsatsen
må rettes mot å sikre befolkningen kvalitativt gode tilbud.
Disse medlemmer mener at valgfrihet
er en av de grunnleggende friheter, og har på denne bakgrunn lagt
vekt på å legge til rette for fritt sykehusvalg og fritt sykehjemsvalg.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at forslaget i Innst. 294 S (2009–2010)
gikk ut på å sette ned et bredt sammensatt utvalg bestående av representanter fra
det offentlige, private ideelle og private kommersielle aktører,
for å kunne få belyst hva som hemmer og hva som fremmer et fornuftig
samarbeid, samtidig som det ikke fører til konkurransevridning og
kan komme i konflikt med lover og avtaler. Disse medlemmer viser
til at regjeringspartiene ikke støttet forslaget.
Komiteen vil i likhet
med statsråden i brev av 15. mars 2011 til komiteen påpeke de særskilte utfordringer
en har i Norge med å gi hele befolkningen en desentralisert spesialisthelsetjeneste
av høy kvalitet med bakgrunn i bosettingsmønsteret i landet.
Komiteen vil peke på at ordningen
med fritt sykehusvalg i dag gir pasientene formell frihet til å
velge mellom offentlig sykehus, distriktspsykiatriske sentre som
eies av et regionalt helseforetak, eller private sykehus som har
inngått avtale med et regionalt helseforetak. Både innleggelser og
polikliniske konsultasjoner omfattes av fritt sykehusvalg.
Komiteen vil understreke at valgfriheten
også gjelder pasienter som blir henvist til vurdering, undersøkelse
eller behandling i spesialisthelsetjenesten. Den omfatter all planlagt
undersøkelse eller utredning og behandling innenfor fysisk helse,
psykisk helsevern og tverrfaglig spesialisert behandling for rusmiddelmisbruk. Pasienten
har også mulighet til å skifte sykehus underveis. Pasientens fastlege
skal gi informasjon om muligheten til å velge sykehus og ved behov
veilede pasienten og anbefale behandlingssted ut fra pasientens
situasjon.
Komiteen er opptatt av at det
utarbeides et eget kvalitetsindikatorsystem som gir informasjon om
kvaliteten innenfor områder som vanligvis ikke lar seg måle direkte.
Slike indikatorer kan da bl.a. benyttes av pasienter og brukere
for å sammenlikne tjenestenes standard ved valg av tjenesteyter
eller tjenestested. Komiteen vil her vise til at
Kunnskapssenteret nå samarbeider med Helsedirektoratet for å etablere
det nasjonale kvalitetsindikatorsystemet med både en kortsiktig
og langsiktig profil. Informasjon om kvalitet i helsetjenesten skal
være en del av den nasjonale helseportalen som lanseres i 2011.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, foreslår at dokumentet vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at det er økende ventelister i flere
deler av velferdssektoren, at systemer for og åpenhet om kvalitetssammenligninger
må bli bedre og at en rekke ideelle og frivillige leverandører av
velferdstjenester er blitt lagt ned de siste årene eller trues med nedleggelse
i vanskelige situasjoner. På denne bakgrunn mener disse medlemmer at
det er behov for å utforme ordninger som gir bedre vilkår for et
mangfoldig velferdstilbud, der pasienter og brukere får større mulighet
for selv å velge mellom ulike godkjente tilbud. Disse medlemmer mener
disse hensynene ikke er tilstrekkelig sikret under dagens system
og ikke vil bli tilstrekkelig bedret av de intensjoner som signaliseres
i statsrådens brev av 15. mars 2011 til komiteen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til den vanskelige situasjonen mange ideelle
og frivillige aktører har opplevd de senere årene og fortsatt sliter
med. Det er på denne bakgrunn disse medlemmer mener
det er viktig å se på hvordan man kan få en ny giv for de frivillige
og ideelle organisasjoner som velferdsleverandører, for å muliggjøre den
viktige funksjonen de har for å gi mangfold til helheten og unike
tilbud til de enkelte brukere.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det
som en oppfølging av dette er behov for en Allianse
for Velferd mellom det offentlige og de ideelle, og på den
bakgrunn anser disse medlemmer det som viktig å forbedre
anbudssystemer slik at de også belønner kvalitet og mangfold i tilbudet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at den ideelle sektoren ikke er en homogen
masse. Noen baserer seg i stor grad på innsats fra medlemmer og
frivillige, mens andre kan bygge sin drift på et verdigrunnlag og
utføre sitt arbeid i stor grad ved hjelp av fast ansatte, kanskje
med et lite innslag av frivillighet, og andre igjen kan fremstå
som sterke talerør og opi-nions-dannere for pasientgrupper samtidig
som de tilbyr hjelp til disse gruppene. Innenfor begrepet ideell
sektor finner en blant annet folkebevegelser, stiftelser, trossamfunn
og foreninger. På samme måte er det også et mangfold av kommersielle
aktører på disse områdene, og det er ikke alltid like enkelt å skille mellom
hvem som driver på såkalt ideelt grunnlag, og hvem som driver på
kommersielt grunnlag. Disse medlemmer viser derfor
til at det viktigste må være å sikre et mangfold av tilbydere og
ha fokus på kvaliteten på tjenestene som blir gitt, fremfor på organisasjonsform.
