Jeg viser til brev av 15. februar 2011 der helse- og
omsorgskomiteen ber om min uttalelse til representantforslag nr.
8:79 (2010-2011) fra stortingsrepresentantene Erna Solberg, Linda
C. Hofstad Helleland og Bent Høie.
I nevnte representantforslag fremmes det forslag om
tiltak for å skape mer mangfold, kvalitet og valgfrihet i velferdssektoren,
hvor det fokuseres på rammene for bruk av ideelle og private institusjoner
i tjenesteproduksjon.
Jeg vil innledningsvis nevne at jeg er enig
i at ideelle og andre private institusjoner spiller en viktig rolle
i både helse- og omsorgstjenesten og i andre velferdssektorer. Jeg
mener imidlertid at de foreliggende forslagene verken bidrar til
å ivareta frivillig/ideell sektors interesser totalt sett, eller
er et godt bidrag til å styrke befolkningens tjenestetilbud.
Jeg vil understreke at det viktigste hensynet
for meg i denne sammenheng er å sikre befolkningen tilgang til kvalitativt
gode tjenester. Det er i denne sammenheng også viktig å minne om
at vårt land har noen særlige utfordringer i forhold til å opprettholde
en desentralisert spesialisthelsetjeneste med høy kvalitet. Jeg
vil også minne om at det innenfor enkelte fagområder fortsatt er behov
for en viss omstrukturering for både å møte befolkningens behov
og for å styrke kvaliteten i tjenestene. Dette ser en særlig innenfor
feltet opptrening og rehabilitering. En naturlig konsekvens av dette
er at institusjoners tilbud enkelte ganger må endres, styrkes og
tilpasses for å møte dagens behov for helsetjenester av høy kvalitet.
I 2009 var det flere opphold i private opptrenings-
og rehabiliteringsinstitusjoner enn i 2005, som var det siste året
før de regionale helseforetakene overtok bestilleransvaret og finansieringsansvaret
for tilbudet i disse institusjonene. Det brukes mer midler nå enn
i 2005, men antall oppholdsdøgn har imidlertid gått ned. Etter at
det ble inngått avtaler mellom de private institusjonene og regionale
helseforetak, har det i de fleste institusjoner skjedd en positiv
utvikling. Institusjonene har i større grad ”spesialisert” seg i
den forstand at en har konsentrert seg om færre målgrupper, noe
som også kan indikere høyere kvalitet i samsvar med faglig utvikling.
Institusjonene tilbyr tjenester innen ulike fagområder, noe som
innebærer et større mangfold. Bemanningen, når det gjelder fagpersonell,
har økt. Gjennom at det inngås avtaler med regionale helseforetak,
blir tilbudet i større grad sett i en helhetlig sammenheng. Tilbudene
er en del av en helhetlig behandlingskjede. Samlet sett innebærer
avtalene som de regionale helseforetakene har med de private institusjonene
et styrket tilbud til pasientene.
I St.meld. nr. 39 (2006-2007) Frivillighet
for alle går det frem at en sterk offentlig omsorgssektor
går hånd i hånd med en omfattende og aktiv frivillig sektor. Videre
viser meldingen til at frivillige organisasjoner har flere viktige roller
innen omsorgssektoren, både som betydelige aktører som leverandører
av tjenestetilbud på oppdrag og etter avtale med kommunene, og som
pionerer som har vist vei for det som senere er blitt naturlige
oppgaver for velferdssamfunnet. I meldingen går det frem at regjeringen
ser det som viktig å gi organisasjonene rammer og frihet til å drive
forsøksvirksomhet og utviklingsarbeid til å utfordre mer tradisjonelt
drevne helse- og sosialtjenester til nytenking, og til å være et
korrektiv der det trengs. Denne politikken ligger fast og bekreftes
også i Soria Moria-erklæringen 2009-2013 hvor det står at ”regjeringen ikke vil privatisere eller kommersialisere
grunnleggende velferdstjenester. Vi vil videreutvikle samhandlingen
mellom offentlig sektor og frivillige aktører og ideelle organisasjoner,
som er viktige bidragsytere i velferdsproduksjonen. (…….). Ideelle
og frivillige organisasjoner som bidrar til velferdsproduksjonen
som leverandører til det offentlige skal få forutsigbare avtalevilkår
og arbeidsforhold, samtidig som det skal stilles klare krav til kvalitet,
kostnader og arbeidsvilkår”.
