I dokumentet fremmes følgende forslag:
«A
Vedtak til lov
om endringer i lov 27. juni 2008 nr. 71 om
planlegging og byggesaksbehandling (plan- og
bygningsloven)
I
I lov om planlegging og byggesaksbehandling 27. juni
2008 nr. 71 (plan- og bygningsloven) gjøres følgende endringer:
§ 1-8 femte ledd oppheves.
§ 5-4 første ledd skal lyde:
Berørt statlig organ kan
fremme innsigelse til forslag til kommuneplanens arealdel og reguleringsplan dersom planforslaget er i strid med bestemmelser
i lov, forskrift, overordnet plan eller nasjonale mål vedtatt av
Stortinget.
§ 5-4 fjerde ledd oppheves.
§ 6-1 Oppheves.
§ 6-2 Oppheves.
§ 6-3 Oppheves.
§ 19-2 første ledd skal lyde:
Kommunen kan gi varig eller midlertidig dispensasjon
fra bestemmelser fastsatt i eller i medhold av denne lov. Det kan
settes vilkår for dispensasjonen. Kongen kan
i forskrift fastsette tidsfrist for behandling av dispensasjonssaker.
§ 19-4 Oppheves.
II
Loven trer i kraft straks.
B
Stortinget ber regjeringen sørge for at det
overordnede ansvaret for plan- og bygningsloven legges til ett departement
som vil ha en helhetlig tilnærming til lovens formål, slik at mange
ulike samfunnshensyn blir veid mot hverandre på en god måte. Stortinget
mener dette bør skje ved at forvaltningen av hele lov om planlegging
og byggesaksbehandling av 27. juni 2008 (plan- og bygningsloven)
samles hos Kommunal- og regionaldepartementet.
C
Stortinget ber regjeringen sørge for at det
lokale selvstyret styrkes i arealsaker, gjennom at bestemmelsene
om nasjonale forventninger til regional og kommunal planlegging,
statlige planretningslinjer og statlige planbestemmelser fjernes,
at statens mulighet til å fremme innsigelse kun ut fra skjønn fjernes,
samt at statlige myndigheter kun skal kunne overprøve dispensasjoner
der det kan dokumenteres at dispensasjonen fra byggeforbudet klart
vil gå utover allemannsretten i området.
D
Stortinget ber regjeringen sørge for at begrepet 'inngrepsfrie
naturområder' ikke lenger skal tillegges vekt ved behandling av
arealsaker i statlige forvaltningsorganer.
E
Stortinget ber regjeringen i løpet av 2011 fremme
en sak for Stortinget om en endring i Fylkesmannens oppgaver der
disse innskrenkes til kun å omfatte legalitetskontroll for å ivareta enkeltmenneskers
rettighet når det gjelder den kommunale forvaltningen og at kommunene holder
seg innenfor vedtatte lover.
F
Stortinget ber regjeringen i løpet av 2011 fremme
en sak for Stortinget om overføring av forvaltningsmyndigheten over
områder som er vernet med hjemmel i naturmangfoldloven til de berørte
kommuner. Det forutsettes at Norges nasjonale mål og forpliktelser
når det gjelder bevaring av artsmangfoldet, ligger fast.
G
Stortinget ber regjeringen legge frem en strategi som
gjør det lettere å drive næringsutvikling og skape arbeidsplasser
i kommuner med høy andel vern. En slik strategi bør bestå i
a) å kartlegge
hvilke kommuner som har stor båndlegging av areal til vern eller
andre felleskapsformål
b) å utvikle en kategorisering av kommuner
etter båndleggings- og vernegrad
c) å lage nasjonale retningslinjer for
alle etater med verne- eller arealbruksmyndighet, slik at det tas
hensyn til at kommuner med stort båndleggingsbehov også skal ha
rom for næringsmessig utvikling
d) å lage nasjonale strategier for næringsutvikling
i kombinasjon med vern
e) å vurdere om det bør innføres en særskilt
lokal kompensasjon til kommuner som tar en svært stor del av belastningen
med vern fra storsamfunnet.
H
Stortinget ber regjeringen sørge for at frivillighet og
makebytteløsninger kommer i sentrum i forbindelse med vern. Tvang
må være siste utvei.
I
Stortinget ber regjeringen sørge for at bruksrestriksjoner
ikke går lenger enn det som er nødvendig av hensyn til verneformålet.»