Disse medlemmer mener at valgfrihet
for pasienter og brukere i velferdssektoren både må sees på som
en rettighet for den enkelte til å få velge de tilbud som er best
tilpasset dennes behov, og som et bidrag til kvalitet, mangfold
og raskere service. For at denne valgfriheten skal nå sine formål,
mener disse medlemmer at det er behov for å utvikle
bedre systemer for å måle og sammenligne kvaliteten på ulike velferdstilbud, samt
at det utvikles åpne systemer for å gi allmennheten tilgang til
denne informasjonen.
Disse medlemmer merker seg at
det er hevdet, både i flertallets merknader og i statsrådens brev
av 15. mars 2011 til komiteen, at et slikt valgfrihetssystem vil
gå på bekostning av den geografiske tilgangen på velferdstjenester,
samt at eksistensen av fritt sykehusvalg forsøkes brukt som argument
mot at ytterligere valgfrihet er nødvendig. I den sammenheng ønsker disse medlemmer å
peke på at argumentene om geografi minner om dem som ble lansert
som motforestillinger mot fritt sykehusvalg i Innst. O. nr. 91 (1998–99). Disse
medlemmer merker seg at det nå synes å være bred enighet om
viktigheten av og verdien av fritt sykehusvalg, og mener også forslag
om fritt behandlingsvalg vil vise seg å gi god kvalitet og bredt tilbud
til dem som har behov for velferdstjenester.
Disse medlemmer mener disse momenter tilsier
at det er sterkt behov for å innføre et system med større grad av
valgfrihet i velferdssektoren, koblet med et system for bedre å
ivareta de ideelle velferdsleverandørenes rolle og unike bidrag,
og få et bedre system for å gi befolkningen tilgang på gode sammenligninger
av kvaliteten ved ulike velferdstilbud.
På denne bakgrunn ønsker komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre å fremme følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen styrke mangfoldet, valgfriheten
og kvaliteten innenfor velferdstjenestene, ved at regjeringen
1. legger frem forslag
om å innføre en offentlig finansiert valgfrihetsordning innenfor
velferdssektoren for å sikre brukernes mulighet til å velge fritt
blant forhåndsgodkjente leverandører av velferdstjenester
2. legger frem forslag om å utarbeide felles kvalitetsparametere
for de ulike tjenesteområdene
3. legger frem forslag om å utarbeide åpne kvalitetsportaler
på nett hvor kvaliteten og tilbudet ved de ulike institusjonene
synliggjøres og sammenlignes
4. legger frem forslag om en ny innkjøpspolitikk for
å sikre mer langsiktighet og forutsigbarhet for aktørene, samt større
mangfold i tilbudet.»
Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ til
å danne en «allianse for velferd» mellom det offentlige, både stat
og kommune, sammen med de ideelle institusjonene.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti vil vise til Representantforslag 136 S (2009–2010)
fra Kristelig Folkeparti med forslag om tiltak for bedre rammebetingelser
for ideelle virksomheter på grunn av den viktige rollen frivillig
sektor spiller i samfunnet. Frivilligheten øker livskvaliteten til
enkeltmennesker og kvaliteten på samfunnet. Frivilligheten har en stor
egenverdi. Dette medlem mener det må være politisk
vilje hos sentrale myndigheter for å lykkes med å la frivillig sektor
ha en slik rolle. Omfanget av både offentlige og kommersielle virksomheter
kan true denne rollen.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener det må inngås langsiktige
avtaler med ideelle institusjoner som gir helse-, omsorgs- og barnevernstjenester.