Når det gjelder frivillige og ideelle organisasjoner,
har regjeringen allerede en aktiv og inkluderende tilnærming. Bedre
rammebetingelser, økte bevilgninger og en sterkere anerkjennelse
av frivillighet er noen av kjernepunktene i regjeringens politikk
overfor frivillig og ideell sektor. Det er bl.a. innført flere lempninger
på skatte- og avgiftsområdet og en omfattende momskompensasjonsordning
som skal sikre gode rammebetingelser for hele frivillighetssektoren,
også for de tjenesteytende frivillige og ideelle organisasjonene.
Regjeringen har i tillegg en løpende dialog med sektoren gjennom
bl.a. paraplyorganisasjoner som Frivillighet Norge.
Det finnes ulike modeller for utvikling av samarbeidet
mellom offentlig og ideell sektor. Jeg er opptatt av at det offentlige,
i samarbeid med berørte aktører, må finne frem til gode løsninger som
sikrer forutsigbarhet og langsiktighet i samarbeidet mellom offentlig
og ideell sektor.
Bruk av samfunnskontrakt mellom private og ideelle
leverandører og staten kan være et nyttig tiltak for å videreutvikle
samspillet mellom ideell og offentlig sektor. Den konkrete nytteeffekten
vil bl.a. avhenge av innretning og detaljeringsnivå. Ved behandling
av Dok 8:68(2009-2010)om innføring av samfunnskontrakt for å bedre
samspillet mel-lom offentlig og ideell sektor 9. juni 2010 varslet
jeg at det er behov for å se nærmere på ulike aspekter ved samfunnskontrakter,
herunder en vurdering av erfaringer fra andre land.
Det vises i forslaget til at det i Sverige er
inngått en avtale mellom regjering, ideelle organisasjoner på det
sosiale området og svenske kommuner og landsting, og at dette kan
være en mulig modell for Norge. Jeg vil her minne om at den svenske
avtalen ble inngått på bakgrunn av en omfattende konkurranseutsetting
av drift av helse- og sosialtjenester og innføring av fritt brukervalg
for noen typer helse- og velferdstjenester. Det er etter min vurdering
derfor ikke slik at denne modellen er direkte overførbar til norske
forhold.
Det gjøres årlig betydelige innkjøp av tjenester fra
private tilbydere i Norge. Disse tjenestene er i stor grad integrert
i et helhetlig velferdstilbud. Ved kjøp av tjenester fra private
skal regelverket for offentlige anskaffelser følges. Regelverket har
imidlertid visse prosessuelle lempninger ved inngåelse av kontrakter
om utførelse av helse- og sosialtjenester med en ideell organisasjon
(forskrift om offentlige anskaffelser § 2-1(3)). Oppdragsgiver er
i slike situasjoner ikke forpliktet til å følge anskaffelsesforskriftens
del II og III. Den samme unntaksregelen omfatter også kontrakter om
utførelse av opptrenings- og rehabiliteringstjenester som ytes utenfor
sykehus, og som omfattes av de regionale helseforetakenes ansvar for
spesialisthelsetjenester. Dette er imidlertid et unntak som gjelder
ved eventuell anskaffelse fra både private ideelle og kommersielle
aktører.
Oppdragsgiver er likevel etter unntaket omfattet av
lov av 16. juli 1999 nr. 690 om offentlige anskaffelser og forskriftens
del I. Forskriftens del I inneholder ikke spesielle prosedyrekrav.
Anskaffelsen må imidlertid skje i samsvar med de grunnleggende prinsippene
i anskaffelsesloven § 5 og forskriftens kapittel 3 om alminnelige
regler. Dette gjelder blant annet krav om:
konkurranse så langt
det er mulig
at innkjøper skal følge god forretningsskikk
at leverandørene skal likebehandles
at prosessen skal være forutsigbar, transparent og
etterprøvbar
Tjenester i private institusjoner vil være et
supplement til tilbud innenfor det offentlige. De regionale helseforetakene
vil derfor ved utlysing av konkurranse vurdere hvilket behov de
har for tjenester fra private aktører. Tilbudet fra private aktører
vil, sammen med tilbud som finnes i helseforetakene, utgjøre det
helhetlige tilbudet til pasientene, for eksempel innen for rehabilitering
i spesialisthelsetjenesten. I de avtalene som er inngått er det
lagt vekt på kvalitet, tilgjengelighet og pris.
Når det gjelder avtalenes lengde, er det som følge
av unntaket omtalt ovenfor ingen absolutte grenser for kontrakters
varighet. Regelverket gir likevel visse føringer. Først og fremst
gjelder de grunnleggende prinsippene om konkurranse og forholdsmessighet.
Disse tilsier at det ikke kan inngås kontrakter med lengre varighet
enn nødvendig. Det er opp til den enkelte oppdragsgiver å fastsette
en passende varighet på bakgrunn av kontraktens gjenstand og kompleksitet.
