Prosjektet rv. 70 Oppdølstranda skal sikra ein rassikker
veg på den rasfarlege strekninga mellom Sunndalsøra og Oppdøl i
Møre og Romsdal. Etter ekstern kvalitetssikring legg Samferdselsdepartementet
til grunn ei styringsramme for prosjektet på 880 mill. kroner og
kostnadsramme 945 mill. kroner (2011-nivå). Styringsramma er i tråd
med tilrådinga frå den eksterne konsulenten. Den eksterne konsulenten
tilrådde ei kuttliste, som i tilfelle skulle leggjast til grunn
ved overskriding av styringsramma. Denne er ikkje teken til følgje.
Konsulenten tilrådde såleis ei noko lågare kostnadsramme enn det
som blir lagt til grunn.
Det er lagt opp til anleggsstart på prosjektet våren
2011. Prosjektet er venta opna for trafikk ved årsskiftet 2013/2014.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Tage Pettersen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet,
Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild
Hareide, viser til at prosjektet rv. 70 Oppdølstranda er
omtalt i St.meld. nr. 16 (2008–2009) Nasjonal transportplan 2010–2019,
Prop. 1 S (2009–2010) og Prop. 1 S (2010–2011). Prosjektet omfatter
bygging av en veg på om lag 9 km, inkludert en tunnel på om lag
7,6 km, i Sunndal kommune i Møre og Romsdal. Prosjektet vil gi en
rassikker veg på den rasfarlige strekninga mellom Sunndalsøra og
Oppdøl. Oppdølstranda er vurdert som den mest rasutsatte strekningen
i Møre og Romsdal. Derfor er det viktig å komme i gang med prosjektet
snarest mulig.
Komiteen viser til at det er
gjennomført ekstern kvalitetssikring som har gitt styringsramme for
prosjektet på 880 mill. kroner og kostnadsramme på 945 mill. kroner
(2011-nivå).
Komiteen viser til at det er
lagt opp til anleggsstart på prosjektet våren 2011, og at den nye
vegen forventes åpnet for trafikk ved årsskiftet 2013/2014.
Komiteen sluttet seg til forslaget
i proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet forutsetter at
nye veger bygges etter gjeldende vegnormaler. Disse medlemmer mener
derfor at det ikke er nødvendig med detaljert informasjon ved behandling
av alle store vegprosjekt såfremt vegnormalene følges. Disse
medlemmer viser også til brev fra Samferdselsdepartementet
datert 7. april 2011 med opplysning om hvilke årlige finansieringsbehov
det arbeides etter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet understreker
at bygging av rassikker vei på rv. 70 Oppdølstranda er et svært
viktig prosjekt for å erstatte gammel farlig vei med moderne og
sikker vei. Disse medlemmer bemerker likevel at endelig
finansieringsplan mangler i fremlagt proposisjon, men at det er
henvist til informasjon gitt i Nasjonal transportplan 2010–2019,
der det fremgår at staten finansierer prosjektet i sin helhet, og
til omtale i budsjettene for Samferdselsdepartementet for hhv. 2010
og 2011.
Disse medlemmer peker også på
at det i disse dokumentene er sparsomt med opplysninger om veistandard
og veikapasitet i forhold til forventet trafikkutvikling neste 20
år (SVV håndbok 017), og videre sparsomt om konkrete trafikksikringstiltak
med unntak av opplysninger om at det på en 9 km lang strekning bygges
om lag 0,5 km gang- og sykkelvei. Disse medlemmer mener at
det i behandling av alle nye veiprosjekter bør være en grundigere
og mer helhetlig omtale av prosjektene vedrørende veistandard, veikapasitet
og transporthastighet, samt trafikksikkerhetstiltak.
Komiteen viser ellers til proposisjonen
og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykkjer i at prosjektet rv. 70
Oppdølstranda i Møre og Romsdal blir gjennomført med ei kostnadsramme
på 945 mill. kroner.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 12. april 2011
Knut Arild Hareide |
Susanne Bratli |
leder |
ordfører |