Det er nødvendig for å legge til rette for forutsigbar drift, både
av hensyn til pasienter og ansatte. Også investeringer i bygg vil
avhenge av at institusjonen har langsiktige avtaler.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener det i utviklingen av fagfeltene, som innen
rusbehandling, rehabilitering og psykisk helsevern, er avgjørende
at ideelle aktører tas med som likeverdig part, siden de har viktig kunnskap
og erfaring å bidra med.
Dette medlem mener størrelsen
på anbudene må stå i forhold til det som er tilgjengelig kapasitet
innen sektoren. Det er svært krevende for ideelle institusjoner
å ha avtale om en begrenset andel av behandlingsplassene.
Dette medlem imøteser regjeringens
varslede gjennomgang av vilkårene for ideelle aktører og håper endringene
vil føre til en styrking av ideelle virksomheters posisjon, blant
annet ved
mulighet for at ideelle
aktører kan inngå løpende driftsavtaler
sterkere krav om å sørge for at oppdragsgivere ikke
følger reglene i forskriftens del II og III ved inngåelse av kontrakter
om utførelse av helse- og sosialtjenester med ideelle aktører
større vekt på forutsigbarhet og langsiktighet, med
standard at det inngås avtaleperioder på 8+4 år for ideelle virksomheter,
med minst ett års oppsigelsestid
større krav til kvalitet ut over et minimumskrav.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen styrke mangfoldet, valgfriheten
og kvaliteten innenfor velferdstjenestene, ved at regjeringen
1. legger frem forslag
om å innføre en offentlig finansiert valgfrihetsordning innenfor
velferdssektoren for å sikre brukernes mulighet til å velge fritt
blant forhåndsgodkjente leverandører av velferdstjenester
2. legger frem forslag om å utarbeide felles kvalitetsparametere
for de ulike tjenesteområdene
3. legger frem forslag om å utarbeide åpne kvalitetsportaler
på nett hvor kvaliteten og tilbudet ved de ulike institusjonene
synliggjøres og sammenlignes
4. legger frem forslag om en ny innkjøpspolitikk for
å sikre mer langsiktighet og forutsigbarhet for aktørene, samt større
mangfold i tilbudet.
Forslag fra Høyre:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen ta initiativ til
å danne en «allianse for velferd» mellom det offentlige, både stat
og kommune, sammen med de ideelle institusjonene.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti.
Komiteen viser til
representantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument 8:79 S (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Erna Solberg, Linda C. Hofstad Helleland
og Bent Høie om mer mangfold, kvalitet og valgfrihet i velferdssektoren
– vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 15. februar 2011 der helse- og
omsorgskomiteen ber om min uttalelse til representantforslag nr.
8:79 (2010-2011) fra stortingsrepresentantene Erna Solberg, Linda
C. Hofstad Helleland og Bent Høie.
I nevnte representantforslag fremmes det forslag om
tiltak for å skape mer mangfold, kvalitet og valgfrihet i velferdssektoren,
hvor det fokuseres på rammene for bruk av ideelle og private institusjoner
i tjenesteproduksjon.
Jeg vil innledningsvis nevne at jeg er enig
i at ideelle og andre private institusjoner spiller en viktig rolle
i både helse- og omsorgstjenesten og i andre velferdssektorer. Jeg
mener imidlertid at de foreliggende forslagene verken bidrar til
å ivareta frivillig/ideell sektors interesser totalt sett, eller
er et godt bidrag til å styrke befolkningens tjenestetilbud.
Jeg vil understreke at det viktigste hensynet
for meg i denne sammenheng er å sikre befolkningen tilgang til kvalitativt
gode tjenester. Det er i denne sammenheng også viktig å minne om
at vårt land har noen særlige utfordringer i forhold til å opprettholde
en desentralisert spesialisthelsetjeneste med høy kvalitet. Jeg
vil også minne om at det innenfor enkelte fagområder fortsatt er behov
for en viss omstrukturering for både å møte befolkningens behov
og for å styrke kvaliteten i tjenestene. Dette ser en særlig innenfor
feltet opptrening og rehabilitering. En naturlig konsekvens av dette
er at institusjoners tilbud enkelte ganger må endres, styrkes og
tilpasses for å møte dagens behov for helsetjenester av høy kvalitet.