Selv om en bruker unntaket, vil en ikke kunne omgå det grunnleggende
kravet om konkurranse, og heller ikke kunne inngå uforholdsmessig
lange avtaler. Dette innebærer for eksempel at de regionale helseforetakene
ved inngåelse av avtaler med private opptrenings- og rehabiliteringsinstitusjoner
må vurdere lengden på avtaler ut fra en samlet vurdering.
Når det gjelder barnevernstjenester, er det
lagt til grunn at statlig kapasitet skal utnyttes først. Når det
er behov for å kjøpe tjenester privat, prioriteres ideelle aktører
gjennom egne anskaffelser. Jeg er informert om at Barne-, likestillings-
og inkluderingsdepartementet ser på mulighetene for å legge ytterligere
til rette for de ideelle organisasjonenes bidrag når det gjelder
å levere tjenester til barnevernet.
Forslagsstillerne tar opp et tema som tidligere
i år har vært gjenstand for politisk debatt. Dette gjelder forhåndsgodkjenning
av institusjoner og fritt brukervalg av tjenester hos både offentlige institusjoner
og aktuelle private institusjoner. Jeg mener at dette vil skape
stor grad av uforutsigbarhet for alle berørte institusjoner. Verken
de private eller offentlige institusjonene vil med et slikt system
få nødvendig forutsigbarhet.
Både offentlige og private aktører må med en slik
modell forholde seg til en svært usikker etterspørselssituasjon.
Dette vil skape en tilstand hvor ideelle institusjoner kommer i
direkte konkurranse med private kommersielle, og med det sannsynlige
utfall at ideelle taper markedsandeler. Denne direkte konkurransen
er jo noe også ideell sektor frykter, og som vi per i dag søker
å unngå ved bruk av blant annet de ovennevnte unntakene i regelverket
for offentlige anskaffelser. Et annet sannsynlig scenario ved innføringen av
en slik modell er at det i enkelte geografiske områder ikke lenger
vil være grunnlag for å opprettholde et offentlig tilgjengelig tjenestetilbud. Det
er nærliggene å tro at et fritt marked vil bidra til en større grad
av sentralisering. Dette er etter min oppfatning ikke en ønsket
utvikling. Jeg synes det også er grunn til å minne om at en ved avtaleinngåelser
har en langt større mulighet til å styre tilbudet, både når det
gjelder hvilken kvalitet en ønsker, tilgjengelighet og nærhet til befolkningen,
tilpasing i forhold til et helhetlig tilbud til befolkningen.
Innenfor spesialisthelsetjenesten er det i dag
fritt sykehusvalg. Retten til fritt sykehusvalg gjelder alle offentlige
sykehus og distriktspsykiatriske sentre som eies av et regionalt
helseforetak, samt private sykehus som har inngått avtale med et
regionalt helseforetak. På nettstedet frittsykehusvalg.no finnes
informasjon om forventede ventetider og enkelte kvalitetsmål for
de sykehus som inngår i ordningen. Det er også opprettet egen pasientrådgivertelefon
knyttet til ordningen fritt sykehusvalg.
På noen områder, som på barnevernsområdet, er ikke
fritt brukervalg aktuelt som generelt virkemiddel. Barn skal høres,
men deres ønsker må vurderes og eventuelt overprøves av fagpersoner.
Jeg ønsker at kvaliteten på behandlingen i norske sykehus
skal måles, og at resultatene av målingene skal være offentlige
for alle. Dette arbeider vi nå for fullt med. I kommende stortingsmelding
om kvalitet og pasientsikkerhet vil etablering av kvalitetsindikatorer
for hele helsetjenesten være et sentralt tema. Helsedirektoratet
har fått i oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet å etablere
en nasjonal helseportal, helsenorge.no. Den nasjonale helseportalen
skal være en samlet inngangport til alle helsetjenester på nett
og skal gi innbyggerne relevant, sikker og kvalitetssikret informasjon.
Første versjon av portalen skal etableres i juni 2011.
Avslutningsvis vil jeg nevne at Helse- og omsorgsdepartementet
i foretaksmøtene i de regionale helseforetakene i januar i år har
satt krav om at de skal gjennomføre eksterne evalueringer av sine
anskaffelser av helsetjenester. Evalueringene skal blant annet omfatte
konsekvenser for pasienttilbudet med hensyn til kontinuitet, geografisk
tilgjengelighet, bredde og mangfold og evne til fornyelse og utvikling.
I tillegg skal evalueringene se på anskaffelsene i et leverandørperspektiv
med hensyn til forutsigbarhet, ryddighet og profesjonalitet, samt anskaffelsenes
konsekvenser for fremtidig konkurransesituasjon.