I 2009 var det flere opphold i private opptrenings-
og rehabiliteringsinstitusjoner enn i 2005, som var det siste året
før de regionale helseforetakene overtok bestilleransvaret og finansieringsansvaret
for tilbudet i disse institusjonene. Det brukes mer midler nå enn
i 2005, men antall oppholdsdøgn har imidlertid gått ned. Etter at
det ble inngått avtaler mellom de private institusjonene og regionale
helseforetak, har det i de fleste institusjoner skjedd en positiv
utvikling. Institusjonene har i større grad ”spesialisert” seg i
den forstand at en har konsentrert seg om færre målgrupper, noe
som også kan indikere høyere kvalitet i samsvar med faglig utvikling.
Institusjonene tilbyr tjenester innen ulike fagområder, noe som
innebærer et større mangfold. Bemanningen, når det gjelder fagpersonell,
har økt. Gjennom at det inngås avtaler med regionale helseforetak,
blir tilbudet i større grad sett i en helhetlig sammenheng. Tilbudene
er en del av en helhetlig behandlingskjede. Samlet sett innebærer
avtalene som de regionale helseforetakene har med de private institusjonene
et styrket tilbud til pasientene.
I St.meld. nr. 39 (2006-2007) Frivillighet
for alle går det frem at en sterk offentlig omsorgssektor
går hånd i hånd med en omfattende og aktiv frivillig sektor. Videre
viser meldingen til at frivillige organisasjoner har flere viktige roller
innen omsorgssektoren, både som betydelige aktører som leverandører
av tjenestetilbud på oppdrag og etter avtale med kommunene, og som
pionerer som har vist vei for det som senere er blitt naturlige
oppgaver for velferdssamfunnet. I meldingen går det frem at regjeringen
ser det som viktig å gi organisasjonene rammer og frihet til å drive
forsøksvirksomhet og utviklingsarbeid til å utfordre mer tradisjonelt
drevne helse- og sosialtjenester til nytenking, og til å være et
korrektiv der det trengs. Denne politikken ligger fast og bekreftes
også i Soria Moria-erklæringen 2009-2013 hvor det står at ”regjeringen ikke vil privatisere eller kommersialisere
grunnleggende velferdstjenester. Vi vil videreutvikle samhandlingen
mellom offentlig sektor og frivillige aktører og ideelle organisasjoner,
som er viktige bidragsytere i velferdsproduksjonen. (…….). Ideelle
og frivillige organisasjoner som bidrar til velferdsproduksjonen
som leverandører til det offentlige skal få forutsigbare avtalevilkår
og arbeidsforhold, samtidig som det skal stilles klare krav til kvalitet,
kostnader og arbeidsvilkår”.
Når det gjelder frivillige og ideelle organisasjoner,
har regjeringen allerede en aktiv og inkluderende tilnærming. Bedre
rammebetingelser, økte bevilgninger og en sterkere anerkjennelse
av frivillighet er noen av kjernepunktene i regjeringens politikk
overfor frivillig og ideell sektor. Det er bl.a. innført flere lempninger
på skatte- og avgiftsområdet og en omfattende momskompensasjonsordning
som skal sikre gode rammebetingelser for hele frivillighetssektoren,
også for de tjenesteytende frivillige og ideelle organisasjonene.
Regjeringen har i tillegg en løpende dialog med sektoren gjennom
bl.a. paraplyorganisasjoner som Frivillighet Norge.
Det finnes ulike modeller for utvikling av samarbeidet
mellom offentlig og ideell sektor. Jeg er opptatt av at det offentlige,
i samarbeid med berørte aktører, må finne frem til gode løsninger som
sikrer forutsigbarhet og langsiktighet i samarbeidet mellom offentlig
og ideell sektor.
Bruk av samfunnskontrakt mellom private og ideelle
leverandører og staten kan være et nyttig tiltak for å videreutvikle
samspillet mellom ideell og offentlig sektor. Den konkrete nytteeffekten
vil bl.a. avhenge av innretning og detaljeringsnivå. Ved behandling
av Dok 8:68(2009-2010)om innføring av samfunnskontrakt for å bedre
samspillet mel-lom offentlig og ideell sektor 9. juni 2010 varslet
jeg at det er behov for å se nærmere på ulike aspekter ved samfunnskontrakter,
herunder en vurdering av erfaringer fra andre land.
Det vises i forslaget til at det i Sverige er
inngått en avtale mellom regjering, ideelle organisasjoner på det
sosiale området og svenske kommuner og landsting, og at dette kan
være en mulig modell for Norge. Jeg vil her minne om at den svenske
avtalen ble inngått på bakgrunn av en omfattende konkurranseutsetting
av drift av helse- og sosialtjenester og innføring av fritt brukervalg
for noen typer helse- og velferdstjenester. Det er etter min vurdering
derfor ikke slik at denne modellen er direkte overførbar til norske
forhold.
Det gjøres årlig betydelige innkjøp av tjenester fra
private tilbydere i Norge. Disse tjenestene er i stor grad integrert
i et helhetlig velferdstilbud. Ved kjøp av tjenester fra private
skal regelverket for offentlige anskaffelser følges. Regelverket har
imidlertid visse prosessuelle lempninger ved inngåelse av kontrakter
om utførelse av helse- og sosialtjenester med en ideell organisasjon
(forskrift om offentlige anskaffelser § 2-1(3)). Oppdragsgiver er
i slike situasjoner ikke forpliktet til å følge anskaffelsesforskriftens
del II og III. Den samme unntaksregelen omfatter også kontrakter om
utførelse av opptrenings- og rehabiliteringstjenester som ytes utenfor
sykehus, og som omfattes av de regionale helseforetakenes ansvar for
spesialisthelsetjenester. Dette er imidlertid et unntak som gjelder
ved eventuell anskaffelse fra både private ideelle og kommersielle
aktører.
Oppdragsgiver er likevel etter unntaket omfattet av
lov av 16. juli 1999 nr. 690 om offentlige anskaffelser og forskriftens
del I. Forskriftens del I inneholder ikke spesielle prosedyrekrav.
Anskaffelsen må imidlertid skje i samsvar med de grunnleggende prinsippene
i anskaffelsesloven § 5 og forskriftens kapittel 3 om alminnelige
regler. Dette gjelder blant annet krav om:
konkurranse så langt
det er mulig
at innkjøper skal følge god forretningsskikk
at leverandørene skal likebehandles
at prosessen skal være forutsigbar, transparent og
etterprøvbar
Tjenester i private institusjoner vil være et
supplement til tilbud innenfor det offentlige. De regionale helseforetakene
vil derfor ved utlysing av konkurranse vurdere hvilket behov de
har for tjenester fra private aktører. Tilbudet fra private aktører
vil, sammen med tilbud som finnes i helseforetakene, utgjøre det
helhetlige tilbudet til pasientene, for eksempel innen for rehabilitering
i spesialisthelsetjenesten. I de avtalene som er inngått er det
lagt vekt på kvalitet, tilgjengelighet og pris.
Når det gjelder avtalenes lengde, er det som følge
av unntaket omtalt ovenfor ingen absolutte grenser for kontrakters
varighet. Regelverket gir likevel visse føringer. Først og fremst
gjelder de grunnleggende prinsippene om konkurranse og forholdsmessighet.
Disse tilsier at det ikke kan inngås kontrakter med lengre varighet
enn nødvendig. Det er opp til den enkelte oppdragsgiver å fastsette
en passende varighet på bakgrunn av kontraktens gjenstand og kompleksitet.
Selv om en bruker unntaket, vil en ikke kunne omgå det grunnleggende
kravet om konkurranse, og heller ikke kunne inngå uforholdsmessig
lange avtaler. Dette innebærer for eksempel at de regionale helseforetakene
ved inngåelse av avtaler med private opptrenings- og rehabiliteringsinstitusjoner
må vurdere lengden på avtaler ut fra en samlet vurdering.
Når det gjelder barnevernstjenester, er det
lagt til grunn at statlig kapasitet skal utnyttes først. Når det
er behov for å kjøpe tjenester privat, prioriteres ideelle aktører
gjennom egne anskaffelser. Jeg er informert om at Barne-, likestillings-
og inkluderingsdepartementet ser på mulighetene for å legge ytterligere
til rette for de ideelle organisasjonenes bidrag når det gjelder
å levere tjenester til barnevernet.
Forslagsstillerne tar opp et tema som tidligere
i år har vært gjenstand for politisk debatt. Dette gjelder forhåndsgodkjenning
av institusjoner og fritt brukervalg av tjenester hos både offentlige institusjoner
og aktuelle private institusjoner. Jeg mener at dette vil skape
stor grad av uforutsigbarhet for alle berørte institusjoner. Verken
de private eller offentlige institusjonene vil med et slikt system
få nødvendig forutsigbarhet.
Både offentlige og private aktører må med en slik
modell forholde seg til en svært usikker etterspørselssituasjon.
Dette vil skape en tilstand hvor ideelle institusjoner kommer i
direkte konkurranse med private kommersielle, og med det sannsynlige
utfall at ideelle taper markedsandeler. Denne direkte konkurransen
er jo noe også ideell sektor frykter, og som vi per i dag søker
å unngå ved bruk av blant annet de ovennevnte unntakene i regelverket
for offentlige anskaffelser. Et annet sannsynlig scenario ved innføringen av
en slik modell er at det i enkelte geografiske områder ikke lenger
vil være grunnlag for å opprettholde et offentlig tilgjengelig tjenestetilbud. Det
er nærliggene å tro at et fritt marked vil bidra til en større grad
av sentralisering. Dette er etter min oppfatning ikke en ønsket
utvikling. Jeg synes det også er grunn til å minne om at en ved avtaleinngåelser
har en langt større mulighet til å styre tilbudet, både når det
gjelder hvilken kvalitet en ønsker, tilgjengelighet og nærhet til befolkningen,
tilpasing i forhold til et helhetlig tilbud til befolkningen.
Innenfor spesialisthelsetjenesten er det i dag
fritt sykehusvalg. Retten til fritt sykehusvalg gjelder alle offentlige
sykehus og distriktspsykiatriske sentre som eies av et regionalt
helseforetak, samt private sykehus som har inngått avtale med et
regionalt helseforetak. På nettstedet frittsykehusvalg.no finnes
informasjon om forventede ventetider og enkelte kvalitetsmål for
de sykehus som inngår i ordningen. Det er også opprettet egen pasientrådgivertelefon
knyttet til ordningen fritt sykehusvalg.
På noen områder, som på barnevernsområdet, er ikke
fritt brukervalg aktuelt som generelt virkemiddel. Barn skal høres,
men deres ønsker må vurderes og eventuelt overprøves av fagpersoner.
Jeg ønsker at kvaliteten på behandlingen i norske sykehus
skal måles, og at resultatene av målingene skal være offentlige
for alle. Dette arbeider vi nå for fullt med. I kommende stortingsmelding
om kvalitet og pasientsikkerhet vil etablering av kvalitetsindikatorer
for hele helsetjenesten være et sentralt tema. Helsedirektoratet
har fått i oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet å etablere
en nasjonal helseportal, helsenorge.no. Den nasjonale helseportalen
skal være en samlet inngangport til alle helsetjenester på nett
og skal gi innbyggerne relevant, sikker og kvalitetssikret informasjon.
Første versjon av portalen skal etableres i juni 2011.
Avslutningsvis vil jeg nevne at Helse- og omsorgsdepartementet
i foretaksmøtene i de regionale helseforetakene i januar i år har
satt krav om at de skal gjennomføre eksterne evalueringer av sine
anskaffelser av helsetjenester. Evalueringene skal blant annet omfatte
konsekvenser for pasienttilbudet med hensyn til kontinuitet, geografisk
tilgjengelighet, bredde og mangfold og evne til fornyelse og utvikling.
I tillegg skal evalueringene se på anskaffelsene i et leverandørperspektiv
med hensyn til forutsigbarhet, ryddighet og profesjonalitet, samt anskaffelsenes
konsekvenser for fremtidig konkurransesituasjon.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 14. april 2011
Bent Høie |
Jorodd Asphjell |
leder |
ordfører |